اخبار بورس

سکه‌های طلای جدید ضرب و عرضه خواهد شد

 فرزین، رئیس کل بانک مرکزی امروز 25 دی ماه 1402 اعلام کرد که به زودی سکه‌های جدید بدون تاریخ، ضرب و به بازار عرضه خواهد شد. رییس کل بانک مرکزی در ادامه اعلام کرد عرضه طلا به بازار هم از طریق ضرب سکه جدید و هم ظرفیت‌ مرکز مبادله ارز و طلا از محل افزایش ذخایر طلا در سال جاری افزایش خواهد یافت. فرزین اضافه کرد که سکه‌های جدید به صورت ارتقاء یافته و با استفاده از تکنولوژی‌های نوین بدون تاریخ ضرب خواهند شد.

سخنان رییس بانک مرکزی واکنش‌های بسیاری در پیش داشت. بسیاری معتقدند که این سیاست بارها با شکست مواجه شده و چرا باید بانک مرکزی در مسیر شکست‌های قبلی حرکت کند؟

امروز به دنبال اعلام بانک مرکزی شاهد افت قیمت سکه و طلا در بازار بودیم. صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا که طی روزهای گذشته با استقبال فراوان همراه بودند، امروز تماما سرخ‌پوش شدند.

در این خصوص گزارش صندوق سرمایه گذاری طلا چیست؟ را مطالعه کنید

عرضه شمش در مرکز مبادلات ارزی

رییس بانک مرکزی همچنین اعلام کرد که از چهارشنبه 27 دی ماه شمش‌های یک کیلویی در مرکز مبادلات ارز و طلا از سوی واردکنندگان جهت رفع تعهدات ارزی عرضه خواهد شد. فرزین با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای تسهیل قوانین و مقررات مربوط به واردات طلا گفت: هدف از این اقدامات افزایش ذخایر طلای کشور بود. همچنین در این راستا به صادرکنندگان اجازه دادیم تعهدات ارزی خود را با واردات طلا رفع و طلای وارد شده را از طریق مرکز مبادلات به معامله‌گران عرضه کنند. بانک مرکزی نیز به عنوان بازارگردان در مرکز مبادلات هم در طرف عرضه و هم تقاضا برای مدیریت بازار حضور خواهد داشت.
او در ادامه گفت: با این اقدامات ذخایر طلای کشور به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.
در این خصوص مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیز اعلام کرد که این عرضه از طریق سامانه انجام خواهد شد و حراج به صورت حضوری خواهد بود.
او در ادامه اعلام کرد که متقاضیان طلا تولیدکنندگان در صنف جواهر و بانک‌ها هستند. قیمت مبنا براساس عرضه و تقاضا و به قیمت‌های روز نزدیک خواهد بود. روزانه 5 حراج نیم ساعته خواهیم داشت که در ساعت ۱۷ هر روز آگهی عرضه طلا در روز بعد منتشر خواهد شد.
مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلا هدف از عرضه طلا در مرکز مبادلات را جلوگیری از قاچاق و استفاده از طلا برای صنعت عنوان کرد.

5/5 - (2 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا