مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی فرآور «شرکت فرآوری مواد معدنی ایران»

شرکت فرآوری مواد معدنی ایران در تاریخ 1370/07/30 با سرمایه اولیه 5 هزار میلیون ریال به‌عنوان یکی از شرکت‌های فعال در تولید شمش روی تاسیس شد. موضوع فعالیت شرکت عمدتا شامل فرآوری انواع کانی‌ها و بهره‌برداری از معادن است. همچنین اهم فعالیت این شرکت در ارتباط با تولید شمش، ورق روی و تولید سولفات روی است. شرکت فرآوری موادمعدنی ایران یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت توسعه معادن روی ایران محسوب می‌‌شود. این شرکت با نماد فرآور در بازار سرمایه معامله می‌شود. در ادامه این مقاله به بررسی جایگاه شرکت در صنعت و تحلیل بنیادی فرآور از طریق بررسی صورت‌های مالی و محاسبه EPS و P/E تحلیلی آن پرداخته شده است.

  • برای آشنایی بیشتر با مفاهیم تحلیل بنیادی به مقاله تحلیل بنیادی رجوع کنید.

جایگاه فرآور در صنعت

در حال حاضر بالغ بر 60 شرکت تولیدکننده شمش روی در کشور فعالیت می‌کنند. کارخانه‌های بزرگ ذوب و تولید روی در ایران شامل شرکت‌های فرآوری مواد معدنی، ذوب روی اصفهان، ذوب روی بافق، ملی سرب و روی ایران و… هستند. در این میان شرکت فرآوری موادمعدنی ایران با ظرفیت اسمی تولید خلوص 99٫96 درصد در سه شیفت کاری معادل 16 هزار تن در سال فعالیت می‌کند.

شرکت فرآوری مواد معدنی ایران در دوره 9 ماهه منتهی به سال مالی 1402 در بین شرکت‌های فعال در این صنعت و همچنین در بین شرکت‌های بورسی این صنعت به ترتیب با حجم فروش 12٬289 تن معادل مبلغ 12٬292٬074 میلیون قرارد دارد. همچنین فرآور در بین 303 شرکت بورسی رتبه 158 و در بازار اول از بین 113 شرکت رتبه 60 را به خود اختصاص داده است. جدول زیر وضعیت مقدار تولید محصولات شرکت فرآوری مواد معدنی ایران را در دوره 9 ماهه منتهی به سال مالی 1402 نشان می‌دهد.

نوع محصول (اصلی یا فرعی)واحد اندازه‌گیریتولید واقعی 9 ماهه منتهی به 1402
شمش رویکیلوگرم6٬077٬120
ورق رویکیلوگرم6٬367٬747
پودر رویکیلوگرم193٬870

ترکیب سهامداران فرآور

در این بخش در ابتدا به ترکیب سهامداران فرآور پرداخته شده است. همانطور که از تصویر مشاهده می‌شود، بیش از 75 درصد از سهام شرکت توسط سهامداران عمده خریداری شده است. در حال حاضر تعداد سهام موجود در اختیار سهامداران عمده 495٬901٬841 سهم است.

ترکیب سهامداران فرآور

شرکت توسعه معادن روی ایران بیش از نیمی از سهام شرکت فرآوری مواد معدنی ایران را در اختیار دارد، از این‌رو مهم‌ترین سهامدار فرآور است. همچنین شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان با مالکیت 15٫39 درصد در جایگاه دوم سهامداران در تحلیل بنیادی فرآور قرار دارد.

سهامداران در تحلیل بنیادی فرآور

شرکت گسترش سرمایه‌گذاری تک‌ تار با بیش از 54 درصد مالکیت توسط زیرمجموعه‌های خود، سهامدار تلفیقی فرآور محسوب می‌شود. در سامانه تحلیل بنیادی انیگما این امکان برای کاربران وجود دارد تا تمامی سهامداران اعم از عادی و تلفیقی این نماد و سایر نمادهای بورسی را مشاهده کنند.

سهامداران تلفیقی شرکت فرآوری مواد معدنی ایران

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی فرآور

شرکت فرآوری مواد معدنی ایران در سال مالی 1402 فروش 14٬500 تن شمش روی را برنامه‌ریزی کرده بود که در دوره 9 ماهه منتهی به آذرماه 1402 مقدار 12٬289 تن از آن محقق شده است. قیمت فروش داخلی محصول شمش روی در بورس کالا و قیمت فروش محصول شمش صادراتی نیز بر اساس نرخ بازار ارز دولتی و نرخ جهانی روی (دلار) تعیین می‌شود. در نتیجه محصولات صادراتی با نرخ ارز سامانه نیمایی محاسبه و از خریدار دریافت می‌شوند. درآمد حاصل از مقدار فروش شرکت در دوره 9 ماهه منتهی به 1402/09/30 مبلغ 1٬229 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال مالی گذشته رشد 6 برابری داشته است. پیش‌بینی می‌شود مبلغ حاصل از فروش محصولات این شرکت در دوره 12 ماهه منتهی به 1403/12/29 مبلغ 1٬500 میلیارد تومان باشد.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل فرآور

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل فرآور

مواد اولیه داخلی فرآور از شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (بورس کالا) و مواد اولیه خارجی نیز از توسط شرکت بازرگانی توسعه صنعت روی از کشور ترکیه تامین می‌شود. مواد اولیه شرکت شامل اسید سولفوریک، پودر روی، پرمنگنات پتاسیم، آهک و… هستند. این مواد بر اساس نرخ بازار و نرخ ارز آزاد و همچنین نرخ جهانی روی قیمت‌گذاری می‌شوند. تصویر زیر مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی فرآور را برای 5 دوره مالی گذشته در تحلیل بنیادی فرآور نشان‌ می‌دهد. مطابق اطلاعات موجود در تصویر، شرکت فرآوری مواد معدنی ایران در دوره 9 ماهه منتهی به 1402/09/30 برای تامین مواد اولیه مصرفی خود بیش از 481 میلیارد تومان هزینه کرده است. بیشترین هزینه این شرکت مربوط به خریداری خاک معدنی و کنسانتره معدنی (وارداتی) است.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل بنیادی فرآور

سربار شرکت فرآوری موادمعدنی ایران

هزینه سربار شرکت فرآوری مواد معدنی ایران در دوره 9 ماهه نخست سال مالی 1402 مبلغ 106 میلیارد تومان بوده است. این مبلغ نسبت به دوره مشابه سال مالی قبل (1401) بیش از 43 درصد رشد داشته است. با توجه به افزایش 30 درصدی حقوق و مزایا در سال 1403، هزینه سربار تا پایان سال مالی جاری بیش از 189 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سربار شرکت فرآوری موادمعدنی ایران

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی فرآور

مطابق صورت سود و زیان فرآور مجموع درآمدهای عملیاتی این شرکت در آخرین دوره گزارش‌شده (9 ماهه ابتدایی سال 1402) برابر با هزار و 229 میلیارد تومان بود که با کسر 848 میلیارد تومان بهای تمام‌‌شده، 381 میلیارد تومان سود ناخالص محقق شد.

طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده تا انتهای سال مالی 1403 درآمدهای عملیاتی فرآور 1٬500 میلیارد تومان و هزینه بهای تمام‌شده بیش از هزار میلیارد تومان برآورد شده است؛ با احتساب هزینه‌های فروش، اداری و عمومی و سایر درآمدهای عملیاتی و… سود خالص در تحلیل فرآور تا پایان سال جاری بیش از 336 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

صورت سود و زیان در تحلیل فرآور

ریسک‌های فرآور

شرکت‌های تولیدکننده آلیاژهای فلزی در حال حاضر به جهت نیاز بازار داخلی به محصولات آن‌ها، تقاضای خوبی از شرکت‌های تولیدکننده شمس روی دارند. اما لازم به ذکر است به دلیل غیر متعادل‌بودن اقتصاد جهانی و اقتصاد داخلی علی‌الخصوص در رابطه با بخش‌نامه‌های صادراتی، ریسک‌های با اهمیتی این صنعت و شرکت‌های فعال در آن از جمله شرکت فرآوری موارد معدنی را تهدید می‌کند. این ریسک‌ها به شرح موارد زیر هستند:

  • ریسک ناشی از تقاضای بازار داخلی به‌ علت عدم امکان صادرات و عرضه بیش از تقاضا
  • ریسک ناشی از کاهش عرضه مواد اولیه مناسب و درخور برای تولیدکنندگان
  • ریسک ناشی از افزایش حامل‌های انرژی در قیمت تمام‌شده محصول
  • ریسک ناشی از مواجهه‌ اقتصادهای کلان در شرایط تحریم اقتصادی ایران
  • ریسک ناشی از عرضه مواد اولیه گران برخلاف نرخ‌های بازار جهانی توسط فروشندگان کالا در داخل
  • ریسک ناشی از دست‌دادن بازارهای صادراتی به منظور عدم امکان انتقال ارز حاصل از صادرات به داخل

سود نقدی (DPS) در تحلیل فرآور

شرکت فرآوری مواد معدنی ایران مجمع عمومی سالیانه منتهی به سال مالی 1401 خود را در تاریخ 1402/03/21 برگزار کرد. این شرکت در پایان سال مالی 1401 از 1٬556 ریال سود خالصی که به ازای هر سهم ساخته است، مبلغ 500 ریال معادل 32 درصد به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران خود تقسیم کرده است.

سود فرآور مطابق جدول زمان‌بندی زیر از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به شماره‌حساب معرفی‌شده در سامانه سجام واریز شد.

سهامدارانتاریخ پرداخت
اشخاص حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها1402/06/15
اشخاص حقوقی1402/07/15

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1403/12/29

برای تحلیل بنیادی فرآور و پیش‌بینی EPS تحلیلی منتهی به سال مالی 1403 آن مفروضات ذیل لحاظ شده است:

  • نرخ شمش روی 3٬113 دلار بر تن
  • نرخ اسید سولفوریک داخلی 51 دلار بر تن
  • نرخ خاک معدنی وکنسانتره به شمش روی 6 درصد
  • میانگین دلار در سال 1403 معادل 50 هزار تومان

با توجه به مفروضات فوق EPS تحلیلی فرآور 5٬104 ریال برآورد شده است. مطابق قیمت روز سهم مورخ 1403/03/08 در سایت TSE (31٬480 ریال)، نسبت P/E فوروارد در تحلیل فرآور 6٫1 واحد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی فرآور

قسمت دوم این جدول نیز مربوط به میانگین تحلیل کاربران انیگما است. با توجه به امکان تغییر مفروضات در سایت انیگما، سود متناظر با مفروضات شخصی در این سایت قابل استخراج است.

  • برای مشاهده لیست شرکت‌های تولیدی با کمترین P/E تولیدی، از لینک بهترین سهم اقدام کنید.

روند قیمتی فرآور

شرکت فرآوری مواد معدنی ایران در سال 1381 به‌ عنوان سیصد و بیست و دومین عضو سازمان بورس اوراق بهادار تهران در گروه فلزات اساسی درج شد. همچنین سهام این نماد برای اولین بار در همین سال مورد معامله قرار گرفت. چارت زیر روند قیمتی سهام فرآور را از سال 1398 تا به امروز نشان می‌دهد. مطابق تصویر زیر فرآور در تاریخ 1402/02/12 به سقف قیمتی خود (55٬040 ریال) با ارزش بازار 3٬632 میلیارد تومان رسید. در حال حاضر با توجه به زمان نگارش این مقاله ارزش بازار آن بیش از 2 هزار میلیارد تومان است.

روند قیمتی فرآور

سوالات متداول

ممم‌ترین سهامداران فرآور چه کسانی هستند؟

شرکت توسعه معادن روی ایران 51٫56 درصد از سهام شرکت فرآوری مواد معدنی ایران را در اختیار دارد، از این‌رو مهم‌ترین سهامدار فرآور است.

DPS فرآور چقدر است؟

فرآور در مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به سال مالی 1401 خود به ازای هر سهم 500 ریال سود نقدی تقسیم کرد.

EPS فوروارد در تحلیل بنیادی فرآور چقدر پیش‌بینی شده است؟

سود خالص هر سهم فرآور در پایان سال مالی 1403 به ازای هر سهم 5٬104 ریال برآورد شده است.

5/5 - (1 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا