اخبار بورس

دستورالعمل تنظیم بازار ورق گرم تغییر خواهد کرد؟ معاملات بورس 16 بهمن ماه ۱۴۰۲

امروز سایه ترس و نگرانی در بازار سهام مشهود بود. علت آن هم خبری در مورد بررسی دستورالعمل تنظیم بازار ورق گرم فولادی از سوی شورای رقابت در تاریخ 24 بهمن ماه بود. به نظر خاطره سیاست‌گذاری‌های اخیر منجر به ایجاد نگرانی برای اهالی بازار سهام شده است. دلار امروز هم روند نزولی داشت و به کانال 54 هزار تومان بازگشت. از طرفی امروز بورس 24 اعلام کرد که یک مقام پالایشی اعلام کرده که به آن‌ها وعده بازنگری در ابلاغیه اخیر قیمت خوراک و فرآورده نفتی داده شده و حتی امروز جلسه مهمی نیز در این خصوص برگزار شده است.‌

بنابراین در جریان معاملات امروز بازار سهام، شاخص کل بورس با افت محدود ۰/09 درصدی پایان داد و به عدد 2,098,362 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما روند متفاوتی نسبت به شاخص کل بورس داشت. این نماگر امروز به دنبال افزایش تقاضا برای سهام کوچکتر ۰/2 درصد به جلو گام برداشت.
در فرابورس نیز به مثابه نماگرهای بورسی، شاهد واگرایی در دو شاخص کل و هم‌وزن بودیم. نماگر اصلی این بازار امروز ۰/11 درصد عقب‌نشینی داشت. شاخص هم‌وزن فرابورس اما 0/32 درصد افزایش یافت.

گزارش بازار 16 بهمن ۱۴۰۲

ارزش معاملات خرد امروز ۴/6 هزار میلیارد تومان بود. گروه انبوه‌سازی امروز هم با ارزش معاملات 277 میلیارد تومانی در صدر صنایع با بیشترین ارزش دادوستد قرار داشت.

در میان نمادهای بورسی «اخابر» با ارزش معاملات 88 میلیارد تومان و در میان نمادهای فرابورسی «ثتران» با ارزش 96 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را در میان نمادهای بورس و فرابورس داشتند. امروز خبرها حاکی از آن بود که توجه خریداران به نماد «اخابر» در خصوص تجدید ارزیابی این شرکت بوده است. این نماد امروز در سقف قیمت معامله شد.

در جریان معاملات امروز 283 نماد در محدوده مثبت و 393 نماد منفی دنبال شدند. ارزش صفوف خرید 282 میلیارد تومان و صفوف فروش 294 میلیارد تومان بود. «فنر» که به تازگی عرضه اولیه شده است، با ارزش صف 170 میلیارد تومان بیشترین ارزش صف خرید و در مقابل «کرومیت» امروز سنگین‌ترین صف فروش را داشت.

جزییات معاملات روزانه را در انیگما مشاهده کنید

سهامداران حقوقی امروز هم مالکیت‌ها را از آن خود کردند. بر این اساس در جریان دادوستدهای روزانه 2/4 میلیارد تومان از سبد سهامی سهامداران خرد به پرتفوی بورسی سهامداران حقوقی منتقل شد.

کاهش حاشیه سود خالص پاییز کل بازار نسبت به تابستان

نمودار ذیل روند حاشیه سود خالص کل بازار سهام (سهام بورسی، فرابورسی و بازار پایه) طی 4 فصل گذشته را نشان می‌دهد. در فصل پاییز 1402 حاشیه سود خالص کل بازار 10/6 درصد شده است این در حالی است که در تابستان این عدد 17/2 درصد بوده است. در فصل بهار نیز حاشیه سود خالص 28 درصد بوده است. بنابراین میان سه فصل بهار، تابستان و پاییز، فصل بهار بهترین عملکرد در خصوص سودسازی را داشته است. باید دید در زمستان روند تغییر خواهد کرد؟

مهم‌ترین اخبار اثرگذار بر بورس امروز

امروز خبرهای متعددی در بازار سهام به گوش می‌خورد که مهم‌ترین و تاثیرگذارترین آن به شرح ذیل است:

خبر: بررسی دستورالعمل تنظیم بازار ورق گرم فولادی از سوی شورای رقابت؟

امروز در سایت شورای رقابت مشاهده شد که در 24 بهمن ماه دستورالعمل تنظیم بازار ورق گرم فولادی بررسی خواهد شد. اقدامات اخیر سیاست‌گذاران در حوزه فرآورده‌های نفتی، خودرو و … معامله‌گران را این بار نسبت به بازار فولاد نگران کرده است. انعکاس این نگرانی در بازار سهام امروز کاملا مشهود بود.

خبر: عرضه اولیه «بیوتیک»

چهارشنبه 18 بهمن 1402، سهام شرکت آنتی‌بیوتیک‌سازی ایران به روش ترکیبی و دو مرحله‌ای در نماد معاملاتی «بیوتیک» در بازار دوم فرابورس ایران عرضه اولیه خواهد شد.

4.7/5 - (3 رای)

لیلا لامعی

علاقه به علم اقتصاد، من را به سمت یادگیری و کسب مهارت در زمینه تولید محتوای تحلیلی در حوزه‌های اقتصادی به ویژه حوزه بازار سرمایه سوق داد. در این بین با اخذ مدرک MBA مدیریت مالی و کسب سابقه حضور بیش از 8 سال در نهادها و رسانه‌های مطرح اقتصادی سعی بر ایجاد محتوای با کیفیت و کاربردی دارم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا