مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی اپرداز – شرکت آتیه داده پرداز

در این مقاله تحلیل اپرداز به‌عنوان اولین ارائه‌دهنده بستر ارسال و دریافت پیام کوتاه در کشور انجام شده است. شرکت دانش‌بنیان آتیه داده پرداز یکی از پرترافیک‌ترین ارائه‌دهندگان بستر ارسال و دریافت پیام کوتاه، فعالیت خود را در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با رویکرد ارائه خدمات مبتنی بر تلفن همراه از سال 1381 آغاز کرد. همچنین این شرکت به‌عنوان ارائه‌دهنده برتر و کیفی خدمات به بانک‌ها و سازمان‌های بزرگ شناخته و با نماد اپرداز در بورس اوراق بهادار معامله می‌شود. در ادامه به تحلیل بنیادی اپرداز و بررسی عملکرد آن پرداخته شده است.

موضوع فعالیت شرکت آتیه داده پرداز

موضوع فعالیت شرکت آتیه داده پرداز طراحی و تولید انواع نرم‌افزارهای کاربردی، تجاری، مهندسی، صنعتی و انجام خدمات کامپیوتری به شرکت‌های مختلف در زمینه تولید نرم‌افزار، انجام کلیه خدمات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در زمینه فناوری و ارتباطات است. همچنین از فعالیت‌های این شرکت می‌توان به مشاوره در زمینه ایجاد سیستم‌های اطلاعاتی و ارتباطی – کامپیوتری به کلیه شرکت‌های متقاضی و تهیه و تولید سیستم‌های مرتبط و انجام کلیه فعالیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مرتبط به امور ارتباطات سیار، اینترنتی و رایانه‌ای اشاره کرد.

سرمایه و ترکیب سهامداران در تحلیل اپرداز

سرمایه اپرداز در بدو تاسیس مبلغ 1٬000 میلیون ریال بود که طی چندین مرحله افزایش یافت. آخرین افزایش سرمایه شرکت در سال 1401 از مبلغ 1٬000٬000 میلیون ریال به مبلغ 2٬250٬000 میلیون ریال بود. افزایش سرمایه‌های این شرکت عمدتا از محل آورده نقدی بوده است.

بخش عمده سهامداران شرکت آتیه داده پرداز را اشخاص حقیقی تشکیل می‌دهند. احمد شایگان با مالکیت 11٫45 درصد و آرمین افشارنژاد با مالکیت 10٫75 درصد مهم‌ترین سهامداران اپرداز هستند. در ادامه لیست سهامداران بالای یک درصد این نماد به‌همراه ارزش بازار آن‌ها در تحلیل بنیادی اپرداز قابل مشاهده هستند.

سهامداران اپرداز

بانک توسعه صادرات در حالت تلفیقی به‌همراه زیرمجموعه‌های خود بیش از 12 درصد از سهام اپرداز را در اختیار دارد. با مراجعه به سامانه تحلیل بنیادی انگیما امکان مشاهده سهامداران تلفیقی تمامی سهم‌های بازار سرمایه وجود دارد.

سهامداران تلفیقی شرکت آتیه داده پرداز

محصولات و خدمات شرکت آتیه داده پرداز

شرکت در حوزه اصلی فعالیت خود شامل اجرای پروژه‌های تولید راه‌کارهای نرم‌افزاری مبتنی بر تلفن همراه و ارائه خدمات مستمر کیفی مشغول به کار است. محصولات اپرداز شامل موارد زیر هستند:

  1. خدمات و محصولات مبتنی بر پیام کوتاه
  2. سرویس پیام‌رسانی چابک
  3. راهکارهای پرداخت دیجیتال
  4. راهکارهای بانکداری دیجیتال و فناوری فراکانال (امنی چنل)
  5. نرم‌افزارهای بانکداری همراه و نرم‌افزارهای خاص منظوره تلفن همراه

اپرداز در حال حاضر محصولات متعددی در حوزه ارسال و دریافت پیام کوتاه، راهکارهای پیام‌رسانی مبتنی بر اینترنت همراه و راه‌کارهای حوزه پرداخت و بانکداری دیجیتال را در دستور کار خود قرار داده است.

درآمدهای عملیاتی در تحلیل بنیادی اپرداز

در حال حاضر بیش از 15 بانک و موسسه مالی کشور، از محصولات و خدمات بانکداری الکترونیک این شرکت استفاده می‌کنند. علاوه بر این، بیش از 800 مشتری حقوقی از بخش‌های مختلف صنعت و بازرگانی، از خدمات شرکت آتیه داده پرداز بهره می‌برند. در نتیجه درآمد عملیاتی شرکت آتیه داده پرداز در دوره 12 ماهه منتهی به سال مالی 1401 مبلغ 691 میلیارد تومان است. در تحلیل اپرداز پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال مالی 1402 این مبلغ به بیش از هزار میلیارد تومان برسد.

درآمدهای عملیاتی در تحلیل بنیادی اپرداز

سربار اپرداز

جدول زیر هزینه‌های سربار در تحلیل بنیادی اپرداز را نشان می‌دهد. هزینه سربار اپرداز در پایان سال مالی 1401 نزدیک به 6 میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال 1400 حدود 26 درصد افزایش یافته است. در تحلیل اپرداز ، این شرکت هزینه سربار خود در سال مالی پیش‌رو را بیش از 6 میلیارد تومان برآورد کرده است.

سربار اپرداز

صورت سود و زیان در تحلیل اپرداز

مرحله بعدی در این تحلیل بررسی صورت سود و زیان اپرداز است. در جدول زیر جزئیات صورت سود و زیان اپرداز در سال‌های 1400 و 1401 قابل مشاهده است. بهای تمام‌شده اپرداز در سال مالی 1401 مبلغ 631 میلیار تومان بود که نسبت به دوره مشابه سال 1400 حدود 87 درصد کاهش یافته است. این افزایش ناشی از افزایش نرخ اپراتورها، افزایش تعداد پرسنل و افزایش حقوق و دستمزد است. همچنین در تحلیل بنیادی اپرداز قابل ذکر است هزینه شارژ پیام کوتاه بابت خرید پیامک از اپراتورها باتوجه به افزایش 100 درصدی نرخ خرید پیامک کوتاه از اپراتورها با افزایش دوبرابری نسبت به سال قبل همراه بوده است. با کسر سایر هزینه‌ها سود خالص هر سهم اپرداز در این دوره 383 ریال است.

صورت سود و زیان در تحلیل اپرداز

سود مجمع (DPS) اپرداز

شرکت آتیه داده پرداز در سال مالی منتهی به اسفندماه 1400 باتوجه به سرمایه 1٬000٬000 میلیون ریالی، به ازای هر سهم 373 ریال سود ساخته است. مجمع عمومی سالیانه اپرداز در دوره مالی منتهی به سال مالی 1400 در تاریخ 1401/04/28 برگزار شد. براساس تصمیمات مجمع 60 ریال سود نقدی به ازای هر سهم تقسیم شد.

اطلاعیه زمان‌بندی پرداخت سود سال 1401 اپرداز در سامانه کدال منتشر شد. جدول زیر تاریخ و نحوه پرداخت سود مجمع اپرداز را نشان می‌دهد. سود اپرداز در سال 1402 از طریق سامانه سجام و بانک اقتصاد نوین پرداخت می‌شود.

سهامدارانتاریخ پرداختنحوه پرداخت
سهامداران حقیقی زیر 5 میلیون دارای کد سجاماز تاریخ 1402/07/01از طریق سامانه سجام
سهامداران حقیقی بالای 5 میلیون فاقد کد سجاماز تاریخ 1402/07/01از طریق مراجعه به بانک اقتصاد نوین
سهامداران حقیقی بالای 5 میلیون دارای کد سجاماز تاریخ 1402/08/01از طریق سامانه سجام
سهامداران حقیقی بالای 5 میلیون فاقد کد سجاماز تاریخ 1402/08/01از طریق مراجعه به بانک اقتصاد نوین
سهامداران حقوقی دارای کد سجاماز تاریخ 1402/08/01از طریق سامانه سجام
سهامداران حقوقی فاقد کد سجاماز تاریخ 1402/08/15از طریق واریز به حساب سهامدار با اعلام کتبی شماره حساب

مقاله پیشنهادی در تحلیل بنیادی اپرداز: آموزش تحلیل بنیادی

نمودار و روند قیمتی اپرداز

چارت زیر روند قیمتی سهام اپرداز را نشان می‌دهد. این شرکت با شروع روند افزایشی قیمت از خرداد‌ماه 1398 در تاریخ 1399/05/19 به بیشترین قیمت خود (48٬301 ریال) رسید و ارزش بازار آن در این تاریخ 4٬833 میلیارد تومان بود. باتوجه به کاهش قیمت این سهم بعد از تاریخ مذکور، در حال حاضر قیمت سهام اپرداز در تاریخ 1402/04/13 در سایت www.tsetmc.com مبلغ 6٬330 ریال است. طبق زمان نگارش این مقاله ارزش بازار شرکت در تحلیل اپرداز 1٬435 میلیارد تومان می‌باشد.

نمودار قیمتی
3.6/5 - (7 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا