مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی دسانکو – شرکت داروسازی سبحان انکولوژی

در این مقاله تحلیل دسانکو به‌عنوان یکی از شرکت‌های تولیدی در زمینه داروهای انکولوژی مورد بررسی قرار گرفته است. شرکت داروسازی سبحان انکولوژی سال 1381 در اداره شرکت‌ها ثبت شد و سهام آن در تاریخ 1394/11/21 در بورس اوراق بهادار با نماد «دسانکو» پذیرفته شد. فعالیت اصلی این شرکت تولید داروهای ضدسرطان است. در ادامه به تحلیل بنیادی دسانکو از طریق محاسبه EPS و P/E فوروارد منتهی به سال 1402 این شرکت پرداخته شده است.

جایگاه شرکت در صنعت

موضوع فعالیت شرکت داروسازی سبحان دارو شامل انجام کلیه امور مربوط به تحقیق و توسعه، ساخت محصولات دارویی یا شیمیایی، واردات، فروش، پخش، صادرات و بازاریابی محصولات ازجمله فرآورده‌های انکولوژی، بیولوژیک، حوزه سلامت و تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، مکمل‌های غذایی و دارویی است.

شرکت سبحان انکولوژی تنها شرکت داروسازی دارای تمامی خطوط تولید داروهای ضدسرطان در ایران است که قادر به تولید طیف وسیعی از اشکال داروهای ضدسرطان از جمله قرص، کپسول، ویال محلول و ویال لیوفیلیزه می‌باشد. خط تولید ویال‌های تزریقی این شرکت مجهز به ایزولاتور و مورد تایید شرکت‌های معتبر خارجی نیز است.
ظرفیت اسمی خطوط تولید حدود ده میلیون قرص، ده میلیون کپسول و یک میلیون و ششصد هزار ویال در سال است. همچنین این شرکت با داشتن گواهی GMP ملی وزارت بهداشت ایران بالاترین سطح کیفی را دارد. بررسی بازار داروهای انکولوژی ایران، نشان‌دهنده رشد بسیار سریع مصرف می‌باشد، به‌طوری که رشد این بازار بسیار بیشتر از رشد متوسط بازار دارویی ایران و حتی بازار انکولوژی جهان است.

سرمایه و ترکیب سهامداران دسانکو

سرمایه اولیه شرکت داروسازی سبحان انکولوژی در بدو تاسیس 20,000 میلیون ریال بود. در پایان سال مالی منتهی به 1400/09/30 سرمایه شرکت مبلغ 1,311 میلیارد ریال بوده که طبق آخرین افزایش سرمایه، بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 1401/08/30، سرمایه دسانکو از مبلغ 1,311,000 میلیون ریال به‌ مبلغ 1,611,000 میلیون ریال در تاریخ 1402/04/24 به ثبت رسید.

تصویر زیر سهامداران بالای یک درصد در تحلیل بنیادی دسانکو را نشان می‌دهد. گروه دارویی سبحان بیشترین مالکیت (60.56 درصد) را در بین سهامداران این شرکت دارد. پس از آن شرکت سرمایه‌گذاری البرز با 9.07 درصد و علیرضا عسکری مارانی با 1.50 درصد مالکیت در جایگاه دوم و سوم سهامداران دسانکو قرار دارند.

سهامداران بالای یک درصد شرکت داروسازی سبحان انکولوژی

سهامداران تلفیقی آن‌دسته از سهامدارانی هستند که به‌واسطه زیرمجموعه‌های خود و به‌صورت غیرمستقیم سهامدار یک شرکت می‌باشند. برای مثال در تحلیل دسانکو ستاد اجرایی فرمان امام از طریق زیرمجموعه‌های خود اعم از گروه دارویی سبحان، شرکت سرمایه‌گذاری البرز، کی‌بی‌سی و… سهامدار تلفیقی شرکت دارویی سبحان انکولوژی است.

سهامداران تلفیقی داروسازی سبحان انکولوژی

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی دسانکو

در تصویر زیر تمامی اطلاعات مربوط به فروش شرکت داروسازی سبحان انکولوژی قابل مشاهده است. در سال مالی منتهی به آذر 1401، شرکت توانست از فروش 9,518,834 عدد از محصولات خود، 452 میلیارد تومان درآمد کسب کند. همچنین در آخرین دوره گزارش‌شده (6 ماهه منتهی به 31 خرداد 1401) دسانکو 6,035,911 عدد محصول تولید کرد که با ضرب آن در نرخ فروش، مبلغ فروش در دوره مالی مذکور 354 میلیارد تومان محقق شد. پیش‌بینی می‌شود که مبلغ فروش سال مالی 1402 در تحلیل دسانکو ، 799 میلیارد تومان باشد.

فروش در تحلیل دسانکو

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل دسانکو

مواد اولیه شرکت داروسازی سبحان انکولوژی شامل مواد اولیه داخلی و وارداتی هستند. جدول زیر تمامی اطلاعات اعم از مقدار، نرخ و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل بنیادی دسانکو را نشان می‌دهد. مبلغ مواد اولیه در آخرین دوره گزارش‌شده (دوره ۶ ماهه منتهی به 31 خرداد 1402) 119 میلیارد تومان است. پیش‌بینی می‌شود دسانکو در سال مالی ۱۴۰۲ حدود 182 میلیارد تومان مواد اولیه داخلی مصرف کند.

مواد اولیه مصرفی در تحلیل بنیادی دسانکو

سربار شرکت داروسازی سبحان انکولوژی

هزینه سربار دسانکو در سال مالی 1401 بیش از 56 میلیارد تومان بوده است. باتوجه به افزایش 30 درصدی نرخ حقوق و مزایا در سال مالی 1402، هزینه سربار در تحلیل دسانکو بیش از 79 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

سربار شرکت داروسازی سبحان انکولوژی

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی دسانکو

تصویر زیر که جزئیات صورت سود و زیان دسانکو برای 3 دوره مالی گذشته و همچنین پیش‌بینی آن برای دوره 6 ماهه و سالانه را نشان می‌دهد. بهای تمام‌شده دسانکو در دوره 3 ماهه منتهی به اسفندماه ۱۴۰۲ مبلغ 122 میلیارد تومان بوده است. با کسر هزینه‌ها از درآمدهای عملیاتی شرکت، سود ناخالص در این دوره بیش از 80 میلیارد تومان است. پیش‌بینی می‌شود شرکت داروسازی سبحان انکولوژی در سال مالی 1402 مبلغ 103 میلیارد تومان از درآمدهای عملیاتی را به سود خالص تبدیل کند.

صورت سود و زیان در تحلیل دسانکو

سود نقدی (DPS) در تحلیل دسانکو

شرکت داروسازی سبحان انکولوژی مجمع عادی سالیانه برای سال مالی منتهی به 1401/09/30 خود را در تاریخ 25 اسفند 1401 تشکیل داد. طبق تصمیمات مجمع دسانکو، از 369 ریال سودی که شرکت در سال مالی 1401 به‌ازای هر سهم داشته است، 84 درصد، معادل 310 ریال را به‌عنوان سود تقسیمی میان سهامداران در نظر گرفته است.

براساس اطلاعیه منتشر شده در سامانه جامع اطلاع‌ رسانی ناشران، زمان‌بندی پرداخت سود به شرح زیر است:

نوع سهامدار زمان دریافت سودنحوه واریز
سهامداران حقیقی که در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌انداز تاریخ ۱۴۰۲/۰۸/۱۵واریز به حساب فعال معرفی شده در سامانه سجام
سهامداران حقیقی که در سامانه سجام ثبت‌نام نکرده‌انداز تاریخ ۱۴۰۲/۰۸/۱۵سیستم متمرکز بانک پارسیان (همراه داشتن کارت ملی)
سهامداران حقوقی و صندوق‌ها و سبدها از تاریخ ۱۴۰۲/۰۸/۱۵در صورت همکاری سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه واریز به حساب فعال معرفی شده در سامانه سجام و در غیر این‌صورت با توجه به اطلاعاتی که سهامدار که در اختیار شرکت قرار داده است به‌ حساب ایشان واریز خواهد شد

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 30 آذر ماه 1402

برای انجام تحلیل بنیادی دسانکو مفروضاتی همچون 30 درصد تورم در سال 1402 و 350,000 ریال دلار کالای اساسی در سال 1402 در نظر گرفته شده است. باتوجه به مفروضات فوق EPS تحلیلی دسانکو 643 ریال برآورد شده است. همچنین با تقسیم قیمت روز سهم در تاریخ 1402/05/18 در سایت TSE (7,180 ریال) بر ای پی اس تحلیلی، نسبت P/E فوروارد در تحلیل دبالک 11.2 واحد محاسبه می‌شود.

تحلیل بنیادی دسانکو

همچنین در این بخش می‌توان میانگین EPS تحلیلگران را مشاهده کرد. در مرجع تحلیل بنیادی انیگما می‌توان تمامی مفروضات تحلیل را در بخش خلاصه تحلیل تغییر داد و سود مورد انتظار خود را مشاهده کرد.

روند قیمتی و وضعیت معاملات دسانکو

در تصویر زیر نمودار تغییرات قیمتی سهام شرکت داروسازی سبحان انکولوژی آمده است. روند صعودی این سهم از ابتدای سال 1398 آغاز شد. قیمت دسانکو در تاریخ 15 تیرماه 1399 به بالاترین مقدار (37,117 ریال) با ارزش بازار 3,375 میلیارد تومان رسید. این سهم پس از مردادماه سال 1399 با کاهش شدید مواجه شد و دوباره در آبان‌ماه 1401 شروع به افزایش کرد. هم‌اکنون در تحلیل دسانکو قیمت این سهم در تاریخ 18 مرداد 1402 با قیمت 7,180 ریال در حال معامله است و ارزش بازار آن در محدوده 1,100 میلیارد تومان است.

روند قیمتی دسانکو
5/5 - (2 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا