تحلیل بنیادی لخانه – شرکت لوازم خانگی پارس
تحلیل لخانه با بیش از 50 سال سابقه فعالیت در صنعت لوازم خانگی کشور در ایران مقاله آورده شده است. کارخانجات لوازم خانگی پارس در تاریخ 1354/02/06 به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شد. فعالیت اصلی شرکت در زمینه طراحی و تولید یخچال، فریزر، یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی، کولر آبی و جاروبرقی است. این شرکت در تاریخ 1373/09/23 در بورس اوراق بهادار تهران در گروه ساخت لوازم خانگی با نماد لخانه درج شد و سهام آن برای اولین بار در تاریخ 1373/10/19 مورد معامله قرار گرفت. در ادامه به بررسی صورتهای مالی این شرکت از طریق محاسبه EPS و P/E فوروارد در تحلیل بنیادی لخانه پرداخته شده است.
- برای آشنایی و درک مفاهیم تحلیل بنیادی مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد میشود.
مرور کلی بر وضعیت و جایگاه صنعت لوازم خانگی در ایران
صنعت لوازم خانگی یکی از صنایع با دامنهای بسیار وسیع و متنوع است که در اثر تغییر و تحول شرایط و عوامل اثرگذار در مرحله پیچیده و پرشتابی قرار گرفته است که به لحاظ برخورداری از پتانسیل ایجاد اشتغال، میتواند نقش مهمی در توسعه صادرات غیرنفتی و خروج کشور از رکود اقتصادی حاکم داشته باشد.
مهمترین ویژگیهای صنایع لوازم خانگی را می توان موارد زیر دانست:
- تقاضای زیاد محصولات لوازم خانگی به دلیل رشد تعداد خانوارها
- افزایش تنوع محصولات مورد استفاده در خانوار
- بازار بزرگ با تغییرات کند تکنولوژی
- عامبودن و کاربرد در طیف وسیعی از صنایع
سهم صادرات لوازم خانگی کمتر از یک درصد (نزدیک به 0٫7 درصد) از صادرات صنعتی کشور است. تا چند سال گذشته بیشترین بخش بازار لوازم خانگی در اختیار برندهای خارجی بود ولی در یک سال اخیر به علت شدت گرفتن تحریمها و خروج برندهای خارجی از ایران، تولیدکنندگان داخلی گردانندگان بازار هستند و سهم بیشتری را به خود اختصاص دادهاند.
سرمایه و ترکیب سهامداران در تحلیل بنیادی لخانه
سرمایه لخانه طی چند مرحله به شرح زیر به مبلغ 900٬000٬000٬000 ریال (شامل تعداد 900٬000٬000 سهم، به ارزش اسمی هر سهم هزار ریال) رسیده است.
تاریخ افزایش سرمایه | درصد افزایش سرمایه | سرمایه جدید (میلیون ریال) |
---|---|---|
1356/08/10 | – | 600 |
1357/03/07 | 33 | 800 |
1372/12/05 | 1025 | 9٬000 |
1374/05/16 | 100 | 18٬000 |
1375/04/21 | 100 | 36٬000 |
1376/01/17 | 50 | 54٬000 |
1378/04/08 | 100 | 108٬000 |
1380/03/12 | 39 | 150٬000 |
1385/04/24 | 100 | 300٬000 |
1397/12/29 | 49 | 448٬100 |
1399/10/14 | 100 | 900٬000 |
در حال حاضر شرکت لوازم خانگی پارس جزء واحدهای تجاری فرعی شرکت سرمایهگذاری صنایع عمومی تامین است و بهتنهایی نقش تاثیرگذاری در تصمیمات هیئت مدیره دارد. در ادامه برخی از سهامداران بالای یک درصد در تحلیل لخانه نشان داده شده است.
سازمان تامین اجتماعی در حالت تلفیقی به واسطه زیر مجموعههای خود بیش از 91 درصد از سهام لخانه را در اختیار دارد. برای مشاهده سایر سهامداران عادی و تلفیقی این نماد و سایر نمادهای فعال در بازار سرمایه به سامانه تحلیل بنیادی انیگما مراجعه کنید.
مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل لخانه
تصویر زیر مقدار، قیمت و مبلغ فروش محصولات لخانه را برای 3 دوره مالی گذشته و همچنین پیشبینی آن برای دو دوره مالی منتهی به اسفند ماه 1402 نشان میدهد. لخانه در نیمه نخست سال مالی 1402 حدود 32 هزار دستگاه محصولات برودتی و بیش از 14 هزار دستگاه محصولات خدماتی به فروش رسانده است. با توجه به تصویر زیر درآمدهای عملیاتی در تحلیل بنیادی لخانه تا پایان سال مالی 1402 بیش از 721 میلیارد تومان برآورد میشود.
سربار لخانه
هزینه سربار کارخانجات لوازم خانگی پارس در دوره 12 ماهه منتهی به اسفند ماه 1402 مبلغ 77 میلیارد تومان بوده است. با توجه به افزایش 30 درصدی حقوق و مزایا در سال مالی 1402، پیشبینی میشود هزینه حقوق و مزایا در تحلیل لخانه تا پایان سال مالی جاری بیش از 39 میلیارد تومان و مجموع هزینههای سربار مبلغ 55 میلیارد تومان باشد.
صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی لخانه
مطابق تصویر زیر، بهای تمامشده لخانه برای دوره 6 ماهه منتهی به 1402/06/31 مبلغ 363 میلیارد تومان بوده است. این مبلغ نسبت به دوره مشابه سال گذشته خود 19 درصد افزایش داشته است. سود ناخالص لخانه در این دوره بیش از 7 میلیارد تومان محقق شده است. در این تحلیل برآورد میشود اگر در آمدهای عملیاتی لخانه در پایان سال مالی 1402 به مبلغ 721 میلیارد تومان برسد، با در نظر گرفتن سایر درآمدها و هزینههای عملیاتی لخانه، سود خالص این شرکت بیش از 12 میلیارد باشد.
- مقاله پشنهادی: آموزش تحلیل بنیادی
سود نقدی (DPS) در تحلیل لخانه
مجمع عمومی عادی سالیانه لخانه منتهی به پایان سال مالی 1401 در تاریخ 28 تیرماه 1402 برگزار شد. سود خالص محققشده به ازای هر سهم در پایان سال مالی 1401 مبلغ 80 ریال بود. لخانه از محل سود خالص سال مالی گذشته و سود انباشته به ازای هر سهم مبلغ 95 ریال بهعنوان سود نقدی تقسیم کرد.
سود لخانه برای کلیه سهامداران سجامی تا تاریخ 1402/08/10 از طریق واریز به سامانه سجام انجام شد. لذا سهامداران میبایست نسبت به ثبت نام در این سامانه اقدام کنند. سهامدارانی که موفق به ثبت نام نشدهاند، میتوانند از تاریخ 1402/08/28 از طریق بانک صادرات و با ارائه کارت ملی نسبت به دریافت سود خود اقدام کنند.
محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/12/29
در تحلیل بنیادی لخانه نرخ فروش محصولات در سال مالی 1402 نسبت به میانگین نرخ فروش سال گذشته متناسب با تورم رشد داده شده است. علاوه بر این، تورم در سال مال 1402 معادل 30 درصد لحاظ شده است. با توجه به مفروضات بالا EPS تحلیلی لخانه 139 ریال برآورد شده است. همچنین با تقسیم قیمت روز این سهم در تاریخ 1402/10/13 (15٬640 ریال) به EPS آن، نسبت P/E فوروارد در تحلیل لخانه 112٫5 واحد محاسبه شده است.
با مراجعه به سایت انیگما امکان مشاهده سایر نکات تحلیلی این شرکت و تمامی شرکتهای تولیدی فعال در بازار سرمایه وجود دارد. همچنین در این مرجع با واردکردن مفروضات شخصی قابلیت مشاهده تحلیل شخصیسازی شده کاربر نیز وجود دارد. از طریق لینک بهترین سهم میتوانید به لیست شرکتهای تولیدی با کمترین P/E فوروارد دسترسی داشته باشید.
چارت قیمتی لخانه
چارت زیر روند قیمتی سهام لخانه را از سال 1401 تا به امروز نشان میدهد. قیمت لخانه در تاریخ 1402/02/10 به بالاترین قیمت تاریخی خود 34٬350 با ارزش بازار 3 هزار میلیارد تومان رسید. سپس قیمت این سهام کاهش یافت و هماکنون در تاریخ 1402/10/13 در سایت TSE با قیمت 15٬640 ریال معامله میشود. ارزش بازار لخانه در زمان نگارش این مقاله 1٬442 میلیارد تومان است.