بورس

خروج پول حقیقی از بورس

خروج پول حقیقی یکی از عوامل مهم در تحلیل بازار سرمایه است و عموما تحلیلگران در کنار انواع تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال جریان نقدینگی در صنایع و سهم‌ها را نیز بررسی می‌کنند. به این کار اصطلاحا تابلوخوانی نیز گفته می‌شود. عملکرد سهامداران یا به عبارتی جابجایی پول هوشمند در بازار سرمایه می‌تواند سیگنال ورود و خروج به یک صنعت یا سهم باشد. عموما بازار سرمایه تا مدتی تحت تاثیر خروج یا ورود پول هوشمند توسط افراد حقیقی قرار می‌گیرد، بنابراین لازم است که تحلیلگران ورود و خروج جریان نقدینگی را به‌صورت روزانه بررسی کنند. در این مقاله خروج پول حقیقی در یک سال گذشته و همچنین صنایع و نمادهایی که بیشترین خروج را داشته‌اند، مورد بررسی قرار گرفته است.

مقاله پیشنهادی : چگونه بهترین سیگنال بورس را شناسایی کنیم ؟

 

در مقاله سرانه خرید و فروش ، انواع سرانه‌های خرید و فروش حقیقی و حقوقی و نحوه محاسبه هر یک آموزش داده شده است. همچنین با عضویت در سایت انیگما می‌توانید به صورت لحظه‌ای ورود و خروج پول در صنایع و نمادهای مختلف را مشاهده و گردش پول در بورس را بررسی کنید.

خروج پول از بورس

در ابتدا برای بررسی ورود و خروج پول در بورس باید با اصطلاح پول حقیقی و حقوقی آشنا شد. اشخاص حقیقی به افرادی گفته می‌شود که خود به‌صورت مستقیم کد بورسی دریافت کرده و در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند. نهادهای مالی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، سبدگردان‌ها یا سایر شرکت‌های فعال در بازار سرمایه به نام اشخاص حقوقی شناخته می‌شوند. می‌توانید برای آشنایی بیشتر با انواع سهامداران مقاله سهامدار کیست را مطالعه کنید.

خروج پول که یکی از اصطلاحات رایج در بازار سرمایه است، به معنی خارج شدن پول از بازار سرمایه نمی‌باشد؛ زیرا سهام در بازار سرمایه معامله می‌شوند و به ازای فروش هر سهم، خرید نیز وجود دارد. بنابراین خروج پول به معنی تغییر مالکیت میان سهامداران حقیقی و حقوقی است. عموما بررسی خروج پول حقیقی از اهمیت زیادی برخوردار است و فعالین بازار سرمایه خارج شدن پول از بورس توسط اشخاص حقیقی را نشانه منفی در روند بازار می‌دانند. در کنار آن بررسی خروج پول حقوقی نیز می‌تواند عاملی تاثیرگذار در تحلیل بازار سرمایه باشد.

تعریف خروج پول حقیقی

پول حقیقی به مجموع پول تحت اختیار اشخاص حقیقی در بازار سرمایه، گفته می‌شود. خروج پول حقیقی به معنای تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی است؛ یعنی اگر جمع ارزش فروش اشخاص حقیقی از جمع ارزش خرید آن‌ها بیشتر باشد، اصطلاحا گفته می‌شود پول حقیقی از بازار خارج شده است.

بیشترین خروج پول حقیقی

تصویر زیر نمودار خروج پول حقیقی در یک سال گذشته را نشان می‌دهد. طبق نمودار زیر طی یک سال گذشته در 4 روز شاهد خارج شدن پول حقیقی زیادی از بورس بوده‌ایم. 5 بهمن ماه سال 1400 به میزان 1,113 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سرمایه خارج شد. 12 روز پس از آن در تاریخ 1400/11/17 مجدد شاهد خارج شدن 1,333 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودیم.

سپس در خرداد سال 1401، در روزهای دوم و شانزدهم به ترتیب با 1,257 و 1,139 میلیارد تومان، پول حقیقی زیادی از بورس خارج شد. اما خروج پول حقیقی امروز در تاریخ 9 بهمن 1401 رکورد یک سال گذشته را شکست و به بیش از 1,929 میلیارد تومان رسید. این در حالی است که در 5 آذر نیز 1,343 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شده بود.

روند خروج پول حقیقی از بورس

خروج پول حقیقی از صنایع

برای تحلیل بازار سرمایه لازم است ابتدا صنایع مختلف مورد بررسی قرار گیرند. یکی از مواردی که در تحلیل صنعت باید به آن توجه شود، ورود و خروج نقدینگی در صنایع مختلف است. با بررسی روند نقدینگی در صنایع می‌توان شرایط آن صنعت در آینده را تحلیل کرد. برای مثال در معاملات روز بررسی شده (تاریخ 9 بهمن 1401) بیشترین پول حقیقی از صنایع خودرو و ساخت قطعات، فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، بانک‌ها و موسسات اعتباری و فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای خارج شده است. جدول زیر میزان خارج شدن پول حقیقی از هر یک از این صنایع در تاریخ مذکور را نشان می‌دهد.

صنعت میزان خروج پول حقیقی (میلیارد تومان)
خودرو و ساخت قطعات 710
فلزات اساسی 257
محصولات شیمیایی 286
بانک‌ها و موسسات اعتباری 374
فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای 253

خروج پول حقیقی از نمادها

پس از بررسی نقدینگی در هر یک از صنایع، باید سهام بازار سرمایه و ورود و خروج پول هوشمند به هر یک از این نمادها نیز بررسی شود. برای مثال در تاریخ 9 بهمن که بیشترین خروج پول حقیقی در صنعت خودرو بود، 265 میلیارد تومان پول حقیقی از نماد خودرو و 160 میلیارد تومان از نماد خساپا خارج شد. این اتفاق نشان می‌دهد افراد در آن تاریخ انتظار روند مثبتی از آن صنعت و سهم‌های موجود در آن را نداشته‌اند. جدول زیر نمادهایی را که در این روز بیشترین پول حقیقی از آن‌ها خارج شده است را نشان می‌دهد. پس از نماد خودرو در جایگاه دوم 183 میلیارد تومان پول حقیقی از نماد شتران خارج شده است.

نماد میزان خروج پول حقیقی (میلیارد تومان)
خودرو 265
شتران 183
خگستر 176
کرمان 165
خساپا 160
وبملت 128
شپنا 108
شستا 104
دی 101
فولاد 98

نحوه شناسایی خروج پول حقیقی در بورس

برای مشاهده ورود و خروج پول در هر یک از نمادها باید صفحه آن نماد در سایت tse را مشاهده کرد. طبق تصویر زیر حجم خرید و فروش حقیقی و حقوقی هر نماد در روز، در قسمت کادر قرمز نمایش داده می‌شود. با ضرب حجم فروش اشخاص حقیقی در قیمت روز سهم، مجموع ارزش فروش حقیقی در آن روز محاسبه می‌شود. برای محاسبه ارزش خرید اشخاص حقیقی نیز به همین صورت باید حجم خرید اشخاص حقیقی در قیمت روز سهم ضرب شود. با بررسی این دو مقدار می‌توان خروج یا ورود نقدینگی به یک سهم را مورد بررسی قرار داد.

خروج پول حقیقی در سایت tse

شما می‌توانید با ثبت‌نام رایگان در سایت انیگما، در بخش داشبورد به کلیه اطلاعات بازار و شاخص‌های مهم دسترسی داشته باشید. همچنین می‌توانید به‌صورت لحظه‌ای ورود و خروج پول و همچنین سرانه‌‌های خرید و فروش و همچنین گردش پول در صنایع و سهم‌های مختلف را مشاهده کنید.

4.5/5 - (4 رای)

سایر مقاله‌ها

۵ دیدگاه

    1. سلام بخش‌هایی از سایت انیگما به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دارد. بخش آکادمی و آموزشی انیگما نیز به صورت رایگان در سایت وجود دارد. همچنین شما می‌توانید با عضویت در کانال تلگرام و اینستاگرام انیگما از تحلیل‌ها و مطالب ما استفاده کنید.

  1. بخش های رایگان مخصوصا اکادمی و اموزش خیلی مفید و ارزشمند هستند. البته بهتر است که قیمت بخش های خریدنی را کاهش بدهید تا بتونیم از اونها هم استفاده کنیم. تشکر.

    1. شما می‌توانید با دنبال کردن کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام ما از تخفیف‌های موجود در مناسبت‌های مختلف آگاه شوید.

  2. بازدهی سبد پیشنهادی انیگما از ابتدا تاکنون در سایت قابل مشاهده است که همواره در میان مدت و بلند مدت بازدهی مثبتی داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا