مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی خموتور – شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران

در این مقاله تحلیل خموتور به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده موتورهای دیزلی و گازسوز در کشور انجام شده است. شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران به‌منظور تامین موتورهای مورد نیاز شرکت تراکتورسازی در سال 1366 تاسیس شد. این شرکت با بیش از 30 سال سابقه و در اختیار داشتن امکانات و تجهیزات پیشرفته در ساخت انواع موتورهای سه، چهار و شش سیلندر با کاربردهای کشاورزی (تراکتور)، خودرو، صنعتی (پمپ و ژنراتور)، ماشین‌آلات راهسازی فعالیت می‌کند. شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران در سال 1381 با نماد خموتور در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. در ادامه به تحلیل بنیادی خموتور و بررسی عملکرد آن برای دوره‌های مالی مختلف پرداخته شده است.

موضوع فعالیت و جایگاه شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران

موضوع فعالیت شرکت موتورسازان ایران خرید و واردات انواع موتور، مواد اولیه و قطعات نیم‌ساخته و ساخته‌شده انواع موتورهای خودرو و کشاورزی است. همچنین تولید و نصب این محصولات به ادوات مختلف، فروش و صادرات محصولات شرکت، واردات، ساخت و تولید ماشین‌آلات صنعتی و تجهیزات مربوط به توسعه شرکت و سایر صنایع از دیگر فعالیت‌های خموتور به‌شمار می‌آیند.

خموتور از سال 1375 به‌عنوان اولین تولیدکننده نیرو محرکه کشور موفق به دریافت گواهینامه استاندارهای سیستم مدیریت کیفیت شده است. ظرفیت اسمی این شرکت 36٬000 دستگاه موتور در دوشیفت کاری می‌باشد که شامل بیش از 50 نوع موتور با کاربردهای مختلف است. مشتری اصلی خموتور شرکت تراکتورسازی ایران است، به‌طوری‌که خموتور 90 درصد تولیدات خود را به این شرکت ارائه می‌دهد. همچنین موتورهای تولیدی شامل موتورهای صنعتی (پمپ و ژنراتور) از طریق نمایندگی‌های فروش و سایر موتورهای کاربردی مستقیما از طریق شرکت‌های خریدار به بازار عرضه می‌شوند.

سرمایه و ترکیب سهامداران خموتور

سرمایه خموتور طی چندین سال فعالیت افزایش داشته و در حال حاضر سرمایه فعلی این شرکت مبلغ 3٬000٬000 میلیون ریال است. شرکت موتورسازی تراکتورسازان ایران جزو واحدهای فرعی شرکت تراکتورسازی ایران است. شرکت تراکتورسازی ایران با مالکیت 81 درصد مهم‌ترین سهامدار خموتور محسوب می‌شود.

سهامداران خموتور

همچنین در تحلیل خموتور بانک سپه به‌واسطه زیرمجموعه‌های خود به‌صورت تلفیقی بیش از 81 درصد از سهام خموتور را دراختیار دارد و واحد نهایی گروه این شرکت است.

سهامداران تلفیقی شرکت موتورسازان ایران
  • در مرجع تحلیل بنیادی انیگما امکان مشاهده سهامداران عادی و تلفیقی تمامی نمادهای بازار سرمایه وجود دارد.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی خموتور

شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران علاوه بر فروش در بازار داخلی، بخشی از محصولات خود را نیز صادر می‌کند. در دوره 12 ماهه منتهی به 1401/12/29 مبلغ حاصل از فروش محصولات شرکت در بازار داخلی حدود 212 میلیارد تومان و در بخش صادراتی 11 میلیارد تومان بوده است. فروش کل محصولات در این دوره نسبت به سال 1400 باتوجه به افزایش 42 درصدی در تعداد محصولات، افزایش نرخ‌های فروش و تغییر در ترکیب نوع محصول فروش‌رفته، حدود 122 درصد افزایش یافته است. شرکت مقدار و مبلغ فروش محصولات خود در سال 1402 را پیش‌بینی و در صورت سود و زیان منتهی به سال 1401 منتشر کرده است که در تصویر زیر قابل مشاهده است.

فروش در تحلیل بنیادی خموتور

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل خموتور

جدول زیر مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران را نشان می‌دهد. مبلغ هزینه‌شده در دوره مالی منتهی به 29 اسفندماه 1401 بیش از هزار و 600 میلیارد تومان بوده است. این هزینه شامل هزینه تامین مواد مصرفی در بازار داخلی و همچنین بازار وارداتی است.

مواداولیه مصرفی در تحلیل خموتور

سربار خموتور

هزینه سربار خموتور در سال مالی 1401 مبلغ 253 میلیارد تومان بوده است. این هزینه‌ها ناشی از هزینه‌های حقوق‌ و دستمزد، استهلاک، انرژی، مواد مصرفی هستند. سربار در تحلیل بنیادی خموتور نسبت به دوره مشابه سال 1400، 88 درصد افزایش یافته است. باتوجه به افرایش 30 درصدی نرخ حقوق و دستمزد، شرکت هزینه سربار خود تا پایان سال جاری را 316 میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است.

سربار شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران

صورت سود و زیان در تحلیل خموتور

در ادامه این تحلیل به بررسی صورت سود و زیان خموتور پرداخته شده است. همان‌طور که مشاهده می‌شود بهای تمام‌شده شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران در پایان سال مالی 1401 مبلغ 1٬791 میلیارد تومان بوده است. این مبلغ نسبت به دوره مالی سال گذشته 114 درصد رشد داشته است. با کسر بهای تمام‌شده از درآمدهای عملیاتی شرکت، سود ناخالص این شرکت در این دوره مبلغ 79 میلیارد تومان است. همچنین سود خالص خموتور در پایان سال مالی 1401، 295 میلیارد تومان است.

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی خموتور

سود نقدی (DPS) خموتور

سود خالص هر سهم خموتور در دوره منتهی به 1401/12/29 مبلغ 986 ریال بوده است. مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت در تاریخ 1402/03/08 برگزار شد. در این مجمع سود نقدی به ازای هر سهم 300 ریال تصویب شده است.

زمان‌بندی و نحوه پرداخت سود خموتور مطابق جدول زیر است:

سهامدارانتاریخ پرداختنحوه پرداخت
حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها1402/07/05توسط سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به شماره حساب معرفی‌شده در سامانه سجام
حقوقی1402/07/05واریز به شماره حساب معرفی‌شده پس از اعلام شماره حساب و شماره شبا

روند قیمتی در تحلیل بنیادی خموتور

چارت زیر روند قیمتی سهام خموتور را نشان می‌دهد. سهام خموتور در تاریخ 1399/10/29 به اولین قله قیمتی (28٬720 ریال) رسید. ارزش بازار خموتور در این تاریخ 4٬103 میلیارد تومان بوده است. در حال حاضر قیمت این سهم در تاریخ 1402/04/06 در سایت www.tsetmc.com مبلغ 4٬850 ریال است. ارزش بازار این شرکت در تحلیل خموتور در زمان نگارش این مقاله 2٬940 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی در تحلیل خموتور
2.6/5 - (5 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا