تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی کسرام – شرکت پارس سرام

در این مقاله، تحلیل کسرام به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین تولیدکننده چینی بهداشتی در ایران انجام شده است. شرکت پارس سرام در سال 1347 با بهره‌مندی از فناوری پیشرفته و به‌کارگیری توان بالقوه بخش‌های طراحی، آزمایشگاه‌ها و بخش ویژه کنترل کیفی در زمینه تولید و ساخت انواع ساخت چینی بهداشتی به ثبت رسید. این شرکت تنها شرکت تولیدکننده چینی بهداشتی است و با نماد کسرام در سازمان بورس اوراق بهادار حضور دارد. در ادامه به تحلیل بنیادی کسرام و محاسبه EPS و P/E فوروارد این شرکت پرداخته شده است.

  • برای آشنایی با مفاهیم تحلیل بنیادی (تحلیل فاندامنتال) مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

موضوع فعالیت و محصولات کسرام

فعالیت‌های اصلی این شرکت تولید و فروش انواع چینی بهداشتی و انجام کلیه عملیات بازرگانی است. ظرفیت تولید کسرام 14٬200 تن در سال است. محصولات کسرام شامل انواع مختلف توالت‌های فرنگی، توالت‌های زمینی، انواع روشویی و سیفون، انواع پایه، سرشور و پودر گچ قالب‌سازی می‌باشند.

زنجیره ارزش آفرینی در تحلیل بنیادی کسرام با خرید مواد اولیه مرغوب و آزمایش‌شده آغاز و با عرضه محصول در بازارهای داخلی و خارجی و کسب رضایت مشتریان به پایان می‌رسد. در چارت زیر زنجیره تولید محصولات کسرام به‌طور کامل قابل مشاهده است.

فرایند تولید شرکت پارس سرام

سرمایه و ترکیب سهامداران کسرام

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 50 میلیون ریال بوده که طی چندین مرحله افزایش یافته است. آخرین افزایش سرمایه شرکت در سال 1399 از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها (زمین) بوده که سرمایه پارس سرام به مبلغ 981٬249 میلیون ریال رسیده است.

عمده سهامداران شرکت پارس سرام اشخاص حقیقی هستند. آقای مسعود محمد علی خلج با مالکیت 8٫51 درصد از سهام کسرام مهم‌ترین سهامدار این شرکت است. همچنین شرکت سات شید سپهر با 7٫46 درصد در جایگاه دوم سهامداران کسرام قرار دارد. در لیست زیر بخشی از سهامداران بالای درصد در تحلیل کسرام قابل مشاهده است.

سهامداران کسرام

در سایت انیگما علاوه بر سهامداران عادی، سهامداران تلفیقی تمامی نمادها به‌همراه زیرمجموعه‌هایشان قابل مشاهده هستند. سهامداران تلفیقی آن‌دسته از سهامداران هستند که به‌صورت غیرمستقیم و به‌واسطه‌ی زیر مجموعه‌های خود مالک یک شرکت می‌باشند.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی کسرام

شرکت پارس سرام در دوره مالی 6 ماهه منتهی به 1401/12/29 مقدار 2٬909 تن از محصولات خود را به‌فروش رسانده است. درآمدهای عملیاتی این شرکت در همین دوره مالی مبلغ 67 میلیون تومان بوده که نسبت به دوره مالی مشابه سال 1400، 75 درصد افزایش یافته است. این افزایش درآمد، ناشی از افزایش فروش ریالی و تعدادی است. در تحلیل کسرام پیش‌بینی می‌شود این شرکت تا پایان سال مالی 1402 مبلغ 135 میلیارد تومان از فروش خود درآمد کسب کند.

فروش در تحلیل بنیادی کسرام

قیمت‌گذاری و بازار فروش محصولات شرکت پارس سرام

قیمت‌گذاری محصولات چینی بهداشتی در ایران تابع عرضه و تقاضا و بازارمحور می‌باشد. سقف افزایش قیمت محصولات، توسط انجمن صنفی کارفرمایان چینی بهداشتی تعیین می‌شود؛ از این رو عمده شرکت‌های فعال در صنعت، قیمت‌گذاری محصولات خود را از طریق عرضه و تقاضای بازار و بر اساس مصوبات هیئت مدیره تعیین می‌کنند. قیمت محصولات در تحلیل بنیادی کسرام نیز باتوجه به تقاضای بازار، قیمت رقبا، بهای تمام‌شده محصولات تولیدشده، شرایط مشتریان و سایر عوامل تاثیرگذار، از طریق آیین‌نامه داخلی و پس از تصویب هیئت مدیره تعیین می‌شود.

فروش داخلی محصولات کسرام توسط بیش از 200 نماینده فعال در شهرهای مختلف انجام می‌شود. استراتژی فروش شرکت در حال حاضر توزیع از شبکه‌های نمایندگی می‌باشد. فروش صادراتی شرکت به‌دلیل تعلیق کارت بازرگانی شرکت ناشی از تعهدات ارزی مربوط به دوره‌های قبلی مدیریت شرکت کاهش یافته است؛ در حال حاضر فروش صادراتی شرکت به کشورهای آسیایی مانند عراق، افغانستان و… و برخی کشورهای اروپایی و آفریقایی به‌صورت ریالی با استفاده از نمایندگان فروش به‌صورت غیرمستقیم انجام می‌شود.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل کسرام

کسرام در دوره 6 ماهه منتهی به اسفند 1401، 1٬139 تن مواد اولیه خریداری کرده است. تامین‌کنندگان اصلی مواد اولیه کسرام تماما داخلی هستند. مبلغ هزینه شده برای تامین این مقدار مواد اولیه حدود 20 میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مالی مشابه سال 1400، 157 درصد افزایش یافته است. جدول زیر مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی برای 5 دوره مالی گذشته و همچنین پیش‌بینی آن برای سال مالی 1402 را نشان می‌دهد.

مواد اولیه شرکت پارس سرام

سربار کسرام

سربار شرکت پارس سرام در دوره 6 ماهه منتهی به تاریخ 1401/12/29 بیش از 17 میلیارد تومان بوده است. جزئیات هزینه‌های سربار برای دوره‌های مختلف در جدول زیر ارائه شده است. عمده هزینه سربار شرکت مربوط به حقوق و مزایا و سوخت است. باتوجه به افزایش نرخ 30 درصدی حقوق و مزایا و سایر هزینه‌ها، سربار کسرام در سال مالی 1402 حدود 36 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سربار شرکت پارس سرام

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی کسرام

بهای تمام‌‌شده کسرام در دوره 6 ماهه منتهی به اسفندماه 1401 مبلغ 53 میلیارد تومان بوده است. با کسر بهای تمام‌شده از درآمدهای عملیاتی، سود ناخالص شرکت در این دوره حدود 14 میلیارد تومان محقق شده است. همچنین مطابق محاسبات انجام‌شده در این تحلیل، بهای تمام‌شده در پایان سال مالی 1402 مبلغ 109 میلیارد تومان برآورد می‌شود. با کسر سایر هزینه‌ها سود خالص در تحلیل کسرام برای سال مالی جاری 15 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

صورت سود و زیان در تحلیل کسرام

سود مجمع (DPS) در تحلیل کسرام

مطابق صورت سود و زیان کسرام، سود خالص این شرکت در دوره 12 ماهه منتهی به 1401/06/31 به ازای هر سهم 72 ریال بوده است. مجمع عمومی عادی سالیانه کسرام در تاریخ 1401/10/21 برگزار شد. مطابق تصمیمات این مجمع بین سهامداران کسرام سود نقدی تقسیم نشده است.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/06/31

در تحلیل بنیادی کسرام نرخ فروش محصولات براساس گزارشات منتشرشده ماهانه شرکت و نرخ تورم پیش‌بینی شده است. حال اگر در این تحلیل نرخ انرژی برق در سال 1402 برابر 2٬200 ریال بر کیلووات ساعت، نرخ سوخت برابر 5٬000 ریال بر متر مکعب و نرخ تورم نیز 30 درصد فرض شود؛ EPS تحلیلی کسرام 156 ریال پیش‌بینی می‌شود. با تقسیم قیمت این سهم در تاریخ 1402/03/03 (10٬180 ریال) بر ای پی اس تحلیلی، نسبت P/E فوروارد در تحلیل کسرام 65٫3 محاسبه می‌شود.

تحلیل بنیادی کسرام

نمودار قیمتی کسرام

چارت زیر نشان‌دهنده روند قیمتی سهام کسرام است. مطابق چارت زیر روند افزایش قیمت سهام کسرام از اوایل آذرماه 1398 آغاز و در تاریخ 1399/10/20 به بالاترین قیمت خود (13٬230 ریال) با ارزش بازار 1٬298 میلیارد تومان رسید. سپس قیمت سهام کسرام کاهش یافت ولی مجدد از بهمن‌ماه 1401 روند صعودی قیمت کسرام آغاز شد. در حال حاضر قیمت سهام کسرام امروز تاریخ 1402/03/03 در سایت TSE (10٬180 ریال) و به ارزش بازار 998 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی کسرام
1.5/5 - (2 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا