مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی کگهر – شرکت سنگ آهن گهرزمین

در این مقاله به تحلیل کگهر به‌عنوان یکی از شرکت‌های فعال در صنعت تولید کلوخه و کنسانتره سنگ‌آهن پرداخته شده است. شرکت سنگ آهن گهرزمین سال 1383 در تکمیل زنجیره‌ی تولید، توسعه و افزایش برداشت‌های اقتصادی از منابع معدنی کشور و تسریع در ایجاد و تجهیز قطب مجتمع صنایع فولاد در منطقه‌ی معدنی گل‌گهر در استان کرمان، تاسیس شد. این شرکت از سال ۱۳۹۷ در بازار دوم فرابورس با نماد «کگهر» بین معامله‌گران بازار سهام مورد معامله قرار می‌گیرد. در ادامه به تحلیل بنیادی کگهر و محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به سال ۱۴۰۲ آن پرداخته شده است.

سرمایه و ترکیب سهامداران کگهر

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 10,000 میلیون ریال بوده است. در حال حاضر سرمایه شرکت طی چند مرحله افزایش سرمایه به مبلغ 25,000,000 میلیون ریال رسیده است. افزایش سرمایه‌های شرکت عمدتا از محل آورده نقدی و مطالبات حال‌شده سهامداران بوده است.

در جدول زیر سهامداران بالای یک درصد در تحلیل کگهر نمایش داده شده است. طبق این جدول شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با در اختیار داشتن بیش از 28 درصد از سهام کگهر، سهامدار عمده این شرکت محسوب می‌شود. پس از آن گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با مالکیت 26.26 درصد و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با 19.16 درصد در جایگاه دوم و سوم سهامداران عمده این شرکت قرار دارند.

سهامداران بالای یک درصد در تحلیل کگهر

در سایت انیگما علاوه بر سهامداران عادی امکان مشاهده سهامداران تلفیقی نیز وجود دارد. در تحلیل بنیادی کگهر ، فولاد مبارکه اصفهان به‌صورت تلفیقی حدود 50 درصد از سهام کگهر را در اختیار دارد. بانک سپه نیز مالکیت حدود 27 درصد از سهام کگهر را در اختیار دارد.

سهامداران تلفیقی شرکت سنگ آهن گهر زمین

قیمت، مقدار و مبلغ فروش در تحلیل کگهر

در جدول زیر می‌توان قیمت محصولات کگهر و همچنین پیش‌بینی آن برای سال مالی ۱۴۰۲ را مشاهده کرد. باتوجه به عرضه محصولات شرکت در بورس کالا همانند سایر تولیدکنندگان اصلی این صنعت، نرخ فروش محصول از طریق یک بازار نسبتا کارا تعیین می‌شوند. همچنین نرخ فروش شرکت متاثر از تغییرات قیمت‌گذاری شمش فولاد خوزستان (ناشی از تغییرات قیمت جهانی فولاد) است.

نرخ فروش محصولات شرکت سنگ آهن گهرزمین

بخش بعدی، مقدار فروش محصولات شرکت سنگ آهن گهرزمین است. مجموع مقدار فروش محصولات کگهر در دوره 3 ماهه منتهی به 29 اسفند 1401 معادل 1,484 هزار تن بود. مقدار فروش محصولات کگهر تا پایان سال مالی منتهی به آذر ۱۴۰۲، حدود 10,397 هزار تن پیش‌بینی می‌شود.

مقدار فروش محصولات کگهر

در نهایت آخرین جدول این بخش مربوط به مبلغ فروش محصولات در تحلیل بنیادی کگهر است. این مقدار با حاصل‌ضرب مقدار فروش در قیمت فروش محصولات برابر است. طبق این جدول مبلغ فروش شرکت در آخرین دوره گزارش شده (دوره 3 ماهه منتهی به اسفند سال ۱۴۰۱) 5٬345 میلیارد تومان است. در سایت تحلیل بنیادی انیگما، پیش‌بینی می‌شود درآمد شرکت در دوره 12 ماهه منتهی به 1402/09/30 از فروش 10,397,127 تن محصول مبلغ 32,449 میلیارد تومان باشد.

مبلغ فروش در تحلیل بنیادی کگهر

سربار شرکت سنگ آهن گهرزمین

تصویر زیر سربار شرکت سنگ آهن گهرزمین را برای 3 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن برای دوره‌های 9 ماهه و ۱۲ ماهه منتهی به 30 آذر سال ۱۴۰۲ را نشان می‌دهد. باتوجه‌ به این جدول، عمده هزینه سربار کگهر مربوط به حقوق و مزایا و سایر هزینه‌ها است. با توجه به افزایش 30 درصدی حقوق و مزایا هزینه سربار کگهر در پایان سال مالی منتهی به آذر ۱۴۰۲، حدود 16٬401 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

سربار شرکت سنگ آهن گهرزمین

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی کگهر

قدم بعدی در تحلیل کگهر ، بررسی صورت سود و زیان این سهم است که برای 3 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن برای دوره‌های 9 ماهه و ۱۲ ماهه منتهی به 30 آذر سال ۱۴۰۲ قابل‌مشاهده است. این شرکت در آخرین دوره گزارش شده (دوره 3 ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱) 5,345 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که 3,017 میلیارد تومان آن را به سود ناخالص تبدیل کرده است. باتوجه‌ به تصویر زیر سود خالص شرکت سنگ آهن گهرزمین در دوره ۱۲ ماهه منتهی به 30 آذر ۱۴۰۱ بیش از ۱۱,۷۲۳ میلیارد تومان است.

بهای تمام‌شده کالای فروش رفته شرکت تا پایان دوره مالی 9 ماهه منتهی به 30 آذر 1402 حدود 12,916 میلیارد تومان محاسبه شده که با کسر آن از 27,103 میلیارد تومان درآمدهای عملیاتی کگهر، 14,187 میلیارد تومان سود ناخالص برای شرکت سنگ آهن گهرزمین برآورد شده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود درصورتی‌ که سود عملیاتی شرکت در سال مالی ۱۴۰۲ مبلغ ۱۶,۹۴۳ میلیارد تومان باشد، سود خالص کگهر به حدود ۱۵,۸۹۹ میلیارد تومان خواهد رسید.

صورت سود و زیان در تحلیل کگهر

سود مجمع (DPS) در تحلیل کگهر

کگهر مجمع ‌عمومی عادی سالیانه خود را برای سال مالی منتهی به 30 آذرماه سال 1401 در تاریخ 28 فروردین‌ماه سال ۱۴۰۲ تشکیل داد. طبق تصمیمات شرکت، از 4,689 ریال سود خالصی که به‌ازای هر سهم داشته است، میزان سود نقدی به‌ازای هر سهم را 4,000 ریال تصویب کرده است. به‌عبارت‌دیگر شرکت 85 درصد سود به‌دست‌آمده خود در سال ۱۴۰۱ را میان سهامداران به‌عنوان سود تقسیمی تصویب کرده است.

مطابق اطلاعیه جدید منتشرشده در سامانه کدال، زمان‌بندی پرداخت سود به شرح زیر است:

نوع سهامدارزمان واریزنحوه واریز
سهامداران حقیقی، صندوق‌ها و سبدهای سرمایه‌گذاریدر تاریخ 1402/03/10 توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام)
سهامداران حقوقیاز تاریخ 1402/08/15توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام)

محاسبه EPS و P/E تحلیلی کگهر منتهی به تاریخ 1402/09/30

در تحلیل بنیادی کگهر ، قیمت بیلت 473 دلار بر تن و نسبت گندله به بیلت 21 درصد در نظر گرفته شده است. اگر در این تحلیل میانگین دلار در سال 1402 برابر با 40 هزار تومان فرض شود، EPS تحلیلی کگهر 6,360 ریال پیش‌بینی می‌شود. نسبت P/E فوروارد در تحلیل کگهر باتوجه به قیمت روز این سهم در تاریخ 1402/04/28 در سایت www.tsetmc.com (47,000 ریال) بر EPS آن، 7.4 محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی کگهر

روند قیمتی کگهر

چارت زیر تغییرات قیمتی کگهر را از ابتدای سال 1397 نشان می‌دهد. این سهم روند صعودی خود را از همان ماه‌های ابتدایی سال 1397 آغاز کرده است. قیمت این سهم در تاریخ سال 1399 به بالاترین مقدار خود (66,300 ریال) با ارزش بازار 153 هزار میلیارد تومان رسید. هم‌اکنون در تاریخ 28 تیر 1402 قیمت سهام کگهر در محدوده 50,000 ریال با ارزش بازار 120 هزار میلیارد در نوسان است.

نمودار قیمتی کگهر
5/5 - (2 رای)

سایر مقاله‌ها

۲ دیدگاه

  1. با درود،
    من اشتباها مبلغ زیادی را برای پذیره نویسی حق تقدم سهام کگهر (کگهرح) از طریق سامانه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به حساب شرکت سنگ آهن گوهرزمین (کگهر) واریز کردم، چطور میتوانم این مبلغ را پس بگیرم؟

    1. سلام، امکان واریز مبلغ بیشتر وجود ندارد. اما در صورت به وجود آمدن مشکل می‌توانید با از طریق شماره‌های 1569-021 و 42315-021 از سپرده‌گذاری مرکزی پیگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا