تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی خگستر – شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو

تحلیل خگستر به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های فعال در زنجیره تامین گروه صنعتی ایران‌خودرو در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو با بهره­‌گیری از اعتبار جهانی گروه صنعتی ایران‌خودرو، ضمن سرمایه‌گذاری و اعمال مدیریت در برخی شرکت‌های تولیدی مجموعه و قطعه‌سازی صنعت خودرو به سرمایه‌گذاری در صنعت لیزینگ، بانکداری و بیمه اقدام کرده است. در ادامه علاوه بر تحلیل بنیادی خگستر از طریق محاسبه NAV سهام این شرکت، به محاسبه EPS تحلیلی خگستر نیز پرداخته شده است. بررسی پرتفوی بورسی و غیربورسی و جایگاه شرکت در صنعت از دیگر موارد بررسی شده در این مقاله هستند.

پیش از مطالعه این مقاله برای آشنایی بیشتر با تحلیل بنیادی (تحلیل فاندامنتال) انواع شرکت‌های بورسی مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

جایگاه خگستر در صنعت

شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت هلدینگ گروه صنعتی ایران‌خودرو، نقش قابل‌توجهی در پیشبرد اهداف و استراتژی‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو دارد.

توزیع و فروش قطعات و مجموعه‌های تولیدی شرکت‌های تحت پوشش در بازار خدمات پس از فروش (AM) از طریق شرکت تامین‌کننده قطعات مشتری اصلی (براساس ابلاغیه‌های درون گروهی) صورت می‌پذیرد. لذا بازارهای اصلی شرکت‌های تحت پوشش تامین خطوط تولید (OEM) گروه صنعتی ایران‌خودرو هستند. خگستر در حوزه محصول (خودرو) بازار داخل و خارج و در حوزه خدماتی، مالی و اقتصادی مشتریان بازار داخل کشور شامل حوزه‌های مرتبط با صدور انواع بیمه‌نامه، لیزینگ، اعتبارسنجی، وصول مطالبات و سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در سهام شرکت‌های بورسی فعالیت می‌کند. در تحلیل بنیادی خگستر به‌لحاظ رقابتی نمونه قابل مقایسه‌ای با این شرکت وجود ندارد.

موضوع فعالیت شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو

مجموعه و قطعه‌سازی:

طی سال 1401 شركت ایران‌خودرو نزدیک به 535 هزار دستگاه انواع خودروی سواری تولید کرد كه شركت‌های قطعه‌ساز تحت پوشش شركت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو نیز متناسب با این تیراژ تولید، سهمی از (MRP) افزایش قطعات مورد نیاز را نصیب خود کرده است. علاوه بر این، شركت‌های مذكور در زمینه تامین قطعات موردنیاز سایر خودروسازان داخلی و بازار خدمات پس از فروش و صادارت در سال 1401 سهیم بوده‌اند.

بانک:

بخش قابل توجهی از حجم پرتفوی سرمایه‌گذاری شركت را سهام بانک پارسیان تشكیل می‌دهد. این سرمایه‌گذاری در راستای تحقق فعالیت اساسنامه‌ای و ایجاد توازن در پرتفوی شركت مبنی بر تنوع سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف جهت حداكثرسازی منافع سهامداران و كاهش ریسک سرمایه‌گذاری ایجاد شد. درآمد حاصل از این سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر، تاثیر بااهمیتی در روند سودآوری شركت داشته است.

حوزه تخصصی بيمه:

کارگزاری رسمی بيمه نسيم صبح اميد با مجوز رسمی از بيمه مرکزی، به‌عنوان مشاور بيمه‌گزاران نزد کليه شرکت‌های بيمه و در تمامی رشته‌های بيمه‌های بازرگانی، کليه امور بيمه‌گذاران را مطابق لیست زیر انجام می‌دهد:

  • مشاوره
  • مديريت ريسک و شناسايی نيازها
  • تعيين و طراحی بيمه‌نامه‌های موردنياز
  • تهيه بيمه‌نامه‌ها و انجام امور اجرايی مرتبط

مهم‌ترین سهامداران خگستر

گروه صنعتی ایران‌خودرو 45.15 درصد از سهام خگستر را در اختیار دارد و سهامدار عمده این شرکت محسوب می‌شود. جدول زیر سهامداران بالای یک درصد شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو را نشان می‌دهد.

سهامداران خگستر

در محصول سهامداران سایت تحلیل بنیادی انیگما تمام سهامداران بالای یک درصد و حقوقی‌های زیر یک درصد که در کدال گزارش شده‌ است، به‌صورت عادی و تلفیقی قابل مشاهده هستند. در حالت تلفیقی هر شرکت با شرکت مادر خود نمایش داده می‌شود. ستاد فرمان اجرایی امام به‌صورت تلفیقی 3.36 درصد از سهام خگستر را در اختیار دارد.

سهامداران تلفیقی شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو

محاسبه و تحلیل NAV خگستر

برای محاسبه ارزش ذاتی هر سهم شرکت‌های سرمایه‌گذاری ازجمله شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، لازم است ارزش مجموع دارایی‌های آن محاسبه شود. دارایی شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ شامل دو نوع دارایی بورسی و غیربورسی هستند. در ادامه برای تحلیل بنیادی خگستر پرتفوی بورسی و غیربورسی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل خگستر

همانطور که گفته شد، خگستر ضمن تنوع‌بخشی به پرتفوی سرمایه‌گذاری خود نسبت به کاهش ریسک سرمایه‌گذاری تک‌بخشی اقدام کرده و علاوه بر آن بخشی از فعالیت حرفه‌ای خود را به بازار پول و سرمایه اختصاص داده است. در ادامه بخشی از پرتفوی بورسی خگستر قابل مشاهده است. مجموع مازاد ارزش پرتفوی بورسی این شرکت در تاریخ 25 تیر 1402 بیش از 10 هزار میلیارد تومان است.

پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی خگستر

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی خگستر

شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو تمامی سهام شرکت‌های مرتبط با ایران‌خودرو مانند خدمات بیمه ایران‌خودرو، ریخته‌گری آلومینیوم ایران‌خودرو و صنایع ریخته‌گری ایران‌خودرو را در اختیار دارد. در ادامه بخشی از پرتفوی غیربورسی خگستر و ارزش‌گذاری هر یک از این شرکت‌ها توسط تیم تحلیلی انیگما قابل مشاهده هستند. مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی در تحلیل خگستر بیش از 7 هزار و 300 میلیارد تومان محاسبه شده است.

پرتفوی غیربورسی در تحلیل خگستر

برای ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی شرکت های سرمایه گذاری ، باید تمامی شرکت‌های مهم غیربورسی را تحلیل و ارزش روز هر یک را محاسبه کرد و تحلیل‌های انجام‌شده باید به‌طور پیوسته به‌روز شوند. تیمی متخصص در انیگما ارزش تمامی شرکت‌های غیربورسی را تحلیل و به‌روزسانی می‌کنند. در ادامه نمونه‌ای از نکات تحلیلی ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی خگستر توسط تیم انیگما آمده است.

  • شرکت سرمایه‌گذاری سمند در تاریخ 31 اردیبهشت 1402 حدود 21,000 میلیارد تومان پرتفوی بورسی با بهای تمام شده 2,800 میلیارد تومان داشته است. باتوجه به آخرین حقوق صاحبان سهام این شرکت، خالص ارزش دارایی‌های آن را می‌توان معادل 19,000 میلیارد تومان دانست.

سود هر سهم (EPS) خگستر

بخش دیگری از درآمد شرکت‌های سرمایه‌گذاری مربوط به سود نقدی حاصل از شرکت‌های زیرمجموعه آن است. بنابراین برای تحلیل بنیادی خگستر علاوه بر محاسبه ان ای وی، EPS تحلیلی منتهی به سال 1402 این شرکت نیز محاسبه شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی

جدول زیر شامل بخشی از شرکت‌های بورسی خگستر و درصد تقسیم سود هر یک از این شرکت‌ها به‌همراه سال مالی مرتبط آن‌ها است. در مجموع سهم شرکت از سود شرکت‌های پرتفوی بورسی خود 57,369 میلیون ریال است.

سود نقدی پرتفوی بورسی در تحلیل خگستر

سود نقدی پرتفوی غیربورسی

در پرتفوی غیربورسی خگستر، شرکت سرمایه‌گذاری سمند تمام سود خود را به‌عنوان DPS میان سهامداران تقسیم کرده است؛ سهم شرکت سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو از این سود 154,350 میلیون ریال است.

با درنظر گرفتن سود سایر شرکت‌های غیربورسی خگستر و درصد مالکیت آن از هر یک، سود سهم شرکت به‌صورت کلی 722,963 میلیون ریال برآورد می‌شود.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو

نسبت‌های مالی در تحلیل خگستر

EPS خگستر در سال مالی 1401 معادل 39 ریال بوده است. نسبت پی بر ای گذشته‌نگر خگستر در این سال مالی 117.1 است. جدول زیر سایر نسبت‌های مالی مهم در تحلیل بنیادی خگستر مانند نسبت P/S و P/B برای دوره‌های مالی گذشته را نشان می‌دهد. حاشیه سود خالص و ناخالص شرکت نیز در این جدول قابل مشاهده هستند. همانطور که مشاهده می‌شود حاشیه سود خالص شرکت در سال 1401 معادل 60 درصد بود که نسبت به سال 1400 کاهش 36 درصدی داشت.

نسبت‌های مالی شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو

سود نقدی (DPS) خگستر

در تحلیل خگستر ، سرمایه اولیه شرکت در بدو تاسیس 1 میلیون ریال بود. سرمایه شرکت پس از 5 مرحله افزایش سرمایه به 309,605 میلیون تومان رسید.

مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به سال مالی 1401 خگستر در تاریخ 1402/03/31 برگزار شد. در این مجمع سود نقدی هر سهم خگستر 4 ریال تصویب شد. جدول زیر روند تقسیم سود خگستر در سال‌های اخیر را نشان می‌دهد.

سال مالی منتهی بهسود هر سهم (ریال)سود نقدی هر سهم (ریال)درصد تقسیم سود
1401/12/2939410.25%
1400/12/291141210.52%
1399/12/303964010.10%
1398/12/2918211.11%

طبق جدول فوق شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو از سال 1398 تاکنون، هر سال حدود 10 درصد از سود به دست آمده را میان سهامداران خود تقسیم کرده است.

براساس اطلاعیه‌های منتشرشده در سامانه کدال، سود سهامداران حقیقی از طریق سامانه سجام در هفته چهارم مهر ماه سال 1402 واریز خواهد شد. سود سهامداران حقوقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها نیز در هفته چهارم مهر ماه 1402 با هماهنگی‌های لازم با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجود پرداخت خواهد شد.

تحلیل بنیادی خگستر

برای محاسبه NAV و تحلیل خگستر حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و 6 هزار و 634 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت NAV  هر سهم خگستر 6،412 ریال است. نسبت قیمت سهم در تاریخ 1402٫04٫25 به NAV شرکت (P/NAV) حدود 67.8 درصد محاسبه شده است.

طبق محاسبات انجام‌شده، ای پی اس فوروارد در تحلیل بنیادی خگستر 30 ریال محاسبه شده است. متناسب با EPS تحلیلی و قیمت روز سهم در سایت TSE نسبت P/E تحلیلی خگستر 144.8 محاسبه می‌شود.

تحلیل بنیادی خگستر

مقاله پیشنهادی: آموزش تحلیل بنیادی

نمودار قیمتی در تحلیل خگستر

طبق نمودار زیر که روند قیمتی خگستر را نشان می‌دهد، قیمت سهام خگستر در تاریخ 1399/05/11 به بالاترین قیمت خود (12,670 ریال) رسید. اکنون قیمت آن با بیش از 67 درصد ریزش در محدوده 4,000 ریال در حال نوسان است. در این بازه زمانی ارزش بازار شرکت از 46 هزار میلیارد تومان به 17 هزار میلیارد تومان رسید.

چارت قیمتی خگستر

سوالات متداول

ان ای وی خگستر چقدر است؟

ناو خگستر در تاریخ 25 تیر 1402 توسط تیم تحلیلی انیگما معادل 6,412 ریال برآورد شده است.

سود نقدی خگستر چقدر است؟

خگستر در سال مالی 1401 به ازای هر سهم 4 ریال دی پی اس تقسیم کرده است.

نسبت پی به ناو در تحلیل خگستر چقدر است؟

نسبت P/NAV خگستر باتوجه به قیمت سهم در تاریخ 25 تیر 1402 معادل 67.8 درصد است.

EPS تحلیلی خگستر چند است؟

ای پی اس فوروارد خگستر 30 ریال برآورد شده است.

4.1/5 - (9 رای)
۹ دیدگاه
  1. من سایت های زیادی را مطالعه کردم ولی این سایت کامل ترین وبروز ترین وتخصصی ترین سایتی است که اطلاعات جامع وکامل شرکت های بورسی را ارائه می دهد تشکر

  2. سلام این تحلیل پ اشتباه محاسباتی دارد و در حساب شرکت ۲۵۰۰ میلیارد پول هست حدود ۵۰۰ میلیارد هم خودرو رو تابلو فروخت چند روز قبل یعنی ۳۰۰۰ میلیارد نقد الان شرکت داره و ناو میاد رو ۴۷۰ تومن

    1. سلام، دوست عزیز دارایی نقد شرکت در محاسبه NAV آن لحاظ شده است (وجه نقد در دارایی شرکت منعکس شده و با کم کردن بدهی از کل دارایی شرکت مبلغ باقی‌مانده در محاسبه NAV لحاظ شده است).
      خرید و فروش‌ها و سود و زیان ناشی از خرید فروش هم با توجه به گزارش عملکرد ماهانه که توسط شرکت منتشر می‌شود در تحلیل‌ها لحاظ شده و تحلیل به‌صورت اتوماتیک آپدیت می‌شود.
      اگر همچنان در خصوص شیوه محاسبه و دقت آن سوالی دارید می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا