مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی قشهد – شرکت شهد

تحلیل قشهد به‌عنوان یکی از بهترین تولیدکنندگان شکر و جذب چغندر قند کشور در این مقاله انجام شده است. شرکت سهامی شهد در سال 1345 به ثبت رسید و در تاریخ 1347/08/15 فعالیت خود را در صنعت تولید شکر و محصولات فرعی آغاز کرد. محصولات تولیدی شرکت شامل شکر، تفاله خشک، تفاله تر، ملاس و محصولات قندی است. سهام شرکت شهد در سال 1376 با نماد قشهد مورد پذیرش سازمان بورس اوراق بهادار قرار گرفت. هدف از نگارش این مقاله بررسی صورت‌های مالی شرکت و تحلیل بنیادی قشهد از طریق محاسبه EPS و P/E تحلیلی آن است.

  • برای آشنایی با مفاهیم تحلیل بنیادی و انواع رویکردهای آن مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

معرفی صنعت قندو شکر

در نقاط مختلف جهان و با توجه به شرایط آب و هوایی و امکانات طبیعی از دو محصول چغندرقند و نی‌شکر، شکر استحصال می شود. تولیدکنندگان عمده شکر در جهان کشورهای برزیل، هند، چین، تایلند و آمریکا هستند که از میان آن‌ها برزیل و هند روی هم حدود 40 درصد شکر جهان را تولید می کنند. در ایران صنعت قند و شکر، پس از صنعت نساجی، دومین صنعت قدیمی محسوب می شود. صنعت قند و شکر، با توجه به استراتژیک بودن محصول تولیدی آن، همواره مورد توجه و حمایت دولت بوده است. شکر به‌عنوان ماده غذایی انرژی‌زا تنها ماده غذایی است که به‌طور خالص می‌توان آن را تولید کرد. همچنین به لحاظ مزه و طعم مطبوع و منبع ارزان تامین انرژی نسبت به سایر مواد غذایی، تقاضا برای مصرف آن در ایران و سایر کشورهای در حال توسعه، همواره رو به افزایش است.

شکر علاوه بر مصارف خانگی دارای مصارف صنعتی در صنایعی همچون صنایع شیرینی و شکلات، بستنی‌ سازی، نوشابه سازی، مالت و ماءالشعیر، آبمیوه و.. است. این صنعت از جمله صنایعی است که بیشترین ارتباط را با حلقه‌های پیشین و پسین در زنجیره تولید اقتصادی ملی دارد و یکی از صنایع تبدیلی مهم بخش کشاورزی به حساب می‌آید. مهم‌ترین عناصر تشکیل‌دهنده مدیریت زنجیره تامین صنعت قند و شکر شامل بخش کشاورزی (چغندر و نی‌شکر) به‌عنوان تامین‌کننده، بخش صنعت تجهیزات سرمایه‌ای و بخش حمل و نقل و بازرگانی است.

سرمایه و ترکیب سهامداران قشهد

شرکت شهد فعالیت خود را با سرمایه اولیه 260 میلیون ریال آغاز کرد. سپس طی چندین مرحله افزایش، سرمایه قشهد بر اساس مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده در تاریخ 1399/12/10 از مبلغ 400٬000 میلیون ریال به مبلغ 694٬832 میلیون ریال افزایش یافت.

تصویر زیر سهامداران بالای یک درصد در تحلیل قشهد را نشان می‌دهد. شرک توسعه صنایع شهد آذربایجان مالک 37٫39 درصد از سهام شرکت شهد است و با توجه به درصد سایر سهامداران، سهامدار عمده این نماد به شمار می‌آید. شرکت قند ارومیه نیز جز مهم‌ترین سهامداران در تحلیل بنیادی قشهد محسوب می‌شود.

سهامداران قشهد

با مراجعه به سامانه تحلیل بنیادی انیگما امکان مشاهده سهامداران تلفیقی قشهد و سایر شرکت‌های فعال در بازار سرمایه وجود دارد. در حالت تلفیقی شرکت توسعه صنایع شهد آذربایجان به واسطه زیرمجموعه‌های خود 60 درصد از سهام قشهد را در اختیار دارد.

سهامداران تلفیقی شرکت شهد

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی قشهد

تصویر زیر کلیه محصولات شرکت شهد را برای 4 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی سال مالی 1403 نشان می‌دهد. مقدار فروش محصولات در تحلیل قشهد تا پایان دوره 12 ماهه منتهی به سال مالی 1402 بیش از 117 هزار تن بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال مالی 1401 بیش از 10 درصد افزایش یافته است.

مقدار فروش محصولات قشهد

تصویر دوم مربوط به نرخ فروش محصولات شرکت شهد است. نرخ محصولات شرکت دستوری است. نرخ فروش شکر در سال مالی 1402 معادل 255 میلیون ریال بر تن و در سال مالی 1403 معادل 325 میلیون ریال بر تن لحاظ شده است.

نرخ فروش محصولات شرکت شهد

درآمد حاصل از فروش محصولات قشهد در پایان سال مالی 1402 مبلغ 1٬108 میلیارد تومان بوده است. بیشترین درآمد شرکت از فروش شکر چغندر بهاره بوده است. با توجه به افزایش نرخ محصولات در سال مالی 1403، درآمدهای عملیاتی قشهد در پایان سال مالی پیش‌رو بیش از 1٬537 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

مبلغ فروش در تحلیل بنیادی قشهد

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل قشهد

شرکت شهد مواد اولیه خود مانند چغندرقند را از کشاورزان و شکرخام را از کشور هندوستان تامین می‌کند. تصویر زیر مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی قشهد را نشان می‌دهد. با توجه به نرخ‌های مواد اولیه مصرفی، هزینه تامین مواد اولیه در تحلیل بنیادی قشهد تا پایان سال مالی 1402 بیش از 882 میلیارد تومان شده است.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل قشهد

سربار شرکت شهد

هزینه اقلام سربار شرکت شهد در دوره 12 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402 مبلغ 98 میلیارد تومان شده است. این مبلغ ناشی از هزینه‌های حقوق و مزایا، استهلاک، سوخت، هزینه مواد مصرفی و سایر است. از آنجایی که نرخ افزایش حقوق و مزایا در سال مالی 1403 معادل 30 درصد لحاظ شده است، هزینه سربار برای پایان سال مالی 1403 بیش از 125 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سربار شرکت شهد

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی قشهد

یکی از اقدامات مهم در تحلیل قشهد، بررسی صورت سود و زیان آن است. شرکت شهد در دوره 12 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402 حدود 914 میلیارد تومان بهای تمام‌شده داشته است. همچنین هزینه‌های فروش، اداری و عمومی در این دوره بیش از 28 میلیارد تومان شده است. با کسر تمامی هزینه‌ها، سود خالص قشهد در سال مالی 1402 مبلغ 120 میلیارد تومان محقق شده است.

بر اساس محاسبات انجام‌شده در تصویر زیر، برآورد می‌شود قشهد بیش از 105 میلیارد تومان از درآمدهای عملیاتی خود را در پایان سال مالی 1403 به سود خالص تبدیل کند.

صورت سود و زیان در تحلیل قشهد

سود نقدی (DPS) در تحلیل قشهد

قشهد مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به 1402/06/31 خود را در تاریخ 24 دی ماه 1402 برگزار کرد. بر اساس آنچه در این مجمع گذشت، تصویب شد شرکت از 1٬160 ریال سود خالصی که به ازای هر سهم ساخته است، مبلغ 820 ریال به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران تقسیم کند.

سود قشهد بر اساس زمان‌بندی اعلام‌شده در سامانه کدال به شرح زیر پرداخت خواهد شد.

شرحنحوه پرداخت
سهامداران حقیقی دارای کد سجامدر تاریخ 1403/02/10 از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به شماره حساب اعلام‌شده در سامانه سجام
سهامداران حقیقی فاقد کد سجاماز تاریخ 1403/02/15 با ارسال اطلاعات شخصی و اعلام شماره حساب بانک ملت یا پاسارگاد به آدرس info@khoysugar.ir
سهامداران حقوقیدر تاریخ 1403/02/20

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1403/06/31

در تحلیل بنیادی قشهد تورم سال 1403 معادل 30 درصد فرض شده است. همچنین در محاسبه مالیات شرکت معافیت ماده 143 و تبصره 7 ماده 105 قانون مالیات ‌های مستقیم لحاظ شده است. با توجه به مفروضات موجود در سایت انیگما، EPS تحلیلی قشهد در پایان سال مالی 1403 مبلغ 1٬010 ریال برآورده شده است. با در نظر گرفتن قیمت روز سهم در تاریخ 1402/11/08 در سایت TSE (14٬640 ریال)، نسبت P/E فوروارد در تحلیل قشهد 14٫5 واحد محاسبه می‌شود.

تحلیل بنیادی قشهد
  • با مراجعه به لینک بهترین سهم، به لیست شرکت‌های تولیدی با کمترین P/E دسترسی خواهید داشت.

نمودار قیمتی سهام قشهد

چارت زیر روند قیمتی معاملات قشهد را از ابتدای سال 1401 نشان می‌دهد. با روند افزایشی قیمت سهام قشهد، این نماد در تاریخ 1402/06/14 به بالاترین قیمت تاریخی خود با ارزش بازار 2٬549 میلیارد تومان رسید. سپس قیمت این سهام کاهش یافت و هم‌اکنون در زمان نگارش این مقاله ارزش بازار آن 1٬512 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی سهام قشهد
1/5 - (1 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا