اخبار بورس

مجمع خاور 1402 – زمان پرداخت سود سهام خاور

مجمع عمومی عادی سالیانه، هر ساله برای گردهمایی سهامداران و مدیران یک شرکت جهت تصمیم‌گیری‌های مالی و ارائه امور مهم شرکت برگزار می‌شود. هدف اصلی مجمع عمومی عادی سالیانه تصویب صورت‌های مالی، تعیین خط مشی و اهداف آینده شرکت و همچنین تصمیم‌گیری‌های لازم در رابطه با توزیع سود نقدی به سهامداران است. شرکت ایران خودرو دیزل در صنعت خودرو و ساخت قطعات بورس با نماد «خاور» معامله می‌شود. در این گزارش به بررسی جزئیات مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت مانند تاریخ برگزاری و زمان پرداخت سود مجمع خاور 1402 و همچنین تحلیل بازده سود نقدی این سهم پرداخته شده است.

مجمع عمومی عادی سالیانه

یکی از مهم‌ترین مجامع، مجمع عادی سالیانه است که با هدف تصویب صورت‌های مالی، رسیدگی به گزارش بازرسان شرکت و مدیران آن و… سالی یک بار تشکیل می‌شود. مهم‌ترین وظایف مجمع عادی سالیانه، توصیف اهداف و برنامه‌های آینده شرکت در حضور سهامداران، بررسی و تصویب صورت‌های مالی و تصویب میزان سود تقسیمی بین سهامداران است. صورت‌های مالی که در این مجمع بررسی می‌شوند، صورت سود و زیان، صورت وضعیت مالی، صورت جریان وجوه نقد و… هستند. همچنین در مجمع عمومی عادی سالیانه روزنامه کثیرالانتشار به منظور انتشار اطلاعیه‌های شرکت تا مجمع عمومی عادی سال بعد تعیین می‌شود.

برای به رسمیت شناخته شدن این مجمع، باید حداقل بیش از نیمی از سهامداران در آن حضور داشته باشند. زمانی که تعداد شرکت‌کنندگان مجمع به حدنصاب نرسد، مجمع لغو می‌شود و سپس مجدد اطلاع‌رسانی شده و با هر تعداد سهامدار برگزار می‌شود. مصوبات این مجمع در سامانه کدال بورس منتشر می‌شوند. مهلت تشکیل مجمع عمومی عادی سالیانه، حداکثر 4 ماه پس از پایان سال مالی آن شرکت یا سازمان است. در ادامه به طور دقیق به بررسی جزییات مجمع خاور 1402 پرداخته‌ می‌شود. همچنین، برای آشنایی بیشتر با مجامع شرکت‌ها، مطالعه مقاله مجمع چیست پیشنهاد می‌شود.

تاریخ مجمع خاور

شرکت ایران خودرو دیزل از کلیه سهامداران، وکیل یا قائم مقام قانونی صاحب سهم و همچنین نماینده یا نمایندگان اشخاص حقوقی دعوت کرد تا در جلسه مجمع عمومی این شرکت که در ساعت 08:30 روز چهار شنبه مورخ 1402/04/14 در استان تهران به آدرس مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت، واقع در بلوار غربی مجموعه ورزشی آزادی برگزار شد، حضور بهم رسانند. مشاهده همزمان جلسه مجمع از طریق سامانه‌های /https://aparat.com/ikd_co/live و /https://instagram.com/ikd_co/live و شماره 09123872751 جهت طرح سوالات و نظرات سهامداران خاور برای ارسال پیام دایر بود.

سهامداران خاور یا نمایندگان قانونی آنان که مایل به حضور در جلسه مجمع مزبور بودند، می‌توانستند با ارائه برگ سهام و کارت شناسایی معتبر در ساعات اداری روز سه شنبه 1402/04/13 جهت دریافت کارت ورود به جلسه به دفتر امور مجامع و سهام شرکت واقع در تهران، میدان آزادی، ابتدای خیابان آزادی، خیابان میر قاسمی، پلاک 32 ساختمان تولید محور خودرو، طبقه اول مراجعه کنند.

دستور جلسه مجمع خاور 1402

  • استماع گزارش هیئت‌‌مدیره و بازرس قانونی
  • تصویب صورت‌های مالی سال (دوره) مالی منتهی به 1401/12/29
  • انتخاب حسابرس و بازرس قانونی
  • انتخاب روزنامه کثیر‌الانتشار
  • تعیین حق حضور اعضای غیرموظف هیئت‌‌مدیره
  • تعیین پاداش هیئت‌‌مدیره

ساير مواردی که در صلاحيت مجمع عمومی عادی ساليانه است، از قبيل اتخاذ تصميم در خصوص تقسيم سود نقدی و…

سازمان حسابرسی به‌عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و بازرس علی‌البدل انتخاب شد. روزنامه‌های اطلاعات و دنیای اقتصاد نیز به‌عنوان روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی‌های شرکت تعیین شدند.

حاضرین در جلسه مجمع

حضور در مجمع عمومی عادی سالیانه خاور برای تمامی سهامداران بدون هیچ‌گونه محدودیتی امکان‌پذیر بود تا سهامداران این شرکت بتوانند در تصمیم‌گیری‌های شرکت، نقش ایفا کنند. در ادامه برخی از حاضرین در جلسه مجمع خاور 1402 ذکر شده است:

  • شرکت سرمایه‌گذاری سمند با 24.14 درصد از سهام کل، که جزو سهامداران عمده این شرکت است.
  • شرکت ایران خودرو
  • سایر سهامداران

سود مجمع خاور 1402

سود تقسیمی در میان سهامداران از موضوعات قابل اهمیت در بازار سرمایه است. سیاست تقسیم سود در شرکت‌ها و سازمان‌ها، باتوجه به شرایط آن‌ها متفاوت است. گاهی سازمان‌ها و شرکت‌ها تصمیم‌ می‌گیرند تا بنابر شرایط خود در آن سال مالی، سودی را میان سهامداران توزیع نکنند. سرمایه‌گذاران می‌توانند برای مشاهده مقدار DPS یا همان سود نقدی توزیع‌شده، به گزارش «تصمیمات مجمع عادی سالیانه» در سایت کدال بورس مراجعه کنند.

جدول زیر، روند تقسیم سود خاور بر اساس اطلاعات منتشرشده در سامانه مذکور را نشان می‌دهد. تحلیل این اطلاعات و سیاست تقسیم سود، برای بسیاری از سرمایه‌گذاران قابل اهمیت است. طبق اطلاعات درج‌شده در جدول زیر، شرکت در سال‌های مالی 1399 و 1400 سودی را میان سهامداران خود تقسیم نکرد. اما در سال مالی 1401 میزان 15.3 درصد از سود خالص محقق شده را میان سهامداران توزیع کرد.

سال مالی منتهی بهسود خالص هر سهم (ریال)سود نقدی هر سهم (ریال)درصد تقسیم سود
1401/12/2978212015.3
1400/12/2939400
1399/12/303,30000

بازده نقدی سهم خاور

علاوه بر تحلیل بنیادی بورس، بازده نقدی سهم نیز معیار بسیار مهمی است که نسبت سود نقدی به قیمت سهم پیش از بسته‌شدن را نمایش می‌دهد. میزان بازده نقدی بر حضور سهامداران در مجمع عمومی عادی سالیانه تاثیرگذار است و بیشتر بودن آن منجر به جذاب بودن حضور در مجمع آن شرکت برای سرمایه‌گذاران می‌شود.

باتوجه به اینکه شرکت ایران خودرو دیزل در سال‌های 1399 و 1400 سود نقدی تقسیم نکرده است، بازده نقدی برای سهامداران نداشته است. باتوجه به اینکه قیمت این سهم پیش از برگزاری مجمع سال 1401 در تاریخ 1402/04/12 با قیمت 5,001 ریال بسته شد، بازده نقدی آن 22.39 درصد بود.

زمان پرداخت سود سهام خاور

شرکت ایران خودرو دیزل سود مجمع خاور 1402 را با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه سهامی عام از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (sejam.ir) به سهامداران پرداخت کرد.

شرکت به آن دسته از سرمایه‌گذاران و سهامداران این شرکت که ثبت‌نام خود در سامانه سجام را نهایی نکرده بودند، اعلام کرد که ضروری است به منظور دریافت سود سهام خود در اسرع وقت نسبت به ثبت‌نام یا تکمیل مشخصات خود در سامانه سجام اقدام کنند.

سود سهامداران حقیقی که در تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه مورخ ۱۴ تیرماه ۱۴۰۲ سهامدار این شرکت بودند

در تاریخ ۳ آبان ماه ۱۴۰۲ پرداخت شد. سود سهامداران حقوقی نیز با هماهنگی لازم با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سهامی عام) در مهلت قانونی از طریق سامانه سجام پرداخت خواهد شد.

شایان ذکر است این شرکت از کلیه سهامدارانی که تاکنون مطالبات سنواتی خود را دریافت نکردند و همچنین موفق به ثبت‌نام در سامانه سجام نیز نشدند، تقاضا کرد که به امور مجامع و سهام این شرکت به آدرس تهران، میدان آزادی، ابتدای خیابان آزادی، خیابان میر قاسمی، پلاک ۳۲ مراجعه کنند. سهامداران خاور با معرفی شماره حساب بانکی خود از طریق ایمیل  stockikd@yahoo.com نیز می‌توانند با این شرکت در ارتباط باشند.

آدرس و اطلاعات خاور جهت پیگیری و ارسال مدارک

آدرس امور مجامع و سهام این شرکت: تهران، میدان آزادی، ابتدای خیابان آزادی، خیابان میرقاسمی، پلاک ۳۲

دورنگار: ۵۵۲۵۳۶۶۴

ایمیل: stockikd@yahoo.com

امتیاز خود را ثبت کنید
۲ دیدگاه
  1. سلام
    چندین ساله سود سهام دریافت نکردم از حق تقدم هم استفاده نشده بدلیل نداشتن آدرس و تلفن شرکت ایران خودرو دیزل
    در سامانه سجام هم ثبت نام نمودم ولی متاسفانه هیچ ترتیب اثری داده نشده لطفا راهنمایی فرمایبد تا از حق خود دفاع نمایم با تشکر

    1. سلام، این شرکت در سال‌های 1399 و 1400 سود نقدی تقسیم نکرده است. همجنین اطلاعات این شرکت در مقاله ذکر شده و در صورت سهامدار بودن در زمان برگزاری مجمع سال 1401 و عدم دریافت سود نقدی می‌توانید از طریق این اطلاعات اقدام کنید.

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا