تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی خودکفا – شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان

تحلیل خودکفا به‌عنوان یکی از هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری فعال در زمینه‌های صنایع غذایی، ساختمانی، بازرگانی، دارویی، پخش و توزیع در این مقاله انجام شده است. گروه شامل شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان و شرکت‌های فرعی آن است. این شرکت در سال 1393 با ورود به سازمان بورس اوراق بهادار به سهامی عام تبدیل شد و در بازار پایه توافقی فرابورس ثبت شد. در ادامه به تحلیل بنیادی خودکفا از طریق محاسبه NAV و EPS تحلیلی آن پرداخته شده است.

موضوع فعالیت خودکفا

فعالیت‌های این مجموعه در حال حاضر سرمایه‌گذاری در زمینه‌های صنایع غذایی، ساختمانی، بازرگانی، دارویی، پخش و توزیع است. موضوع اصلی فعالیت شرکت عمدتا مربوط به سرمایه‌گذاری در سهام، سهم‌الشرکه، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها یا سایر اوراق بهادار است. شرکت‌ها، موسسات یا صندوق‌های سرمایه‌پذیر تحت نفوذ این مجموعه (اعم از ایرانی یا خارجی) در زمینه‌های زیر فعالیت می‌کنند:

  • تولید، فروش، توزیع، بسته‌بندی، صادرات و واردات انواع فرآورده‌های غذایی و بهداشتی
  • تولید سیمان و اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن سیمان
  • مشاوره، اجرا و نظارت بر پروژه‌های عمرانی، معماری و شهرسازی

مهم‌ترین سهامداران خودکفا

موسسه فرهنگی هنری پیام آزادگان با داشتن 12٫65 درصد از سهام خودکفا، سهامدار عمده این شرکت است. جدول زیر سهامداران بالای یک درصد در تحلیل خودکفا را نشان می‌دهد.

سهامداران خودکفا

در مرجع تحلیل بنیادی انیگما تمامی سهامداران بالای یک درصد و حقوقی‌های زیر یک درصد شرکت‌ها که در سامانه کدال گزارش شده است، به‌صورت عادی و تلفیقی قابل مشاهده هستند. شرکت آزادگان در حالت تلفیقی به‌واسطه زیرمجموعه‌های خود 20٫59 درصد از سهام خودکفا را در اختیار دارد.

سهامداران تلفیقی شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان

محاسبه و تحلیل NAV خودکفا

در تحلیل بنیادی شرکت‌های سرمایه‌گذاری، محاسبه ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) از اهمیت زیادی برخوردار است. برای ارزش‌گذاری به روش NAV میزان دارایی‌های بورسی و غیربورسی و همین‌طور حقوق صاحبان سهام یک شرکت مورد بررسی قرار می‌گیرد. بنابراین برای تحلیل بنیادی خودکفا، پرتفوی بورسی و غیربورسی این شرکت مورد بررسی قرار گرفته است.

ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی در تحلیل خودکفا

مازاد ارزش پرتفوی بورسی خودکفا در تاریخ 1402/06/05 حدود 8 هزار و 880 میلیارد تومان محاسبه شده است. تصویر زیر بخشی از پرتفوی بورسی خودکفا را نشان می‌دهد. مطابق تصویر زیر، مالکیت 81 درصد از سهام شرکت صنعتی مینو متعلق به شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان است. در مقاله پرتفوی بورسی شرکت های سرمایه گذاری نحوه محاسبه مازاد ارزش دارایی‌های بورسی شرکت‌های سرمایه‌گذاری آموزش داده شده است.

ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی خودکفا

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی خودکفا

شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان تمامی سهام شرکت‌ خدمات مالی و مدیریت معین آزادگان و بخش عمده‌ای از سهام شرکت پارس گستر مینو را در اختیار دارد. مهم‌ترین‌ شرکت‌های پرتفوی غیربورسی خودکفا باتوجه به آخرین اطلاعات منتشرشده تا 5 شهریورماه 1402 مطابق تصویر زیر هستند. مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی خودکفا در این تاریخ حدود 2 هزار و 700 میلیارد تومان است.

مازاد ارزش پرتفوی غیربوسی در تحلیل خودکفا

کلیه نکات تحلیلی ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی شرکت های سرمایه گذاری در سایت انیگما وجود دارد. در ادامه به یک نمونه از نکات ارزش‌گذاری در تحلیل بنیادی خودکفا اشاره شده است:

  • شرکت خدمات مالی و مدیریت معین آزادگان در تاریخ 29 اسفندماه 1402 مالک حدود 4 درصد غپینو و 1 درصد خودکفا بوده است. باتوجه به آخرین حقوق صاحبان سهام این شرکت ارزش خالص دارایی‌های آن را می‌توان حدود 900 میلیارد تومان برآورد کرد.

سود هر سهم (EPS) خودکفا

درآمد حاصل از دریافت سود نقدی زیرمجموعه‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری یکی از روش‌های کسب درآمد آن‌ها است. از این‌رو در این مقاله به بررسی سود نقدی پرتفوی بورسی و غیربورسی خودکفا و همچنین پیش‌بینی EPS تحلیلی منتهی به سال مالی 1402 آن پرداخته شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی در تحلیل خودکفا

سود نقدی حاصل از پرتفوی بورسی خودکفا 1٬279 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود. مطابق تصویر زیر بیشترین سود نقدی شرکت در پایان سال مالی 1402 متعلق به شرکت صنعتی مینو با 1٬275 میلیارد تومان خواهد بود. برآورد می‌شود شرکت صنعتی مینو در پایان سال مالی 1402، 78 درصد از سود خود را میان سهامداران تقسیم کند.

سود نقدی پرتقوی بورسی شرکت

سود نقدی پرتفوی غیربورسی خودکفا

مجموع سود سهم شرکت‌های پارس گستر مینو و صنایع غذایی مینو کاسپین بیش از 69 میلیارد تومان برآورد شده است. همچنین سود هر سهم شرکت پارس گستر مینو در اسفندماه 1402 مبلغ 934 ریال است. پیش‌بینی می‌شود سود حاصل از سایر شرکت‌های پرتفوی غیربورسی خودکفا به 92 میلیارد تومان برسد.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی شرکت

صورت سود و زیان خودکفا

در ادامه تحلیل بنیادی خودکفا به بررسی صورت سود و زیان این شرکت پرداخته شده است. درآمد سود سهام شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان در دوره 12 ماهه منتهی به 1401/12/29 بیش از هزار میلیارد تومان بوده که 76 درصد، معادل 825 میلیارد تومان را به سود خالص تبدیل کرده است. پیش‌بینی می‌شود درآمد سود سهام خودکفا در پایان سال مالی 1402 به مبلغ 1٬371 میلیارد تومان برسد.

صورت سود و زیان در تحلیل خودکفا

نسبت‌های مالی در تحلیل خودکفا

نسبت P/E ttm منتهی به دوره 3 ماهه نخست سال 1402 خودکفا معادل 9٫8 واحد و حاشیه سود ناخالص آن 63 درصد است. سایر نسبت‌های مهم این نماد در تصویر زیر قابل مشاهده هستند. در بخش کدال پلاس انیگما امکان مشاهده نسبت‌های مالی مهم مانند P/S، P/B و حاشیه سود خالص و ناخالص برای تمامی شرکت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری وجود دارد.

نسبت‌های مالی شرکت

سود مجمع (DPS) خودکفا

مطابق صورت سود و زیان خودکفا در بخش‌ گذشته، سرمایه فعلی این شرکت 750 میلیارد تومان است. شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به 1401/12/29 خود را در تاریخ 14 تیرماه 1402 برگزار کرد. در ادامه به روند تقسیم سود این شرکت برای 3 سال مالی متوالی اشاره شده است.

سال مالی منتهی به سود خالص (EPS) ریال سود نقدی (DPS) ریال درصد تقسیم سود
1401/12/29 1٬101 500 ٪45
1400/12/29 211 170 ٪80
1399/12/30 936 200 ٪21

طبق اطلاعیه منتشرشده شرکت در سامانه کدال، سود خودکفا برای تمامی سهامداران حقیقی و حقوقی در تاریخ 1402/08/05 از طریق سامانه سجام پرداخت خواهد شد. لذا می‌بایست کلیه سهامداران نسبت به ثبت‌نام در سامانه سجام اقدام کنند.

تحلیل بنیادی خودکفا

برای محاسبه NAV و تحلیل خودکفا حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل شده است. باتوجه به محاسبات انجام‌شده این مقدار 1٬354 میلیارد تومان است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام، مازاد ارزش بورسی و غیربورسی خودکفا بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم خودکفا در تاریخ 5 شهریورماه 1402، 17٬337 ریال محاسبه شده است. همچنین نسبت قیمت روز سهم در این تاریخ (9٬040 ریال) تقسیم بر NAV شرکت، (P/NAV) خودکفا، 52٫1 درصد برآورد شده است. همچنین باتوجه به سود پیش‌بینی شده در این مقاله، نسبت P/E فوروارد خودکفا 5.9 محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی خودکفا
  • برای آشنایی بیشتر با تحلیل بنیادی و انواع روش‌های آن مطاله مقاله آموزش تحلیل بنیادی پیشنهاد می‌شود.

نمودار قیمتی خودکفا

چارت زیر روند قیمتی سهام خودکفا از سال 1397 تا به امروز را نشان می‌دهد. روند صعودی قیمت سهام خودکفا از دی‌ماه 1398 آغاز شد و پس از افت قیمت در تاریخ 1399/10/08 به قله قیمتی (45٬981 ریال) با ارزش بازار 20 هزار میلیارد تومان رسید. اکنون قیمت خودکفا سایت TSE حدود 80 درصد کاهش یافته است. ارزش بازار خودکفا در زمان نگارش این مقاله حدود 6 هزار میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی خودکفا

سوالات پرتکرار

ان ای وی خودکفا چقدر است؟

NAV هر سهم در تحلیل خودکفا برای تاریخ 1402/06/05 برابر با 17٬337 ریال است.

مجمع خودکفا در چه تاریخی برگزار می‌شود؟

مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به سال مالی 1401/12/29 خودکفا در تاریخ 9 تیرماه 1402 برگزار شد.

مهم‌ترین دارایی بورسی خودکفا کدام است؟

شرکت صنعتی مینو با حدود 10 هزار میلیارد تومان مازاد ارزش، مهم‌ترین دارایی بورسی خودکفا به حساب می‌آید. 81 درصد از سهام این شرکت در اختیار خودکفا است.

سود سهام خودکفا در سال 1401 چقدر است؟

سود نقدی منتهی به سال مالی 1401 خودکفا 500 ریال به ازای هر سهم است.

ای پی اس تحلیلی خودکفا چقدر است؟

EPS تحلیلی خودکفا منتهی به پایان سال مالی 1402 مبلغ 1٬521 ریال برآورد شده است.

3.6/5 - (10 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا