ارزنده‌ترین‌هاتحلیل‌ بنیادی

ارزنده‌ترین شرکت‌های پتروشیمی‌

صنعت پتروشیمی پس از صنایع غذایی و خودروسازی سومین صنعت بزرگ جهان محسوب می‌شود. در ایران شرکت‌های زیادی در بخش‌های مختلف این صنعت فعالیت می‌کنند. در این مقاله به بررسی صنعت پتروشیمی و تاثیر نوسانات قیمت ارز پرداخته شده است. همچنین ارزنده‌ترین سهم‌های پتروشیمی با توجه به نسبت P/E هریک نیز بررسی شده است.

صنعت پتروشیمی

صنعت پتروشیمی به بخشی از صنایع شیمیایی گفته می‌شود که فرآورده‌های شیمیایی را از مواد خام حاصل از نفت یا گاز طبیعی تولید می‌کند. بخش عمده‌ای از محصولات مصرفی، مواد اولیه و محصولات صنعتی از محصولات پتروشیمی به‌دست می‌آیند. صنعت پتروشیمی تأمین‌کننده اصلی مواد مصرفی موردنیاز در بیشتر صنایع مانند شیمیایی، برق و الکترونیک، شوینده‌ها، تایر، خودروسازی، لوازم خانگی، غذایی و… است. شرکت‌های مطرح دنیا در این صنعت شامل برخی از شرکت‌های شیمیایی، شرکت‌های بزرگ نفت و گاز بخش خصوصی و شرکت‌های ملی نفت در هر یک از کشورها هستند.

طبق گزارش موسسهFGE (Fact Global Energy co) در سال 2017 پیش‌بینی شده است تقاضای نفت به‌عنوان خوراک پتروشیمی‌ها 5/6 میلیون بشکه در روز تا سال 2040 افزایش خواهد یافت. همچنین در این گزارش بیان شده است تقاضای نفت در سه حوزه پتروشیمی، حمل و نقل جاده‌ای و حمل و نقل هوایی می‌تواند بیشترین رشد تقاضا را داشته باشد.

صنعت پتروشیمی در ایران

ایران از لحاظ ذخایر نفتی جایگاه چهارم را دارد. همچنین دارای دومین ذخایر بزرگ گاز در دنیا است. 80 درصد از درآمدهای صادراتی ایران از نفت و گاز تامین می‌شود. پیش‌بینی می‌شود تا پایان این دهه 14 درصد از بازار جهانی پتروشیمی در اختیار ایران قرار گیرد. صنعت پتروشیمی در ایران به‌عنوان موتور اقتصاد، نقش تغذیه‌کننده‌ی سایر بخش‌های صنعت را دارد. فعالیت صنعت پتروشیمی در سال 1342 با بهره‌برداری از واحد تولید کود شیمیایی مجتمع پتروشیمی شیراز آغاز شد. سپس در سال 1343 شرکت ملی صنایع پتروشیمی با مالکیت دولت و تحت پوشش شرکت ملی نفت ایران تاسیس شد. مجتمع‌های پتروشیمی رازی، آبادان، پاسارگاد، کربن اهواز (کربن ایران)، خارک، فارابی و… نیز پس از آن به بهره‌برداری رسیدند.

زنجیره ارزش پتروشیمی

نفت و گاز طبیعی خوراک اصلی فرآورده‌های شیمیایی در صنعت پتروشیمی است. برخی از ترکیبات شیمیایی ساخته شده از نفت نیز از سایر سوخت‌های فسیلی مانند ذغال‌سنگ، گاز طبیعی یا منابع تجدیدپذیر مانند ذرت، میوه خرما یا نیشکر به دست می‌آیند.

نفت و گاز به‌عنوان ماده اولیه مصرفی در واحد تقطیر پالایشگاه‌های نفت و گاز (به عنوان واحد بالادستی) به مواد اولیه موردنیاز واحدهای دیگر صنعت پتروشیمی تبدیل می‌شوند. این واحدها شامل الفین، آروماتیک‌ها، اوره و آمونیاک، متانول و… هستند. سپس این واحدها مواد موردنیاز صنایع پایین‌دستی را تأمین می‌کنند. از مواد موردنیاز صنایع پایین‌دستی نیز می‌توان به اتیلن، پروپیلن و… اشاره کرد. در نهایت این محصولات پایه توسط شرکت‌های صنایع میانی به محصولات نهایی پتروشیمی تبدیل می‌شوند.

در ادامه بخشی از زنجیره تولید محصولات پتروشیمی نمایش داده شده است.

زنجیره ارزش پتروشیمی

سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی

به دلیل اینکه ایران دارای ذخایر غنی نفت و گاز است، شرکت‌های فعال در صنعت پتروشیمی ایران از نظر تامین خوراک پتروشیمی دارای مزیت رقابتی نسبت به سایر شرکت‌ها هستند و محصولات خود را با حاشیه سود بالاتری به فروش می‌رسانند.

همچنین عمده محصولات پتروشیمی صادرات‌محور هستند و علاوه بر اینکه نیاز بازار داخل را تامین می‌کنند، بخش عمده‌ای از محصولات خود را به سایر کشورها صادر می‌کنند. تنها در واحد اوره و آمونیاک، بخشی از محصولات به‌صورت حمایتی به کشاورزان توزیع و قیمت آن توسط دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی تعیین می‌شود. در نتیجه قیمت محصولات پتروشیمی مستقیما تحت تاثیر قیمت دلار است.

با توجه به این موضوع در ادامه تاثیر افزایش نرخ دلار در روزهای اخیر بر روند قیمتی سهام پتروشیمی بررسی شده است.

ارزنده‌ترین شرکت‌های پتروشیمی

باتوجه به اینکه شرکت‌های تولیدی عموما با استفاده از EPS (سود خالص به ازای هر سهم) ارزش‌گذاری می‌شوند، در ادامه این مقاله EPS تحلیلی شرکت‌های پتروشیمی بررسی شده است. (می‌توانید برای آشنایی بیشتر با ارزش‌گذاری به روش P/E مقاله آموزشی پی به ای را بخوانید.)

شرکت‌های اوره‌ساز مانند شرکت پتروشیمی پردیس با نماد شپدیس و شرکت پتروشیمی شیراز از شرایط خوبی برخوردارند. همچنین دیگر شرکت‌ها با نماد خراسان، شغدیر و جم‌پیلن باتوجه به  EPS که برای هر یک پیش‌بینی شده است، جایگاه نسبتا خوبی نسب به سایر شرکت‌های فعال در این حوزه دارند.

در ادامه جدول بررسی سود خالص به ازای هر سهم (EPS تحلیلی) این شرکت‌ها و همچنین نسبت P/E هر یک به تاریخ 1400٫06٫10 نمایش داده شده است.

ارزنده‌ترین شرکت‌های پتروشیمی

لازم به توضیح است که اگر در شرکت‌های بزرگی مانند پتروشیمی خراسان نسبت P/E حدود 5 یا 6 باشد، می‌توان برداشت کرد که سهام این شرکت‌ها ارزنده هستند. اما در شرکت‌های کوچک‌تر مانند پتروشیمی غدیر  P/E می‌تواند تا حدود 9 رشد داشته باشد. بنابراین می‌توان با بررسی روزانه نسبت P/E برای شرکت‌های پتروشیمی، در شرایط کنونی که نرخ دلار روند رشدی دارد، سرمایه‌گذاری خوبی در شرکت‌های فعال در این صنعت داشت.

در سایت انیگما P/E تمامی شرکت‌های تولیدی از جمله شرکت‌های پتروشیمی به‌صورت لحظه‌ای در اختیار کاربران قرار داده می‌شود.

1/5 - (1 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا