اخبار بورس

افزایش سرمایه پارس

افزایش سرمایه و اقدامات مرتبط با آن، به منظور گسترش فعالیت‌ها و پروژه‌های شرکت و همچنین کسب منابع مالی جدید برای اهداف مهم در دست اجرا قرار می‌گیرد. شرکت‌ها گاهی برای بهینه‌سازی ساختار مالی خود، تصمیم به افزایش سرمایه می‌گیرند، به نحوی که تعادل مناسبی بین بدهی و سهامداری به وجود آید. راه‌های تامین منابع مالی به منظور افزایش سرمایه، باتوجه به شرایط و سیاست‌های مختلف شرکت‌ها و سازمان‌ها، متفاوت است. همچنین، فرآیند افزایش سرمایه و تمامی مراحل وابسته به آن، نیازمند رعایت مقررات تعیین‌ شده است و تحت نظر نهادهای مرتبط اجرا می‌شود. در ادامه این مطلب، آخرین افزایش سرمایه پارس و جزئیات این عملیات مورد بررسی قرار گرفته است.

افزایش سرمایه در مجمع عمومی فوق‌العاده

همانطور که گفته شد، افزایش سرمایه با هدف تامین منابع مالی جدید و ایجاد تغییرات اساسی در عملکرد شرکت‌ها و بهینه‌سازی ساختار آن‌ها اجرا می‌شود. افزایش سرمایه ممکن است از طریق راه‌های متنوعی همچون اندوخته یا انباشته، تجدید ارزیابی دارایی‌ها، آورده نقدی یا صرف سهام حاصل شود. انتخاب بهترین روش اغلب به وضعیت مالی و اقتصادی شرکت بستگی دارد. تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه و انتخاب روش تامین مالی، در جلسات مجمع عمومی فوق‌العاده انجام می‌شود.

پیش از افزایش سرمایه، شرکت‌ها موظف به اطلاع‌رسانی در رابطه با زمان برگزاری مجمع و ارائه مستندات مربوط به این عملیات در سامانه کدال هستند. این اطلاعیه پس از دریافت مجوز افزایش سرمایه سازمان بورس تحت عنوان «آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق‌العاده» منتشر می‌شود و تمامی سهامداران به حضور و مشارکت برای تصمیم‌گیری در این جلسات دعوت می‌شوند. سهامداران می‌توانند تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه را در اطلاعیه «تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده» سامانه codal.ir مشاهده و تمام جزییات مهم مربوط به آن را دریافت کنند. همچنین سرمایه‌گذاران و تحلیگران، جهت دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند مقاله افزایش سرمایه چیست را مطالعه کنند. در ادامه این مقاله پیش از بررسی افزایش سرمایه پارس به معرفی کوتاهی از این شرکت پرداخته شده است.

معرفی شرکت پتروشیمی پارس

شرکت پتروشیمی پارس یکی از شرکت‌های فعال در زمینه تولید گاز اتان، پروپان، پنتان پلاس، استایرن منومر، اتیل بنزن در کشور است. این شرکت با ظرفیت اسمی 4٬246 هزار تن در سال در رده اول صنعت پتروشیمی و شرکت‌های پتروشیمی در جهان قرار دارد.

شرکت پتروشیمی عسلویه به صورت سهامی خاص در اداره ثبت شرکت‌های تهران به ثبت رسید و به موجب صورت جلسه مورخ 1379/02/17 مجمع عمومی فوق‌العاده، نام شرکت از پتروشیمی عسلویه به پتروشیمی پارس تغییر پیدا کرد. مرکز اصلی و محل فعالیت شرکت به موجب صورت جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 1385/10/16، استان بوشهر، بندر عسلویه و منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است. این شرکت طی شماره 967 مورخ 1386/12/15 در اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان کنگان به ثبت رسیده است. شخصیت حقوقی شرکت به موجب صورت جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 1395/12/03 از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد.

در حال حاضر شرکت پتروشیمی پارس جزو واحدهای تجاری فرعی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و واحد نهایی گروه شرکت ملی صنایع پتروشیمی است. طبق جلسه مورخ 1395/10/06 فی ما بین سهامداران عمده، مصوبه جلسه هیات مدیره شماره 161 مورخ 1395/11/30 شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مصوبه شماره 1422-96-333 سیصد و سی و سومین جلسه هیات مدیره مورخ 1396/01/21 شرکت پتروشیمی پارس، تصمیم بر پذیرش سهام شرکت در بازار بورس و اوراق بهادار تهران قطعی و در تیر ماه 1397 شرکت در بورس اوراق بهادار تهران پذیرش شد.

محصولات پتروشیمی پارس در داخل ایران از طریق بازار بورس کالا و هچنین بازار خارج از بورس کالا (عقد قراردادهای بلندمدت با کلیه شرکت‌های پتروشیمی واقع در مناطق ویژه اقتصادی و انرژی) به فروش می‌رسد.

  • در کنار آگاهی از افزایش سرمایه پارس، برای آشنایی بیشتر با تحلیل بنیادی این شرکت و نحوه ارزش‌گذاری سهام آن، مطالعه مقاله تحلیل بنیادی پارس پیشنهاد می‌شود.

سرمایه شرکت پتروشیمی پارس

سرمایه پارس در آخرین دوره مالی مورد بررسی (1402/09/30) مبلغ چهارصد و هفتاد و شش تریلیون و چهل و نه میلیارد و هفتاد و شش میلیون و ششصد و نود و دو هزار ریال منقسم به تعداد 476٬049٬076٬692 سهم هزار ریالی با نام تماما پرداخت شده است.

آخرین افزایش سرمایه پارس

طبق اطلاعات منتشرشده در سامانه کدال، آخرین آگهی ثبت افزایش سرمایه شرکت به شرح زیر است:

با دریافت مجوز افزایش سرمایه مورخ 1400/12/09 بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 1400/12/23، افزایش سرمایه شرکت از مبلغ 6,000,000 میلیون ریال به‌ مبلغ 476,049,076 میلیون ریال (از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها مبلغ 470٬049٬076 میلیون ریال) در تاریخ 1401/02/10 در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است.

تعداد سهام قابل انتشار شرکت در آن زمان 470,049,076,692 سهم و ارزش اسمی هر سهم 1,000 ریال بود. موضوع افزایش سرمایه پارس، اصلاح ساختار مالی در اجرای مفاد ماده 14 قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی (مصوبه 98/02/15 مجلس شورای اسلامی) بود.

افزایش سرمایه حداكثر تا 60 روز از تاریخ مجوز امكان‌پذیر بود. عدم انجام افزایش سرمایه در مهلت مقرر، موجب ابطال این مجوز می‌شد و انجام آن مستلزم اخذ مجوز جدید از این سازمان بود. مطابق ماده 21 قانون بازار اوراق بهادار، ثبت اوراق بهادار نزد سازمان، به منظور حصول اطمینان از رعایت مقررات قانونی و مصوبات سازمان و شفافیت اطلاعاتی بوده و به منزله تایید مزایا، تضمین سودآوری و یا توصیه و سفارشی در مورد شرکت یا طرح مرتبط با اوراق بهادار، توسط سازمان نیست. همچنین، طبق بررسی‌های انجام‌شده از اطلاعات موجود در سامانه کدال، شرکت پتروشیمی پارس از آخرین افزایش سرمایه خود تاکنون درخواست جدیدی مبنی بر افزایش سرمایه نداشته است.

امتیاز خود را ثبت کنید
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا