اخبار بورس

قیمت خوراک و فرآورده‌ های نفتی تعیین شد

وزارت نفت طی بخشنامه‌ای نحوه محاسبه قیمت خوراک نفتی، میعانات گازی و سایر فرآورده‌های نفتی را تا پایان 1402 ابلاغ کرد.

نحوه محاسبه قیمت نفت خام

قیمت هر بشکه نفت خام تحویلی به شرکت‌ها براساس فرمول ذیل و با لحاظ اثر دانسیته واقعی نفت خام تحویلی (برحسب شاخص API) نسبت به دانسیته نفت خام سبک صادراتی ایران و دانسیته نفت خام سنگین ایران در هر ماه شمسی محاسبه شده است.

دانسیته در واقع چگالی نفت خام است که بر حسب شاخص API مشخص می‌شود. شاخص API یک کمیت برای سنجیدن چگالی نفت خام است. فرمول و متغیرهای فرمول قیمت نفت خام تحویلی را در ذیل مشاهده کنید:

قیمت هر بشکه نفت خام
متغیرهای فرمول نفت خام

همچنین قیمت نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران براساس فرمول ذیل محاسبه شده است:

قیمت نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران
متغیرهای قیمت نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران

در این خصوص گفته شده است که در صورتی که قیمت نفت خام و یا میعانات گازی میدان «هنگام» تحویلی به شرکت‌ها، از قیمت میعانات گازی میدان پارس جنوبی بیشتر شود، در محاسبه ارزش خوراک تحویلی قیمت اخیر لحاظ خواهد شد.

قیمت میعانات گازی پارس جنوبی

قیمت میعانات گازی براساس فرمول ذیل و با لحاظ متغیرهای جدول به شرح ذیل است:

قیمت میعانات گازی
متغیرهای قیمت میعانات گازی

قیمت هر بشکه میعانات گازی میادین پارسیان، کنگان، سرخون، آغار و دالان برابر با قیمت هر بشکه میعانات گازی میدان پارس جنوبی به علاوه 60 سنت است.

قیمت نفتای طبیعی تحویلی به شرکت‌های موضوع این ابلاغیه برابر با قیمت خوراک میعانات گازی تحویلی به آن شرکت در ماه متناظر است.

در خصوص شرکت‌هایی که فرآورده نفتی از آنها دریافت نمی‌شود، قیمت هر بشکه میعانات گازی تحویلی برابر با میانگین قیمت میعانات گازی صادراتی فوب ایران است.

قیمت انواع فرآورده‌های بنزینی

در فرمول‌های محاسباتی قیمت انواع فرآورده‌های بنزین، مشخصاتی همچون درجه اکتان و میزان آروماتیک، بنزن، گوگرد و و الفین مجاز لحاظ شده است. میانگین قیمت بنزین با درجه اکتان ۹۵ در منطقه خلیج فارس، مبنای قیمت‌گذاری انواع فرآورده‌های بنزین دریافتی است. همچنین ارزش هر درجه اکتان از کسر میانگین قیمت‌های بنزین فوب سنگاپور با درجه اکتان 92 و 95 و تقسیم آن بر 3 محاسبه می‌شود. به ازای انحراف هر یک از شاخص‌های کیفی آروماتیک، بنزن، گوگرد و الفین فرآورده بنزین دریافتی نسبت به محدوده مجاز تعریف شده برای فرآورده بنزین مورد استناد با درجه اکتان ۹۵ در منطقه خلیج فارس در نشریه Platts معادل ارزش یک درجه اکتان از قیمت مرجع کسر می‌شود.

مشخصات کیفی بنزین اکتان 95
تعریف انواع فرآورده‌ای بنزین دریافتی
قیمت انواع فرآورده های بنزین

قیمت‌ سایر فرآورده‌های نفتی همچون نفت کوره، نفت گاز، سوخت هوایی، نفت سفید، پروپان و بوتان و جزییات بیشتر هر یک از این فرآورده‌ها را در PDF زیر بخوانید:

5/5 - (1 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا