پارامترهای اثرگذار در بورستحلیل‌ بنیادی

روغن‌سازان بورسی و تاثیرات حذف ارز 4200 تومانی بر شرکت‌های تولیدکننده روغن‌ خوراکی

صنعت روغن یکی از زیرشاخه‌های صنعت غذایی است. روغن خوراکی، یکی از اساسی‌ترین نیازهای مصرفی هر خانواده به شمار می‌آید، به همین دلیل، صنعت روغن خوراکی یکی از صنایع مهم دنیا محسوب می‌شود. این روزها با زمزمه حذف ارز ترجیحی یا همان 4200 تومانی در اختصاص به برخی کالاها و  تاثیر آن بر نرخ روغن‌های خوراکی، در این مقاله به بررسی شرکت‌های تولیدکننده روغن خوراکی پرداخته شده است.

شرکت‌های تولیدکننده روغن خوراکی

شرکت‌های فعال صنعت روغن‌نباتی که حدود 70 درصد بازار روغن خوراکی در ایران را در اختیار دارند، عبارتند از:

  • بهشهر: شرکت صنعتی بهشهر که یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید روغن‌ها و چربی‌های خوراکی در ایران است با برندهای لادن و بهار بیشترین سهم از بازار روغن‌های خوراکی را به خود اختصاص داده است.
  • کورش: صنعت غذایی کورش از شرکت‌های زیرمجموعه گروه صنعتی گلرنگ است. این شرکت با برندهای اویلا، فامیلا، کیمبال و سان‌تین توانسته در سال‌های اخیر سهم بازار خود را ارتقا دهد و در حال حاضر رتبه دوم از نظر سهم بازار روغن خوراکی را در ایران دارد.
  • طبیعت: شرکت طبیعت سبز پارس کهن در مدت کوتاهی توانسته یکی از بازیگران مهم صنعت روغن خوراکی شود و در بین سه برند اول صنعت روغن خوراکی قرار بگیرد. این شرکت با برند طبیعت در حوزه تولید محصولات روغن خوراکی، برنج، چای، تن ماهی و رب گوجه فعال است.
  • مارگارین: مارگارین اولین شرکت تولید کننده روغن‌نباتی در ایران است که با برندهای خروس، آفتاب و آفتاب طلایی در بین مردم شناخته شده است. این شرکت سهم تقریبا 5درصدی از بازار روغن را در اختیار دارد. در ادامه نمودار سهم بازار تولیدکنندگان داخلی روغن نمایش داده شده است.

تولیدکنندگان روغن

 قیمت‌گذاری روغن‌نباتی در ایران

با توجه به دریافت ارز دولتی از سوی شرکت‌ها جهت واردات مواد اولیه مانند دانه‌های روغنی، نرخ فروش نهایی روغن‌نباتی در ایران (به مصرف‌کنندگان نهایی) توسط سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به صورت دوره‌ای (بسته به شرایط) و دستوری اعلام می‌شود.

بنابراین عوامل تاثیرگذار بر قیمت روغن‌نباتی در ایران را می‌توان قیمت جهانی روغن خام و دانه‌های روغنی و همچنین نرخ دلار دانست که بر قیمت ماده اولیه روغن‌نباتی تاثیرگذار است.

بررسی شرکت‌های بورسی تولیدکننده روغن

در ادامه به انتشار سود خالص به ازای هر سهم و P/E فوروارد شرکت‌های تولیدکننده روغن خوراکی حاضر در بورس با فرض ثبات قیمت‌های فعلی و حذف ارز 4200 تومانی پرداخته شده است.

شرکت‌های تولیدکننده روغن

اما چند نکته که باید به آن توجه داشت؛

در محاسبات صورت گرفته طرح توسعه شرکت غکورش نیز برای سال 1401 در نظر گرفته شده است که طبیعتا در میزان تولید آن موثر است.

در نسبت P/E گزارش شده برای دوره مالی 1401 نماد غکورش باید توجه نمود که سود نقدی سال 1400 شرکت‌ نیز در دل قیمت سهم وجود دارد. (دو شرکت دیگر دوره مالی منتهی به آذر دارند.)

از طرفی آزادسازی ناگهانی قیمت‌ها نیز می‌تواند قیمت مصرف‌کننده را تا حدود بسیار زیادی افزایش دهد که این خود می‌تواند چالش دیگری برای این صنعت و البته دولت باشد.

امتیاز خود را ثبت کنید
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا