مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی غپونه – شرکت نوش پونه مشهد

تحلیل غپونه ، به‌عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین شرکت‌ها در زمینه‌ی تولید روغن و بیسکوییت در کشور در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. شرکت نوش پونه مشهد در تاریخ 1369/10/01 به‌صورت سهامی خاص تاسیس شد. این شرکت در تاریخ 1395/02/22 با نماد غپونه در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. در ادامه به تحلیل بنیادی غپونه و ارائه گزارش دقیقی از عملکرد مالی و محاسبه‌ی EPS و P/E تحلیلی منتهی به سال مالی 1402 این شرکت پرداخته شده است.

  • برای آشنایی بیشتر با تحلیل بنیادی (تحلیل فاندامنتال)، مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

موضوع فعالیت شرکت نوش پونه مشهد

در ادامه به موضوع فعالیت‌های اصلی و فرعی شرکت نوش پونه مشهد پرداخته شده است.

موضوع اصلی فعالیت شرکت طبق اساسنامه شرکت:

  • تولید انواع محصولات کشاورزی و غذایی توسط کارخانجات وابسته به شرکت و مجتمع‌های کشاورزی و خرید و فروش محصولات غذایی و پروتئینی وکشاورزی و تولید، خرید و فروش انواع میوه و سبزیجات و بسته‌بندی و تولید انواع محصولات صنایع تبدیلی غذایی و تولید انواع نوشابه‌های گازدار و بدون گاز و آب آشامیدنی و معدنی، صنایع آردی، کیک و کلوچه و انواع محصولات کشاورزی و باغی و تولید و استحصال انواع پوره و کنسانتره و شهد میوه‌جات و تولید و بسته‌بندی انواع میوه‌جات و سبزیجات و خرید و فروش و صادرات و واردات انواع محصولات کشاورزی و ماشین‌آلات وابسته به صنایع فوق و انواع مواد اولیه و لوازم یدکی وابسته به صنایع غذایی و تولید و خرید و فروش انواع دانه‌های روغنی و انواع روغن‌های خوراکی و دستگاه‌های مربوطه و غیره
  • اخذ تسهیلات بانکی و اعتبار اسنادی و ضمانت‌نامه‌های بانکی از موسسات بانکی و مالی و اعتباری جهت خرید و فروش مواد اولیه و قطعات و دستگاه‌های مربوطه پس از اخذ مجوزهای لازم

ادامه فعالیت‌های شرکت در قالب فعالیت‌های فرعی:

  • سرمایه‌گذاری، خرید، اداره توسعه، تکمیل، فروش، واگذاری و اجاره انواع کارخانجات و واحدهای اقتصادی تولیدی و معدنی، کشاورزی، ساختمانی و هرگونه اموری که به نحوی با فعالیت‌های فوق مرتبط باشد
  • انجام معاملات کلیه سهام و اوراق بهادار (به‌صورتی که طبق قوانین و مقررات قانونی کشور قابل خرید و فروش باشند)
  • آماده‌کردن شرکت‌های مورد سرمایه‌گذاری به‌منظور عرضه و فروش سهام آن‌ها از طریق سازمان بورس اوراق بهادار

سرمایه و ترکیب سهامداران غپونه

در تاریخ 1392/03/20 طی مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده ارزش اسمی هر سهم از 50,000 ریال به 1,000 ریال کاهش یافت و در تاریخ 1392/07/27 سرمایه شرکت به مبلغ 30 میلیارد ریال افزایش یافت. سرمایه شرکت نوش پونه مشهد در حال حاضر طی مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده به مبلغ 258,884 میلیون ریال رسید. تصویر زیر سهامداران بالای یک درصد در تحلیل غپونه را نشان می‌دهد. شرکت گروه کارخانجات صنعتی تبرک مالکیت حدود 74 درصد از سهام شرکت نوش پونه مشهد را در اختیار دارد.

سهامداران بالای یک درصد در تحلیل غپونه

در سایت تحلیل بنیادی انیگما می‌توان علاوه بر سهامداران عادی، سهامداران تلفیقی را نیز مشاهده کرد. در حالت تلفیقی شرکت توسعه صنعت و عمران تبرک خاورمیانه با 77 درصد مالکیت مهم‌ترین سهامدار تلفیقی غپونه است. این دسته از سهامداران مستقیما سهامدار شرکت نیستند و به‌واسطه‌ی زیرمجموعه‌های سهامدار شرکت هستند.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی غپونه

در جدول زیر تمامی اطلاعات مربوط به فروش محصولات اعم از مقدار، قیمت و مبلغ فروش شرکت نوش پونه مشهد ارائه شده است. بخش عمده‌ی تولیدات غپونه به روغن مربوط است که در آخرین دوره گزارش شده (12 ماهه منتهی به 1401/12/29) حدود 610 میلیارد تومان فروش داشته است. پیش‌بینی می‌شود در انتهای سال مالی 1402، مبلغ فروش این محصول به حدود 682 میلیارد تومان برسد. در مجموع فروش غپونه در سال 1402 مبلغ 913 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

فروش در تحلیل بنیادی غپونه

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل غپونه

جدول زیر مواد اولیه شرکت نوش پونه مشهد برای 5 دوره مالی گذشته را نشان می‌دهد. بیشترین مبلغ مصرف مواد مصرفی در دوره 12 ماهه منتهی به 29 اسفند سال 1401 مربوط به مواد اولیه است که 540 میلیارد تومان میوه در دوره مالی مذکور مصرف کرده است.

مواد اولیه مصرفی شرکت نوش پونه

سربار در تحلیل بنیادی غپونه

هزینه‌های سربار غپونه شامل استهلاک، سوخت، مواد مصرفی، حمل‌ونقل و انتقالات و سایر هزینه‌ها است. سربار شرکت در دوره‌ی منتهی به 1401/12/29 حدود 10 میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره‌ی مشابه سال 1400، 15 درصد افزایش داشته است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 1402 سربار غپونه به مبلغ 11 میلیارد تومان برسد.

سربار شرکت نوش پونه مشهد

صورت سود و زیان در تحلیل غپونه

در ادامه برای تحلیل بنیادی غپونه ، صورت سود و زیان آن برای 4 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن برای سال مالی منتهی به اسفند 1402 بررسی شده است. بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی شرکت در سال 1401، حدود 647 میلیارد تومان بود. درآمدهای عملیاتی در سال مالی منتهی به 29 اسفند 1402 حدود 913 میلیارد تومان و همچنین بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی در دوره مذکور 773 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود. با لحاظ کردن سایر درآمدها و هزینه‌ها، سود خالص شرکت در سال 1402 حدود 101 میلیارد تومان برآورد شده است.

صورت سود و زیان در تحلیل غپونه

سود نقدی (DPS) غپونه

غپونه مجمع‌ عمومی سالیانه منتهی به 1401/12/29 را در تاریخ 14 تیرماه سال 1402 تشکیل داد. طبق تصمیمات مجمع، از 1,097 ریال سود خالصی که شرکت در سال مالی 1401 به‌ازای هر سهم داشته است، حدود 10 درصد (112 ریال) به‌عنوان سود نقدی تقسیمی به‌ازای هر سهم در نظر گرفت.

طبق اطلاعیه زمان‌بندی پرداخت سودی که در سامانه کدال منتشر شده است، تاریخ واریز سود تمامی سهامداران در مهرماه 1402 می‌باشد. نحوه واریز سود به تفکیک نوع و وضعیت سهامدار در تحلیل غپونه به شرح زیر است:

نوع سهامداروضعیت سهامدارنحوه واریز
سهامدار حقیقیسجامیاز طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب بانکی معرفی شده به سامانه سجام
سهامدار حقیقیغیر سجامیبا مراجعه به پرتال شرکت و بارگزاری اطلاعات خواسته شده
سهامداران حقوقی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها و سهامداران حقوقی سجامیاز طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب بانکی معرفی شده به سامانه سجام
سهامداران حقوقی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها و سهامداران حقوقی غیر سجامیبا مراجعه به پرتال شرکت و بارگزاری اطلاعات خواسته شده

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 29 اسفند 1402

جهت انجام تحلیل بنیادی غپونه مهم‌ترین نکته مفروضات تحلیل است. در این تحلیل برای پیش‌بینی نسبت P/E فوروارد مفروضات زیر در نظر گرفته است:

  • نرخ روغن 5,663 میلیارد تومان بر تن
  • 25 درصد افزایش نرخ بیسکوییت داخلی

از طریق سایت انیگما می‌توان، تمامی مفروضات را بنا به نظر شخصی تغییر داد و تحلیل مورد انتظار را مشاهده کرد.

تحلیل بنیادی غپونه

قیمت سهام غپونه در زمان‌نگارش این مقاله (20 تیر 1402) در سایت TSETMC معادل 15,560 ریال است؛ باتوجه‌به ای پی اس تحلیلی غپونه (1,128) نسبت P/E فوروارد آن 13.8 محاسبه شده است. در قسمت دوم جدول رو‌به‌رو برآورد تحلیلگران از این سهم آمده است.

جهت آموزش بیشتر در خصوص نحوه انجام تحلیل فاندامنتال مقاله آموزش تحلیل بنیادی پیشنهاد می‌شود.

وضعیت معاملات و روند قیمتی غپونه

نمودار تغییرات قیمت سهم غپونه از ابتدای سال 1397 در تصویر زیر آمده است. در تحلیل غپونه قیمت این سهم از ابتدای سال 1398 روندی صعودی داشته است. سهام این شرکت در تاریخ 2 تیرماه ۱۳۹۹ به بالاترین قیمت خود (32,900 ریال) با ارزش بازار حدود 2 هزار میلیارد تومان رسید. در حال حاضر قیمت سهام غپونه در محدوده‌ی قیمتی 17,000 ریال باارزش بازار حدود 1,500 میلیارد تومان در حال نوسان است.

روند تغییرات قیمت سهم غپونه
4/5 - (2 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا