مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی اتکام – شرکت بیمه اتکایی امین

در این مقاله تحلیل اتکام به‌عنوان شرکت بیمه‌ اتکایی فعال در صنعت بیمه انجام شده است. شرکت بیمه اتکایی امین فعالیت خود را در زمینه انجام عملیات بیمه اتکایی در تمام رشته‌های بیمه‌ای از سال 1383 آغاز کرد. این شرکت در سال 1393 با نماد اتکام در سازمان بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. در ادامه به تحلیل بنیادی اتکام و بررسی صورت‌های مالی این شرکت پرداخته شده است.

  • برای آشنایی با تحلیل بنیادی و مفاهیم آن، مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

موضوع فعالیت شرکت بیمه اتکایی امین

شرکت بیمه اتکایی امین در زمینه‌های زیر فعالیت دارد:

  1. انجام عملیات بیمه‌ای اتکایی در انواع رشته‌های بیمه براساس پروانه فعالیت صادره از سوی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
  2. تحصیل پوشش بیمه‌های اتکایی از داخل یا خارج کشور در رابطه با بیمه‌نامه‌های صادره در چارچوب ضوابط بیمه مرکزی.
  3. قبول بیمه‌های اتکایی از موسسات بیمه داخلی یا خارجی در حدود مقررات مربوط، مشروط به رعایت ظرفیت نگهداری شرکت و ضوابطی که بیمه مرکزی اعلام می‌کند.
  4. سرمایه‌گذاری از محل سرمایه، ذخایر و اندوخته‌های فنی و قانونی در چارچوب ضوابط مصوب شورای عالی بیمه.

سرمایه و ترکیب سهامداران در تحلیل اتکام

سرمایه اتکام در بدو تاسیس مبلغ 370٬000 میلیون ریال بوده که طی چندین مرحله افزایش سرمایه به مبلغ 8٬000٬000 میلیون ریال رسیده است. آخرین افزایش سرمایه شرکت در تاریخ 1401/10/20 بود. عمده افزایش سرمایه شرکت بیمه اتکایی امین از محل اندوخته سرمایه‌ای، مطالبات حال‌شده و آورده نقدی است.

لیست زیر سهامداران بالای یک درصد به همراه ارزش آن‌ها در تحلیل بنیادی اتکام را نشان می‌دهد. باتوجه به این جدول بیمه آسیا، بیمه البرز، شرکت توسعه کسب و کار سبا و بیمه دانا جزو مهم‌ترین سهامداران این شرکت محسوب می‌شوند.

سهامداران شرکت بیمه اتکایی امین

در حالت تلفیقی بیمه ایران به‌واسطه زیرمجموعه‌های خود بیش از 27 درصد از سهام اتکام را در اختیار دارد. با مراجعه به سامانه تحلیل بنیادی انیگما علاوه بر سهامداران این نماد، امکان مشاهده سهامداران سایر شرکت‌های بورسی نیز وجود دارد.

سهامداران تلفیقی

بازارهای بیمه‌ای اتکایی در ایران

در حال حاضر بیمه مرکزی، 35 شرکت بیمه و بیمه اتکایی در صنعت بیمه کشور فعالیت دارند که از این تعداد 29 شرکت بیمه مستقیم و 6 شرکت بیمه اتکایی هستند. شرکت بیمه اتکایی امین به‌عنوان اولین شرکت بیمه اتکایی ثبت‌شده در مناطق آزاد تجاری، در حوزه سرزمین اصلی و مناطق آزاد در زمینه اتکایی فعال است.

براساس آخرین سالنامه آماری منتشرشده، حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی صنعت بیمه کشور در سال 1400 به‌ترتیب در حدود 1٬153 و 652 هزار میلیارد تومان بوده است.

درآمد شرکت در تحلیل بنیادی اتکام

جدول زیر روند صدور بیمه‌‌نامه، خسارت‌های پرداختی و اقلام را نشان می‌دهد. درآمد حق بیمه ناخالص شرکت در دوره 6 ماهه منتهی به تاریخ 1401/12/29 مبلغ 120 میلیارد تومان بوده است. همچنین در این دوره خسارت و مزایای پرداختی (ناخالص) 118 میلیارد تومان است. در تحلیل اتکام ، باتوجه به شرایط کنونی بازار و نیاز بازار بیمه کشور به استفاده از ظرفیت‌های اتکایی موجود در کشور، این امر موجب مشارکت بیشتر شرکت بیمه اتکایی امین در پوشش ریسک‌های صنعت بیمه کشور می‌شود. بنابراین اتکام در نظر دارد در سال مالی 1402 میزان قبولی اختیاری و قراردادی خود از پیشنهادات واگذاری را افزایش دهد. شرکت پیش‌بینی کرده است که حق بیمه قبولی در سال مالی 1402 به‌میزان 45 درصد و حق بیمه واگذاری به‌میزان 20 درصد نسبت به سال 1401 افزایش یابد.

درآمد در تحلیل بنیادی اتکام

صورت سود و زیان در تحلیل اتکام

گام بعدی در تحلیل بنیادی اتکام ، بررسی صورت سود و زیان آن است. درآمدهای عملیاتی شرکت بیمه اتکایی امین در دوره 6 ماهه منتهی به تاریخ 1401/12/29 مبلغ 129 میلیارد تومان و هزینه‌های بیمه‌ای آن نیز 36 میلیارد تومان بوده است. در نتیحه سود عملیاتی اتکام در این دوره 409 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل 77 درصد افزایش یافته است. این افزایش سود عملیاتی عمدتا به‌دلیل‌ موارد زیر است:

افزایش حق بیمه اتکایی قبولی در دوره 6 ماهه منتهی به اسفندماه 1401 نسبت به دوره مشابه سال مالی 1400 به‌میزان 57 درصد، عمدتا به‌دلیل استراتژی شرکت در قبولی ریسک‌، افزایش ظرفیت مجاز قبولی، افزایش حد قبولی مندرج در قراردارد واگذاری مازاد خسارت شرکت، افزایش سرمایه و خالص ارزش دارایی‌های بیمه‌نامه‌ها به‌دلیل شرایط تورمی حاکم بر اقتصاد است.

صورت سود و زیان در تحلیل اتکام

سود نقدی (DPS) اتکام

مجمع عمومی عادی سالیانه اتکام منتهی به شهریورماه 1401 در تاریخ 1401/10/27 برگزار شد. براساس تصمیمات صورت‌گرفته در این مجمع از مبلغ 572 ریال سود خالصی که شرکت ساخته است، حدود 70 درصد آن معادل 400 ریال به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران تقسیم شده است. زمان‌بندی پرداخت سود اتکام به‌شرح جدول زیر است:

سهامدارانتاریخ پرداخت سود
سهامداران حقیقی دارای کد سجام1401/11/18
سهامداران حقیقی فاقد کد سجام1402/01/30
صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های دارای کد سجام1401/11/18
صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های فاقد کد سجام1402/01/30
سهامداران حقوقیدر پایان مهلت قانونی

سود سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های دارای کد سجام از طریق سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به شماره حساب معرفی‌شده در سامانه سجام پرداخت شد. همچنین سود سهامداران حقیقی فاقد کد سجام از طریق مراجعه به شعب بانک ملی، سود صندوق‌های فاقد کد سجام و سهامداران حقوقی از طریق واریز به حساب بانکی معرفی‌شده در سربرگ شرکت و با امضای صاحبان امضای مجاز پرداخت خواهد شد.

نمودار قیمتی در تحلیل بنیادی اتکام

چارت زیر روند قیمتی سهام اتکام را نشان می‌دهد. سهام این شرکت در دی‌ماه سال 1394 عرضه شد. باتوجه به چارت زیر قیمت سهام شرکت بیمه اتکایی امین در تاریخ 1402/01/28 به بالاترین مقدار (7٬820 ریال) رسید. ارزش بازار اتکام در این تاریخ مبلغ 6٬256 میلیارد تومان بود. در حال حاضر قیمت این سهام با کاهش مواجه شده است و در تاریخ 1402/04/14 در سایت www.tsetmc.com با قیمت 5٬720 ریال معامله می‌شود. ارزش بازار شرکت در تحلیل اتکام در زمان نگارش مقاله 4٬648 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی
2/5 - (2 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا