مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی پردیس «شرکت سرمایه‌گذاری پردیس»

شرکت سرمایه‌گذاری پردیس در تاریخ 1335/06/04 با نام شرکت جنرال پلاستیک (سهامی خاص) تاسیس شد. سپس در سال 1362 نام شرکت به عایق پلاستیک تغییر یافت. با پذیرش سهام شرکت با نماد پردیس در سازمان بورس اوراق بهادار، شرکت به سهامی عام تبدیل و از سال 1384 با نام شرکت سرمایه‌گذاری پردیس شناخته شد. اهم فعالیت پردیس انجام امور سرمایه‌گذاری و خرید و فروش اوراق بهادار است. در ادامه به تحلیل بنیادی پردیس از طریق محاسبه NAV و سود هر سهم (EPS) این نماد پرداخته شده است.

  • برای آشنایی کامل با مفاهیم تحلیل بنیادی و انواع رویکردهای آن، مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

جایگاه پردیس در صنعت

موضوع اصلی فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری پردیس خرید، فروش و سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با رعایت مقررات مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف کسب انتفاع بدون قصد کنترل عملیات شرکت سرمایه‌پذیر است. با توجه به فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری پردیس در صنعت سرمایه‌گذاری، پردیس جزو شرکت‌های برتر این صنعت از لحاظ شاخص‌های مالی و افشا اطلاعات است.

مطابق اطلاعات موجود در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شرکت سرمایه‌گذاری پردیس از لحاظ ارزش بازار در دوره 12 ماهه منتهی به 1402/09/30 با رقم 21٬236 میلیارد ریال رتبه بیست و ششم را از آن خود کرده است.

سرمایه و ترکیب سهامداران در تحلیل بنیادی پردیس

سرمایه شرکت در بدو فعالیت به‌عنوان یک شرکت سرمایه‌گذاری مبلغ 10٬007 میلیون ریال بوده که طی چندین مرحله افزایش سرمایه به مبلغ 4٬500 میلیارد تومان رسیده است. آخرین افزایش سرمایه پردیس مورخ 1402/05/10 از محل سود انباشته انجام شده است. به منظور حفظ جایگاه شرکت در بازار سرمایه، اصلاح ساختار مالی و جلوگیری از خروج نقدینگی، پیشنهاد افزایش سرمایه شرکت از مبلغ 4٬500 میلیارد ریال به مبلغ 10٬000 میلیارد ریال از محل مطالبات حال‌شده سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته طی دو مرحله در تاریخ 1402/09/29 به تصویب هیئت مدیره رسیده است. گزارش توجیهی این افزایش سرمایه پس از تایید بازرس قانونی به سازمان بورس ارسال شده و اقدامات لازم جهت انجام باقی مراحل در دست پیگیری است.

تصویر زیر ترکیب سهامداران بالای یک درصد شرکت سرمایه‌گذاری پردیس را به همراه درصد و ارزش آن‌ها نشان می‌دهد. مطابق تصویر زیر شرکت گروه سرمایه‌گذاری تدبیر با بیش از 42 درصد مالکیت مهم‌ترین سهامدار پردیس است.

سهامداران پردیس

در محصول سهامداران سایت تحلیل بنیادی انیگما تمام سهامداران بالای یک درصد و حقوقی‌های زیر یک درصد که در کدال گزارش شده‌ است، به‌صورت عادی و تلفیقی قابل مشاهده هستند. در حالت تلفیقی هر شرکت با شرکت مادر خود نمایش داده می‌شود. ستاد اجرایی فرمان امام به‌صورت تلفیقی 50٫19 درصد از سهام پردیس را در اختیار دارد.

سهامداران تلفیقی شرکت سرمایه‌گذاری پردیس

محاسبه و تحلیل NAV پردیس

یکی از شاخص‌های ارزیابی شرکت‌های سرمایه‌گذاری از جمله شرکت سرمایه‌گذاری پردیس، محاسبه خالص ارزش دارایی‌های آن‌ها (NAV) است. دارایی شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ شامل دو نوع دارایی بورسی و غیربورسی هستند. در ادامه برای تحلیل بنیادی پردیس پرتفوی بورسی و غیربورسی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل پردیس

بررسی ترکیب بهای تمام‌شده و ارزش روز سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف بورسی و فرابورسی نشان می دهد که بخش قابل توجهی از پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری پردیس که به‌ترتیب ارزش روز آورده شده است به صنایعی نظیر فلزات اساسی، شیمیایی، استخراج کانه‌های فلزی و فرآورده‌های نفتی تخصیص یافته است.

بخشی از پرتفوی بورسی پردیس در تصویر زیر نمایش داده شده است. مجموع مازاد ارزش پرتفوی بورسی شرکت تا تاریخ 1403/01/14 مبلغ 549 میلیارد تومان محاسبه شده است. شرکت فولاد مبارکه اصفهان با ارزش بازار بیش از 116 میلیارد تومان مهم‌ترین شرکت در پرتفوی بورسی پردیس است.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل پردیس

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی پردیس

شرکت‌های تامین مواد اولیه فولاد صبانور، سرزمین پهناور و شتاب‌دهنده ستارگان فارابی از زیرمجموعه‌های پرتفوی غیربورسی پردیس هستند. ارزش روز غیربورسی شرکت در زمان نگارش این مقاله مبلغی معادل 14 میلیارد و 336 میلیون تومان است.

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی پردیس

سود هر سهم (EPS) شرکت سرمایه‌گذاری پردیس

بخش دیگری از درآمد شرکت‌های سرمایه‌گذاری مربوط به سود نقدی حاصل از شرکت‌های زیرمجموعه آن‌ها است. بنابراین برای تحلیل پردیس علاوه بر محاسبه ان ای وی، EPS تحلیلی منتهی به سال 1403 این شرکت نیز محاسبه شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی پردیس

در پرتفوی بورسی پردیس، شرکت فولاد مبارکه اصفهان 59 درصد سود خود را به‌عنوان DPS میان سهامداران تقسیم کرده است؛ سهم شرکت سرمایه‌گذاری پردیس از این سود بیش از 13 میلیارد تومان خواهد بود. با در نظر گرفتن سود سایر شرکت‌های بورسی پردیس و درصد مالکیت آن از هر یک، سود سهم شرکت به‌صورت کلی 141 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سود نقدی پرتفوی بورسی پردیس

صورت سود و زیان در تحلیل پردیس

تصویر زیر جزئیات صورت سود و زیان پردیس را برای 4 دوره مالی گذشته و همچنین پیش‌بینی آن برای سال مالی 1403 نشان می‌دهد. طبق این تصویر مجموع درآمدهای عملیاتی در تحلیل بنیادی پردیس تا پایان دوره 12 ماهه منتهی به 30 آذرماه 1402 بیش از 417 میلیارد تومان بوده است. با کسر هزینه‌های فروش، اداری و عمومی و…، سود خالص شرکت در این دوره 406 میلیارد تومان محقق شده است. پیش‌بینی می‌شود پردیس در پایان سال مالی 1403 مبلغ 189 میلیارد تومان از درآمدهای عملیاتی خود را به سود خالص تبدیل کند.

صورت سود و زیان در تحلیل پردیس

سود مجمع (DPS) پردیس

مجمع عمومی عادی سالیانه پردیس منتهی به 1402/09/30 در تاریخ 21 اسفندماه 1402 برگزار شد. بر اساس تصمیمات اتخاذشده در این مجمع از 903 ریال سود خالصی که پردیس به ازای هر سهم ساخته است، مبلغ 760 ریال به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران تقسیم شده است.

برنامه زمانبندی پرداخت سود پردیس برای سال مالی 1402 به شرح زیر است:

سهامدارانتاریخ پرداختنحوه پرداحت
سهامداران حقیقی15 تیرماه 1403از طریق سامانه سجام
سهامداران حقیقی فاقد کد سجام15 مردادماه 1403ارسال مشخصات، شماره حساب و شماره شبای معتبر به شرکت
سهامداران حقوقی15 مهرماه 1403از طریق سامانه سجام
سهامداران حقوقی فاقد کد سجام15 آبان‌ماه 1403ارسال مشخصات، شماره حساب و شماره شبای معتبر به شرکت

تحلیل بنیادی پردیس

برای محاسبه NAV و تحلیل پردیس حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و 992 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم پردیس 1٬903 ریال است. نسبت قیمت سهم در تاریخ 1403/01/14 به NAV شرکت (P/NAV) حدود 123٫2 درصد محاسبه شده است.

طبق محاسبات انجام‌شده، ای پی اس تحلیلی پردیس برای پایان سال مالی 1403 مبلغ 234 ریال برآورد می‌شود. متناسب با EPS تحلیلی و قیمت روز سهم در سایت TSE نسبت P/E تحلیلی پردیس 10٫0 واحد است.

تحلیل بنیادی پردیس

نمودار قیمتی پردیس

چارت زیر روند قیمتی سهام پردیس را در سال‌های گذشته نشان می‌دهد. سهام این شرکت اولین بار در تیرماه 1399 به قله قیمتی رسید. سپس قیمت سهام این شرکت کاهش یافت. اما مجدد از اواخر سال 1401 روند صعودی قیمت سهام پردیس آغاز شد و مورخ 1402/08/29 به بالاترین قیمت تاریخی خود با ارزش بازار 2٬529 میلیارد تومان رسید. در حال حاضر با توجه به روند نزولی سهام این شرکت، قیمت آن در تاریخ 1403/01/14 مبلغ 2٬341 ریال و ارزش بازار آن 1٬893 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی پردیس
2.5/5 - (2 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا