مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی غشهداب «شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان»

تحلیل غشهداب ، به‌عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین شرکت‌ها در زمینه‌ی تولید مواد غذایی در کشور، در این مقاله مورد بررسی قرار داده شده است. شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان در سال 1369 به‌صورت خاص سهامی تاسیس و در سال 1392 به سهامی عام تبدیل شد. این شرکت سال 1395 در بورس اوراق بهادار تهران در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شكر پذیرفته و با نماد غشهداب عرضه شد. در حال حاضر شرکت‌های کشت و صنعت بهاران گلبهار و شرکت بهینا جزو شرکت‌های فرعی این مجموعه هستند. در ادامه به تحلیل بنیادی غشهداب و ارائه گزارش دقیقی از عملکرد مالی و محاسبه‌ی EPS و P/E تحلیلی این شرکت پرداخته شده است.

  • برای آشنایی بیشتر در مورد نحوه ارزش‌گذاری سهام، مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

موضوع فعالیت شرکت

شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان با نام تجاری تبرک به فعالیت‌های زیر می‌پردازد:

  • تولید انواع محصولات کشاورزی و غذایی توسط کارخانجات وابسته به شرکت و مجتمع‌های کشاورزی
  • خرید و فروش محصولات غذایی، پروتئینی و کشاورزی
  • تولید، خرید و فروش انواع فرآورده‌های لبنی و پاستوریزه
  • خرید و فروش انواع میوه و سبزیجات
  • بسته‌بندی انواع محصولات صنایع تبدیلی غذایی
  • تولید انواع نوشابه‌های گازدار و بدون گاز، آب آشامیدنی و معدنی
  • استحصال انواع پوره و کنسانتره و شهد میوه‌جات
  • اخذ تسهیلات بانکی و اعتبار اسنادی و ضمانت‌نامه‌های بانکی

که البته وظیفه اصلی شرکت طی سال مالی منتهی به 29 اسفند 1401، تولید سس مایونز و کچاپ بوده است. موضوع فعالیت زیرمجموعه‌ها، به شرح زیر است:

  • شرکت بهاران گلبهار: تولید و فروش رب، کنسرو، کمپوت و مربا
  • شرکت بهینا: تولید سس مایونز و کچاپ

جایگاه غشهداب در صنعت غذایی

شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان دارای ظرفیت اسمی تولید 10 هزار تن رب، 10 هزار تن سس، 3 هزار تن سرکه و کشک در سال است. همچنین علاوه بر ظرفیت تولید، شرکت اصلی دارای ظرفیت اسمی تولید 700 تن سس، 10 هزار تن رب به‌صورت کارمزدی و همچنین 1٬500 تن کمپوت و 2٬500 تن کنسرو مربا است. به طور کلی محصولات شرکت به دو دسته رب و سس تقسیم می‌شود که 69 درصد محصولات مربوط به رب و الباقی مربوط به سس است. در تحلیل بنیادی غشهداب، این شرکت تا پایان دوره 9 ماهه منتهی به آذرماه 1402 با حجم فروش 5٬548٬864 میلیارد ریال در رده بالا از لحاظ مبلغ فروش قرار دارد.

سرمایه و ترکیب سهامداران غشهداب

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 3 میلیون ریال بوده که طی چندین مرحله افزایش سرمایه به مبلغ 6٬103٬563 میلیون ریال رسیده است. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌شود، 51٫32 درصد از سهام این شرکت متعلق به گروه کارخانجات صنعتی تبرک است. مهدی پورآزادی نیز به‌عنوان یک شخص حقیقی با 1٫30 درصد سهام غشهداب، سهامدار درصدی این شرکت است.

سهامداران شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان

در سایت تحلیل بنیادی انیگما می‌توان علاوه بر سهامداران عادی، سهامداران تلفیقی را نیز مشاهده کرد. در حالت تلفیقی شرکت توسعه صنعت و عمران تبرک خاورمیانه بزرگ‌ترین سهامدار غشهداب محسوب می‌شود.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی غشهداب

مقدار، قیمت و مبلغ فروش محصولات در تحلیل غشهداب برای 4 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن برای سال مالی منتهی به اسفند 1402 مطابق تصویر زیر است. بیشترین تغییر در مقدار فروش برای دوره 6 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402 مربوط به رب فله بوده است. همچنین از این تصویر می‌توان نتیجه گرفت که گران‌ترین محصول شرکت در دوره مالی مذکور سس بسته‌بندی است که نسبت به دوره مشابه 6 ماهه سال 1401، 28 درصد افزایش یافته است.

در نهایت بخش آخر تصویر مربوط به مبلغ فروش برای 4 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن برای سال 1402 است که از حاصل‌ضرب مقدار فروش در قیمت فروش به دست می‌آید. طبق تصویر زیر مبلغ فروش غشهداب در نیمه اول نخست سال مالی 1402 مبلغ 457 میلیارد تومان بوده است.

قیمت، مقدار و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی غشهداب

قیمت، مقدار و مبلغ مواد اولیه در تحلیل غشهداب

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه غشهداب برای 5 دوره مالی گذشته در تصویر زیر قابل مشاهده است. همان‌طور که واضح است، مبلغ هزینه‌شده برای تامین مواد اولیه مصرف در تحلیل بنیادی غشهداب تا پایان دوره 6 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402 بیش از 469 میلیارد تومان بوده است.

قیمت، مقدار و مبلغ مواد اولیه در تحلیل غشهداب

سربار شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان

هزینه‌های سربار در تحلیل غشهداب شامل استهلاک، سوخت، مواد مصرفی، حمل‌ونقل و انتقالات و سایر هزینه‌ها است. سربار شرکت در دوره‌ی منتهی به 1402/06/31 معادل 37 میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره‌ی مشابه سال 1401، 71 درصد افزایش داشته است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 1402 سربار غشهداب به بیش از 70 میلیارد تومان برسد.

سربار شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی غشهداب

در ادامه برای ارزش‌گذاری سهام غشهداب، صورت سود و زیان آن بررسی شده است. بهای تمام‌شده درآمدهای عملیاتی شرکت در دوره 6 ماهه ابتدای سال 1402، 373 میلیارد ریال بوده است که به نسبت مدت زمان مشابه سال 1401، 42 درصد افزایش یافته است. با کسر بهای تمام‌شده از درآمدهای عملیاتی، سود ناخالص غشهداب بیش از 83 میلیارد تومان محقق شده است. اگر سود عملیاتی در سال مالی منتهی به 29 اسفند 1402 به 131 میلیارد تومان برسد، پیش‌بینی می‌شود که غشهداب 119 میلیارد تومان سود خالص داشته باشد.

صورت سود و زیان در تحلیل غشهداب

سود نقدی (DPS) در تحلیل غشهداب

غشهداب مجمع‌ عمومی سالیانه خود را برای سال مالی منتهی به 1401/12/29 در تاریخ 28 تیر ماه 1402 تشکیل داد. طبق تصمیمات مجمع، از 206 ریال سود خالصی که شرکت در این سال مالی به‌ازای هر سهم داشته است، حدود 10 درصد به میزان 21 ریال به‌عنوان سود نقدی به‌ازای هر سهم تقسیم شده است.

طبق اطلاعیه زمان‌بندی پرداخت سود منتشرشده در سامانه کدال، سود تمامی سهامداران در اسفندماه 1402پرداخت می‌شود و نحوه حصول سود به شرح زیر بوده است:

  • سود کلیه سهامداران حقیقی و حقوقی دارای کد سجام از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب بانکی معرفی‌شده به سامانه سجام واریز شد.
  • سود سهامداران حقیقی و حقوقی که احراز هویت نشده‌اند با مراجعه به پرتال شرکت و بارگذاری اطلاعات خواسته شده، در تاریخ مقرر پرداخت شد.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 29 اسفند 1402

برای تحلیل بنیادی غشهداب و همچنین پیش‌بینی نسبت P/E فوروارد مفروضات زیر را در نظر گرفته شده است:

  • 30 درصد افزایش نرخ حامل‌های انرژی در سال 1402
  • قیمت گروه سس 445٬354٬451 ریال بر تن
  • قیمت گروه رب داخلی 384٬747٬557 ریال بر تن

شرکت در حال حاضر دارای ظرفیت خالی شیفت شب خط تولید سس است. در تحلیل 1402 مقدار تولید و فروش محصول بر اساس تولیدی و فروش ماهانه شرکت در نظر گرفته شده است. همچنین با در نظر گرفتن قیمت سهام غشهداب در زمان‌نگارش این مقاله (28 بهمن ماه 1402) در سایت www.tsetmc.com ، نسبت P/E فوروارد آن 15 واحد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی غشهداب

در سایت انیگما علاوه بر P/E آینده‌نگری که تحلیل‌گران انیگما محاسبه کرده‌اند، میانگین نسبت P/E تحلیلی کاربران انیگما نیز، قابل مشاهده است. در تحلیل غشهداب میانگین P/E تحلیل‌گران 12٫6 است. قابلیت تغییر مفروضات با توجه به نظر شخصی نیز وجود دارد. با مراجعه به لینک بهترین سهام امکان مشاهده شرکت‌های تولیدی با کمترین P/E تحلیلی وجود دارد.

وضعیت معاملات و روند قیمتی سهام غشهداب

قیمت سهام غشهداب از سال 1398 روندی صعودی داشته است. سهام این شرکت در تاریخ 13 خردادماه 1399 به بالاترین قیمت خود با ارزش بازار حدود 5 هزار و 701 میلیارد تومان رسید و پس‌ از آن با ریزش مواجه شد. اکنون قیمت سهام غشهداب در تاریخ 1402/11/25 مبلغ 2٬977 ریال و ارزش بازار آن 1٬817 میلیارد تومان است.

چارت قیمتی غشهداب

سوالات متداول

EPS تحلیلی غشهداب چقدر است؟

ای پی اس فوروارد در تحلیل بنیادی غشهداب منتهی به سال مالی 1402 مبلغ 195 ریال برآورد شده است.

سود نقدی (DPS) غشهداب چقدر است؟

غشهداب در پایان سال مالی 1401 به ازای هر سهم 21 ریال دی پی اس تقسیم کرد.

سهامداران عمده غشهداب چه کسانی هستند؟

شرکت گروه کارخانجات صنعتی تبرک با مالکیت 51٫32 درصد مهم‌ترین سهامدار غشهداب است.

4.3/5 - (9 رای)

سایر مقاله‌ها

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا