مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی کیسون – شرکت کیسون

در این مقاله تحلیل کیسون با استفاده از بررسی عملکرد آن مورد بررسی قرار گرفته است. این شرکت در سال 1354 تاسیس شد و فعالیت خود را در حوزه ساخت و ساز با هدف سازندگی آغاز کرد. این شرکت با بیش از 4 دهه تجربه موفق در زمینه اجرای پروژه‌های بزرگ در زمینه احداث مجتمع‌های صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، نیروگاه کارخانه‌های صنعتی، جاده، بزرگراه، زیرگذر، تونل، سد، فرودگاه‌، مجموعه‌های مسکونی و تجاری، شبکه‌های آبیاری و زهکشی، مترو و سیستم‌های انتقال و تصفیه آب و فاضلاب، یکی از توسعه‌یافته‌ترین شرکت‌ها با دامنه فعالیت پیمانکاری عمومی و قراردادهای مهندسی، تدارکات و ساخت (EPC) است. در ادامه علاوه بر بررسی ماهیت و نوع فعالیت این شرکت، به تحلیل بنیادی کیسون پرداخته شده است.

  • برای آشنایی بیشتر با تحلیل بنیادی (فاندامنتال) سهام، مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

موضوع اصلی فعالیت در تحلیل کیسون

این شرکت به‌منظور توسعه زنجیره تامین خود اقدام به ایجاد شبکه‌ای از شرکت‌ها کرده است و از مشارکت آن‌ها استفاده می‌کند. اسامی این شرکت‌ها به تفکیک گروه در جدول زیر قابل مشاهده است.

پیمانکاری (مهندسی/تدارکات/ساخت)توسعه، سرمایه‌گذاری و مالی تولید، بازرگانی و خدمات
آب و محیط‌زیست کیسون نفت،گاز و انرژی کیسونبتن صنایع کیسون
عمران کیسون دانیال انرژی سپهر کیشلوله بتن پلیمر
پترو صنعت کیسون توسعه توانگاه سیرجان پشنگ نوین
ساختمانی کیسون بلپارسعمران ماشین خاورمیانه
برق و نیروگاهی کیسون پریسیلهتامین کالای کیسون
ویمافراسزفناوری اطلاعات کیسون
دریا خاک پیصنعت آبفای کیسون نظام گستر کیسون
اتحاد عمران پارس توسعه مهندسی کیسون
جروندکیسون بلاروس
کیسون العمانیه
اسکانیر

موضوع فعالیت شرکت در تحلیل بنیادی کیسون

موضوع اصلی فعالیت شرکت به شرح زیر است که طبق اساسنامه شرکت که در مجمع فوق‌العاده در تاریخ 15 اسفند 1391 تصویب شده است:

  • طراحی، مهندسی، اجرا و مدیریت طرح‌ها و پروژه‌ها با اعمال سیستم‌های کنترل کیفیت و ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و محیط زیست در قالب انواع قراردادها (قراردادهای طرح و ساخت، قراردادهای مهندسی، قراردادهای تدارکات و اجرا و قراردادهای کلیدگردان) از جمله ساخت‌، مالکیت و بهره‌برداری در داخل و خارج کشور
  • انجام هرگونه کارهای مربوط به موضوعات مذکور نظیر خرید و فروش مصالح، ابزار، لوازم و ماشین‌آلات مورد نیاز

بخش عمرانی کیسون در ونزویلا ۱۰ هزار واحد مسکونی ساخته‌ است. بزرگ‌ترین پروژه‌ی شرکت بزرگ بازار ایران (ایران مال) می‌باشد.

انجام و اجرای قراردادها در تحلیل کیسون از منابع داخلی (صادرات) و خارجی (واردات) در رشته‌های عمومی و تخصصی به تفکیک در جدول زیر آمده است.

رشته‌های عمومیرشته‌های اختصاصی
راه‌سازی، محوطه‌سازی، احداث راه‌آهن و ایستگاه‌ها و تونل‌ها و پل‌های بتنی و فلزی، باند فرودگاه‌ها سدسازی و تاسیسات نیروگاهی، ساخت بنادر، اسکله، موج‌شکن‌ها و تاسیسات دریایی
شبکه‌های آبیاری و زهکشی و سدهای انحرافی آن، شبکه‌های آب و فاضلاب، تصفیه‌خانه‌ها و ایستگاه‌های پمپاژعملیات حفاری و کاوش‌های زمینی، خطوط لوله نفت، گاز و آب در خشکی و دریا، ساخت پالایشگاه‌های مختلف نفت، گاز و پتروشیمی
احداث واحدهای ساختمانی، مسکونی، اداری، ورزشی، صنعتی، تجاری، تعمیرگاه‌ها و سیلوها ساخت و نصب کارخانجات مختلف، کارهای برقی، مکانیکال، الکتریکال

سرمایه و ترکیب سهامداران کیسون

سرمایه اولیه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 16 میلیارد ریال بوده که در تاریخ 1400/09/14 از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در گروه زمین و ساختمان و بخشی از سود انباشته به 20,160 میلیارد ریال رسیده است.

جدول زیر اسامی سهامداران بالای یک درصد در تحلیل بنیادی کیسون را نشان می‌دهد. حدود 22 درصد مالکیت سهام کیسون در اختیار محمدرضا انصاری است که با تعداد 4 میلیارد سهام در صدر جدول سهامداران اصلی کیسون قرار دارد. پس از او آسیم انصاری با حدود 12 درصد در جایگاه دوم و علی سیدعلیخانی با حدود 7 درصد در جایگاه سوم سهامداران شرکت کیسون قرار دارند.

سهامداران بالای یک درصد در تحلیل بنیادی کیسون

 در مرجع تحلیل بنیادی انیگما برای تمامی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تولیدی علاوه بر سهامداران عادی، سهامداران تلفیقی نیز قابل مشاهده است. این دسته از سهامداران به‌صورت غیرمستقیم و به‌واسطه زیرمجموعه‌های خود مالکیت شرکت را در اختیار دارند. در تحلیل کیسون سهامداران عادی و تلفیقی مشابه هستند.

صورت سود و زیان در تحلیل کیسون

در ادامه برای تحلیل بنیادی کیسون ، بررسی صورت سود و زیان این سهم انجام شده است. درآمدهای عملیاتی کیسون در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ مبلغ 403 میلیارد تومان و بهای‌تمام‌شده نیز مبلغ 384 میلیارد تومان بوده است. درنتیجه سود ناخالص در پایان سال مالی ۱۴۰۱ مبلغ 196 میلیارد تومان است. همین مقادیر برای سال 1400 باعث شده که سود ناخالص کیسون به 176 میلیارد تومان برسد که 11 درصد کمتر از سود ناخالص در سال 1401 بوده است.

صورت سود و زیان شرکت

نسبت‌های مالی در تحلیل بنیادی کیسون

تصویر زیر نسبت‌های مالی گذشته‌نگر کیسون را نشان می‌دهد. طبق این جدول، نسبت P/E این شرکت در دوره مالی 12 ماهه منتهی به 29 اسفند 1401 معادل 7.4 است. همین مقدار برای دوره مالی 9 ماهه منتهی به 30 آذر 1401 برابر با 8 بوده است. همچنین سایر نسبت‌های مالی مانند نسبت P/S (قیمت به فروش)، P/B، حاشیه سود خالص کیسون در 5 دوره مالی گذشته در جدول زیر ارائه شده است.

نسبت‌های مالی در تحلیل کیسون
  • جهت یادگیری بیشتر چگونگی انجام تحلیل فاندامنتال مقاله آموزش تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

سود مجمع (DPS) در تحلیل کیسون

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام کیسون در تاریخ 29 تیرماه 1401 برای سال مالی منتهی به 1400/12/29 برگزار و در خصوص سود تقسیمی تصمیم‌گیری شد. این شرکت در دوره مالی مذکور 96 ریال سود خالص به‌ازای هر سهم داشته است که طبق تصمیمات مجمع شرکت کیسون، از این میزان، 50 ریال را به‌عنوان سود تقسیمی به‌ازای هر سهم تصویب کرد. به‌عبارت‌دیگر شرکت، حدود 52 درصد سود به‌دست‌آمده خود در سال 1400 را میان سهامداران تقسیم کرده است.

طبق اطلاعیه زمان‌بندی پرداخت سود منتشر شده در سایت کدال، پرداخت سود کیسون به شرح زیر است:

نوع سهامدارتاریخ واریزنحوه واریز
سهامداران حقیقی دارای کد سجامدی ماه 1401واریز به حساب اعلامی در سجام
سهامداران حقوقی و سبدگردان‌های دارای کد سجام1402/05/31واریز به حساب اعلامی در سجام
سهامداران فاقد کد بورسی1402/06/20متعاقبا اعلام خواهد شد

نمودار قیمتی کیسون

تصویر زیر چارت قیمتی در تحلیل بنیادی کیسون را از ابتدای سال 1397 به نمایش گذاشته شده است. طبق این نمودار قیمت کیسون از سال 1398 روند صعودی خود را آغاز کرده است و در تاریخ 15 مرداد 1399 به بالاترین مقدار خود (30,440 ریال) رسیده است. ارزش بازار شرکت در این تاریخ (1399/05/15) حدود 14 هزار و 928 میلیارد تومان بوده است. اکنون این سهم در تاریخ 10 تیرماه 1402 در محدوده 2,500 ریال با ارزش بازار حدود 5 هزار و 425 میلیارد تومان در حال نوسان است.

روند قیمتی در تحلیل بنیادی کسون
4.3/5 - (3 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا