مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی کروی – شرکت توسعه معادن روی ایران

در این مقاله تحلیل کروی به‌عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ تولیدکننده سرب و روی در کشور انجام شده است. شرکت توسعه معادن روی ایران بر اساس قانون بودجه سال 1376 کشور و به‌منظور اجرای پروژه‌های توسعه صنعت روی تاسیس شد. این شرکت در تاریخ 1379/08/02 با نماد کروی در گروه کانه‌های فلزی مورد پذیرش بورس اوراق بهادار قرار گرفت و سهام آن در تاریخ 1380/01/20 بر روی تابلوی بورس معامله شد. در ادامه به تحلیل بنیادی کروی و محاسبه NAV این شرکت پرداخته شده است.

موضوع فعالیت و جایگاه کروی در صنعت

شرکت توسعه معادن روی ایران هلدینگی مشتمل بر شرکت‌های تولیدی، خدماتی و پشتیبانی است. فعالیت اصلی کروی سرمایه‌گذاری در شرکت‌های صنعتی و معدنی است. این شرکت تولیدکننده کنسانتره سرب و روی، شمش روی، نقره و مجری فعالیت‌های اکتشافی و استخراجی در معادن مختلف از جمله سرب، مس، آهن، روی، سنگ‌های ساختمانی و تزئینی، فرآوری مواد اولیه خام معدنی و تبدیل آن‌ها به مواد معدنی واسطه یا فلزات می‌باشد.

شرکت توسعه معادن روی ایران به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیر در زمینه‌های مختلف معدنی، صنفی و بازرگانی نیز فعالیت دارد. از نمودار نیز می‌توان دریافت 97 درصد سرمایه‌گذاری این شرکت در گروه فلزات اساسی است.

نمودار صنایع فعال شرکت

سرمایه و ترکیب سهامداران کروی

سرمایه شرکت توسعه معادن روی ایران در بدو تاسیس مبلغ 219٫8 میلیارد ریال بوده که در سال‌های 1381 تا 1392 طی هفت مرحله، سرمایه شرکت به مبلغ 2٬413٫9 میلیارد ریال افزایش یافته است. همچنین آخرین سرمایه شرکت توسعه معادن روی ایران در سال 1392 از مبلغ 1٬913٫9 میلیارد ریال به مبلغ 2٬413٫9 میلیارد ریال رسیده است. این افزایش سرمایه از محل سود انباشته بوده است.

شرکت سرمایه‌گذاری تک‌تار با مالکیت بیش از 50 درصد از سهام کروی در صدر سهامداران این شرکت است. در لیست زیر سهامداران بالای یک‌درصد این شرکت به‌همراه ارزش آن‌ها در تحلیل بنیادی کروی آورده شده است.

سهامداران کروی

همچنین در حالت تلفیقی نیز 53٫68 درصد از سهام شرکت توسعه معادن روی ایران متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری تک‌تار است. در سایت انیگما امکان مشاهده تمامی سهامداران تلفیقی بالای یک درصد و زیر یک درصد این نماد وجود دارند.

سهامداران تلفیقی شرکت توسعه معادن روی ایران

تحلیل بنیادی کروی

در تحلیل بنیادی و ارزش‌گذاری سهام شرکت‌های بورسی، ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) آن‌ها محاسبه می‌شود. در حالت کلی شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارای دو نوع دارایی بورسی و دارایی غیربورسی هستند. محاسبه ارزش پرتفوی غیربورسی یک عامل مهم در افزایش دقت محاسبه ان ای وی است؛ از این رو در این مقاله علاوه بر بررسی ارزش روز پرتفوی بورسی، به ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی این شرکت نیز پرداخته شده است. لازم به ذکر است که در مرجع تحلیل بنیادی ، پرتفوی غیربورسی تمامی شرکت‌های سرمایه‌گذاری ارزش‌گذاری شده است.

ارزش روز پرتفوی بورسی در تحلیل کروی

باتوجه به لیست زیر که نشان‌دهنده بخشی از پرتفوی بورسی کروی است، 57 درصد از سهام شرکت کالسیمین، 55 درصد از شرکت ملی سرب و روی ایران و 51 درصد از شرکت فرآوری موادمعدنی ایران متعلق به شرکت توسعه معادن روی ایران است. مجموع مازاد ارزش پرتفوی بورسی کروی در تاریخ 1402/04/03 مبلغ 11٬192 میلیارد تومان می‌باشد.

ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل کروی

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی کروی

همانطور که گفته شد در این تحلیل به محاسبه ارزش روز پرتفوی غیربورسی کروی پرداخته شده است. باتوجه به محاسبات انجام‌شده ارزش پرتفوی غیربورسی این شرکت در تاریخ 1402/04/03 بیش از 2 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. در لیست دارایی‌های غیربورسی کروی می‌توان شرکت‌های سرمایه‌گذاری اندیشه محوران و ذوب روی بافق را نام برد.

ارزش گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی کروی

در ادامه نکات تحلیل ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل کروی آورده شده است:

  • سرمایه‌گذاری اندیشه محوران در تاریخ 29 اسفندماه 1402 دارای 1٬103 میلیارد تومان پرتفوی بورسی با بهای‌تمام‌شده 379 میلیارد تومان بوده است. باتوجه به آخرین حقوق صاحبان این شرکت، خالص ارزش دارایی‌های آن را می‌توان معادل 1٬200 میلیارد تومان دانست.
  • شرکت ذوب روی بافق سالیانه حدود 4٬000 تن شمش روی به‌فروش می‌رساند که از این محل می‌تواند در سال 1402 با فرض دلار 40 هزار تومان و روی 3 هزار دلار، حدود 500 میلیارد تومان فروش و 210 میلیارد تومان سود خالص داشته باشد.

سود هر سهم (EPS) کروی

جدول زیر نسبت‌های مالی گذشته‌نگر کروی را برای دوره‌های سه ماهه نشان‌ می‌دهد. در تحلیل کروی سود خالص منتهی به تاریخ 1400/12/29 مبلغ 3٬517 ریال بوده است. همچنین حاشیه سود خالص این شرکت در دوره مذکور 98 درصد و نسبت P/E ttm آن 6٫8 واحد است. در ادامه حاشیه سود خالص کروی در دوره 12 ماهه منتهی به 1401/12/29 معادل 90 درصد و نسبت P/S ttm آن 54٫5 بوده است. مطابق جدول زیر می‌توان سایر نسبت‌های مالی مانند P/B و حاشیه سود ناخالص را برای دوره‌های مالی مختلف در تحلیل بنیادی کروی مشاهده کرد.

نسبت‌های مالی در تحلیل کروی

سود نقدی (DPS) در تحلیل کروی

در مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به سال مالی 1400 که در تاریخ 1401/05/23 برگزار شد، کروی حدود 85 درصد از سود خالص شرکت، معادل 3٬000 ریال را به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران خود تقسیم کرد.

زمان‌بندی و نحوه پرداخت سود کروی مطابق جدول زیر است:

سهامدارانتاریخ پرداخت
اشخاص حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان ها1401/12/13
اشخاص حقوقی1401/12/20

سود تمامی سهامداران شرکت توسعه معادن روی ایران از طریق سامانه سجام توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پرداخت شد.

محاسبه و تحلیل NAV کروی

در تحلیل بنیادی کروی و محاسبه NAV آن، حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و حدود 12 هزار میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم کروی 60٬105 ریال برآورد شده است. نسبت قیمت سهم در سایت www.tsetmc.com به NAV شرکت (P/NAV) در تحلیل کروی در تاریخ 1402/04/03 معادل 59٫7 درصد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی کروی

روند قیمتی در تحلیل بنیادی کروی

قیمت سهام کروی مطابق چارت زیر در تاریخ 1399/05/15 به بالاترین قیمت (67٬100 ریال) رسید. ارزش بازار این شرکت در تاریخ مذکور بیش از 16 هزار میلیارد تومان بود. سپس قیمت این سهام کاهش یافت و در حال حاضر در تاریخ 1402/04/03 با مبلغ 35٬910 ریال معامله می‌شود. ارزش بازار کروی در زمان تاریخ نگارش این مقاله 8٬646 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی شرکت توسعه معادن روی ایران
5/5 - (1 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا