اخبار بورس

رشد نماگرها در بازار سهام- بورس 20 دی ماه 1402

بازار سهام معاملات آخرین روز هفته را با سبزپوشی نماگرها پایان داد. بنابراین این نماگر بورسی امروز با رشد 0/68 درصدی به عدد 2,170,966 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز امروز رشد 0/61 درصدی را تجربه کرد.

در فرابورس نیز نماگرها به مثابه شاخص‌های بورسی سبزپوش بودند. بر این اساس امروز شاهد رشد 0/26 درصدی شاخص کل این بازار بودیم. شاخص هم‌وزن این بازار نیز 0/59 درصد به جلو گام برداشت.

عملکرد هفتگی بازار سهام

شاخص کل بورس و اوراق بهادار تهران سومین هفته دی ماه را با رشد 0/7 درصدی سپری کرد. بنابراین بازدهی این نماگر بورسی از ابتدای سال تاکنون به 10/7 درصد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز این هفته ۰/9 درصد به ارتفاعش افزوده شد. بازدهی این نماگر از ابتدای سال حدود 30 درصد است.

در فرابورس نیز شاخص کل در مقیاس هفتگی ۰/3 درصد رشد کرد. شاخص هم‌وزن فرابورس اما در این مدت زمان رشد به مراتب بیشتری نسبت به سایر نماگرها داشت. این نماگر در مقیاس هفته رشد 1/1 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.

ارزش معاملات خرد به طور میانگین این هفته ۵ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به میانگین هفته قبل‌تر 0/7 درصد افزایش یافت.

گزارش بازار 20 دی ۱۴۰۲

در جریان دادوستدهای امروز بازار سهام ارزش معاملات خرد با افزایش محسوسی به 6.2 هزار میلیارد تومان رسید. خودرویی‌ها امروز هم به واسطه اخبار مساعد و پیشروی نماد خودرو با ارزش معامله 465 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات روزانه را داشت. محصولات شیمیایی به واسطه توجه به نمادهای پالایشی امروز هم جزو صنایع بسیار مورد توجه بود. ارزش دادوستدهای این صنعت 266 میلیارد تومان ثبت شده است. گروه محبوب انبوه‌سازی که از ابتدای سال رشدهای بسیار بالایی را در نمادهایش شاهد هستیم، با ارزش معاملات 253 میلیارد تومان جزو صنایه با بیشترین ارزش معاملات بود.

سه نماد بورسی «پارسان»، «وبملت» و «فملی» و سه نماد فرابورسی «فزر» و «حگهر» و «خاور» بیشترین اثر مثبت را بر دوشاخص بورس و فرابورس داشتند.

امروز 399 نماد با افزایش قیمت همراه بودند. در مقابل 276 نماد در محدوده‌های منفی دنبال شدند. ارزش صفوف خرید 153 میلیارد تومان و صفوف فروش 394 میلیارد تومان بود. «نخریس» که به تازگی عرضه اولیه شده، با ارزش صف 35 میلیارد تومان سنگین‌ترین صف خرید و لیپام سنگین‌ترین صف فروش امروز را داشت.

امروز بالاخره پس از 8 روز مالکیت‌ها از آن سهامداران حقیقی شد. در جریان دادوستدهای امروز سهامی به ارزش 64 میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران عمده به سبد سهامی سهامداران خرد منتقل شد.

جزییات معاملات روزانه را در انیگما مشاهده کنید

فروش شرکت‌ها افزایش خواهد یافت؟

نسبت P/S تحلیلی بازار در حال حاضر بر روی عدد 1/10 است. این در حالی است که نسبت P/S ttm بازار سهام 1/59 است. نسبت P/S یا همان (Price to Sale) نسبت قیمت به فروش است. کمتر بودن نسبت P/S تحلیلی نسبت به P/S ttm نشان می‌دهد که تحلیلگران انتظار دارند، فروش شرکت‌ها بیشتر از قیمت سهام خواهد شد. فروش بیشتر منجر به رشد ارزش سهام می‌شود. البته بررسی این نسبت به تنهایی نمی‌تواند ارزش سهام شرکت‌ها را مشخص کند. برای این منظور باید سایر نسبت‌ها و فاکتورهای اثرگذار بر قیمت سهم نیز بررسی شود.

مهم‌ترین اخبار اثرگذار بر بورس امروز

بازدهی ابزارهای اهرمی بازار سهام، رشد قیمت دلار، تحولات خودرو و تغییر در سیاست‌گذاری پولی از سوی بانک‌مرکزی از جمله محرک‌های بورس هستند.

خبر: نرخ دلار افزایش یافت

قیمت دلار در بازار آزاد علیرغم کنترل‌های سیاست‌گذاران ارزی به دنبال خبر حادثه تروریستی کرمان روند افزایشی در پیش گرفت و پس از مدت‌ها وارد کانال 51 هزار تومان شد. رشد قیمت دلار طی یک هفته گذشته حدود 1/6 درصد بود. امروز هم دلار حدود 0/5 درصد نسبت به روز قبل افزایش یافت. بنابراین بسیاری معتقدند که با توجه به این‌که قیمت فعلی دلار با سایر متغیرهای اقتصادی هم‌خوانی ندارد یا به عبارتی سیاست‌گذار ارزی قیمت‌ها را کنترل کرده است، فنر دلار فشرده‌تر شده که با تلنگری فنر اندکی رها و قیمت‌ها رشد می‌کند. رشد قیمت دلار سیگنالی است برای رشد قیمت‌ها در بازار سهام. بنابراین افزایش دلار را می‌توان یکی از عوامل رشد بورس امروز دانست.

خبر: عملکرد مثبت صندوق‌های اهرمی

امروز عملکرد مثبت ابزارهای اهرمی همچون صندوق‌ها و معاملات آپشن بسیار مورد توجه سهامداران بود. بازدهی‌های جذاب صندوق‌های اهرمی نظر بسیاری از سهامداران را به خود جلب کرده است و تحرکات مثبتی در بازار ایجاد کرده است. سازوکار این صندوق‌ها بدین‌صورت است که با استفاده از اهرم مالی سودی به مراتب بالاتر از بازار کسب می‌کنند. باید به این موضوع توجه شود که گرچه این صندوق‌ها جذابیت بالایی به ویژه برای افراد ریسک‌پذیر دارد، اما در زمان زیان نیز اهرم‌ها شدت را بیشتر خواهند کرد. بنابراین در مسیر نزولی نیز این اهرم‌ها با سرعت و شدت بیشتری حرکت خواهند کرد. در جدول ذیل بازدهی صندوق‌های اهرمی از ابتدای آذر تاکنون در مقایسه با سایر نماگرهای بورسی و فرابورسی آورده شده است:

 بازدهی صندوق‌های اهرمی از ابتدای آذر تاکنون

5/5 - (2 رای)

لیلا لامعی

علاقه به علم اقتصاد، من را به سمت یادگیری و کسب مهارت در زمینه تولید محتوای تحلیلی در حوزه‌های اقتصادی به ویژه حوزه بازار سرمایه سوق داد. در این بین با اخذ مدرک MBA مدیریت مالی و کسب سابقه حضور بیش از 8 سال در نهادها و رسانه‌های مطرح اقتصادی سعی بر ایجاد محتوای با کیفیت و کاربردی دارم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا