سرمایه‌گذاری

وام تعمیرات مسکن در سال 1403 + نحوه ثبت نام و دریافت آن

وام تعمیرات مسکن یکی از صدها تسهیلات قابل دریافت از بانک‌ها است که افراد را در راستای تعمیر، بازسازی و تکمیل خانه‌های خود همراهی می‌کند. همه بانک‌ها قادر به اعطای این وام هستند. متقاضیان با ارائه مدارک لازم می‌توانند از این وام بهره‌مند شوند. در این مقاله به بررسی اعطا وام بازسازی مسکن توسط برخی از بانک‌ها، نحوه ثبت‌نام آن‌ها و شرایط لازم برای دریافت این تسهیلات پرداخته شده است.

وام تعمیرات بانک مسکن

بانک مسکن اولین بانک دولتی تحت نظر بانک مرکزی است که به اعطای وام تعمیرات مسکن اقدام کرد. بانک مسکن به منظور تعمیر یا تکمیل واحدهای مسکونی تسهیلاتی را در قالب تسهیلات جعاله از محل اوراق و تسهیلات جعاله از محل سپرده‌گذاری برای متقاضیان در نظر گرفت. لازم به ذکر است وام جعاله به موارد نام برده در زیر به‌عنوان مصادیق جعاله تعمیر و مصادیق جعاله تکمیل، تعلق خواهد گرفت:

مصادیق جعاله تعمیر شامل حفر یا ترمیم چاه، سرویس حمام، آشپزخانه و دستشویی، کاشی کاری، نقاشی دیوارها، خرید انشعاب آب و برق، ترمیم سیم‌کشی معیوب ساختمان و… و همچنین مصادیق جعاله تکمیل شامل حیاط‌سازی، موزاییک‌کاری، لوله‌کشی، نصب تاسیسات گرمایش و سرمایش، نصب کابینت و… هستند.

مبلغ وام بازسازی مسکن از محل اوراق ممتاز 160 میلیون تومان تعیین شده است. در صورتی که شرایط قانون حمایت از خانواده وجود داشته باشد مبلغ این وام تا حداکثر 320 میلیون افزایش می‌یابد. برای دریافت این نوع وام نیاز به خرید اوراق حق تقدم است. جهت خرید اوراق ممتاز می‌توان از طریق بانک مسکن یا از طریق کارگزاری‌های فعال در بازار سرمایه اقدام کرد. لازم به ذکر است هنگام خرید اوراق ممتاز، وجود کد بورسی و ثبت‌نام در سامانه سجام برای متقاضی الزامی است. ارزش اسمی هر برگ سهم 500 هزار تومان است و افراد برای دریافت این تسهیلات نیاز به 320 برگ سهم دارند.

سقف تسهیلات دریافتی از محل سپرده به حساب‌های افتتاحی مبلغ 20 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. میزان تسهیلات اخذشده بر اساس زمان سپرده‌گذاری هر شش ماه معادل یک برابر متوسط موجودی است. در جدول زیر نرخ سود تسهیلات، دوره بازپرداخت و سایر اطلاعات مورد نیاز وام جعاله مسکن آورده شده است.

نوع جعالهنرخ سود تسهیلاتدوره باز پرداختمقدار اوراق مورد نیاز
با اوراق حق تقدم22٫5 درصد5 سال320 برگ
از محل سپرده11 درصد5 سال

شرایط دریافت وام جعاله

حداقل سن متقاضیان برای دریافت وام جعاله 18 سال است. متقاضیان این وام باید فاقد هرگونه معوقه در اقساط وام و همچنین چک برگشتی باشند. برای دریافت وام، یک وثیقه ملکی مورد نیاز است، زیرا سند ملک به رهن بانک درآمده و تا پایان اقساط وام در اختیار بانک قرار دارد. علاوه بر این در زمان دریافت وام، می‌بایست ملک مورد نظر تسهیلات جعاله‌ای تسویه شده نداشته باشد. در صورتی که تمامی موارد ذکر شده در بالا مورد تایید بانک باشد، متقاضیان واجد شرایط دریافت وام جعاله هستند.

تسهیلات جعاله تکمیل و تجهیز واحدهای مسکونی در حال ساخت

این نوع تسهیلات، ترکیبی از وام جعاله از محل‌های اوراق ممتاز و بدون سپرده‌گذاری است. سقف این وام 350 میلیون تومان و مدت بازپرداخت آن 60 ماه در نظر گرفته شده است. تسهیلات ذکرشده مشمول واحدهای در حال ساخت است و حداکثر تا 10 واحد مسکونی به سازنده پرداخت می‌شود. متقاضیان برای استفاده از این وام تعمیرات مسکن می‌بایست حداقل به مدت سه ماه حساب جاری یا ممتاز بانک مسکن با کد 8774 و 8775 داشته باشند. لازم به ذکر است پرداخت این تسهیلات در صورت وجود اعتبار کافی در شعبه، بدون سپرده نیز امکان‌پذیر است. در زمان استفاده از تسهیلات بدون سپرده کارکرد حساب جاری یا ممتاز به میزان 20 درصد مقدار تسهیلات برای یک سال و به تناسب آن در بازه‌های زمانی کمتر یا بیشتر الزامی است.

بانک مسکن علاوه بر وام تعمیرات، وام‌های متنوع بسیاری در حوزه‌های مختلف اعطا می‌کند که برای آشنایی با آن‌ها مطالعه وام بانک مسکن پیشنهاد می‌شود.

وام تعمیرات بانک ملی

بانک ملی ایران یکی دیگر از بانک‌های اعطاکننده تسهیلات تعمیرات مسکن است. اعطای این وام در بانک ملی با استفاده از سند شش دانگ و بدون آن انجام می‌شود. سقف تسهیلات جعاله بانک ملی 50 میلیون تومان با نرخ سود 18 درصد است.

برای دریافت وام بازسازی مسکن با سند شش دانگ متقاضیان باید مقیم محل باشند و در محدوده شعبه سکونت داشته باشند. مبلغ تسهیلات 100 میلیون ریال و بایستی متناسب با درآمد متقاضی باشد. برای دریافت این وام، ملک باید به نام گیرنده وام بوده و همچنین قبلا این بانک وام تعمیرات را دریافت نکرده باشد. در این نوع تسهیلات نرخ سود طبق تعرفه بانک در عقود مبادله‌ای محاسبه می‌شود. همچنین نوع عقد، جعاله و مدت بازپرداخت نیز حداکثر 3 سال و اقساط مساوی 36 قسط است. شرایط دریافت وام تعمیر مسکن فاقد سند شش دانگ نیز مطابق وام سنددار است، با این تفاوت که مبلغ تسهیلات 10 میلیون ریال خواهد بود. برای دریافت این وام نیاز به افتتاح حساب در بانک ملی است. همچنین در هنگام اعطای وام، اولویت با کسانی است که یک سال سابقه افتتاح حساب داشته باشند.

وام تعمیرات مسکن بانک سپه

بانک سپه به راحتی و بدون نیاز به سند ملکی به متقاضیان خود جعاله مسکن اعطا می‌کند. برای دریافت تسهیلات جعاله بانک سپه نیاز به سپرده‌گذاری است. حداکثر مبلغ اعطایی این تسهیلات 40 میلیون تومان با بازپرداخت 48 ماهه است؛ به طوری که 10 درصد از مبلغ وام تا پایان دوره بازپرداخت نزد بانک مسدود می‌شود. کارمزد این تسهیلات 23 درصد است. برای دریافت این تسهیلات به ازای هر 20 میلیون تومان نیز به یک ضامن رسمی نیاز است.

لازم به ذکر است باتوجه به ادغام بانک قوامین در بانک سپه، در صورتی که متقاضیان دارای حساب سپه یا قوامین باشند نیز، می‌توانند از تسهیلات جعاله استفاده کنند.

وام بازسازی بانک صادرات

در حال حاضر بانک صادرات نیز بین 10 تا 200 میلیون تومان وام تعمیرات مسکن به مشتریان خود اعطا می‌کند. این وام از طریق سپرده‌گذاری قرض‌الحسنه است و حداکثر مدت بازپرداخت آن 36 ماه در نظر گرفته شده است. برای اعطا تسهیلات بالاتر از 100 میلیون تومان به متقاضیان، 20 درصد از مبلغ وام نزد بانک مسدود می‌شود. با دریافت این وام، سند ملک در رهن بانک رفته و تا پایان مدت بازپرداخت در گرو بانک می‌ماند. نرخ سود تسهیلات این بانک 18 درصد است.

وام تعمیرات بانک ملت

بانک ملت در جهت زیباسازی شهرها و ترمیم و نوسازی بافت‌های فرسوده تسهیلاتی را فراهم کرده است که تاکنون بیش از 20 هزار نفر موفق به دریافت آن شده‌اند. برای دریافت این وام می‌بایست متقاضیان درخواست کتبی خود را به همراه اصل و کپی مدارک شناسایی و همچنین سایر مدارک لازم با انجام کار موضوع قرارداد به بانک ارائه دهند. بانک با بررسی مدارک به تصویب تسهیلات پرداخته و سپس قرارداد جعاله اولیه و ثانویه را منعقد می‌کند. در نتیجه وثیقه یا وثایق مربوطه توسط بانک تحویل گرفته شده و در نهایت تسهیلات اعطا می‌شود.

وام تعمیرات بانک رفاه

مشتریانی که در بانک رفاه دارای میانگین حساب بین 3 تا 6 ماه هستند، می‌توانند از تسهیلات جعاله این بانک بهره‌مند شوند. در این طرح، مشتریان می‌توانند با ارائه 3 ضامن رسمی به همراه کسری از حقوق تسهیلات جعاله تا سقف 200 میلیون تومان دریافت کنند. نرخ سود تسهیلات جعاله بانک رفاه 23 درصد با بازپرداخت 48 ماهه است. با ارائه ضامن رسمی دیگر نیاز به سند نیست. نداشتن بدهی بالا، نداشتن چک برگشتی و رتبه اعتبارسنجی بالا از دیگر شروط وام تعمیرات مسکن بانک رفاه هستند.

وام بازسازی مسکن بانک گردشگری

بانک گردشگری نیز مانند سایر بانک‌ها در راستای ترمیم و بازسازی بافت‌های فرسوده تسهیلات ویژه‌ای به مشتریان خود ارائه می‌دهد. متقاضیان شهر تهران می‌توانند برای هر متر مربع 8 میلون تومان تا سقف 3 میلیارد تومان و متقاضیان شهرستان‌ها نیز تا سقف 1٫5 میلیارد تومان تسهیلات جعاله دریافت کنند. حداکثر مدت بازپرداخت این تسهیلات 3 سال و نرخ سود این تسهیلات بر اساس مصوبه بانک مرکزی برای عقود مبادله‌ای است.

مدارک لازم برای دریافت وام تعمیرات مسکن

برای دریافت تسهیلات جعاله مدارکی لازم است که باتوجه به هر بانک می‌تواند متفاوت باشد. اما در حالت کلی برخی از مدارک در همه‌ی بانک‌ها یکسان هستند که در این بخش به آن‌ها اشاره شده است:

  • اصل و تصویر تمام صفحات سند مالکیت ملک (سند باید حتما به نام دریافت‌کننده تسهیلات باشد.)
  • اصل و تصویر پایان‌کار ساختمان
  • ارائه قبض برق یا مدارکی که بانک بتواند بر اساس آن کدپستی خانه‌ای که برای آن درخواست تسهیلات شده است را تایید کند.
  • اصل و تصویر کارت ملی و تمام صفحات شناسنامه مالک یا مالک‌ها
  • اصل و تصویر کارت ملی و تمام صفحات شناسنامه ضامن یا ضامن‌ها
  • مدارک شغلی و درآمد دریافت‌کننده‌ی تسهیلات مانند جواز کسب و فیش حقوقی
  • رسید پرداخت مبلغ ارزیابی ملک
  • تکمیل و امضای فرم درخواست وام

نحوه دریافت وام تعمیرات مسکن

برای دریافت تسهیلات مسکن می‌توان به دو روش حضوری و غیرحضوری اقدام کرد. اما شرایط دریافت وام در هر بانک با یکدیگر متفاوت است. برخی از بانک‌ها از متقاضی درخواست می‌کنند تمام مراحل انجام وام به صورت حضوری و در بانک انجام شود. برخی دیگر نیز مراحل ثبت‌نام را به دو مرحله آنلاین و حضوری تقسیم می‌کنند. برای درخواست وام به روش غیرحضوری باید از طریق سامانه درخواست تسهیلات جعاله بانک مورد نظر اقدام کرد.

شرایط دریافت ویژه تعمیرات ویژه کارمندان دولت

بانک مسکن با تنظیم قرارداد داخلی و ضمانت دو نفر کارمند دولت و اخذ گواهی درآمد به کارمندان دولت تا سقف 5 میلیون تومان و روی واحدهایی که در رهن بانک قرار ندارند وام تعمیرات می‌دهد. همچنین سازمانی که کارمند در آن مشغول به کار است، باید متعهد شود در صورت عدم پرداخت به موقع اقساط توسط کارمند، مبلغ اقساط از حقوقش کسر می‌شود.

2/5 - (1 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا