اخبار بورس

رشد بورس با اهرم دلار – بورس 24 دی ماه ۱۴۰۲

چهارمین رشد متوالی شاخص کل بورس امروز رقم خورد. این نماگر با رشد 0/77 درصد به عدد 2,197,294 واحد رسید. بنابراین بازدهی این شاخص از ابتدای سال تاکنون 12 درصد شد.

شاخص کل‌ هم‌وزن نیز امروز رشد 0/5 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد. هرچند رشد نمادهای بزرگتر، منجر به افزایش بیشتر شاخص کل بورس شدند. در فرابورس نیز نماگرها روند مثبتی داشتند. شاخص کل این بازار امروز حدود یک درصد افزایش یافت. شاخص کل هم‌وزن این بازار نیز 0/74 درصد به جلو گام برداشت. بازدهی این نماگر از ابتدای سال تاکنون به 41 درصد رسید.

گزارش بازار 24 دی ۱۴۰۲

علیرغم رشد بیشتر نماگرهای بورس و فرابورس امروز، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) اما نسبت به روز گذشته کاهش اندکی داشت و به عدد 6/3 هزار میلیارد تومان رسید. پس از صندوق‌های درآمد ثابت، سهامی و کالایی که در مجموع 6/7 هزار میلیارد تومان ارزش معاملاتشان بوده است، در میان سهام اما گروه خودرو و ساخت قطعات با ارزش معاملات 425 میلیارد تومانی در صدر ارزش معاملات روزانه قرار داشت. امروز به واسطه گرایش سهامداران به سهام دلاری، از شدت توجهات به نمادهای این گروه کاسته و بسیاری از نمادهای این گروه به محدوده‌های منفی کشانده شدند.

نماد «خگستر» با ارزش 87 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را در میان نمادهای بورسی داشت. در میان فرابورسی‌ها بانک دی امروز در صدر ارزش معاملات بود. این نماد امروز با افزایش عرضه در محدوده منفی معامله شد. پس از خودرویی‌ها، گروه محصولات شیمیایی ارزش معاملات بالایی داشت.

ارزش صفوف خرید 358 میلیارد تومان و صفوف فروش 107 میلیارد تومان است. «نخریس» امروز هم با ارزش صف 121 میلیارد تومانی بیشترین ارزش صف خرید را داشت. در مقابل فنرژی امروز هم سنگین‌ترین صف فروش را داشت.

جزییات معاملات روزانه را در انیگما مشاهده کنید

در جریان دادوستدهای امروز سهامی به ارزش 38 میلیارد تومان از سبد سهامی حقیقی‌ها به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. بنابراین امروز هم مالکیت‌های سهام به حقوقی‌ها رسید.

مثبت و منفی‌های بورس امروز

امروز 394 نماد با افزایش قیمت همراه بودند. این در حالی بود که 292 نماد افت قیمت داشتند. در نمودار ذیل مقایسه تعداد نمادهای مثبت و منفی از ابتدای دی ماه 1402 تا روز گذشته را مشاهده می‌کنید. همان‌طور که در تصویر می‌بینید از نیمه‌های ماه جاری تاکنون به مرور شاهد کمتر شدن اختلاف میان تعداد نمادهای مثبت و منفی بودیم. در زمانی‌هایی این اختلاف به کمترین میزان خود رسیده است. بنابراین هر زمان اختلاف تعداد کمتر می‌شود، نمادهای بزرگتر بازیگران اصلی خواهند بود که روند شاخص کل را تعیین می‌کنند.

تعداد نمادهای مثبت و منفی‌ از ابتدای دی ماه
تعداد نمادهای مثبت و منفی‌ از ابتدای دی ماه

چرا بورس مثبت است؟

امروز خبرهای متفاوتی منتشر شد. از جمله این خبرها ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروی نو، درخواست صادرکنندگان از بانک مرکزی برای عرضه طلا در بورس کالا و یا مرکز مبادلات ارزی و پیشنهاد دولت برای افزایش نرخ ارز ترجیحی در سال آینده بود، اما مهم‌ترین فاکتور رشد امروز، رشد نرخ دلار بود. دلار امروز تا نزدیکی 53 هزار تومان پیشروی کرد، هرچند به مرور اندکی تعدیل یافت. همچنین رشد قیمت طلا که البته ترمز آن کشیده شد، نیز این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته و صندوق‌های طلا را با افزایش تقاضا همراه کرده بود. امروز هم 530 میلیارد تومان پول از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شد. صندوق‌های اهرمی همپنان مورد توجه قرار دارند. هرچند امروز با نزدیک شدن به پایان معاملات تعدیل یافتند. در عوض سایر صندوق‌های سهامی با افزایش تقاضا همراه بودند.

مقاله پیشنهادی: صندوق سهامی

5/5 - (2 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا