مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی چکارن – شرکت کارتن ایران

در این مقاله، تحلیل چکارن به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین تولیدکننده کارتن و ورق در کشور انجام شده است. شرکت کارتن ایران در سال 1338 تاسیس شد. این شرکت با توجه به فضای رقابتی بسیار، جزو 5 بازیگر اصلی این صنعت می‌باشد. شرکت کارتن ایران تاریخ 1356/08/11 با نماد «چکارن» در گروه سلولزی در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. در این مقاله به تحلیل بنیادی چکارن و محاسبه EPS تحلیلی و P/E فوروارد این شرکت پرداخته شده است.

برای آشنایی بیشتر با تحلیل بنیادی و انواع روش‌های آن، مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

موضوع فعالیت و جایگاه چکارن

موضوع اصلی فعالیت چکارن تهیه، تولید و فروش انواع کارتن، مقوای فشنگی، ورق کارتن و صادرات آن، واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات مورد احتیاج شرکت است. علاوه بر این، واردات کالای مجاز بازرگانی و سرمایه‌گذاری در سایر شرکت‌ها اعم از داخلی یا خارجی از موضوعات فرعی این شرکت است.

با توجه به فعالیت شرکت در صنعت کارتن و ورق کنگره‌ای‌، سهم تولید محصولات مختلف شرکت از کل فروش بازار داخلی و صادرات آن در سال 1400 به‌صورت زیر است:

نوع محصولکل بازار داخلیسهم شرکت از بازار داخلیصادرات
کارتن و ورق496٬833 تن16٬410 تن معادل 3٫30 درصد

سرمایه و ترکیب سهامداران چکارن

سرمایه چکارن در بدو تاسیس مبلغ 280 میلیون ریال بوده است. شرکت کارتن ایران چندین مرحله افزایش سرمایه داشته است که آخرین آن سال 1399 از محل تجدید ارزیابی (زمین و ساختمان) بوده است. در این مرحله سرمایه شرکت به 236 میلیارد تومان رسیده است.

در لیست زیر سهامداران بالای یک درصد چکارن نمایش داده شده است. طبق این جدول بسیاری از سهام این شرکت متعلق به اشخاص حقیقی است. همچنین گروه صنعت سلولزی تامین‌گستر نوین و رحیم شبستری از دیگر سهامداران این شرکت در تحلیل بنیادی چکارن هستند.

سهامداران چکارن

در حالت تلفیقی سازمان تامین اجتماعی با مالکیت 6٫36 درصد یکی از سهامداران بالای درصد چکارن محسوب می‌شود. در جدول زیر سهامداران چکارن به‌صورت تلفیقی با درصد مالکیت و ارزش آن‌ها نشان داده شده است.

سهامداران تلفیقی شرکت کارتن ایران

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی چکارن

در تحلیل چکارن، مقدار فروش این شرکت در دوره 9 ماهه ابتدای سال 1401 حدود 10 هزار و 800 تن بود. این مقدار فروش نسبت به دوره مالی مشابه سال 1400 مقدار ثابتی بوده است. درآمد حاصل از این فروش در همین دوره 304 میلیارد تومان می‌باشد. پیش‌بینی می‌شود چکارن تا پایان سال مالی 1402، 404 میلیارد تومان از فروش محصولات خود درآمد به‌دست آورد. در جدول زیر جزئیات مقدار، قیمت و مبلغ فروش محصولات چکارن برای 4 دوره مالی گذشته و همچنین پیش‌بینی تیم تحلیلی انیگما از این مقادیر تا پایان سال جاری آورده شده است.

فروش در تحلیل بنیادی چکارن

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل چکارن

در تحلیل بنیادی چکارن، کاغذ و نشاسته از مهم‌ترین مواد اولیه‌های شرکت هستند. چکارن در دوره مالی 9 ماهه منتهی به 1401/09/30، 12٬282 تن مواد اولیه مصرف کرده است. هزینه تامین مواد اولیه در این دوره مبلغ 231 میلیارد تومان بوده است. این مبلغ هزینه‌شده نسبت به دوره مالی مشابه 1400، 21 درصد افزایش یافته است. نرخ کاغذ متاثر از نرخ ارز و تورم می‌باشد که باتوجه به روند افزایشی نرخ ارز، مبلغ مواد مستقیم مصرفی افزایش یافته‌ است. در جدول‌ زیر، پیش‌بینی مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی برای پایان سال مالی 1402 نمایش داده شده است.

مواد اولیه مصرفی در تحلیل چکارن

سربار چکارن

اقلام سربار شامل استهلاک، سوخت و سایر می‌باشد. هزینه سربار چکارن در دوره 9 ماهه ابتدای سال 1401 حدود 9 میلیارد تومان بوده است که نسبت به دوره مالی مشابه سال 1400، 27 درصد افزایش داشته است. تحلیلگران انیگما سربار را در تحلیل چکارن تا پایان سال مالی 1402، 15 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌کنند.

سربار شرکت کارتن ایران

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی چکارن

در صورت سود و زیان چکارن، بهای تمام‌شده درآمدهای عملیاتی در دوره 9 ماهه منتهی به آذرماه 1401، مبلغ 267 میلیارد تومان بود. با کسر هزینه بهای تمام‌شده از درآمدهای عملیاتی، سود ناخالص در همین دوره برابر با 36 میلیارد تومان است. سود ناخالص نسبت به دوره مالی مشابه سال 1400، 22 درصد افزایش داشته است. همچنین در تحلیل چکارن سود خالص این شرکت در دوره 9 ماهه منتهی به 1401/09/30 برابر با 15 میلیارد تومان بود. سود خالص چکارن برای پایان سال مالی 1402 حدود 20 میلیارد تومان برآورد شده است.

صورت سود و زیان در تحلیل چکارن

سود مجمع (DPS) چکارن

طبق صورت سود و زیان این شرکت، سود خالص چکارن در پایان سال مالی 1400، 124 ریال بوده است. تاریخ مجمع عمومی عادی سالیانه چکارن 1401/05/23 بود. طبق تصمیمات این مجمع سود نقدی به ازای هر سهم 15 ریال تصویب شده است.

تاریخ پرداخت سود چکارن از ابتدای بهمن‌ماه بود. در تاریخ مذکور سود سهامدارن حقیقی و حقوقی از طریق سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب سهامدارن واریز شده است.

لذا از سهامداران درخواست می‌شود در صورت عدم تکمیل ثبت‌نام نسبت به ثبت‌نام در سامانه سجام اقدام نمایند.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی چکارن منتهی به 1402/12/29

در تحلیل بنیادی چکارن نرخ خرید مواد اولیه برابر با آخرین نرخ خرید فصلی و نرخ فروش محصولات برابر با آخرین نرخ فروش ماهانه شرکت در نظرگرفته شده است. برای محاسبه ای پی اس تحلیلی چکارن، اگر نرخ افزایش حقوق و دستمزد و تورم در سال 1402 برابر 30 درصد باشد؛ آنگاه EPS تحلیلی چکارن 85 ریال برآورد می‌شود. باتوجه به قیمت روز این سهم در تاریخ 1402/01/30 در سایت www.tsetmc.com تقسیم بر EPS تحلیلی، P/E فوروارد در تحلیل چکارن برابر 83٫8 برآورد شده است.

تحلیل بنیادی چکارن

مقاله پیشنهادی: آموزش تحلیل بنیادی

نمودار قیمتی چکارن

با توجه به چارت زیر که بیانگر روند قیمتی سهام چکارن است، این شرکت بعد از سیر صعودی خود تاریخ 1399/04/11 در بالاترین قیمت به ارزش بازار 2٬751 میلیارد تومان بوده است. سپس روند نزولی قیمت این سهم آغاز شده و تا آبان ماه 1401 روند ثابتی را طی کرده است. باتوجه به رشد بازار قیمت سهام این شرکت از آبان ماه 1401 افزایش یافته و در حال حاضر با توجه به این رشد در تحلیل چکارن ارزش بازار این سهم تاریخ 1402/01/30 به 1٬807 میلیارد تومان رسیده است.

نمودار قیمتی سهام شرکت کارتن ایران
5/5 - (3 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا