پارامترهای اثرگذار در بورستحلیل صنعت

تحلیل سهام پالایشی و پیش‌بینی گزارش سال 1400 شرکت‌های پالایشی با توجه به کرک اسپرد

افزایش و کاهش قیمت کامودیتی‌ها میزان سوددهی برخی شرکت‌های تولیدی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سهام شرکت‌های پالایشی نیز تحت تاثیر قیمت نفت می‌باشند و یکی از شاخص‌های مهم در تحلیل این صنعت کرک اسپرد است. در این گزارش مطابق کرک اسپرد محقق شده در فصل زمستان، میزان سود شرکت‌ها برای فصل انتهایی و همچنین کل سال 1400 تخمین زده شده است.

شرکت‌های پالایشی کدام‌اند؟

شرکت‌های پالایشی ﻧﻔﺖ ﺧﺎم را به ﮔﺎزﻣﺎﯾﻊ، ﻧﻔﺖ ﺳﻔﯿﺪ، ﺑﻨﺰﯾﻦ، ﮔﺎزوئیل، ﻧﻔﺖ ﮐﻮره و… تبدیل می‌کنند. در حال حاضر ۱۰ شرکت پالایشی در کشور فعالیت می‌کنند. در ادامه نمودار ظرفیت پالایش شرکت‌های پالایشی ایران برحسب بشکه در روز نمایش داده شده است. ظرفیت شرکت پالایش نفت آبادان که در بورس حضور ندارد، 390 بشکه در روز می‌باشد. شرکت پالایش نفت اصفهان نیز با ظرفیت پالایش 370 بشکه در روز به‌عنوان دومین شرکت می‌باشد.

ظرفیت شرکت‌های پالایشی

از میان نمادهای فوق 6 نماد شپنا، شاوان، شراز، شبریز، شبندر و شتران در بورس حضور دارند که زیرمجموعه گروه‌ «فرآورده‌های نفتی، كک و سوخت هسته‌ای» می‌باشند.

شرکت پالایش نفت اصفهان که با نماد شپنا یکی از شرکت‌های مهم در زمینه پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در کشور است. شرکت پالایش نفت بندرعباس با نماد شبندر تنها شرکتی است که قادر به پالایش نفت خام سنگین می‌باشد. در ادامه به بررسی کرک اسپرد هر یک از این نمادها و پیش‌بینی گزارش فصل زمستان شرکت‌ها پرداخته شده است.

کرک اسپرد چیست؟

افزایش یا کاهش قیمت نفت یا فرآورده‌های نفتی به تنهایی در سودسازی شرکت‌های پالایشی تاثیرگذار نیستند و آنچه دارای اهمیت می‌باشد فاصله قیمتی میان این دو می‌باشد. به تفاوت میان قیمت هر بشکه نفت خام و فرآورده‌های نفتی و پالایش شده، کرک اسپرد (Crack Spread) گفته می‌شود.

با توجه به اینکه محصولات شرکت‌های پالایشی دارای نرخ‌های متفاوتی هستند، کرک اسپردهای متفاوتی نیز دارند. بنابراین هرچه یک شرکت دارای محصولات با ارزش افزوده بالاتر و فاصله قیمتی بیشتر با نفت خام در تولیدات خود باشد، شرایط مناسب‌تری در سودآوری ناخالص خواهد داشت.

در ادامه باتوجه به اینکه به‌زودی گزارش‌های 3 ماهه زمستان و سال 1400 شرکت‌ها منتشر می‌شود و همچنین به دلیل افزایشی که کرک اسپرد شرکت‌ها در این 3 ماه داشته است، به بررسی پیش‌بینی سود شرکت‌ها در سال 1400 پرداخته شده است.

پیش‌بینی گزارش سال 1400 شرکت‌های پالایشی‌ در بورس

کرک اسپرد شرکت‌های پالایشی در 3 ماهه انتهای سال 1400 افزایش چشم‌گیری داشته است. به‌طور مثال کرک اسپرد شبندر در 3 ماهه زمستان 1400 برابر با 15،58 و میانگین کرک اسپرد شتران در این مدت برابر با 16،71 بوده است. باتوجه به افزایش کرک اسپرد شرکت‌ها پیش‌بینی می‌شود در صورت‌های مالی سالانه خود که به زودی منتشر خواهند کرد سود زیادی را برای 3 ماهه پایانی سال گزارش کنند. جدول زیر پیش‌بینی سود شرکت‌های پالایشی در زمستان 1400 و درصد پوشش این سود نسبت به 9 ماه گذشته هر یک را نشان می‌دهد.

پیش‌بینی گزارش پالایشی‌ها

نکته قابل توجه در شرکت‌های ذکر شده این است که کرک اسپرد آن‌ها از ابتدای سال 1401 نیز افزایش چشم‌گیری داشته است. به‌طوری که می‌توان پیش‌بینی کرد که این شرکت‌ها در سال جاری نیز سود قابل توجهی به‌دست آورند.

در مثال‌های فوق میانگین کرک اسپرد شرکت پالایش نفت بندرعباس در سال جدید به 24،45 رسیده است، یعنی نزدیک به 64 درصد رشد داشته است. همچنین میانگین کرک اسپرد شتران حدود 65 درصد رشد داشته و میانگین به 25،57 درصد رسیده است.

در بخش کامودیتی سایت انیگما تماتی کامودیتی‌ها ازجمله کرک اسپرد به‌صورت لحظه‌ای گزارش می‌شود. شما می‌تواند با تغییر در مقدار هر یک، تاثیر آن را بر سودسازی شرکت‌های متاثر مشاهده کنید.

1/5 - (1 رای)
۳ دیدگاه
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا