سرمایه‌گذاری

صندوق سرمایه گذاری طلا چیست؟

طلا به‌عنوان یک کالای ارزشمند از گذشته تا به امروز خرید و فروش می‌شود. باتوجه به با ارزش بودن این فلز گران‌بها، افراد از این کالا به‌عنوان یکی از روش‌های سرمایه گذاری استفاده می‌کنند؛ اما عموما خرید، نگهداری و جابه‌جایی فیزیکی طلا کاری دشوار و پرریسک است. صندوق طلا یک روش جایگزین مناسب برای افرادی است که به‌دنبال راهی آسان برای سرمایه‌گذاری بر روی این فلز گران‌بها هستند. در این مقاله به بررسی صندوق های طلا در بورس و همچنین ترکیب دارایی‌ها، مزیت‌ها و ریسک‌های این صندوق‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

تعریف صندوق سرمایه گذاری در طلا

صندوق سرمایه‌گذاری طلا (Gold fund) باهدف سرمایه‌گذاری بر روی فلز با ارزش طلا در بورس کالا فعالیت خود را آغاز کرد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا در گروه صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر سپرده‌ کالایی قرار می‌گیرند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا یکی از انواع صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری هستند که سرمایه‌ی انباشته‌شده از وجوه سرمایه‌گذاران را بر روی اوراق مبتنی بر سکه و طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند. این صندوق‌ها مانند سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس کالا می‌توانند قابل‌معامله (ETF) یا غیرقابل‌معامله باشند.

برای آشنایی بیشتر با انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری و اصطلاحات استفاده شده در این مطلب، مطالعه مقاله صندوق سرمایه گذاری پیشنهاد می‌شود.

ترکیب دارایی صندوق های طلا در بورس چیست؟

در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا عمده دارایی‌ها در اوراق مبتنی بر سکه طلا شامل گواهی سپرده کالایی، قراردادهای آتی کالا و قراردادهای اختیار معامله مبتنی بر کالا سرمایه‌گذاری می‌شود. حدنصاب ترکیب دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا به‌شرح جدول زیر است:

موضوع سرمایه‌گذاریتوضیحات
گواهی سپرده کالایی سکه طلاحداقل 70 درصد ارزش کل دارایی‌های صندوق
اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلاحداکثر 20 درصد ار ارزش کل دارایی‌های صندوق
تعهد خالص موقعیت‌های بدون پوشش در قراردادهای مشتقه
مبتنی بر سکه طلا
حداکثر 50 درصد ار ارزش کل دارایی‌های صندوق در زمان اتخاذ موقعیت
اخذ موقعیت خرید در قرارداد اختیار معامله سکه طلاحداکثر 5 درصد از ارزش کل دارایی‌های صندوق

مزایای صندوق سرمایه‌گذاری طلا

سرمایه‌گذاری صندوق‌های طلا نسبت به خرید و فروش عادی طلا مزایایی دارد که در ادامه به آن پرداخته شده است.

نگهداری راحت و بی‌خطر

اولین و مهم‌ترین مزیت صندوق های طلا در بورس نسبت به خرید فیزیکی آن راحت و بی‌خطر بودن است. خرید فیزیکی این فلز گرانبها دارای خطرهای نگهداری، جابه‌جایی و حمل است؛ سرمایه‌گذاران با خرید اوراق بهادار می‌توانند به‌راحتی از این خطرها در امان بوده و از سود سرمایه‌گذاری در طلا بهره‌مند شوند.

قابلیت سرمایه‌گذاری با سرمایه کوچک

در این صندوق‌ها باتوجه به مبادله واحدهای سرمایه‌گذاری طلا در بورس کالا نیاز به سرمایه زیاد نیست و باتوجه به قانون هر صندوق، امکان سرمایه‌گذاری با هر میزان سرمایه وجود دارد.

نقدشوندگی آسان

فلز طلا به‌دلیل خرید و فروش آسانی که دارد مورد توجه سرمایه‌گذاران است؛ در صندوق سرمایه‌گذاری در طلا نیز به‌دلیل وجود بازارگردان که عمدتا وظیفه ایجاد تعادل در بازار را دارند، نقد‌شوندگی آسان است و مانع ایجاد صف‌های خرید و فروش می‌شود. از این رو نقدشوندگی این صندوق‌ها بالا بوده و افراد به‌راحتی سرمایه خود را نقد می‌کنند.

مدیریت حرفه‌ای

برای داشتن سوددهی مناسب باید به آگاهی و قدرت تحلیل رسید که نیازمند صرف زمان و هزینه است. وجود تیم مدیریتی کارآمد و حرفه‌ای این مزیت را برای صندوق ایجاد می‌کند تا سرمایه‌گذاران به‌راحتی دارایی خود را در اختیار صندوق‌ها گذاشته و سود کنند.

ریسک‌های موجود در صندوق سرمایه‌گذاری طلا

از آنجا که صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا توسط افرادی مجرب مدیریت می‌شوند، عموما ریسک کمی شامل حال این صندوق‌ها می‌شود؛ اما در کنار مزیت‌هایی که برای این صندوق‌های نام بردیم، دارای ریسک‌هایی نیز هستند. از ریسک‌های صندوق‌های طلا می‌توان به نوسانات قیمت طلا اشاره کرد. نوسانات کوتاه‌مدت می‌تواند سرمایه‌ی سرمایه‌گذاران را تحت تاثیر قرار دهد و افراد در کوتاه‌مدت نتوانند به سود دلخواه برسند. اما به‌دلیل وجود تورم و افزایش نرخ دلار در ایران و باتوجه به اینکه نرخ طلا متناسب با نرخ دلار رشد می‌کند، عموما سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها در بلندمدت سودآور است.

صندوق‌ها سرمایه‌گذاری طلا از نظر نقدشوندگی و امنیت، ریسک بسیار کمی دارند زیرا به‌طور پیوسته توسط سازمان اوراق بهادار نظارت می‌شوند. در نتیجه ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها در مقایسه با خرید فیزیکی طلا بسیار ناچیز است.

لیست صندوق های طلا در بورس

در حال حاضر شش صندوق سرمایه‌گذاری طلا به‌صورت ETF با نمادهای مشخص در بازار سرمایه فعالیت دارند که عبارتند از:

  1. صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس «طلا»
  2. صندوق سرمایه‌گذاری زرافشان امید ایرانیان «زر»
  3. صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر سکه طلا کیان «گوهر»
  4. صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر سکه طلا مفید «عیار»
  5. صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر سکه طلا کهربا «کهربا»
  6. صندوق سرمایه‌گذاری طلا زرین آگاه «مثقال»

ویژگی‌های بهترین صندوق ‌سرمایه‌گذاری در طلا

برای انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری مناسب که بتوان به‌راحتی و با خیالی آسوده در آن سرمایه‌گذاری کرد باید به ویژگی‌هایی مانند کل ارزش خالص دارایی (NAV)، تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری ‌شده، میزان بازدهی (روزانه، هفتگی، ماهانه و سالیانه)، ضامن نقدشوندگی، تاریخ به‌روزرسانی و… توجه کرد.

برای مثال کل ارزش خالص دارایی یک صندوق نشان‌دهنده سایز آن صندوق است. هرچه دارایی یک سرمایه‌گذار بیشتر باشد، خرید و فروش آن در صندوق‌هایی با سایز کوچک دشوار است، بنابراین ارزش خالص دارایی یکی از موارد مهم در بررسی صندوق است.

بهترین صندوق های طلا در بورس

در جدول زیر لیست بیشترین بازدهی سالانه صندوق‌های طلا به‌همراه کل ارزش خالص دارایی‌های آن‌ها از تاریخ 1401/05/14 الی تاریخ 1402/05/14 آورده شده است.

نام صندوقکل ارزش خالص دارایی‌ها (میلیارد ریال)قیمت صدورقیمت ابطالبازده یک ساله
کهربا19٬767.6825٬45325٬405٪98٫86
زر8٬414.11126٬188126٬005٪94٫62
عیار35٬748.3871٬68171٬460٪90٫92
مثقال10٬447.2822٬27122٬223٪90٫27
طلا64٬662.88195٬051194٬591٪85٫64
گوهر14٬381.21133٬076132٬756٪79.61

با مراجعه به سایت فیپیران امکان مشاهده بیشترین تا کمترین بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازه‌های زمانی مختلف وجود دارد.

نحوه خرید و فروش واحد صندوق های طلا در بورس

برای خرید و فروش واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا بعد از دریافت کد بورسی می‌توان از طریق سامانه‌های معاملاتی ارائه‌شده توسط کارگزاران عضو بورس کالا، اقدام به معامله نماد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا کرد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای دامنه نوسانی روزانه 10 درصد هستند، به‌این معنی که اگر میزان تغییرات قیمت سکه و طلا در بازار بیش از 10 درصد در روز باشد، صندوق‌های مبتنی بر طلا قابلیت این میزان تغییرات در همان روز کاری را ندارند. بنابراین این موضوع باعث پرش‌های قیمتی ناگهانی سکه و طلا در کوتاه مدت، تفاوت قیمتی بین سکه و طلا فیزیکی و صندوق‌های طلا می‌شود.

انتخاب بهینه نوع سرمایه‌گذاری

باتوجه به آن‌چه در این مقاله گفته شد، تمامی سرمایه‌گذاران به‌دنبال سودآوری بیشتر با کمترین ریسک در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستند. صندوق‌ سرمایه‌گذاری طلا باتوجه به مزیت‌هایی که نامبرده شد مناسب افراد ریسک‌گریز است؛ ولی همین افراد می‌توانند با مقداری ریسک بیشتر به سوددهی قابل توجهی برسند. توصیه می‌شود اگر سرمایه‌گذاران تمایل به سرمایه گذاری در طلا و بورس اوراق بهادار دارند، بخشی از سرمایه خود را به صندوق‌های طلا و بخشی را به سبدهای پیشنهادی انیگما اختصاص دهند. انیگما هر هفته با انتشار 5 سهم ارزنده در پرتفوی سهام خود این امکان را به‌وجود آورده تا سرمایه‌گذاران بتوانند با کمترین ریسک به سوددهی بالایی برسند.

مقاله مرتبط : لیست بهترین سهام با کمترین p/e تحلیلی

  • جهت دریافت مشاوره رایگان شماره تلفن خود را در بخش دیدگاه‌ها وارد کنید.

بازدهی سالیانه سبد پیشنهادی انیگما از سال گذشته تا به امروز (1402/05/14)، 375 درصد، بازدهی شاخص کل 28 درصد و بازدهی بهترین صندوق سرمایه‌گذاری در طلا 98٫86 درصد است.

3.6/5 - (5 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا