اخبار بورس

سرخی نماگرها در اولین روز بهمن ماه – معاملات بورس یک بهمن ماه ۱۴۰۲

بازار سهام امروز متاثر از خبرهای سیاسی و بخشنامه تعیین نرخ‌ خوراک و فرآورده‌های نفتی که روز قبل منتشر شد، با فشار عرضه همراه بود. البته شدت این فشارها با شفاف‌سازی برخی نمادهای پالایشی‌ تعدیل و شاهد رنج مثبت در برخی از این نمادها بودیم. بنابراین شاخص کل بورس امروز هم با افت ۰/۶۳ درصدی همراه و به عدد 2,153,212 واحد تنزل یافت. سه نماد «تاپیکو»، «شستا» و «شتران» بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند.
شاخص کل هم‌وزن نیز به واسطه عرضه بیشتر برای سهام کوچکتر افت بیشتری را تجربه کرد و ۱/۳ درصد از ارتفاعش کاسته شد. در فرابورس اما نماگرها افت به مراتب بیشتری را تجربه کردند. نماگر اصلی این بازار امروز ۱/۴۳ درصد عقب‌نشینی داشت. شاخص کل هم‌وزن فرابورس نیز ۱/۷ درصد تنزل یافت.

گزارش بازار یک بهمن ۱۴۰۲

ارزش معاملات خرد امروز ۵/۸ هزار میلیارد تومان بود. بیشترین خروج پول حقیقی از نمادهای صنعت فلزات اساسی (۱۹۰ میلیارد تومان) بود. در مقابل شاهد ورود پول حقیقی‌ها (286 میلیارد تومان) به صندوق‌های درآمد ثابت بودیم.

گروه فلزات اساسی امروز بیشترین ارزش معاملات (۴۹۲ میلیارد تومان) را در میان سایر صنایع داشت. پس از آن همچنان گروه خودرو قطعات در صدر بیشترین ارزش معاملات قرار دارند.

در میان نمادهای بورسی «ذوب» با ارزش معامله 236 میلیاد تومان و در بازار فرابورس «فصبا» با ارزش 530 میلیارد تومان، در صدر نمادهای بورس و فرابورس با بیشترین ارزش معامله قرار داشت.

نماد معاملاتی «ذوب» امروز طی شفاف‌سازی در سامانه کدال اعلام کرد که ارزش زمین‌هایش 71 هزار میلیارد تومان است. با این میزان قیمت سهام ذوب پس از افزایش سرمایه برای معامله‌گران بسیار جذاب خواهد بود. فصبا نیز همچنان صف فروش است و حمایت و خرید حقوقی‌ها همچنان برای تغییر روند این نماد ادامه دارد.

امروز ۵۱۸ نماد با افت قیمت همراه شدند. در مقابل ۱۵۳ نماد سبزپوش بودند. ارزش صفوف خرید ۸۳ میلیارد تومان و صفوف فروش ۳۹۸ میلیارد تومان بود. نماد معاملاتی «وحافظ» با ارزش صف ۷/۲ میلیارد تومان سنگین‌ترین صف خرید را داشت. امروز نمادهایی که به تازگی عرضه اولیه شده بودند، صف خرید را واگذار و با افزایش عرضه صف فروش شدند، به طوری‌که «نخریس» با ارزش صف ۱۳۴ میلیارد تومان بیشترین ارزش صف فروش را داشت. پس از آن نماد «داتام» صف فروش ۵۸ میلیارد تومانی داشت. حدود نیمی از ارزش صفوف به این دو نماد اختصاص داشت.

جزییات معاملات روزانه را در انیگما مشاهده کنید

امروز هم مالکیت‌ها به سهامداران حقوقی رسید. در جریان دادوستد امروز سهامی به ارزش ۶۳7 میلیارد تومان از سبد سهامی حقیقی‌ها به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد.

P/E کل بازار کاهش یافت؟

با افت این روزهای قیمت سهام شرکت‌ها شاهد کاهش P/E گذشته نگر و فوروارد در کلیات بازار سهام هستیم. با پایان معاملات امروز نسبت P/E ttm به عدد 6/9 و P/E فوروارد تحلیلی انیگما به عدد 5/97 تنزل یافته است. از طرفی این روزها شاهد انتشار گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌ها هستیم. با بررسی گزارش‌ها و رشد سودآوری شرکت‌ها در حالی که کاهش قیمت‌ها را در سهام داشتیم، نسبت P/E ttm فصلی بازار به کمترین میزان از ابتدای 1398 رسیده است. بنابراین در‌میابیم که سهام بسیاری از شرکت‌ها کمتر از ارزش واقعی آن معامله می‌شوند. براساس نمودار ذیل شاهد واگرایی دو نسبت P/E گذشته‌نگر و فوروارد هستیم. این نشان می‌دهد که تحلیلگران انتظار رشد بیشتر قیمت‌ها را براساس معیارهای ارزندگی همچون سودآوری را دارند.

نمودار P/E تحلیلی و گذشته نگر
امتیاز خود را ثبت کنید
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا