تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی کبافق – شرکت معادن بافق

در این مقاله به تحلیل کبافق ، سهام شرکت معادن بافق به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در تولید کنسانتره سرب و روی و استخراج و بهره‌برداری از معادن پرداخته شده است. این شرکت در تاریخ 16 خردادماه سال 1345 تاسیس و در تاریخ 1375/12/20 در بورس اوراق بهادار تهران، با نماد کبافق پذیرفته شد. در ادامه‌ی این مقاله به تحلیل بنیادی کبافق و محاسبه EPS و P/E تحلیلی این شرکت پرداخته شده است.

برای آشنایی بیشتر با ارزش‌گذاری سهام و تحلیل بنیادی مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

موضوع فعالیت شرکت

شرکت معادن بافق در زمینه‌های زیر فعالیت می‌کند:

  • اكتشاف و استخراج بهره‌برداری از معادن
  • خردكردن، شستشو، دانه‌بندی، تغلیظ، تصفیه، تكلیس و ذوب مواد معدنی در نقاط مناسب كشور و تاسیس کارخانه‌های مربوطه
  • تولید پودرهای مواد معدنی و برش سنگ‌های تزیینی و ایجاد کارخانه‌های مربوطه
  • تهیه طرح‌های اكتشاف و بهره‌برداری از معادن
  • تجزیه فیزیكی و شیمیایی مواد معدنی و ایجاد و توسعه آزمایشگاه‌های مربوطه
  • واردکردن ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی و صنایع وابسته
  • صدور سنگ‌ها و فرآورده‌های معدنی

جایگاه شرکت در صنعت

شركت معادن بافق در زمینه تولید كنسانتره سولفوره سرب و روی فعالیت می‌كند. روی بعد از آهن و آلومینیوم و مس چهارمین فلز مورداستفاده در دنیا است. از موارد استفاده روی می‌توان به تولید آلیاژهای مختلف برنج و فولاد و گالوانیزه اشاره کرد. شركت معادن بافق یکی از موفق‌ترین صادرکنندگان كنسانتره سولفوره روی و سرب به خارج كشور بوده و به لحاظ محدودیت‌های حاكم بر صادرات و توجه به منافع سهامداران و ایجاد ارزش‌افزوده، عمده محصولات خود را تبدیل به شمش کرده است؛ در این راستا فروش شمش روی در سال 1401 دلیل عمده رشد درآمد این شرکت بوده است. شركت معادن بافق در بین تولیدکنندگان سرب و روی كشور پس از شركت‌های كالسیمین و باما در رتبه سوم این صنعت قرار دارد.

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه کبافق در بدو تاسیس مبلغ 84 میلیون ریال بوده که طی چندین مرحله افزایش سرمایه به مبلغ 121 میلیارد تومان رسیده است. حدود 90 درصد افزایش سرمایه کبافق از محل سود انباشته بوده است.

جدول زیر اسامی سهامداران بالای یک درصد در تحلیل بنیادی کبافق را نمایش داده است. مهم‌ترین سهامدار این شرکت، خدمات بازرگانی پیمان امیر است که دارای مالکیت 77 درصدی می‌باشد. پس از آن آرمین پیله‌وردی در رتبه دوم سهامداران مهم این شرکت قرار دارد.

سهامداران بالای یک درصد معادن بافق

در سایت انیگما می‌توان علاوه بر سهامداران عادی، سهامداران تلفیقی را نیز مشاهده کرد. سهامداران تلفیقی آن دسته از سهامدارانی اند که به‌صورت غیرمستقیم و به‌واسطه زیرمجموعه‌های خود مالک یک شرکت‌اند.

تکنولوژی شرکت معادن بافق

استخراج در معادن زیرزمینی و روباز در معادن بافق به روش‌های طبقات فرعی (stopping level sub) و استخراج اتاق پایه در شیب (room slope & pillar) انجام می‌شود. فرآیند مذکور شامل حفاری توسط چكش‌های کوهبری، و آتش‌باری و بارگیری توسط اسكریپرو لودرهای زیرزمینی و حمل توسط لكوموتیو و وینچ است. در معدن روباز حفاری توسط دریل واگن و بعد از آتش‌باری بارگیری و حمل توسط بیل مكانیكی و دامداران و کامیون انجام می‌شود. در این محیط ریسک حوادث معدنی، سایر هزینه‌های ناشی از تورم، فرسودگی ماشین آلات و تجهیزات استخراج و تولید و عدم دسترسی به ماشین‌آلات جدید و مباحث زیست‌محیطی وجود دارند.

اكتشاف و استخراج زیرزمینی با طبقات فرعی، با استفاده از دستگاه‌های پرفراتور بادی یا چال‌زنی (disk-shaped drill) همراه با اسكریپر اتولودر و شافت لودر و سایر تجهیزات موجود در معدن زیرزمینی و انتقال‌دهنده به سطح و در معادن روباز با استفاده از دریل واگن‌های پنوماتیک و هیدرولیكی، شاول، بیل مكانیكی، بلدوزر و دامپ‌تراک و کامیون‌های 10 چرخ امر باطله‌برداری استخراج سنگ معدنی را انجام می‌شود. همچنین برای پرعیارسازی در كارخانه تغلیظ از تكنولوژی فلوتاسیون استفاده می‌شود.

واحد کانه‌آرایی در تحلیل کبافق به روش فلوتاسیون شامل مراحل سنگ‌شكن، آسیاب و تغلیظ درسلول‌های فلوتاسیون و… می‌باشد. ریسک این محیط عمدتا پایین بودن عیار ورودی و کیفیت مواد معدنی و در نتیجه کاهش راندمان کارخانه و کمبود آب و افزایش هزینه سوخت و کمبود انرژی و سایر هزینه‌های ناشی از تورم و همچنین فرسودگی ماشین‌آلات تولید و عدم دسترسی به تكنولوژی جدید و مباحث زیست‌محیطی می‌باشد. لازم به ذکر است که باتوجه به راه‌اندازی خطوط تولید جدید و افزایش میزان ورودی ماده معدنی به کارخانه، بخشی از کاهش تولید در صورت تامین آب و کاهش ریسک‌های فوق‌الذکر و رفع موانع تولید جبران می‌شود.

قیمت، مقدار و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی کبافق

در قسمت اول جدول زیر، مقدار فروش محصولات شرکت ذکر شده است. مقدار فروش در دوره 9ماهه منتهی به آذر 1401، 3,812 تن است که نسبت به دوره مشابه سال 1400، 24 درصد افزایش یافته است. در قسمت دوم جدول نیز، می‌توان قیمت محصولات کبافق و همچنین پیش‌بینی آن برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 1402 را مشاهده کرد.

در انتهای جدول این بخش، مبلغ فروش محصولات کبافق آورده شده است که برابر با حاصل‌ضرب مقدار فروش در قیمت فروش است. طبق این جدول مبلغ فروش شرکت در سال مالی 1401 معادل 372 میلیارد تومان بوده است. مبلغ فروش کبافق تا پایان سال مالی 1402، 433 میلیارد تومان تخمین زده شده است.

فروش در تحلیل کبافق

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل کبافق

تمامی اطلاعات مربوط به مواد اولیه شرکت معادن بافق طی 5 دوره مالی گذشته در جدول زیر قابل‌مشاهده است. همان‌طور که در تصویر مشخص است، تنها ماده اولیه مصرفی در فرآیند تولید محصولات کبافق، مواد ناریه هستند. مواد ناریه شامل بسته‌های تخریب، باروت، چاشنی‌ها، آتش‌زاها، دینامیت و… می‌شوند. این مواد از ماندگاری بالا برخوردار نیستند و باید در مدت زمان نسبتا محدود مورد استفاده قرار بگیرد.

مواد اولیه در تحلیل بنیادی کبافق

سربار کبافق

در تحلیل کبافق سربار شامل حقوق و مزایا، استهلاک، سوخت و… در جدول زیر قابل‌مشاهده است. باتوجه‌ به این جدول، عمده هزینه سربار کبافق مربوط به هزینه مواد مصرفی بوده است. هزینه سربار کبافق در سال مالی 1402، حدود 140 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

سربار شرکت معادن بافق

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی کبافق

قدم بعدی در تحلیل کبافق ، بررسی صورت سود و زیان این سهم است که برای 4 دوره گذشته و پیش‌بینی آن برای دوره 12 ماهه منتهی به 29 اسفند سال 1402 قابل مشاهده است. این شرکت در آخرین دوره گزارش شده (دوره 12 ماهه منتهی به 29 اسفند 1401) 372 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که 305 میلیارد تومان آن را به سود ناخالص تبدیل کرده است.

باتوجه‌ به تصویر زیر سود خالص شرکت معادن بافق در دوره 12 ماهه منتهی به 29 اسفند 1401 بیش از 263 میلیارد تومان بوده است. پیش‌بینی می‌شود درصورتی‌که سود عملیاتی شرکت در سال 1402 مبلغ 315 میلیارد تومان باشد، سود خالص کبافق به حدود 326 میلیارد تومان خواهد رسید.

صورت سود و زیان در تحلیل کبافق

سود نقدی (DPS) در تحلیل کبافق

کبافق مجمع‌عمومی سالیانه خود را در تاریخ 29 تیر سال 1401 برای سال مالی منتهی به 1400/12/29 تشکیل داد. طبق تصمیمات شرکت، از 1,240 ریال سود خالصی که به‌ازای هر سهم داشته است، میزان سود نقدی به‌ازای هر سهم را 1,240 ریال تصویب کرده است. به‌عبارت‌ دیگر شرکت کل سودی که در سال مالی منتهی به 29 اسفند 1400 به‌ دست آورده را میان سهامداران تقسیم کرده است.

طبق اطلاعیه زمان‌بندی پرداخت سود منتشر شده در سامانه کدال، پرداخت سود سهامداران حقیقی در آبان‌ماه 1401 و سود سهامدارن حقوقی طی مهلت مقرر در قانون تجارت به حساب مندرج در سامانه سجام واریز شد.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 29 اسفند 1402

برای تحلیل بنیادی کبافق و همچنین پیش‌بینی نسبت P/E این سهم، مفروضات زیر را در نظر گرفته شده است:

  • میانگین دلار در سال 1402، 40 هزار تومان
  • تورم 30 درصدی سال 1402

سایر مفروضات سایت انیگما قابل‌مشاهده است.

قیمت سهام این شرکت باتوجه‌به زمان‌نگارش این مقاله (6 خرداد 1402) در سایت www.tsetmc.com معادل 4,038 تومان است؛ با توجه ‌به ای پی اس تحلیلی کبافق (2,685) نسبت P/E فوروارد آن 14.3 محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی کبافق

در انتها سایت انیگما دارای قابلیت تغییر مفروضات برای به‌ دست آوردن مقادیر شخصی تحلیلی می‌باشد. در جدول بالا علاوه بر تحلیل انیگما، میانگین P/E تحلیلگران که میانگینی از تحلیل کاربران از این سهم است قابل‌مشاهده می‌باشد که P/E را 13.2 محاسبه کرده‌اند.

میانگین P/E و EPS تحلیلگران

برای یادگیری بیشتر نحوه انجام تحلیل فاندامنتال، مقاله آموزش تحلیل بنیادی پیشنهاد می‌شود.

وضعیت معاملات و روند قیمتی سهام کبافق

قیمت سهام کبافق در تاریخ هفتم خرداد 1399 به بالاترین مقدار خود با ارزش بازار حدودا 5,927 میلیارد تومان رسید. در تحلیل کبافق قیمت فعلی این سهم در محدوده 4000 تومان در حال نوسان است. ارزش بازار این سهم در زمان نگارش این مقاله (6 خرداد 1402) 4,906 میلیارد تومان است.

روند قیمتی سهام کبافق
5/5 - (2 رای)
۲ دیدگاه
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا