مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی دانا – شرکت بیمه دانا

در این مقاله تحلیل دانا ، یکی از شرکت‌های فعال بیمه‌ای در ایران مورد بررسی قرار گرفته است. بيمه دانا در سال 1353 با مشاركت بيمه Union Commercial انگليس به‌صورت شركت سهامی عام با سرمايه بخش خصوصی و با امكان فعاليت در كليه رشته‌های بيمه تاسیس شد. در آذر ماه سال 1367 به موجب قانون نحوه اداره امور شركت‌های بيمه‌ی ملی‌شده (آريا، اميد، پارس، توانا، تهران، حافظ، ساختمان و كار، شرق، ملی) در شركت سهامی بيمه دانا ادغام شد. اين شركت ضمن بررسی حساب‌ها و تسويه ديون دولت و سهامداران شركت‌های ادغامی، به‌عنوان يک شركت بيمه تخصصی در رشته بيمه‌های اشخاص شروع به فعاليت کرد. فعاليت‌های بيمه دانا به‌طور عمومی در کلیه رشته‌های بیمه‌ای بر اساس ماده مصوب مجلس شورای اسلامی، از ابتدای سال 1376 آغاز و گسترش يافت. در ادامه به تحلیل بنیادی دانا و بررسی عملکرد گذشته این شرکت پرداخته شده است.

موضوع فعالیت شرکت

شرکت بیمه دانا در حوزه‌های زیر فعالیت می‌کند:

  • حوزه بیمه‌های اموال و مسئولیت:
    • اتومبیل
    • آتش‌سوزی
    • حمل‌ و نقل، کشتی و هواپیما
    • مهندسی و خاص
    • مسئولیت
  • حوزه بیمه‌های اشخاص:
    • درمان
    • عمر و پس‌انداز
    • عمر و حادثه گروهی

جایگاه شرکت دانا در صنعت بیمه

شرکت سهامی بیمه دانا در سال 1401 با افزایش 119 هزار میلیارد ریال در حق بیمه تولیدی (%138 رشد)، توانسته است
پرتفوی خود را به بیش از 206 هزار میلیارد ریال افزایش داده و در جایگاه اول تولید در بین شرکت‌های بیمه غیردولتی، قرار بگیرد.

سرمایه و ترکیب سهامداران در تحلیل دانا

سرمایه شرکت در حال حاضر 19,457 میلیارد ریال است. سهامداران بالای یک درصد در تحلیل بنیادی دانا در جدول زیر ارائه شده است. شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین با 11.75 درصد مالکیت در جایگاه اول و صندوق بازارگردانی اکسیر سودا با 7.26 درصد مالکیت در جایگاه دوم مهم‌ترین سهامداران عمده این شرکت قرار دارند.

سهامداران بالای یک درصد شرکت

در مرجع تحلیل بنیادی انیگما علاوه بر سهامداران عادی سهامداران تلفیقی نیز قابل مشاهده هستند. سهامداران تلفیقی آن‌دسته از سهامدارانی هستند که به‌واسطه‌ی زیرمجموعه‌های خود مالکیت یک شرکت را در اختیار دارند.

ترکیب پورتفوی در تحلیل بنیادی دانا

در تصویر زیر پورتفوی شرکت بیمه دانا در سال مالی منتهی به اسفند 1401 قابل مشاهده است. بیمه درمان بخش عمده پورتفولیو در تحلیل دانا است.

ترکیب پورتفوی در تحلیل دانا

درآمد شرکت بیمه دانا

جدول زیر روند صدور بیمه‌نامه، خسارت‌های پرداختی و اقلام مرتبط در 5 سال اخیر، همچنین پیش‌بینی شرکت برای سال مالی ۱۴۰۲ را نشان می‌دهد. درآمد حق بیمه ناخالص این شرکت در دوره ۱۲ ماهه منتهی به اسفندماه سال مالی ۱۴۰۱ مبلغ 16,968 میلیارد تومان بوده است. این مبلغ نسبت به دوره مالی سال گذشته خود (۱۴۰۰) 168 درصد افزایش یافته است.

روند صدور بیمه‌نامه، خسارت‌های پرداختی در 5 سال اخیر شرکت بیمه دانا

صورت سود و زیان در تحلیل دانا

در تصویر زیر صورت سود و زیان شرکت بیمه دانا در آخرین دوره گزارش شده (سه ماهه منتهی به خرداد 1402) ارائه شده است. مجموع درآمدهای بیمه‌ای شرکت بیمه دانا در پایان سال مالی ۱۴۰۱ نزدیک به 16 هزار میلیارد تومان و هزینه‌‌های بیمه‌ای آن در این دوره 2,101 میلیارد تومان بوده است. با در نظر گرفتن سایر درآمدها و هزینه‌ها سود خالص این شرکت در سال مالی منتهی به ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ مبلغ 5,984 میلیارد تومان است.

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی دانا

سود نقدی (DPS) در تحلیل بنیادی دانا

در آخرین آگهی منتشر شده از تمامی سهامداران این شرکت دعوت شده که در تاریخ 1402/04/31 در مجمع عادی سالیانه این شرکت حضور به‌عمل آورند.

طبق اطلاعیه زمان‌بندی پرداخت سود منتشر شده در سامانه کدال، تاریخ پرداخت سود مربوط به دوره مالی منتهی به اسفند سال 1401 کلیه سهامداران و نحوه پرداخت سود به تفکیک نوع دارندگان سهام به شرح زیر است:

نوع سهامدارتاریخ واریز نحوه واریز
سهامداران حقیقی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها (سجامی)1402/05/15واریز به حساب سجام
سهامداران حقوقی سجامی1402/11/01واریز به حساب سجام
سهامداران حقیقی فاقد کد سجاماز تاریخ 1402/07/05 به بعدبا ارائه کارت ملی و یا کد بورسی از طریق مراجعه به شعب بانک ملت در کشور
سهامداران حقوقی فاقد کد سجام1402/12/01با ارسال اصل درخواست کتبی و اصل شماره حساب به نشانی امور سهامداران بیمه دانا

مقاله پیشنهادی جهت یادگیری نحوه انجام تحلیل فاندامنتال: آموزش تحلیل بنیادی

روند قیمتی سهام دانا

تصویر زیر روند قیمتی سهام شرکت بیمه دانا را از سال ۱۳۹۷ تا به امروز نشان می‌دهد. قیمت سهم دانا در تاریخ 1402/03/22 به بالاترین میزان خود (5,480 ریال) رسید. ارزش بازار دانا در تاریخ مذکور 10 هزار میلیارد تومان بوده است. در حال حاضر قیمت سهام این شرکت در تاریخ 1402/04/20 مبلغ 5,165 ریال است. ارزش بازار این سهم در تحلیل دانا در زمان نگارش این مقاله 9,979 میلیارد تومان است.

روند قیمتی دانا
3.2/5 - (4 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا