اخبار بورس

معاملات بورس 19 فروردین 1403؛ اثر تسعیر ارز بانکی‌ها و نرخ نیما بر بازار سهام

بازار سرمایه پس از فشار فروش سنگین که در روز معاملاتی گذشته داشت، امروز معاملات بهتری را به لیدری بانک ملت تجربه کرد. صندوق‌های اهرمی با وجود اینکه منفی باز شدند، اما در ادامه مثبت شدند.

دلار حواله سامانه نیما تغییر چندانی نداشت و با قیمت روز گذشته معامله شد. باتوجه به اینکه اصلی‌ترین اتفاق اقتصادی پیش رو، احتمال تغییر دلار سامانه نیما است، می‌توان گفت که هنوز نمادهای شاخص‌سازی که صادرات‌محورند یا ذخایر ارزی جذابی دارند که از نوسانات نرخ ارز نیما بیشترین اثر را می‌گیرند، احتمالا بازدهی بهتری داشته باشند.

چکیده آمار بازار

در روز معاملاتی که گذشت شاخص کل 0.18% مثبت و در مقابل شاخص هم‌وزن 0.31% کاهش داشت. با پایان معاملات امروز 307 نماد مثبت و 391 نماد منفی بودند. در جریان دادوستدهای امروز شاهد رکود در معاملات بودیم، به طوری‌که ارزش معاملات در محدوده 3,816 میلیارد تومان بود. همچنین 215 میلیارد تومان پول توسط حقیقی‌ها از بازار خارج شد. به‌صورت کلی به نظر می‌رسید افراد رفته رفته به دنبال بازگشت به بازار هستند. در ادامه به تحلیل برخی از مهم‌ترین اخبار بورس در تاریخ 19 فروردین 1403 پرداخته شده است.

افزایش فاصله دلار آزاد و نرخ نیما

از سال 1397 که رشد نرخ ارز آغاز شد، بانک مرکزی همواره نرخ تسعیر ارز شبکه بانکی را با فاصله معنادار کمتر از نرخ سامانه نیما اعلام می‌کرد. طبق نمودار زیر نرخ دلار سامانه نیما در این سال‌ها حداقل 18% و حداکثر 109% بیش از نرخ دلار تسعیر شبکه بانکی بوده است. امسال اولین سالی است که این دو نرخ فاصله 1% داشتند و به نظر می‌رسد بانک مرکزی با اعلام 401,877 ریال به‌عنوان نرخ تسعیر ارز بانک‌ها عملا این سیگنال را داد که نرخ سامانه نیما خیلی زودتر از انتظار می‌تواند رشد داشته باشد و به سادگی به 50 هزارتومان برسد.

فاصله دلار آزاد و نیما

بازار ارز نیمه‌تعطیل

کشور ترکیه به مناسبت عید فطر ۹ روز به تعطیلات می‌رود. این تعطیلات از روز گذشته آغاز شد و تا دوشنبه هفته آینده ادامه دارد. بازارهای دبی، هرات و سلیمانیه نیز تعطیل خواهند شد. همچنین از امروز اکثر اتاق‌های معاملات دلار در هرات تعطیل خواهد شد و نرخ‌دهی دلار تا بعد از عید فطر عملا قطع می‌شود. از سوی دیگر سفر وزیر خارجه به عمان تا حدودی تنش‌های سیاسی را تعدیل می‌کند. بنابراین انتظار می‌رود نوسانات قیمتی خاصی در دلار و طلا مشاهده نشود.
همچنین بانک مرکزی با کمی تاخیر نسبت به انتظارها مداخله در بازار ارز را شروع کرد که باعث کاهش قیمت دلار و حباب آبشده و انواع سکه‌ها شد.

فروش ۲۴۶ کیلو طلا در اولین حراج امسال توسط بانک مرکزی

شانزدهمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با معامله ۲۴۶ قطعه شمش یک کیلوگرمی انجام شد که میانگین قیمت شمش های طلای معامله شده در این روز، ۴ میلیارد و ۷۶۸ میلیون تومان بود.

کاهش تنش‌های منطقه

دو خبر سفر امیرعبداللهیان به عمان و پایان عملیات زمینی ارتش اسرائیل در غزه بنا به ادعای صهیونیست‌ها، از جمله اخبار سیاسی مهم امروز بودند. وزیر امور خارجه در مقصد اول سفر به منطقه به منظور انجام دیدار رسمی دوجانبه، در صدر هیئتی سیاسی و پارلمانی، تهران را به مقصد مسقط پایتخت عمان ترک کرد. همچنین در خبری رادیو ارتش صهیونیستی مدعی شد لشکر ۹۸ ارتش این رژیم به همراه هر ۳ تیپ خود، از منطقه خان‌یونس خارج شده است. در این گزارش همچنین ادعا شده که فقط تیپ «ناحال» که شمال نوار غزه را از جنوب آن جدا می‌کند، در غزه حضور دارد.
خبرهای تایید نشده از توافق ایران و اسرائیل بر سر خروج نیروهای نظامی از غزه نیز به گوش می‌رسد.

تاثیر تسعیر ارز بر نماد وبملت

بانک ملت به دلیل اعلام نرخ‌های جدید برای تسعیر ارز، در معاملات امروز لیدر بازار شد و پس از اطلاعیه منتشر شده در سایت کدال مبنی بر سود 65 هزار میلیارد تومانی حاصل از تسعیر ارز (بعد مالیات) این بانک، نماد آن در بازار سرمایه به دنبال رشد تقاضا و ورود پول صف خرید شد. این تسعیر ارز عملا سود 90 تومانی برای بانک ملت به همراه خواهد داشت که نسبت به قیمت 247 تومانی آن جذابیت این سهم را برای سرمایه‌گذاران افزایش می‌دهد.
تاثیر خبر: بانک ملت

رشد سنگین قیمت کاتد فملی در بورس کالا

امروز معاملات بورس کالا شاهد رشد سنگین در قیمت کاتد مس فملی بود. این اتفاق در حالی رخ داد که تا قبل از سال جدید عرضه چندانی از این محصول صورت نگرفته بود و امروز با رشد 30% نسبت به آخرین قیمت خود بازگشایی شد.

بخشی از این رشد به دلیل افزایش نرخ مس جهانی بود که میانگین آن از 8500$ به 9350$ رسید، اما بخش مهمی از این رشد به دلیل صعود نرخ ارز بود. آخرین معاملات قبل از عید کاتد با دلار 465,000 ریال و امروز با دلار 565,000 ریال معامله شد که رشد قابل توجهی داشته است.
تاثیر خبر: نماد فملی

شما می‌توانید از طریق لینک تحلیل بنیادی فملی به تحلیل این سهم دسترسی داشته باشید.

قیمت کاتد فملی در بورس کالا
امتیاز خود را ثبت کنید
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا