مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی اعتلا – شرکت سرمایه‌گذاری اعتلا البرز

تحلیل اعتلا به‌عنوان یکی از شرکت‌های سرمایه‌‌گذاری فعال کشور در این مقاله انجام شده است. شرکت سرمایه‌گذاری اعتلا البرز با نام اولیه سرمایه‌گذاری صنایع بنیاد پانزده خرداد در سال 1376 به ثبت رسید. این شرکت در صنعت سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند و بازارهای اصلی آن شرکت بازار بورس و اوراق بهادار و فرابورس هستند. شرکت سرمایه‌گذاری اعتلا البرز یک شرکت سرمایه‌گذاری غیرهلدینگی است که عملیات آن مشابه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک صورت می‌گیرد. در ادامه برای ارزش‌گذاری سهام این شرکت به محاسبه NAV و P/NAV آن از طریق پرتفوی بورسی و غیربورسی و حقوق صاحبان سهام پرداخته شده است. همچنین در این مقاله تحلیل بنیادی اعتلا از طریق برآورد EPS تحلیلی منتهی به سال مالی 1402 انجام شده است.

  • برای آشنایی با مفاهیم تحلیل بنیادی (تحلیل فاندامنتال) مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست انجام می‌شود.

موضوع فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری اعتلا البرز

موضوع فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری اعتلا البرز به شرح زیر است:

  1. سرمایه‌گذاری در سهام، سهم‌الشرکه، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها یا سایر اوراق بهادار دارای حق رای شرکت‌ها، موسسات یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری با هدف کسب انتفاع به‌ طوری‌که به تنهایی یا به همراه اشخاص وابسته خود، کنترل شرکت، موسسه یا صندوق سرمایه‌گذاری سرمایه‌پذیر را در اختیار نگرفته یا در آن نفوذ قابل ملاحظه نیابد.
  2. سرمایه‌گذاری در سایر اوراق بهادار که به طور معمول دارای حق رای نیست و توانایی انتخاب مدیر یا کنترل ناشر را به مالک اوراق بهادار نمی‌دهد.
  3. سرمایه‌گذاری در مسکوکات، فلزات گران‌بها، گواهی سپرده بانکی و سپرده‌های سرمایه‌گذاری نزد بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری مجاز است.

سرمایه و ترکیب سهامداران اعتلا

سرمایه اولیه شرکت در سال 1376 مبلغ یک میلیون ریال بوده است. آخرین افزایش سرمایه اعتلا در سال 1400 انجام شده که طی آن سرمایه شرکت با 78 درصد افزایش از محل مطالبات و آورده نقدی به مبلغ 2٬050٬000 میلیون ریال رسیده است.

مطابق تصویر زیر بیش از 55 درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری اعتلا البرز در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری البرز است و این شرکت مهم‌ترین سهامدار در تحلیل اعتلا محسوب می‌شود. شرکت گروه صنایع شفا فارمد نیز با مالکیت 18٫02 درصد در جایگاه دوم سهامداران اعتلا قرار دارد.

سهامداران عادی

ستاد اجرایی فرمان امام در حالت تلفیقی به واسطه زیرمجموعه‌های خود مالکیت بیش از 75 درصد سهام در تحلیل بنیادی اعتلا را بر عهده دارد. سایر سهامداران تلفیقی این نماد در سامانه تحلیل بنیادی انیگما قابل مشاهده است.

سهامداران تلفیقی شرکت

محاسبه و تحلیل NAV اعتلا

برای ارزش‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری، محاسبه ارزش خالص دارایی‌های این شرکت‌ (NAV) لازم است. برای به‌دست آوردن این مقدار در شرکت‌های سرمایه‌گذاری، دارایی‌های بورسی، غیربورسی و حقوق صاحبان سهام مورد بررسی قرار می‌گیرند و ارزش‌‌گذاری می‌شوند. یکی از مهم‌ترین نکات در افزایش دقت ارزش‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری، محاسبه مازاد ارزش دارایی‌های غیربورسی است. سایت انیگما علاوه بر ارزش روز پرتفوی بورسی، دارایی‌های غیربورسی شرکت‌های سرمایه‌گذاری را نیز ارزش‌گذاری می‌کند. در ادامه به بررسی پرتفوی بورسی و غیر بورسی اعتلا پرداخته شده است.

ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی در تحلیل اعتلا

مجموع مازاد ارزش پرتفوی بورسی اعتلا در زمان نگارش این مقاله (1402/09/25) بیش از 660 میلیارد تومان بوده است. تصویر زیر قسمتی از پرتفوی بورسی سهام اعتلا را به همراه تعداد سهام و ارزش بازار هریک نشان می‌دهد.

ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی در تحلیل اعتلا

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی اعتلا

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی شرکت سرمایه‌گذاری اعتلا البرز معادل صفر در نظر گرفته شده است. در پرتفوی غیربورسی اعتلا می‌توان به شرکت‌هایی چون صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس، ثروت افزون فاخر، سهامی اهرمی شتاب آگاه و… اشاره کرد.

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی اعتلا

سود هر سهم (EPS) شرکت سرمایه‌گذاری اعتلا البرز

شرکت‌های سرمایه‌گذاری از محل‌های مختلفی موفق به کسب سود می‌شوند. یکی از این منابع مهم دریافت سود نقدی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی آن‌ها است. بنابراین در ادامه برای پیش‌بینی دقیق سود در تحلیل اعتلا به بررسی و پیش‌بینی سود نقدی شرکت‌های زیرمجموعه پرتفوی بورسی و غیربورسی آن پرداخته شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی اعتلا

تصویر زیر سود هر سهم شرکت‌های پرتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری اعتلا البرز را نشان می‌دهد. سود هر سهم شرکت‌های سبحان دارو، پخش البرز و گروه دارویی البرز در پایان سال مالی 1401 محقق شده است. مجموع سود نقدی حاصل از زیرمجموعه‌های پرتفوی بورسی این شرکت معادل 102 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سود نقدی پرتفوی بورسی شرکت

شرکت سرمایه‌گذاری اعتلا البرز از زیرمجموعه‌های غیربورسی خود در پایان سال مالی ۱۴۰۲ سود نقدی دریافت نخواهد کرد.


صورت سود و زیان در تحلیل اعتلا

درآمدهای عملیاتی اعتلا در دوره 9 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402 متشکل از درآمد سود سهام، درآمد سود تضمین‌شده و سود فروش سرمایه‌گذاری است. این درآمد در مقایسه با دوره مشابه سال مالی قبل 79 درصد افزایش یافته است. با کسر هزینه‌ها از این درآمد سود خالص اعتلا در دوره مالی مذکور مبلغ 323 میلیارد تومان است. تصویر زیر جزئیات صورت سود و زیان اعتلا را برای 4 دوره مالی گذشته و دوره 12 ماهه منتهی به آذرماه 1402 نشان می‌دهد. مطابق تصویر درآمدهای عملیاتی در تحلیل بنیادی اعتلا تا پایان سال جاری مبلغ 337 میلیارد تومان و سود خالص آن نیز 326 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

صورت سود و زیان در تحلیل اعتلا

سود نقدی (DPS) اعتلا

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام اعتلا منتهی به سال مالی 1401 در تاریخ 1401/12/20 برگزار شد. این شرکت در دوره مالی مذکور 1٬115 ریال سود خالص به‌ازای هر سهم داشته است که طبق تصمیمات مجمع، از این میزان، 1٬000 ریال را به‌عنوان سود تقسیمی به‌ازای هر سهم تصویب کرد. به‌عبارت‌دیگر شرکت 89 درصد سود به‌دست‌آمده خود در سال 1401 را میان سهامداران تقسیم کرده است.

سود اعتلا برای سهامداران حقیقی مطابق جدول زیر پرداخت شد.

گروه سهامدارانزمان دریافت سودنحوه پرداخت
سهامداران حقیقی دارای کد سجاماز تاریخ 1402/08/08واریز به حساب فعال معرفی‌شده در سامانه سجام
سهامداران حقیقی فاقد کد سجاماز تاریخ 1402/08/08سیستم متمرکز بانک پارسیان (همراه داشتن کارت ملی)

سود سهامداران حقوقی نیز در تاریخ 1402/08/20 با توجه به اطلاعات سهامداری که در اختیار شرکت قرار داده‌اند، به حسابشان واریز شد.

تحلیل بنیادی اعتلا

برای محاسبه ان ای وی و تحلیل اعتلا حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و 712 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم برای اعتلا 4٬500 ریال است. نسبت قیمت به NAV شرکت (P/NAV) در تاریخ 1402/09/25 (4٬402) معادل 97٫8 درصد محاسبه شده است.

با توجه به محاسبات انجام‌شده در این تحلیل EPS فوروارد اعتلا برای سال مالی 1403 مبلغ 1٬069 ریال برآورد شده است. نسبت P/E تحلیلی این سهم نیز 4٫1 واحد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی اعتلا

در مقاله آموزش تحلیل بنیادی نحوه دسترسی به اطلاعات مالی شرکت‌ها و نحوه انجام تحلیل بنیادی آموزش داده شده است.

نمودار قیمتی سهام اعتلا

چارت زیر روند قیمتی سهام شرکت سرمایه‌گذاری اعتلا البرز را نشان می‌دهد. سهام این شرکت در تاریخ 1399/04/17 به بالاترین قیمت تاریخی خود با ارزش بازار هزار و 942 میلیارد تومان رسید. در حال حاضر سهام اعتلا با 40 درصد ریزش در تاریخ 1402/09/24 در سایت TSE با قیمت 4٬402 ریال معامله می‌شود. ارزش بازار اعتلا در زمان نگارش این مقاله 1٬341 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی اعتلا
5/5 - (1 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا