تحلیل‌ بنیادی

تاثیر تغییرات نرخ بیلت و اسلب بر سودآوری شرکت‌های فولادی

تحلیل حساسیت یکی از مهم‌ترین بخش‌های تحلیل بنیادی شرکت‌ها می‌باشد. در هفته‌های پایانی خرداد، شاهد افت برخی کامودیتی‌ها نظیر بیلت و اسلب بودیم. این امر تاثیر به‌سزایی در روند فروش و سودسازی شرکت‌های فعال در این صنعت خواهد داشت. در این مقاله به تحلیل حساسیت و تاثیر قیمت این کامودیتی‌ها بر بزرگ‌ترین فولادسازان بورسی طبق 3 سناریو مورد بررسی قرار گرفته است.

انیگما بزرگ‌ترین مرجع تحلیل بنیادی بورس ايران

شما می‌توانید با ثبت‌نام در سایت انیگما و خرید محصول بنیادی به بروزترین تحلیل بنیادی شرکت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری دسترسی داشته باشید.

بزرگ‌ترین شرکت‌های فولادی

در زنجیره تولید فولاد، سنگ‌آهن پس از استخراج از معدن و انجام عملیات کنسانتره‌سازی در معدن، به واحد انباشت و برداشت و به کارخانجات گندله‌سازی منتقل و به گلوله‌های کوچکی به نام گندله تبدیل می‌شود. گندله‌ها بعد از انجام عملیات پخت، در کوره احیاء مستقیم با استفاده از گازهای احیائی که از ریفرمرهای گاز طبیعی به دست می‌آیند، احیاء می‌شوند. محصول این عملیات آهن اسفنجی نام دارد که در کوره‌های قوس الکتریکی ذوب شده و پس از پالایش و آلیاژسازی به فولاد مذاب تبدیل می‌شود. فولاد مذاب تهیه شده توسط ماشین‌های ریخته‌گری مداوم به بیلت، بلوم و اسلب تبدیل می‌شود.

هریک از شرکت‌های فولادی در بخشی از این زنجیره فعالیت دارند. از بزرگ‌ترین شرکت‌های فولادی می‌توان به فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان و فولاد هرمزگان جنوب اشاره کرد. در ادامه ارزش بازار هر یک از شرکت‌های فوق در تاریخ 29 خرداد و نسبت‌های پی بر ای و پی بر اس گذشته‌نگر هر یک آمده است.

بزرگ‌ترین شرکت های فولادی

شرکت فولاد مبارکه اصفهان به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت فعال در این صنعت، از تولید و استخراج سنگ‌آهن  تا تولید نورد فولاد را پوشش می‌دهد. این شرکت دارای نسبت P/E گذشته‌نگر 4/82 می‌باشد.

شرکت فولاد خوزستان نیز بزرگ‌ترین عرضه‌کننده محصولات نیمه‌نهایی فولادی مانند اسلب، بلوم و بیلت است. همچنین فولاد هرمزگان جنوب نیز در زمینه تولید آهن اسفنجی، شمش اسلب و بریکت فعالیت می‌کند.

روند نرخ جهانی بیلت و اسلب

یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر سودآوری شرکت‌های فولادی، قیمت‌گذاری محصولات این صنعت است. نرخ محصولات فولادی در بازارهای صادراتی براساس قیمت‌های جهانی شمش، بیلت و اسلب محاسبه می‌شود. اما در بازارهای داخلی نرخ فروش محصولات فولادی در بورس کالا و براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. در ادامه چارت قیمتی بیلت و اسلب در 5 سال گذشته نمایش داده شده است.

نرخ جهانی بیلت
چارت نرخ جهانی بیلت
نرخ جهانی اسلب
چارت نرخ جهانی اسلب
  • شما می‌توانید در محصول کامودیتی انیگما چارت قیمتی تمامی کامودیتی‌ها را مشاهده کنید.

تحلیل حساسیت شرکت‌های فولادی نسبت به بیلت و اسلب

به میزان تغییر سود یک شرکت به ازای 1 درصد تغییر در کامودیتی مورد نظر، تحلیل حساسیت گفته می‌شود. حساسیت هر شرکت نسبت به یک کامودیتی می‌تواند مثبت یا منفی باشد. حساسیت مثبت منجر به افزایش و حساسیت منفی منجر به کاهش سود آن شرکت خواهد شد.

←برای آشنایی بیشتر با تحلیل حساسیت و انواع آن، مطالعه مقاله چگونه تحلیل حساسیت به شناسایی سهام در بورس کمک می‌کند؟ پیشنهاد می‌شود.

در ادامه حساسیت سه شرکت بزرگ فولادی نسبت به این دو کامودیتی نمایش داده شده است. باتوجه به وابستگی مواد اولیه فولاد و هرمز به بیلت، حساسیتشان نسب به این کامودیتی منفی می‌باشد.

تحلیل حساسیت بیلت و اسلب

تحلیل بنیادی شرکت‌های فولادی در 3 سناریو

در ادامه سود خالص به ازای هر سهم (EPS Forward) منتهی به سال 1401 سه نماد فولاد، فخوز و هرمز در 3 سناریو متفاوت توسط تیم تحلیلی انیگما مورد بررسی قرار گرفته است. در سناریو اول قیمت بیلت 500 دلار بر تن و اسلب 505 دلار بر تن در نظر گرفته شده است. سناریوهای دوم و سوم نیز با درنظر گرفتن قیمت بیلت به‌ترتیب 550 و 600 دلار بر تن و قیمت اسلب 560 و 615 دلار بر تن محاسبه شده است.

-لازم به ذکر است که در تحلیل‌های انجام شده، میانگین قیمت دلار در سال 1401، 25000 تومان درنظر گرفته شده است.

تحلیل بنیادی فولادی‌ها

در جدول زیر نیز نسبت P/E تحلیلی هر یک از شرکت‌های فوق باتوجه به قیمت روز آن‌ها در تاریخ 29 خرداد در سایت TSE قابل مشاهده می‌باشد. طبق تحلیل انجام شده، در صورتی که قیمت بیلت و اسلب بیش از این کاهش یابد، نسبت پی بر ای تحلیلی دو نماد فخوز و هرمز به بیش از 10 واحد خواهد رسید که این موضوع بیانگر بالا بودن قیمت آن‌ها نسبت به سودآوری آتی‌شان خواهد بود.

پی بر ای تحلیلی فولادی‌ها

شما می‌توانید در محصول تحلیل بنیادی انیگما سودآوری سهم‌های مختلف و پارامترهای تاثیرگذار بر آن را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید با تغییر هر یک از این پارامترها، سودآوری شرکت‌ها را طبق تحلیل خود مشاهده کنید. به‌عنوان مثال در تحلیل بنیادی فولاد مبارکه می‌توانید با تغییر نرخ اسلب و بیلت میزان سودسازی این شرکت را در شرایط مختلف مشاهده کنید.

امتیاز خود را ثبت کنید
۲ دیدگاه
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا