سرمایه‌گذاری

انواع وام بانک مسکن و نحوه دریافت آن

بانک مسکن یکی از بانک‌های دولتی تحت نظارت بانک مرکزی است که به‌عنوان چهارمین بانک ایران شناخته می‌شود. این بانک تنها بانک توسعه‌ای-تخصصی در حوزه تامین مالی بخش مسکن و ساختمان محسوب می‌شود که با چهار هدف بزرگ در حال فعالیت است. هدف اول ایفای نقش موثر در توانمندی‌های مالی فاقدین مسکن در سراسر کشور، هدف دوم هموارسازی مسیر مالی در جهت طرح‌های توسعه‌ای دولت در حوزه ساخت و تولید مسکن، هدف سوم بازآفرینی شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده و در نهایت هدف چهارم اعطای انواع تسهیلات جهت تامین مسکن و همچنین ارائه خدمات مالی، اعتباری و مشاوره‌ای به فعالان، سرمایه‌گذاران و کلیه شرکت‌های ساختمانی و انبوه‌سازان است. در این مقاله به بررسی هدف چهارم یا به‌عبارتی آشنایی با انواع وام بانک مسکن و نحوه دریافت آن‌ها پرداخته شده است.

مقاله پیشنهادی: شاخص قیمت مسکن

انواع وام‌های بانک مسکن

تسهیلات یک کمک مالی محسوب می‌شود که به افراد کمک می‌کند تا در انجام اهداف و پروژه‌های خود پیشرفت کنند. بانک مسکن به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی است که اصلی ترین خدمات آن، اعطای تسهیلات در حوزه مسکن است. تسهیلات بانک مسکن بسیار متنوع است که در ادامه انواع آن‌ها نام برده و هر یک از آن‌ها به صورت مختصر توضیح داده شده است.

وام خرید مسکن

بانک مسکن در جهت خرید واحد مسکونی به مشتریان خود تسهیلات مختلفی مانند وام مسکن با اوراق حق تقدم، وام مسکن زوجین، وام مسکن یکم و وام مسکن جوانان ارائه می‌دهد که افراد با توجه به مقدار مبلغ مورد نیاز و همچنین شرایط خود می‌توانند نسبت به دریافت آن اقدام کنند.

وام مسکن با اوراق حق تقدم

اولین وام مسکن بررسی‌شده در این مقاله وام مسکن با اوراق حق تقدم است. این وام هم به صورت انفرادی و هم به صورت زوجین از سوی بانک مسکن اعطا می‌شود. وام مسکن با اوراق ممتاز مناسب افرادی است که نیاز فوری به تامین وجه نقد برای خرید مسکن دارند، زیرا با خرید اوراق مسکن که به تسه معروف‌ است، دیگر نیاز به انتظار و سپرده‌گذاری در این بانک نیست. متقاضیان ساکن شهر تهران با خرید اوراق حق تقدم در شعبات بانک مسکن و انجام مراحل دریافت وام، می‌توانند به صورت انفرادی 400 میلیون و به صورت زوجین 800 میلیون وام بانک مسکن دریافت کنند. باید توجه داشت سقف وام مسکن با اوراق ممتاز برای زوجین در شهرهای بزرگ به جز تهران 640 میلیون و در شهرهای کمتر از 200 هزار نفر 480 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

لازم به ذکر است زوجین در شهر تهران با دریافت 800 میلیون وام خرید مسکن و 160 میلیوان وام جعاله در مجموع می‌توانند برای تکمیل وجه خود در جهت خرید خانه، وام مسکن 960 میلیونی دریافت کنند.

همچنین در راستای طرح افزایش جمعیت، به ازای هر فرزند زیر بیست سال برای وام گیرنده، 25 درصد به سقف وام خرید مسکن افزوده می‌شود. همچنین دوره بازپرداخت آن نیز به میزان 2 سال و حداکثر تا سقف 10 سال افزایش پیدا می‌کند. سود این وام 22٫5 درصد به صورت سالیانه است که برای مناطق درون بافت فرسوده 21 درصد محاسبه می‌شود. با دریافت وام از سوی بانک، سند واحد خریداری‌شده تا پایان دوره بازپرداخت در گرو بانک می‌ماند. به طور کلی زمان بازپرداخت این وام 144 ماه است و زوجین با دریافت وام مسکن یک میلیاردی (به‌صورت دقیق 960 میلیون)، در پایان سال دوازدهم مبلغ 2٬322٬313٬847 تومان به بانک پرداخت خواهند کرد.

در هنگام پرداخت وام مذکور از سوی بانک مسکن به نکات زیر توجه می‌شود:

  • برای دریافت وام بانک مسکن با سند، ارزش واحد مسکونی خریداری‌شده توسط کارشناس معتمد بانک، ارزیابی می‌شود و می‌بایست 80 درصد ارزش ملک کمتر از مقدار تسهیلات نباشد.
  • سن ملک بیشتر از 30 سال نباشد.
  • سند مسکن خریداری‌شده در گرو و رهن بانک دیگری نباشد.
  • وام گیرنده به بانک بدهکار و دارای چک برگشتی نباشد.

نحوه دریافت اوراق مسکن (تسه) برای وام خرید مسکن

همانطور که گفته شد، اوراق تسهیلات مسکن یا تسه به اوراق بهاداری گفته می‌شود که امکان دریافت وام خرید مسکن یا تعمیر آن را برای خریداران و دارندگان مسکن، بدون سپرده‌گذاری در بانک فراهم می‌کند. این اوراق، گواهی حق تقدم دریافت وام مسکن هستند که برای خرید آن‌ها باید از طریق کارگزاری‌های فعال در بازار سرمایه اقدام کرد. لازم به ذکر است ارزش اسمی هر برگ سهم 500 هزار تومان است.

در حالت کلی بعد از تشکیل پرونده وام مورد نظر در بانک مسکن، در صورت نداشتن کد بورسی به یکی از کارگزاری‌های فعال در بازار سرمایه مراجعه کرده و نسبت به دریافت کد بورسی اقدام کنید. بعد از دریافت کد بورسی، نام تسه را در پنل کارگزاری جستجو کرده و با توجه به تعداد اوراق مورد نیاز، آن را خریداری کنید. پس از خرید این اوراق به بانک مسکن مراجعه کرده و این اوراق توسط بانک باطل می‌شود. بعد از انجام مراحل وام مسکن، در هنگام ثبت سند، چک بانک از طریق کارشناس به فروشنده تحویل داده می‌شود.

وام مسکن یکم

نوع دیگری از وام بانک مسکن برای خرید خانه، وام مسکن یکم است. بسیاری از افرادی که قصد خرید مسکن دارند، از این تسهیلات استفاده می‌کنند. وام مسکن یکم نیز توسط بانک مسکن پرداخت می‌شود و برای زوجین مبلغ بیشتری در نظر گرفته شده است. مبلغ دریافتی برای خریداران شهر تهران به ازای هر نفر 80 میلیون تومان و برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 60 میلیون تومان است. ساکنین سایر شهرها نیز می‌توانند تا سقف 40 میلیون تومان وام بگیرند. لازم به ذکر است برای دریافت این وام می‌بایست نصف مبلغ وام به مدت یک سال سپرده‌گذاری شود. همچنین بهره‌مندی از این تسهیلات، شامل افتتاح‌کنندگان حساب قبل از تاریخ 1399/09/08 می‌شود.

نرخ سود تسهیلات این وام در خارج از مناطق فرسوده شهری ویژه وام اولی‌ها 8 درصد، مناطق بافت فرسوده شهری ویژه غیر از وام اولی‌ها 8 درصد و در مناطق بافت فرسوده شهری ویژه وام اولی‌ها 6 درصد محاسبه می‌شود. حداکثر دوره بازپرداخت این وام نیز در صورتی که طول دوران مشارکت مدنی از 12 ماه تجاوز نکند، 144 ماه است. همچنین بازپرداخت به دو روش ساده و پلکانی امکان‌پذیر است.

وام بانک مسکن جوانان

وام مسکن جوانان، تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی دولت و بانک‌ها برای جوانان است تا بتوانند با حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت (حساب پس‌انداز جوانان) برای خرید خانه برنامه‌ریزی کنند. حداکثر تسهیلات اعطایی با توجه به موقعیت جغرافیایی (سه بخش تهران، مراکز استان و سایر شهرها) به شرح زیر است:

  • در پایان سال پانزدهم بالغ بر 4 میلیارد تومان، 3 میلیارد و 400 میلیون تومان و 2 میلیارد و 800 میلیون تومان است.
  • پایان سال ششم مبالغ 1 میلیارد و 840 میلیون تومان، 1 میلیارد و 600 میلیون تومان و 1 میلیارد و 360 میلیون تومان تعلق می‌گیرد.
  • مبالغ پرداختی در پایان سال پنجم به ترتیب 1 میلیارد و 600 میلیون تومان، 1 میلیارد و 400 میلیون تومان و 1 میلیارد و 200 میلیون تومان است.

برای استفاده از این وام می‌بایست خانه اولی باشید. افراد بالای 18 سال (مجرد و متاهل) قادر به استفاده از این تسهیلات هستند. بازپرداخت این وام 20 ساله با نرخ سود تسهیلات 9 درصد است. در ادامه لازم است بدانید این وام تنها به ملک‌هایی که تاریخ صدور جواز ساخت آن‌ها کمتر از 25 سال و در مناطق شهری باشند، تعلق می‌گیرد. وام مسکن جوانان به متقاضیان خارج از محدوده شهری تعلق نمی‌گیرد.

وام جعاله (تعمیر) واحد مسکونی

متقاضیان علاوه بر وام خرید خانه می‌توانند وام جعاله (تعمیر) یا تکمیل مسکن نیز دریافت کنند. تعمیر یا تکمیل مسکن می‌تواند عملیاتی مانند لوله‌کشی، تعمیر سرویس بهداشتی، تعمیرات داخلی و… را شامل شود. وام جعاله می‌تواند از محل سپرده، بدون سپرده یا با اوراق باشد. حداکثر مبلغ پرداختی از محل خرید اوراق حق تقدم 160 میلیون تومان با نرخ سود 22٫5 درصد، از محل سپرده به حساب‌های افتتاحی حداکثر 20 میلیون تومان با نرخ سود 11 درصد و جعاله بدون سپرده و از محل اوراق ممتاز تا سقف 250 میلیون تومان با نرخ سود 23 درصد است. برای دریافت وام جعاله با اوراق حق تقدم نیاز به خرید 320 برگه و با اوراق ممتاز نیاز به خرید 500 برگه سهم تسه است. حداکثر مدت بازپرداخت این وام 5 سال خواهد بود.

وام جعاله به تنهایی اعطا نمی‌شود. برای دریافت وام جعاله، ابتدا لازم است درخواست «وام 800 میلیون تومانی خرید مسکن از طریق اوراق ممتاز بانک مسکن» را ثبت کنید و پس از آن برای وام جعاله اقدام کنید.

شرایط دریافت تسهیلات ساخت مسکن برای متقاضیان مطابق موارد زیر است:

  1. سن متقاضیان دریافت وام بانک مسکن باید بالای 18 سال باشد.
  2. متقاضیان باید حتما درآمد مستقل داشته باشند.
  3. متقاضیان سابقه بدحسابی در بانک‌ها، سابقه عدم پرداخت اقساط و چک برگشتی نداشته باشند.
  4. متقاضیان تسهیلاتی مشابه این تسهیلات از بانک‌های دیگر دریافت نکرده باشند.
  • برای آشنایی بیشتر و چگونگی دریافت این وام، مطالعه مقاله وام تعمیرات مسکن پیشنهاد می‌شود.

تسهیلات ودیعه مسکن

بانک مسکن برای مستاجرین نیز تسهیلاتی به نام ودیعه بانک مسکن در نظر گرفته است. برای دریافت این وام، متقاضی در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن که زیر نظر وزارت راه و شهرسازی فعالیت می‌کنند، ثبت‌نام کرده و بعد از تایید، برای تشکیل پرونده به شعب بانک‌های عامل مراجعه می‌کند. وام‌گیرنده برای تشکیل پرونده، قرارداد اجاره‌نامه خود را به بانک ارائه می‌کند و پس از عقد قرار داد اجاره منزل جدید، بانک بررسی‌های لازم را انجام داده و مبلغ تسهیلات را واریز می‌کند. مبلغ دریافتی این وام نیز مانند سایر وام‌های مسکن نسبت به موقعیت‌های جغرافیایی متغیر است. حداکثر مبلغ این وام برای ساکنان شهر تهران 200 میلیون تومان، برای ساکنین مراکز استان‌ها 150 میلیون تومان، برای ساکنین شهرستان‌ها 100 میلیون تومان و برای مناطق روستایی 40 میلیون تومان است.

علاوه بر بانک مسکن، 20 بانک دیگر موظف به پرداخت وام ودیعه مسکن هستند. نرخ سود تسهیلات در نظر گرفته شده برای این وام 23 درصد و مدت بازپرداخت آن 5 ساله است.

نکته مورد توجه این است این وام به زوجین تعلق می‌گیرد ولی مردان مجرد بالای 45 سال و زنان مجرد بالای 35 سال نیز می‌توانند از این وام بهره‌مند شوند. در زمان دریافت وام ودیعه نیز مرد و زن نباید دارای زمین یا مسکن باشند، در صورتی که بعد از دریافت وام، بانک متوجه شود فرد دارای ملک و زمین است، وام‌گیرنده باید خسارت و جریمه‌های بانک را پرداخت کند.

وام‌های کسب و کار بانک مسکن

تاکنون هر آنچه گفته شد مربوط به وام‌های مسکن از قبیل خرید، تعمیر، ساخت و ودیعه بود. اما بهتر است بدانید بانک مسکن در راستای گسترش کسب و کار افراد نیز وام‌هایی از قبیل تسهیلات مطب و دفتر کار، طرح کارگشا، فروش اقساطی مواد اولیه، ابزار کار و ماشین‌آلات و تسهیلات خود اشتغالی و مشاغل خانگی ارائه می‌کند.

تسهیلات مطب و دفتر کار

همانطور که گفته شد بانک مسکن به متقاضیان خود وام بانک مسکن از نوع تسهیلات مطب و دفتر کار اعطا می‌کند. افرادی که دارای شرایطی مانند مدارک رسمی تاسیس مطب یا دفتر کار، گردش حساب بانک مسکن در حساب جاری یا سپرده ممتاز با متوسط موجودی حداقل 15 درصد مبلغ تسهیلات در یک سال گذشته، کسب رتبه BB و وثایق مورد نیاز بانک باشند، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

مبلغ وام مذکور برای خرید تجهیزات مطب و دفتر کار حداکثر 500 میلیون تومان (با حداکثر بازپرداخت 24 ماهه) و برای خرید مطب یا دفترکار حداکثر 1 میلیارد و 200 میلیون تومان (با حداکثر بازپرداخت 36 ماهه) است. لازم به ذکر است با توجه به موقعیت جغرافیایی این مبالغ ذکرشده کمتر می‌شوند. سود در نظر گرفته شده برای این تسهیلات نیز 23 درصد است.

طرح کارگشا

نوع دیگری از وام‌های قابل دریافت از بانک مسکن، تسهیلات طرح کارگشا نام دارد. در این طرح موسسات، اصناف و شرکت‌ها قادر هستند برای رفع نیازهای فوری پرسنل خود با ایجاد حساب کوتاه مدت بدون سود در شعب بانک مسکن، به کارکانشان وام بدهند. نرخ سود تسهیلات وام 23 درصد و سقف دریافت آن 30 میلیون تومان (پرسنل شرکت 10 میلیون تومان، مدیران 20 میلون تومان و هیئت مدیره 30 میلیون تومان) است. برای دریافت این وام نیاز به ضامن رسمی است و همکاران می‌توانند به‌صورت ضربدری ضامن یکدیگر شوند. برای دریافت این وام نیاز است متقاضی دارای قسط معوق یا چک برگشتی نباشد. حداکثر زمان در نظر گرفته شده برای بازپرداخت وام بانک مسکن طرح کارگشا 12 ماه است.

وام فروش اقساطی مواد اولیه، ابزار کار و ماشین‌آلات

افراد دارای کسب و کارهای بزرگ و تاجران می‌توانند برای افزایش سرمایه در گردش یا برای خرید اموال سرمایه‌ای از بانک مسکن تسهیلات دریافت کنند. کسانی که دارای صلاحیت فنی و تخصصی، توانایی لازم برای انجام معامله با موضوع شرکت و حساب جاری با کارکرد مناسب هستند، واجد دریافت این تسهیلات می‌شوند.

سقف تسهیلات برای افزایش سرمایه، در بخش بازرگانی و خدماتی و پیمانکاری 60 درصد میانگین میزان فروش سه دوره اخیر متقاضی، در بخش بازرگانی و خدماتی و پیمانکاری 60 درصد پیش‌بینی فروش آن سال است. بازپرداخت تسهیلات این وام 12 ماه است.

در ادامه نیز سقف تسهیلات برای خرید اموال سرمایه‌ای (با عمر مفید یکسال) حداکثر تا 80 درصد ارزش پیش فاکتور و با بازپرداخت 12 تا 36 ماه است.

تسهیلات خود اشتغالی و مشاغل خانگی

تسهیلات خوداشتغالی و مشاغل خانگی، وام قرض‌الحسنه است و با کارمزد 4 درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود. افراد می‌توانند برای ایجاد و گسترش مشاغل خانگی خود به صورت انفرادی 150 میلیون تومان و به صورت جمعی به ازای هر نفر 40 میلیون تومان وام دریافت کنند. دریافت این وام بانک مسکن نیاز به معرفی‌نامه از سوی کمیته امداد، سازمان بهزیستی، بنیاد شهید یا امور ایثارگران دارد. همچنین برای دریافت این وام نیاز به افتتاح حساب قرض‌الحسنه با مانده حداقل یک میلیون ریال است. مدت زمان بازپرداخت تسهیلات نیز 84 ماه مشخص شده است. برای دریافت وام علاوه بر معرفی‌نامه به یک ضامن رسمی نیز نیاز است.

تسهیلات قرض‌الحسنه

بانک مسکن تسهیلات گسترده دیگری در زمینه قرض‌الحسنه به مشتریان خود اعطا می‌کند که در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها پرداخته شده است:

احداث مسکن روستایی

افراد ساکن روستا می‌توانند برای احداث و نوسازی مسکن‌های خود از بانک مسکن درخواست وام کنند. سقف تسهیلات مسکن روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر مبلغ 350 میلیون تومان با نرخ سود 5 درصد است. ثبت‌نام برای دریافت وام مسکن روستایی به دو روش حضوری با مراجعه به شعب بانک‌ها و روش غیرحضوری از طریق سامانه درخواست تسهیلات سایت بانک مسکن انجام می‌شود. لازم به ذکر است علاوه بر بانک مسکن، 8 بانک عامل دیگر مانند بانک‌های ملت، کشاورزی، صادرات، تجارت، سپه، رفاه کارگران، پست بانک و ملی برای پرداخت این وام انتخاب شده‌اند. نحوه بازپرداخت این وام برای همه بانک‌ها یکسان و به مدت 20 سال است.

تسهیلات فرزندآوری

افرادی که خود یا فرزندشان در شهرهایی با نرخ باروری زیر 2٫5 درصد زندگی می‌کنند، می‌توانند از تسهیلات فزرندآوری بانک مسکن استفاده کنند. سرپرست خانواده برای دریافت این وام بانک مسکن در سامانه تسهیلات ثبت‌نام کرده و مدارک مورد نیاز را ارائه می‌دهد.

سقف و مبلغ وام فرزندآوری باتوجه به تعداد فرزندان و برای اطفالی که تاریخ تولد آن‌ها از 1402/01/01 به بعد بوده، به شرح زیر است:

  • فرزند اول مبلغ 40 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 36 ماهه
  • فرزند دوم مبلغ 80 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 48 ماهه
  • فرزند سوم مبلغ 120 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 60 ماهه
  • فرزند چهارم مبلغ 150 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 72 ماهه
  • فرزند پنجم مبلغ 200 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 84 ماهه

لازم به ذکر است برای دریافت وام فرزندآوری بانک مسکن الزامی به سپرده‌گذاری نیست. همچنین بازپرداخت این وام با 6 ماهه دوره تنفس همراه است.

نحوه استعلام و پیگیری وام فرزندآوری بانک مسکن

برای پیگیری و دریافت استعلام وام فرزندآوری، متقاضی در ابتدا وارد سایت ve.cbi.ir می‌شود و بر روی گزینه سامانه تسهیلات قرض‌‌الحسنه فرزند کلیک می‌کند. با ورود به صفحه اصلی، از نوار سمت راست گزینه مشاهده وضعیت را انتخاب کرده و اطلاعات خواسته شده را وارد می‌کند. در نهایت با انتخاب گزینه مشاهده وضعیت، استعلام می‌گیرد.

وام ازدواج

نوع دیگری از وام بانک مسکن، وام ازدواج است. زوجین پس از جاری‌شدن عقد می‌توانند از بانک، تسهیلات ازدواج دریافت کنند. برای دریافت وام ازدواج شرایط اختصاصی و عمومی وجود دارد که متقاضیان برای دریافت وام باید این شرایط را دارا باشند.

شرایط اختصاصی که برای دریافت وام نیاز است به شرح زیر است:

  • متقاضی دریافت وام حداقل سن 18 سال را داشته باشد.
  • متقاضی وام ازدواج مقیم محل بوده و در محدوده شعبه ساکن باشد.
  • وام گیرنده دارای حساب قرض الحسنه پس انداز در بانک مورد نظر باشد.

شرایط عمومی برای دریافت وام به شرح زیر است:

  • دارا بودن تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • برخورداری از کارت ملی و کدپستی
  • توان ارائه مدارک ضمانتی و معرفی ضامن معتبر
  • برخورداری از شرط سنی، دختران حداقل 13 سال تمام شمسی و پسران 15 سال تمام شمسی و حداکثر 50 سال شمسی

سقف وام ازدواج مطابق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای زوج‌های زیر 23 و 25 سال مبلغ 350 میلیون تومان و برای زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آن‌ها بعد از 1401/01/01 بوده مبلغ 300 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 10 ساله است.

نحوه ثبت نام در سایت وام ازدواج

برای ثبت نام در سایت وام ازدواج وارد سایت ve.cbi.ir شده و بعد از کلیک سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج وارد صفحه اصلی شوید. با انتخاب گزینه ثبت نام جدید از نوار سمت راست، مطابق موارد خواسته شده، اطلاعات را وارد کنید و در انتهای صفحه بر روی گزینه ادامه فشار دهید. در ادامه فرد وضعیت ایثارگری و… را مشخص و بانک و شعبه مورد نظرخود را تعیین می‌کند. در انتهای فرم، متقاضی شماره ملی همسر، اطلاعات محل سکونت و سایر اطلاعات لازم را وارد کرده و گزینه ثبت نام را می‌زند. با انجام مراحل بالا، ثبت نام تکمیل شده و کد رهگیری به متقاضی داده می‌شود. در ادامه فرد منتظر ارسال پیام تایید درخواست و اعلام شعبه می‌ماند. با ارسال پیامک، متقاضی ظرف 12 روز کاری به همراه مدارک لازم و کد رهگیری به شعبه اعلام شده مراجعه کرده و نسبت به دریافت وام خود اقدام می‌کند.

نحوه ثبت نام وام بانک مسکن

متقاضیان برای ثبت نام و درخواست وام مورد نظر خود باید به سامانه رسمی بانک مسکن مراجعه کنند. با ورود به سامانه ثبت درخواست تسهیلات و انتخاب خدمات مورد نظر خود، اطلاعات و مدارک لازم جهت بررسی را بارگزاری کرده و ثبت‌نام خود را به صورت مراحل زیر انجام می‌دهند. متقاضیان تسهیلات بانک مسکن پس از ورود به سایت ثبت‌‌نام، گزینه درخواست جدید را انتخاب کرده و با نمایش قوانین و مقررات، گزینه تایید را کلیک می‌کند. سپس در صفحه جدید شماره تماس خود را وارد کرده و کد احراز هویت ارسال شده را وارد می‌کند. با ورود به مرحله بعد متقاضی اطلاعات شخصی، درآمدی، هویتی و سایر اطلاعات خود را تکمیل کرده و گزینه ادامه را انتخاب می‌کند. در صفحه جدید از اطلاعات و مدارک سند ملکی که قرار است وام گرفته شود، وارد می‌شود. در صفحه بعد نوع وثیقه انتخاب شده و هزینه ثبت‌نام پرداخت می‌شود. پس از ثبت‌نام کد رهگیری ارسال می‌شود و متقاضی برای بررسی نهایی مدارک خود به بانک مراجعه می‌کند. پس از تایید نهایی درخواست تسهیلات از سمت سامانه و شعبه و تشکیل پرونده مشتری، مرحله ارزیابی درخواست در شعبه انجام می‌شود و نتیجه از طریق پیامک به متقاضی اعلام می‌شود.

مدارک لازم برای ثبت نام وام بانک مسکن

برای ثبت نام در انواع تسهیلات بانک مسکن به مدارکی نیاز است که به طور کلی به آن‌ها اشاره شده است:

  • ارائه اصل و کپی کارت شناسایی
  • همراه داشتن اصل و کپی سند مالکیت
  • ارائه اصل و کپی مبایعه‌نامه به همراه کد رهگیری
  • ارائه اصل و کپی پروانه‌های ساخت
  • ارائه اصل و کپی پایان کارهای ساختمانی
  • اصل و کپی صفحات شناسنامه و کارت ملی خریدار و فروشنده ملک
  • ارائه قبض برق ساختمان، همراه با مستندات کد پستی ملک خریداری شده
  • همراه داشتن اصل و کپی وکالتنامه در صورت نیاز
  • ارائه اصل و کپی گواهی حقوقی یا جواز کسب
3/5 - (2 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا