مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی کایزد – شرکت فرانسوز یزد

تحلیل کایزد به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت نسوز در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. شرکت فرانسوز یزد در تاریخ 1376/09/10 تاسیس شد. این شرکت در سال 1400 در فرابورس ایران درج و نماد آن در تاریخ 1401/03/11 با نام کایزد عرضه اولیه شد. در حال حاضر عمده فعالیت شرکت فرانسوز یزد تولید فرآورده‌های نسوز مورد نیاز صنایع نفت و پتروشیمی، آهن و فولاد، صنایع سیمان و سایر صنایع با فعالیت دما بالا از جمله جرم‌های عایق و نسوز پیشرفته است. در ادامه این مقاله به بررسی عملکرد گذشته و تحلیل بنیادی کایزد از طریق محاسبه EPS و P/E تحلیلی آن پرداخته شده است.

  • برای آشنایی بیشتر با مفاهیم تحلیل بنیادی مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

جایگاه شرکت فرانسوز یزد در صنعت

هر صنعت، برای رقابتی‌ شدن نیازهای خاص خود را دارد. در شرکت فرانسوز یزد دپارتمان تخصصی صنعت فولاد، سیمان، نفت و پتروشیمی و دپارتمان سایر صنایع تشکیل شده است تا با شناسایی نیازهای مشتریان و دریافت نظرات آن‌ها، بهترین فرآورده نسوز را برای هر صنعت طراحی و تولید کنند. این شرکت تیم‌های مجرب مهندسی، عملیات نصب و نظارت لازم را به کار می‌گیرند تا منجر به افزایش طول عمر لایه‌های عایق و نسوز و در نهایت افزایش بهره‌وری مشتریان در بازار رقابتی صنایع خود شود. دپارتمان‌های تخصصی فرانسوز یزد با تجربه مهندسی و تولید بالغ بر 500 هزار تن انواع فرآورده‌های نسوز در صنایع مختلف تشکیل شدند تا برای هر صنعت، برترین راهکارها را ارائه کنند.

سرمایه و ترکیب سهامداران کایزد

سرمایه شرکت فرانسوز یزد در بدو تاسیس مبلغ 44,450,000 ریال بود. هم‌اکنون سرمایه شرکت پس از چندین مرحله افزایش به 700,000 میلیون ریال رسیده است.

جدول زیر سهامداران بالای یک درصد این نماد را نشان می‌دهد. در ترکیب مهم‌ترین سهامداران در تحلیل کایزد، 3 شخص حقیقی با نام‌های مهرسا شایان آریا، داود عظیمی و فرهنگ مجاهد جمعا بیش از 66 درصد از سهام کایزد را در اختیار دارند.

سهامداران در تحلیل کایزد

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی کایزد

همانطور که گفته شد عمده فعالیت شرکت فرانسوز یزد تولید فرآورده‌های نسوز مورد نیاز صنایع با فعالیت دما بالا ازجمله جرم‌های عایق و نسوز پیشرفته است. همچنین از دیگر فعالیت‌های این شرکت می‌توان به تولید انواع قطعات و بلوک‌های ریختنی سبک و سنگین نسوز از نیم کیلوگرم تا ده تن، دلتاهای کوره قوس الکتریکی و پاتیل‌های فولادسازی، لوله‌های نسوز سرامیکی دمش اکسیژن و کربن و میکسرهای مخصوص ریختن بتن‌های نسوز ویژه اشاره کرد. در تصویر زیر مقدار، قیمت و مبلغ فروش محصولات این شرکت برای 3 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن تا پایان سال 1402 آمده است.

فروش شرکت فرانسوز یزد

دلیل افزایش مبلغ فروش شرکت فرانسوز یزد در 3 ماهه ابتدای سال 1402، افزایش نرخ فروش محصولات تولیدی است.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل کایزد

مواد اولیه شرکت فرانسوز یزد شامل بوکسیت، تبولار، سیمان، شاموت و… است. جدول زیر مقدار، نرخ و همچنین مبلغ این مواد در 5 دوره مالی گذشته را نشان می‌دهد.

مواد اولیه در تحلیل بنیادی کایزد

سربار شرکت فرانسوز یزد

سربار در تحلیل بنیادی کایزد شامل حقوق و مزایا، استهلاک، سوخت و هزینه مواد مصرفی است. تصویر زیر جزئیات هزینه سربار شرکت را نشان می‌دهد. بیشترین هزینه سربار کایزد مربوط به حقوق و مزایا است. باتوجه به افزایش 30 درصدی حقوق و مزایا در سال 1402 این مقدار تا پایان سال جاری بیش از 5 میلیارد تومان برآورد شده است. به‌صورت کلی سربار کایزد تا انتهای سال 1402 بیش از 11 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

سربار شرکت فرانسوز یزد

صورت سود و زیاد در تحلیل بنیادی کایزد

جدول زیر جزئیات صورت سود و زیان شرکت فرانسوز یزد برای دوره‌های مالی گذشته و پیش‌بینی آن برای دوره مالی آتی را نشان می‌دهد. طبق این جدول درآمدهای عملیاتی شرکت در دوره 3 ماهه منتهی به خرداد 1402 معادل 64 میلیارد و سود خالص کایزد بیش از 10 میلیارد تومان محقق شده است. هزینه‌های مالی شرکت در این دوره نسبت به دوره مشابه سال 1401 حدود 56 درصد افزایش یافته است که علت آن افزایش میزان تسهیلات دریافتی از بانک‌ها جهت تامین سرمایه در گردش است.

پیش‌بینی می‌شود شرکت در سال مالی 1402 حدود 300 میلیارد تومان درآمد عملیاتی کسب کند. با در نظر گرفتن سایر درآمدها و هزینه‌ها، سود کایزد در سال 1402 بیش از 38 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

صورت سود و زیان در تحلیل کایزد

سود تقسیمی (DPS) در تحلیل کایزد

شرکت فرانسوز یزد مجمع‌ عمومی عادی سالیانه خود را برای سال مالی منتهی به 1401/12/29 در تاریخ 28 تیر سال ۱۴۰۲ تشکیل داد. طبق تصمیمات مجمع، شرکت از 429 ریال سود خالصی که در دوره مالی ۱۲ ماهه منتهی به اسفند سال ۱۴۰۱ به‌ازای هر سهم داشته است، حدود 10 درصد را به‌عنوان سود نقدی در نظر گرفته است. سود نقدی شرکت در این دوره معادل 45 ریال است.

طبق اطلاعیه زمان‌بندی پرداخت سود کایزد که در سامانه کدال منتشر شده است، زمان واریز و نحوه حصول سود به شرح جدول زیر است:

نوع سهامدارزمان واریز سود
سهامداران حقیقی1402/06/15
صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سبدگردان‌ها و سهامداران حقوقی1402/06/15

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/12/29

برای تحلیل بنیادی کایزد و پیش‌بینی EPS فوروارد منتهی به سال مالی 1402 این سهم مفروضات زیر در نظر گرفته شده است:

  • 50 درصد افزایش نرخ صنعت
  • نرخ بوکسیت 199,447,853 ریال بر تن
  • 30 درصد نرخ افزایش حامل‌های انرژی در سال 1402

سایر مفروضات در بخش خلاصه تحلیل این سهم در سایت تحلیل بنیادی انیگما قابل مشاهده است.

با در نظر گرفتن مفروضات فوق EPS تحلیلی کایزد معادل 554 ریال پیش‌بینی شده است. باتوجه به قیمت روز سهم در تاریخ 1402/06/18 (9٬590 ریال)، نسبت P/E فوروارد در تحلیل کایزد 17٫3 محاسبه می‌شود.

تحلیل بنیادی کایزد

در سایت انیگما می‌توان مفروضات تحلیل را تغییر داد و ای پی اس سهم را مطابق تحلیل شخصی‌سازی خود مشاهده کرد. در مقاله آموزش تحلیل بنیادی روش انجام تحلیل بنیادی به‌صورت گام به گام توضیح داده شده است. تحلیلگران انیگما به‌صورت میانگین P/E فوروارد کایزد را 13.9 برآورد کرده‌اند.

روند قیمتی و وضعیت معاملات کایزد

در تصویر زیر تغییرات قیمت سهام کایزد از زمان عرضه اولیه در تاریخ 1401/03/11 ارائه شده است. روند صعودی کایزد از اواسط پاییز 1401 آغاز شد و تا اردیبهشت 1402 ادامه یافت. این سهم در تاریخ 13 اردیبهشت 1402 به بالاترین مقدار خود (14,280 ریال) با ارزش بازار 964 میلیارد تومان رسید. هم‌اکنون (18 شهریور 1402) کایزد در محدوده 9,000 ریال با ارزش بازار 664 میلیارد تومان معامله می‌شود.

نمودار قیمتی کایزد
5/5 - (1 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا