مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی مارون – شرکت پتروشیمی مارون

در این مقاله تحلیل مارون به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت الفینی در بازار سرمایه انجام شده است. شرکت پتروشیمی مارون در تاریخ 1377/11/24 تاسیس شد. مسیر توسعه پتروشیمی مارون با سرمایه‌گذاری در طرح‌های مهمی از قبیل پتروشیمی لاله، پتروشیمی بوشهر، پتروشیمی سلمان فارسی و ایلام تعریف شده است. شرکت پتروشیمی مارون در سال 1390 با نماد مارون در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. در ادامه به تحلیل بنیادی مارون و محاسبه EPS و P/E تحلیلی آن پرداخته شده است.

  • برای آشنایی با مفاهیم تحلیل بنیادی و انواع رویکردهای آن مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

موضوع فعالیت شرکت پتروشیمی مارون

موضوع فعالیت اصلی شرکت پتروشیمی مارون احداث، راه‌اندازی و بهره‌برداری کارخانجات صنعتی به‌منظور تولید، بازاریابی، فروش، صدور محصولات شیمیایی، ذخیره، واردات، صادرات و تبدیل کلیه مواد پتروشیمیایی و مشتقات ذی‌ربط است. همچین از دیگر فعالیت‌های شرکت پتروشیمی مارون می‌توان به انجام کلیه فعالیت‌های تولیدی، صنعتی، بازرگانی، فنی و مهندسی اشاره کرد. در جدول زیر به‌طور کامل به شرکت‌های تابعه و موضوع فعالیت هر یک اشاره شده است.

نام شرکت موضوع فعالیت
پتروشیمی لاله تولید پلی‌اتیلن سبک و محصولات پایین‌دستی و جانبی
پتروشیمی بوشهر – در مرحله قبل بهره‌برداری شیرین‌سازی خوراک و تولید پلی‌اتیلن سنگین/سبک و متانول
پتروشیمی سلمان فارسی – در مرحله قبل بهره‌برداری تولید پروپیلن
پتروشیمی ایلام – در مرحله قبل بهره‌برداری تولید اتیلن و پلی‌اتیلن سنگین و محصولات جانبی
شرکت آمیزه‌های پویا پلیمری مارون تولید کامپاند و محصولات جانبی
شرکت صنایع تکمیلی مارون تولید کامپاند و محصولات جانبی
شرکت تینا تدبیر مارون سرمایه‌گذاری در سهام شرکت پتروشیمی مارون و سایر شرکت‌هیا گروه
شرکت افق سپهر مارون سرمایه‌گذاری در سهام شرکت پتروشیمی مارون و سایر شرکت‌هیا گروه
پتروشیمی ابن سینا همدان فعالیت در امور تولیدی بازرگانی و خدماتی در صنایع پتروشیمی و پتروشیمیایی
شرکت صدرا شیمی احداث، راه‌اندازی و بهره‌برداری کارخانجات صنعتی به‌منظور تولید بازاریابی، فروش و صادرات محصولات پتروشیمی

سرمایه و ترکیب سهامداران مارون

سرمایه مارون در بدو تاسیس مبلغ پنج میلیون ریال بوده که طی سه مرحله افزایش سرمایه به مبلغ 8٬000 میلیارد ریال رسیده است. آخرین افزایش سرمایه شرکت در سال 1397 و از محل سود انباشته بوده است.

در لیست زیر سهامداران بالای یک درصد در تحلیل مارون نشان داده شده است. شرکت‌های گروه پتروشیمی تابان فردا و سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین با درصد مالکیت بالای 16 درصد از سهامداران عمده شرکت پتروشیمی مارون به‌شمار می‌آیند.

سهامداران مارون

سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح با 29٫47 درصد از سهام شرکت پتروشیمی مارون در صدر سهامداران تلفیقی مارون قرار دارد. در حالت تلفیقی شرکت مادر به‌همراه زیرمجموعه‌های خود نمایش داده می‌شود.

سهامداران تلفیقی شرکت پتروشیمی مارون

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی مارون

در شرکت پتروشیمی مارون حدود 73 درصد حجم فروش شامل فروش در بازار داخلی و مابقی صادراتی است که به لحاظ ریالی نیز، 66 درصد فروش داخلی و 34 درصد فروش صادراتی را شامل می‌شود. تصویر زیر مقدار فروش شرکت پتروشیمی مارون را نشان می‌دهد. این شرکت در دوره 3 ماهه منتهی به خرداد ماه 1402 بیش از 242 هزار تن از محصولات خود را به‌ فروش رسانده است که نسبت به دوره مشابه سال مالی 1401 حدود 41 درصد کاهش یافته است.

مقدار فروش

نرخ فروش محصولات شرکت پتروشیمی مارون برای 3 دوره مالی گذشته و همچنین پبش‌بینی آن برای دوره‌های 9 ماه و 12 ماهه منتهی به 1402/12/29 مطابق تصویر زیر است.

نرخ فروش محصولات در شرکت پتروشیمی مارون

در تحلیل مارون فروش داخلی شرکت عمدتا به شرکت‌های داخلی منطقه ویژه اقتصادی و مابقی از طریق بورس کالا است. درآمد حاصل از فروش محصولات مارون در دوره 12 ماهه منتهی به 1401/12/29 مبلغ 33٬159 میلیارد تومان است. باتوجه به درآمد عملیاتی شرکت پتروشیمی مارون در دوره 3 ماهه ابتدای سال مالی 1402 که معادل 4٬895 میلیارد تومان است، درآمدهای عملیاتی شرکت در پایان سال مالی 1402 مبلغ 36٬829 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

مبلغ فروش در تحلیل بنیادی مارون

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل مارون

مواد اولیه شرکت پتروشیمی مارون عمدتا گاز اتان است که از طریق شرکت ملی نفت و طی قرارداد فی مابین به مارون تحویل داده می‌شود. در تحلیل بنیادی مارون نرخ اتان مصرفی (از واحد استحصال اتان) طبق فرمول زیر محاسبه می‌شود:

0.77*(0.5*نرخ اتان+0.25*نرخ پروپان+0.25*نرخ بوتان)

همچنین نرخ اتان خریداری‌شده بر مبنای فرمول 145-(پلی‌اتیلن+نفتا)*0.25 محاسبه شده است. در نتیجه شرکت در دوره 3 ماهه منتهی به خردادماه 1402 برای تامین حدود 168 هزار تن اتان بیش از 1٬600 میلیارد تومان هزینه کرده است. در تصویر زیر مقدار، قیمت و مبلغ سایر مواد اولیه مصرفی مارون برای دوره‌های گذشته آورده شده است.

مواد اولیه در تحلیل مارون

سربار شرکت پتروشیمی مارون

در تحلیل بنیادی مارون اقلام سربار شامل حقوق و مزایا، استهلاک، سوخت، هزینه مواد مصرفی و… هستند. سربار شرکت پتروشیمی مارون در دوره 3 ماهه ابتدای سال مالی 1402 مبلغ 1٬288 میلیارد تومان بوده است. این مبلغ نسبت به دوره مشابه سال 1401 حدود 11 درصد کاهش یافته است. پیش‌بینی می‌شود هزینه سربار مارون در دوره 9 ماهه باقی‌مانده سال جاری مبلغ 6٬749 میلیارد تومان باشد.

سربار

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی مارون

در این مرحله به بررسی صورت سود و زیان مارون پرداخته شده است. بهای تمام‌شده شرکت پتروشیمی مارون در دوره 3 ماهه منتهی به 1402/03/31 مبلغ 3٬660 میلیارد تومان بوده که باتوجه به عدم خرید خوراک (گاز اتان) در ماه‌های اردیبهشت و خرداد به‌دلیل تعمیرات اساسی نسبت به دوره مشابه سال قبل 44 درصد کاهش یافته است. اما در مقابل هزینه‌های فروش، اداری و عمومی در این دوره نسبت به دوره مشابه سال 1401 به‌دلیل افزایش هزینه‌ حمل کالاهای فروش‌رفته صادراتی با 76 درصد افزایش روبه‌رو شده است. با کسر هزینه‌ها، سود خالص در تحلیل مارون برای دوره 3 ماهه منتهی به خردادماه 1402 بیش از 483 میلیارد تومان است.

صورت سود و زیان در تحلیل مارون

سود نقدی (DPS) مارون

مجمع عمومی عادی سالیانه مارون منتهی به اسفندماه 1401 در تاریخ 1402/04/03 برگزار شد. براساس تصمیمات صورت‌گرفته در این مجمع، شرکت پتروشیمی مارون از 13٬642 ریال سود خالصی که به ازای هر سهم ساخته است، 66 درصد آن معادل 9 هزار ریال را به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران خود تقسیم کرد. زمان‌بندی و نحوه پرداخت سود مارون به‌شرح جدول زیر است:

سهامدار زمان پرداخت نحوه پرداخت
حقیقی، حقوقی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای کد سجام 17 تیرماه 1402 از طریق شماره حساب معرفی‌شده در سامانه سجام
حقیقی فاقد کد سجام 20 شهریورماه 1402 مراجعه به بانک ملت با ارائه اصل کارت ملی و کد سهامداری
صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های فاقد کد سجام 20 شهریورماه 1402 واریز به حساب بعد از اعلام کتبی شماره حساب و شماره شبا
حقوقی فاقد کد سجام 1 مرداد 1402 واریز به حساب بعد از اعلام کتبی شماره حساب و شماره شبا
حقوقی عمده از تاریخ اول مردادماه 1402 ظرف مهلت قانونی واریز به حساب بعد از اعلام کتبی شماره حساب و شماره شبا

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/12/29

برای تحلیل بنیادی مارون نرخ پروپیلن پلتس 815 دلار بر تن، نرخ پلی‌پروپیلن پلتس 829 دلار بر تن و نرخ پلی‌اتیلن سبک 939 دلار بر تن لحاظ شده است. همچنین با در نظر گرفتن میانگین دلار 40 هزار تومانی و افزایش 30 درصدی نرخ حقوق و مزایا در سال 1402، EPS تحلیلی مارون 9٬654 ریال برآورد شده است. برای ارزش‌گذاری سهام مارون، با تقسیم قیمت روز سهم در تاریخ 1402/05/22 در سایت www.tsetmc.com بر ای پی اس تحلیلی، نسبت P/E فوروارد در تحلیل مارون 17٫7 واحد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی مارون

در سامانه تحلیل بنیادی انیگما سایر نکات تحلیلی این شرکت و تمامی شرکت‌های تولیدی وجود دارد. همچنین کاربران با واردکردن مفروضات شخصی خود، امکان مشاهده تحلیل شخصی خود از هر سهم را دارند. برای آگاهی و آشنایی بیشتر با تحلیل بنیادی مطالعه آموزش تحلیل بنیادی پیشنهاد می‌شود.

روند قیمتی سهام در تحلیل مارون

در تصویر زیر چارت قیمتی مارون از سال 1397 تا به امروز نشان داده شده است. مطابق این تصویر، روند صعودی قیمت سهام مارون از اوایل سال 1398 آغاز شد و اولین بار در تاریخ 1399/05/04 به بالاترین مقدار رسید. سپس قیمت آن کاهش یافت و با عبور از نوسانات قیمتی موجود در بازار بورس برای دومین بار در تاریخ 1402/01/27 به بالاترین مقدار (221٬350 ریال) به ارزش بازار 177 هزار میلیارد تومان رسید. در حال حاضر قیمت این سهم 170٬600 ریال و ارزش بازار آن در زمان نگارش این مقاله 138 هزار میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی
5/5 - (1 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا