اخبار بورس

چرا پالایشی‌ها منفی شدند؟ – معاملات بورس 30 دی ماه ۱۴۰۲

در آخرین روز معاملاتی دی ماه، انتشار دستورالعمل قیمت‌گذاری نفت خام و فرآورده‌های نفتی منجر به واکنش منفی سهامداران نمادهای پالایشی شد. رشد عرضه در این نمادها بر کلیات بازار سهام اثر منفی گذاشت. علت آن هم وزن سنگین این نمادها در ارزش کل بورس ایران است.

بنابراین با پایان معاملات امروز شاخص کل بورس با افت ۰/87 درصدی به عدد 2,166,943  واحد تنزل یافت. شاخص کل هم‌وزن نیز 1/05 درصد عقب‌نشینی کرد. در فرابورس نیز شاهد افت نماگرها بودیم. شاخص کل این بازار با افت حدود یک درصدی و شاخص کل هم‌وزن آن با افت 1/23 درصدی همراه شدند.

گزارش بازار 30 دی ۱۴۰۲

در جریان دادوستدهای خرد امروز سهامی به ارزش 6/4 هزار میلیارد تومان میان سهامداران معامله شد. علت رشد ارزش معاملات خرد افزایش فشار عرضه‌ها بود. در حال حاضر ارزش معاملات خرد 15 درصد زیر میانگین از ابتدای سال (۷.6 هزار میلیار تومان) است.

گروه خودرو و قطعات امروز هم با ارزش 386 میلیارد تومان در صدر ارزش معاملات روزانه قرار گرفت.

پس از خودرو، گروه محصولات شیمیایی با محوریت نمادهای پالایشی امروز به واسطه بخشنامه جدید ارزش معاملات بالایی (294 میلیارد تومان) ثبت کرد. شاخص این صنعت امروز 0/74 درصد افت کرد.

نماد معاملاتی «شستا» امروز با ارزش معاملات 136 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را در میان نمادهای بورسی داشت. در نمادهای فرابورسی «فصبا» با ارزش معاملات 486 میلیارد تومان (7/5 درصد از ارزش معاملات خرد) بیشترین ارزش معاملات را داشت. این نماد در تیرماه پذیره‌نویسی شد و پس از آن به دلیل افزایش سرمایه متوقف شد. پس از 4 ماه در تاریخ 28 آبان فصبا در مرحله کشف قیمت با نرخ ۶۳۰ تومان بازگشایی شد. طی روزهای اخیر شاهد صف فروش سنگین در این نماد هستیم. امروز هم این نماد با ارزش صف 292 میلیارد تومان سنگین‌ترین صف فروش را داشت.

امروز 562 نماد معاملاتی با افت قیمت همراه شدند. در مقابل 110 نماد در محدوده مثبت دنبال شدند. ارزش صفوف خرید 89 میلیارد تومان و صفوف فروش 808 میلیارد تومان بود.

جزییات معاملات روزانه را در انیگما مشاهده کنید

حضور پررنگ حقیقی‌ها در صف عرضه

در جریان دادوستدهای امروز سهامی به ارزش 935 میلیارد تومان از سبد سهامی حقیقی‌ها به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. بنابراین برای ششمین روز متوالی سهامداران عمده مالکیت‌های سهام را از آن خود کردند. بیشترین خالص خرید سهامداران خرد از گروه انبوه‌سازی بود. در مقابل حقوقی‌ها بیشتر سهام فلزات اساسی خریدند.

نمودار ذیل روند خالص ورود پول حقیقی را از ابتدای دی ماه تاکنون نشان می‌دهد،در این بازه زمانی تنها دو روز معاملاتی آن هم در تاریخ ۹ و 20 دی ماه حقیقی‌ها خالص خرید مثبت داشتند.

خالص ورود پول حقیقی

مهم‌ترین اخبار اثرگذار بر بورس امروز

دستورالعمل تعیین نرخ خوراک و فرآورده‌های اصلی تولیدی پالایشگاه‌ها امروز ابلاغ شد. این خبر منجر به واکنش سهام پالایشی شد.

خبر: قیمت خوراک و فرآورده‌ های نفتی تعیین شد

وزارت نفت امروز طی بخشنامه‌ای نحوه قیمت‌گذاری نرخ خوراک و فرآورده‌های نفتی و گازی را ابلاغ کرد. براساس این بخشنامه نحوه قیمت‌گذاری نفت خام و میعانات گازی نسبت به قبل بدون تغییر ماند. اما موضوعی که منجر به واکنش بسیار شد، نحوه قیمت‌گذاری بنزین و گازوییل با سولفور بالا بود. به عبارتی قیمت‌گذاری در راستای افزایش کیفیت این دو محصول بوده که کاهش نرخ‌ها و تعدیل سود را در فرآورده‌های نفتی خواهد داشت. براساس این بخشنامه مرجع قیمت‌گذاری بنزین از بنزین اکتان ۹۵ سنگاپور به بنزین اکتان ۹۵ فوب خلیج فارس تغییر کرده است. نرخ بنزین اکتان خلیج فارس از سنگاپور ارزان‌تر است. در واقع پالایشگاه‌هایی که بنزین با اکتان پایین‌تر تولید کنند، بیشتر متحمل کاهش سود و کرک اسپرد این محصولات خواهند شد.
اما موضوعی که بیشتر مورد توجه قرار گرفت، ناآگاهی اهالی بازار سهام از اثر دستورالعمل منتشر شده بود، به عبارتی نوعی ترس در رفتار معامله‌گران وجود دارد که هرگونه عاملی که حتی نسبت به آن شناخت ندارند، بنابر احتیاط منجر به واکنش منفی خواهد شد.

5/5 - (2 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا