مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی فولای – شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد

در این مقاله تحلیل فولای به‌عنوان یکی از شرکت فعال در گروه ساخت آهن و فولاد اساسی انجام شده است. شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد با هدف ایجاد صنایع پایین دستی فولاد آلیاژی ایران و با تمرکز در انجام پروسه‌های تکمیلی از قبیل کشش سرد، پولیش، پوسته‌کنی، صافکاری، تاب‌گیری، سایزینگ، تست عیوب سطحی و داخلی انواع فولادهای آلیاژی و مخصوص در تاریخ 1369 ثبت و شروع به فعالیت کرد. این شرکت با نماد فولای در بورس اوراق بهادار شناخته شده است. در ادامه به تحلیل بنیادی فولای و محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به سال مالی 1402 این شرکت پرداخته شده است.

موضوع فعالیت و محصولات شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد

شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد به‌عنوان حلقه واسط میان شرکت‌های فولادسازی و صنایع خودروسازی، ابزارسازی، صنایع نفت و گاز، صنایع نظامی و ادوات کشاورزی و… فعالیت می‌کند. همچنین از دیگر فعالیت‌های فولای می‌توان به خرید یا اجاره زمین، خرید ماشین‌آلات، لوازم یدکی و مواد اولیه مورد نیاز از داخل یا خارج کشور و ایجاد تاسیسات مربوطه به‌منظور تولید انواع قطعات و مقاطع آماده‌سازی شده فولاد اشاره کرد.

محصولات و خدمات شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد شامل محصولات تمام‌ کاری‌شده، محصولات حاصل از ارائه خدمات و محصولات تاب‌گیری و تست‌شده است و عمدتا این محصولات در قالب گروه‌بندی زیر قرار می‌گیرند.

گروه بندی محصولات

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه فولای در بدو تاسیس مبلغ 10٬900 هزار ریال بوده است که طی چندین مرحله افزایش سرمایه به مبلغ 560٬000 میلیون ریال رسیده است.

در لیست زیر سهامداران این نماد به‌همراه درصد و ارزش آن‌ها در تحلیل فولای قابل مشاهده هستند. بیشتر سهام این شرکت متعلق به سهامداران حقیقی می‌باشد. علی بابالو با مالکیت 4٫62 درصد و احسان حسینی فرسنگی با مالکیت 2٫76 درصد از سهامداران مهم این شرکت محسوب می‌شوند.

سهامداران فولای

در سایت انیگما علاوه بر سهامداران عادی، امکان دسترسی به سهامداران تلفیقی تمامی شرکت‌ها به‌همراه درصد هر یک وجود دارد.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی فولای

برای قیمت‌گذاری محصولات تمام‌کاری شده و تابگیری شده، سیستم حسابداری قیمت تمام‌شده محاسبات را انجام می‌دهد و تنوع سایز و گرید، صافی سطح، لنگی، نوع بسته‌بندی و فرآیند تولید در قیمت محصولات این شرکت تاثیر دارد. فولای محصولات خود را به شرکت‌های ساپکو، فولاد رامش صنعت، فولاد فدک و چند شرکت دیگر می‌فروشد. فولای در دوره 9 ماهه منتهی به 1401/09/30 حدود 18 هزار تن از محصولات خود را به‌فروش رسانده است. درآمد حاصل از فروش این محصولات مبلغ 681 میلیارد تومان بوده است که باتوجه به افزایش نرخ و تناژ محصولات نسبت به دوره مالی مشابه سال 1400 افزایش قابل توجهی داشته است. پیش‌بینی می‌شود فولای در پایان سال مالی 1402 حدود 24 هزار تن محصول، معادل مبلغ 1٬111 میلیارد تومان فروش داشته باشد.

فروش در تحلیل بنیادی فولای

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل فولای

تنها ماده اولیه مورد نیاز در این شرکت میلگرد فولادی است. فولای میلگرد مصرفی خود را عموما از بازار داخلی و از شرکت صنایع فولاد آلیاژی ایران (فولاژ) تامین می‌کند. این شرکت در دوره 9 ماهه منتهی به سال مالی 1401 حدود 18 هزار تن میلگرد استفاده کرده است. مبلغ هزینه‌شده برای تامین این مقدار ماده اولیه در این دوره 618 میلیارد تومان بوده است. در جدول زیر مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی برای دوره‌های مالی گذشته آورده شده است.

مواد اولیه در تحلیل فولای

سربار فولای

در تحلیل بنیادی فولای هزینه سربار این شرکت در دوره 9 ماهه منتهی به آذرماه 1401 مبلغ 3 میلیارد و 780 میلیون تومان بوده است. عمده هزینه سربار مربوط به هزینه مواد مصرفی است. باتوجه به جزئیات سربار فولای در جدول زیر، هزینه سربار در پایان سال مالی 1402، 6 میلیارد و 856 میلیون تومان برآورد می‌شود.

سربار شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی فولای

بهای تمام‌شده شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد در دوره 9 ماهه منتهی به 1401/09/30 مبلغ 635 میلیارد تومان بوده است. این مبلغ نسبت به دوره مالی مشابه سال 1400، 61 درصد افزایش یافته است. افزایش بهای تمام‌شده در این بازه ناشی از افزایش نرخ مواد اولیه، افزایش سطح عمومی قیمت‌های عوامل تولید و افزایش حقوق و دستمزد پرسنل طبق قانون کار بوده است. در این تحلیل پیش‌بینی می‌شود بهای تمام‌شده فولای در دوره 12 ماهه منتهی به 1402/12/29 هزار میلیارد تومان باشد. همچنین مطابق محاسبات انجام‌شده در جدول زیر سود خالص در تحلیل فولای بیش از 77 میلیارد برآورد می‌شود.

صورت سود و زیان در تحلیل فولای

سود نقدی (DPS) فولای

مجمع عمومی عادی سالیانه فولای منتهی به سال مالی 1400 در تاریخ 1401/04/30 برگزار شد. مطابق تصمیمات صورت‌گرفته در این مجمع از 1٬294 ریال سودخالصی که شرکت به ازای هر سهم ساخته است، مبلغ 300 ریال (حدود 23٫18 درصد) را به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران خود تقسیم کرده است.

زمان‌بندی و پرداخت سود فولای به‌شرح زیر است:

سود سهامداران حقیقی، حقوقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های بازارگردان دارای کد سجام از تاریخ 1401/05/24 از طریق سامانه سجام پرداخت شد. همچنین سهامدارانی که موفق به دریافت سود خود نشده‌اند با مراجعه به بانک رفاه و ارائه مدارک شناسایی از تاریخ 1401/08/21 نسبت به دریافت سود خود اقدام کردند.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به سال مالی 1402

در تحلیل بنیادی فولای نرخ خرید میلگرد 8 درصد بالاتر از نرخ فروش محصول آلیاژی فولاژ و نرخ بیلت 492 دلار بر تن در نظر گرفته شده است. همچنین اگر میانگین دلار در سال 1402، 40 هزار تومان و تورم 30 درصد فرض شود، EPS تحلیلی 695 ریال پیش‌بینی خواهد شد. برای ارزش‌گذاری این شرکت از طریق نسبت P/E فوروارد در تحلیل فولای ، قیمت روز سهم در تاریخ 1402/03/23 (8٬360 ریال) در سایت www.tsetmc.com تقسیم بر EPS تحلیلی 11٫5 محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی فولای

مقاله پیشنهادی: آموزش تحلیل بنیادی

نمودار قیمتی در تحلیل فولای

چارت زیر روند قیمتی سهام فولای از سال 1397 تا به امروز را نشان می‌دهد. مطابق چارت زیر شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد در تاریخ 1402/02/11 به بالاترین قیمت رسید. قیمت این سهم در تاریخ مذکور 9٬900 ریال با ارزش بازار 1٬108 میلیارد تومان بوده است. در حال حاضر در تاریخ 1402/03/23 قیمت این سهم 8٬360 ریال است. ارزش بازار فولای در زمان نگارش مقاله 919 میلیارد تومان می‌باشد.

نمودار قیمتی شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد
5/5 - (1 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا