مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی دلقما – شرکت دارویی لقمان

در این مقاله تحلیل دلقما به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انواع محصولات دارویی در کشور انجام شده است. شرکت دارویی لقمان در تاریخ 20 تیرماه 1347 با هدف تولید و فروش انواع داروهای انسانی در صنعت داروسازی کشور فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت در سازمان بورس اوراق بهادار با نماد دلقما شناخته می‌شود. در ادامه به تحلیل بنیادی دلقما و محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به سال مالی 1402 آن پرداخته شده است.

  • برای آشنایی و یادگیری بیشتر با تحلیل بنیادی (تحلیل فاندامنتال) مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

جایگاه دلقما در صنعت

شرکت دارویی و بهداشتی لقمان در صنعت تولید دارو فعالیت می‌کند. عمده فعالیت شرکت و اولویت آن تامین نیازهای دارویی داخلی است. این شرکت با بیش از 50 سال سابقه یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دارویی محسوب می‌شود. محصولات در تحلیل دلقما به دو گروه آنتی ‌بیوتیک‌ و غیر آنتی بیوتیک تقسیم می‌شوند که به‌شرح جدول زیر است:

گروه محصولنمونه محصولات تولیدی شرکت
شربت‌هاآلومینیوم ام جی اس، آلومینیوم هیدروکساید، سفالکسین، آزیترومایسین، سفیکسیم، آموکسی سیلین، اریترومایسین و..
قرص‌هاکلد استاپ، آزیترومایسین، آ اس آ، ایبوپروفن، استامینوفن کدئین، سفکسی م. هیوسین، لورازپام، فنی تویین، دی‌ازپام، متفورمین و..
ویالسفتریاکسون سدیم ، سدیم سفازولین، مروپنم ، ایمی‌ پنم سیلاستاتین، سفتازیدیم و..
کپسولآموکسی سیلین، سفالکسین، آزیترومایسین، لومینوفن ، ایندومتاسین ، فنی توئین و.
ساشهسوربیتول
پمادبتامتازون، موپیروسین
کارتریجلیدوکائین ابی نفرین

سرمایه و ترکیب سهامداران دلقما

سرمایه دلقما در بدو تاسیس مبلغ 600 میلیون ریال بود که طی چندین مرحله افزایش سرمایه به مبلغ 6٬735٬150 میلیون ریال رسید. عمده افزایش سرمایه دلقما از محل مطالبات و آورده نقدی است. آخرین افزایش سرمایه این شرکت در سال 1400 و از محل تجدید ارزیابی زمین بوده است.

موسسه جامعه الامام الصادق با در اختیار داشتن 70٫41 درصد از سهام شرکت دارویی لقمان مهم‌ترین سهامدار دلقما محسوب می‌شود. شرکت طاهر ایران و صندوق بازارگردانی سهم آشنا یکم از دیگر سهامداران بالای یک درصد در تحلیل بنیادی دلقما هستند.

سهامداران شرکت دارویی لقمان

در سهامداران تلفیقی دلقما هر شرکت مادر به‌همراه زیرمجموعه‌های خود نشان داده شده است. موسسه جامعه الامام الصادق در حالت تلفیقی به‌همراه زیرمجموعه‌های خود مالک 82 درصد از سهام دلقما است. با مراجعه به مرجع تحلیل بنیادی انیگما امکان مشاهده تمامی سهامداران شرکت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری فعال در بازار بورس به‌صورت عادی و تلفیقی وجود دارد.

سهامداران تلفیقی شرکت دارویی لقمان

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی دلقما

نرخ فروش محصولات شرکت دارویی و بهداشتی لقمان، توسط کمیته قانونی قیمت‌گذاری مستقر در سازمان غذا و دارو تعیین می‌شود. دلقما در دوره 3 ماهه منتهی به 1402/03/31 مبلغ 298 میلیارد تومان از فروش محصولات خود درآمد کسب کرده است. درآمد این شرکت تا پایان سال جاری بیش از 1٬274 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

فروش در تحلیل بنیادی دلقما

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل دلقما

تامین مواد اولیه مصرفی در شرکت دارویی لقمان به‌صورت خرید از منابع داخلی و تامین از فروشندگان معتبر خارجی انجام می‌شود. عمده مواد اولیه، مواد جانبی و بسته‌بندی خارجی و همچنین کلیه مواد داروهای otc برمبنای ارز نیمایی خریداری می‌شود و ارزهای مورد نیاز از طریق بانک‌های داخلی تامین وجه می‌شود. این شرکت در دوره 3 ماهه ابتدای سال مالی 1402 مبلغ 178 میلیارد تومان مواد اولیه خریداری کرده است. در تصویر زیر مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی شرکت برای 5 دوره مالی گذشته آورده شده است.

مواد اولیه مصرفی در تحلیل دلقما

سربار شرکت دارویی لقمان

اقلام سربار دلقما شامل حقوق و مزایا، استهلاک، سوخت و سایر است. هزینه سربار در شرکت دارویی لقمان برای دوره 3 ماهه منتهی به خردادماه 1402 نزدیک به 40 میلیارد تومان است؛ این مبلغ نسبت به دوره مشابه سال 1401 حدود 78 درصد افزایش یافته است. باتوجه به افزایش 30 درصدی نرخ حقوق و مزایا در سال 1402، هزینه سربار تا پایان سال جاری مبلغ 152 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

سربار شرکت دارویی و بهداشتی لقمان

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی دلقما

درآمدهای عملیاتی شرکت دارویی لقمان در دوره مالی منتهی به تاریخ 1402/03/31 مبلغ 298 میلیارد تومان است که مبلغ 231 میلیارد تومان آن صرف هزینه بهای تمام‌شده شرکت شده است؛ در نتیجه سود ناخالص در تحلیل دلقما برای این دوره مبلغ 66 میلیارد تومان است. پیش‌بینی می‌شود شرکت دارویی لقمان در سال مالی 1402 حدود 15 درصد از درآمدهای عملیاتی خود، معادل 194 میلیارد تومان را به سود خالص تبدیل کند. در تصویر زیر جزئیات صورت سود و زیان دلقما برای 3 دوره مالی گذشته و همچنین پیش‌بینی آن برای سال مالی 1402 آورده شده است.

صورت سود و زیان در تحلیل دلقما

سود نقدی (DPS) دلقما

مجمع عمومی عادی سالیانه دلقما منتهی به 1401/12/29 در تاریخ 24 تیرماه 1402 برگزار شد. براساس تصمیمات صورت‌گرفته در این مجمع، دلقما از 290 ریال سود خالصی که به ازای هر سهم ساخته است مبلغ 120 ریال را به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران خود تقسیم کرده است.

سود سهامداران حقیقی، حقوقی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای کد سجام از طریق سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به شماره حساب بانکی معرفی‌شده در سامانه سجام حداکثر تا پایان دهه دوم اسفندماه 1402 واریز خواهد شد. در غیر اینصورت سود دلقما با درخواست کتبی به شماره حساب معرفی‌شده آن‌ها واریز می‌شود.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/12/29

برای تحلیل بنیادی دلقما و پیش‌بینی EPS تحلیلی آن مفروضات زیر در نظر گرفته شده است:

  • 25 درصد حاشیه سود در سال 1402
  • دلار کالای اساسی در سال 1402 معادل 350 هزار ریال
  • 30 درصد تورم در سال 1402

مطابق مفروضات فوق EPS تحلیلی دلقما 288 ریال برآورد شده است. همچنین باتوجه به قیمت روز سهم در تاریخ 1402/05/29 در سایت TSE (3٬350 ریال) نسبت P/E فوروارد در تحلیل دلقما 11٫6 محاسبه می‌شود.

تحلیل بنیادی دلقما

روند قیمتی سهام در تحلیل دلقما

مطابق چارت زیر که روند قیمتی سهام دلقما را نشان می‌دهد، قیمت آن پس از عبور از یک قله قیمتی در تاریخ 1400/06/20 به بالاترین مقدار خود (48٬110 ریال) با ارزش بازار 3٬247 میلیارد تومان رسید. در حال حاضر قیمت سهام این شرکت در تاریخ 1402/05/29 مبلغ 3٬350 ریال است. ارزش بازار دلقما در زمان نگارش این مقاله 2٬238 میلیارد تومان است.

روند قیمتی دلقما
3/5 - (3 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا