مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی دبالک – شرکت تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک

تحلیل دبالک به‌عنوان یکی از شرکت‌های تولیدی صنعت داروسازی در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. شرکت تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک سال 1380 در اداره شرکت‌ها ثبت شد و سال 1393 در بازار دوم فرابورس پذیرفته شد. فعالیت این شرکت شامل تاسیس انواع کارخانجات برای سنتز و تولید مواد اولیه، تولید و فروش فرآورده‌ها و اشکال مختلف دارویی و فروش مواد اولیه دارویی، حلال‌ها و مواد جانبی صنعت دارویی، شیمیایی، آرایشی و بهداشتی و… است. از سال 1398 نیز پروانه بهره‌برداری شرکت با ظرفیت اسمی حدود 6,000 تن در سه گروه داروهای استروئیدی، آنتی‌بیوتیک و عمومی آغاز شده است. در ادامه به تحلیل بنیادی دبالک از طریق محاسبه EPS و P/E فوروارد منتهی به سال 1402 این شرکت پرداخته شده است.

  • برای آشنایی با مفاهیم و انواع رویکردها تحلیل بنیادی مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

وضعیت صنعت دارو

صنعت داروسازی به‌دليل اثرگذاری بر سلامت انسان‌ها از مهم‌ترين اركان نظام سلامت و اقتصادی دنيای امروز است. امروزه صنعت داروسازی به‌عنوان يكی از كليدی‌ترين و عظيم‌ترين صنايع جهان مطرح است و برخورداری از توان‌مندی و شايستگی در چنين صنعتی‌، به‌منزله يكی از معيارهای مهم توسعه‌يافتگی كشورها شناخته می‌شود. از اين رو خودكفايی در زنجيره ارزش صنعت داروسازی و قطع وابستگی‌ها برای تامين مواد اوليه و توليد داروهای موردنياز بازار، همواره از اولويت‌های اساسی است.

جایگاه شرکت در صنعت داروسازی

شرکت البرز بالک در زمینه واردات و تولید مواد اولیه دارویی به‌عنوان یکی از منابع مهم تولید برخی از اقلام استراتژیک مواد اولیه دارو و تکمیل زنجیره خلق ارزش در صنعت دارو است و با تولید بیش از 28 قلم از مواد پایه و اساسی مورد نیاز صنعت دارویی کشور نقش مهمی را ایفا می‌کند. رشد فروش صنعت مذکور در سال جاری نسبت به سال قبل 30 درصد می‌باشد شرکت البرز بالک در بین شرکت‌های فعال در این صنعت با حجم فروش معادل مبلغ 2,869,791 میلیون ریال در رده دوم قرار دارد.

سرمایه و ترکیب سهامداران دبالک

سرمايه شركت در بدو تاسيس مبلغ 10٬000 ميليون ريال بوده كه طی چند مرحله به مبلغ 770٬000 ميليون ريال تا انتهای 31 خرداد 1402 افزايش يافته است.

تصویر زیر سهامداران بالای یک درصد در تحلیل دبالک را نشان می‌دهد. سهامداران درصدی دبالک به دو دسته سهامداران حقیقی و حقوقی تقسیم می‌شوند. شرکت سرمایه‌گذاری البرز مهم‌ترین سهامداران دبالک است و 38.83 درصد از مالکیت شرکت را در اختیار دارد.

سهامداران شرکت البرز بالک

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی دبالک

جدول زیر تمامی اطلاعات مربوط به فروش شرکت تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک اعم از مقدار، نرخ و مبلغ فروش را نشان می‌دهد. دبالک در دوره 6 ماهه منتهی به 1402/03/31 مقدار 82,749 کیلوگرم محصول به‌فروش رسانده است. درآمد حاصل از فروش محصولات شرکت در این دوره مبلغ 295 میلیارد تومان است. باتوجه به پیش‌بینی صورت‌گرفته در خصوص مقدار فروش شرکت در سال ۱۴۰۲، درآمد دبالک مبلغ 665 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

فروش محصولات در تحلیل دبالک

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل دبالک

مواد اولیه شرکت البرز بالک شامل مواد بسته‌بندی و مواد اولیه داخلی و وارداتی هستند. جدول زیر تمامی اطلاعات اعم از مقدار، نرخ و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل بنیادی دبالک را نشان می‌دهد. مبلغ مواد اولیه در دوره مذکور در آخرین دوره گزارش‌شده (دوره 6 ماهه منتهی به 1402/03/31) 204 میلیارد تومان است. پیش‌بینی می‌شود دبالک در سال مالی 1402 حدود 228 میلیارد تومان مواد اولیه مصرف کند.

مواد اولیه مصرفی شرکت تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک

سربار شرکت تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک

هزینه سربار دبالک در سال مالی ۱۴۰۱ بیش از 29 میلیارد تومان بوده است. این مبلغ مربوط به هزینه‌های حقوق و مزایا، استهلاک، سوخت، هزینه‌های مواد مصرفی و هزینه حمل و نقل است. باتوجه به افزایش 30 درصدی نرخ حقوق و مزایا در سال مالی ۱۴۰۲، هزینه سربار در تحلیل دبالک بیش از 41 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

سربار در تحلیل بنیادی دبالک

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی دبالک

مطابق تصویر صورت سود و زیان دبالک، بهای تمام‌شده شرکت در دوره ۱۲ ماهه منتهی به 30 آذر سال مالی ۱۴۰۱ مبلغ 158 میلیارد تومان است. در این دوره هزینه‌های فروش، اداری و عمومی نیز مبلغ 22 میلیارد تومان است. با کسر هزینه‌های شرکت از درآمدهای عملیاتی، سود خالص دبالک در دوره مالی مذکور مبلغ 62 میلیارد تومان محقق شده است. اگر درآمدهای عملیاتی در تحلیل دبالک در دوره ۱۲ ماهه منتهی به آذر ۱۴۰۲ به 665 میلیارد تومان برسد، پیش‌بینی می‌شود این شرکت بتواند 18 درصد آن معادل 126 میلیارد تومان را به سود خالص تبدیل کند.

صورت سود و زیان در تحلیل دبالک

سود نقدی (DPS) در تحلیل دبالک

مجمع عمومی عادی سالیانه دبالک در تاریخ 24 اسفندماه ۱۴۰۱ برای سال مالی منتهی به 30 آذر ۱۴۰۱ تشکیل شد. شرکت تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک در این دوره مبلغ 873 ریال به ازای هر سهم سود خالص ساخته است که بیش از 76 درصد آن معادل 670 ریال را به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران خود تقسیم کرد. سود دبالک مطابق زمان‌بندی زیر به سهامداران پرداخت خواهد شد:

نوع سهامدارتاریخ و نحوه واریز سود
تمامی سهامداران حقوقی، حقیقی، سبدگردان‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری1402/05/30 از طریق سامانه سجام

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/09/30

برای انجام تحلیل بنیادی یکی از مهم‌ترین بخش‌ها مفروضات تحلیل است که در تحلیل بنیادی دبالک به‌صورت زیر در نظر گرفته شده است:

  • 35 درصد حاشیه سود
  • 30 درصد نرخ افزایش حامل‌های انرژی

باتوجه به مفروضات فوق EPS تحلیلی دبالک 1,638 ریال برآورد شده است. همچنین با تقسیم قیمت روز سهم در تاریخ 1402/05/17 در سایت TSE (13,110 ریال) بر ای پی اس تحلیلی، نسبت P/E فوروارد در تحلیل دبالک 8 واحد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی دبالک

روند قیمتی و وضعیت معاملات دبالک

تصویر زیر تغییرات قیمتی سهام دبالک را از ابتدای سال 1398 نشان می‌دهد. این سهم در تاریخ 5 مرداد ماه 1399 به بالاترین مقدار خود (36,400 ریال) با ارزش بازار 1,252 میلیارد ریال رسید و پس از آن با کاهش شدید قیمت مواجه شد. دبالک در تاریخ 14 دی ماه همان سال به قله قیمتی بعدی خود با ارزش بازار 1,089 میلیارد تومان رسید. در حال حاضر این سهم در محدوده 12,000 ریال با ارزش بازار حدود 1,000 میلیارد تومان در نوسان است.

روند قیمتی دبالک
5/5 - (1 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا