مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی دکیمی – شرکت کیمیدارو

تحلیل دکیمی با استفاده از جدیدترین اطلاعات منتشرشده در سایت کدال در این مقاله انجام شده است. شرکت کیمیدارو به منظور فعالیت در زمینه تهیه، ساخت، تولید، تبدیل و توزیع محصولات دارویی، آرایشی، بهداشتی، شیمیایی و انواع گازها در سال 1344 با نام صنعتی هوخست تاسیس و در سال 1370به شرکت سهامی عام صنعتی کیمیدارو تبدیل شد. این شرکت در آذرماه سال 1370 با نماد دکیمی مورد پذیرش سازمان بورس اوراق بهادار قرار گرفت. در ادامه به بررسی صورت‌های مالی این شرکت و محاسبه EPS و P/E تحلیلی در تحلیل بنیادی دکیمی پرداخته شده است.

  • برای آشنایی با تحلیل بنیادی و انواع رویکردهای آن مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

بررسی ماهیت و جایگاه شرکت کیمیدارو

بازارهای اصلی شرکت کیمیدارو مشتمل بر دو دسته محصولات دارویی و محصولات شیمیایی هستند. دسته‌های مختلف درمانی از جمله داروهای گوارشی، ضد دیابت، آرام‌بخش، ضد التهاب‌های غیر استروئیدی، آنتی ‌بیوتیک و… به اشکال مختلف دارویی شامل انواع قرص‌های ساده و پوشش‌دار، آمپول تزریقی، کپسول، قطره و و سوسپانسیون در گروه محصولات دارویی تولید می‌شوند. محصولات گروه شیمیایی نیز شامل رزین‌های پلی وینیل استات و مواد تعاونی نساجی به‌عنوان مواد اولیه و میانی بسیاری از صنایع ازجمله رنگ‌سازی، شوینده‌ها دخانیات، چوب و موکت هستند.

شركت سهامی عام صنعتی كيميدارو با در دستور كار قرار دادن و به روزآوری صنعت با دانش جهانی و افزايش كيفيت و كميت توليدات دارويی، ضمن سودآوری بيشتر، سعی بر آن دارد جايگاه خود را در بين شركت‌های دارويی و رقبا ارتقا دهد. طبق آخرين رتبه‌بندی انتشاريافته در كدال، دکیمی بين 303 شركت موجود در تابلو اصلی بازار اول بورس، رتبه 83 را به خود اختصاص داده است.

سرمایه و ترکیب سهامداران در تحلیل دکیمی

سرمایه شرکت کیمیدارو هنگام تاسیس مبلغ 100٬000 ریال بوده که طی 5 مرحله افزایش به مبلغ 576٬000 میلیون ریال رسید.

عمده سهام شرکت کیمیدارو متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو است و به‌عنوان مهم‌ترین سهامدار در تحلیل بنیادی دکیمی تلقی می‌شود. همچنین این شرکت باتوجه به در اختیار داشتن 53٫75 درصد از سهام دکیمی کنترل‌کننده عمده در ساختار مالکیت شرکت محسوب می‌شود. تصویر زیر سایر سهامداران بالای یک درصد این نماد را نشان می‌دهد.

سهامداران شرکت کیمیدارو

در سایت تحلیل بنیادی انیگما علاوه بر سهامداران عادی، سهامداران تلفیقی تمامی نمادها به‌همراه زیرمجموعه‌هایشان قابل مشاهده هستند. سهامداران تلفیقی به آن‌دسته از سهامدارانی گفته می‌شود که به‌صورت غیرمستقیم و به‌واسطه‌ی زیر مجموعه‌های خود مالکیت یک شرکت را در اختیار دارند.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی دکیمی

کلیه نرخ‌های فروش محصولات بر اساس نرخ‌های مصوب ارائه‌شده توسط سازمان غذا و دارو است. ضمنا شرایط فروش بر اساس اختیارات تفویض‌شده به مدیرعامل و مصوبات هیئت مدیره تعیین می‌شود.

شرکت کیمیدارو در دوره مالی 6 ماهه منتهی به 1402/06/31 مبلغ 516 میلیارد تومان محصول دارویی و بهداشتی به‌فروش رسانده است که نسبت به دوره مالی مشابه سال 1401، 51 درصد افزایش یافته است. این افزایش درآمد، ناشی از افزایش نرخ فروش محصولات است. در تحلیل دکیمی پیش‌بینی می‌شود این شرکت تا پایان سال مالی 1402 مبلغ 790 میلیارد تومان از فروش خود درآمد کسب کند.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی دکیمی

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل دکیمی

دکیمی در دوره ۶ ماهه منتهی به شهریورماه 1402، بیش از 253 میلیارد تومان مواد اولیه خریداری کرده است. کلیه خریدها بر اساس کمیسیون معاملات و مصوبه هیئت مدیره انجام شده است. مبلغ هزینه‌شده برای تامین مواد اولیه در تحلیل بنیادی دکیمی در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، 70 درصد افزایش یافته است. تصویر زیر مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی دکیمی برای 5 دوره مالی گذشته را نشان می‌دهد.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل دکیمی

سربار شرکت کیمیدارو

سربار دکیمی در نیمه اول سال مالی منتهی به 1402/06/31 بیش از 70 میلیارد تومان بوده است. جزئیات هزینه‌های سربار برای دوره‌های مختلف در تصویر زیر ارائه شده است. عمده هزینه سربار شرکت در این دوره مربوط به حقوق و مزایا بوده است. باتوجه به افزایش 30 درصدی نرخ حقوق و مزایا، سربار دکیمی در 6 ماهه دوم سال 1402 حدود 39 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سربار شرکت کیمیدارو

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی دکیمی

تصویر زیر صورت سود و زیان دکیمی را نشان می‌دهد. مطابق تصویر زیر بهای تمام‌‌شده دکیمی در دوره 6 ماهه منتهی به شهریورماه 1402 مبلغ 355 میلیارد تومان است. با کسر بهای تمام‌شده از درآمدهای عملیاتی، سود ناخالص شرکت در دوره مذکور حدود 161 میلیارد تومان محقق شده است. مطابق محاسبات انجام‌شده در این تحلیل، بهای تمام‌شده در پایان سال مالی 1402 بیش از 538 میلیارد تومان برآورد می‌شود. با کسر سایر هزینه‌ها سود خالص در تحلیل دکیمی برای سال مالی جاری بیش از 206 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

صورت سود و زیان در تحلیل دکیمی

سود نقدی (DPS) دکیمی

مجمع عمومی عادی سالیانه دکیمی برای سال مالی 1401 در تاریخ 25 اردیبهشت 1402 برگزار شد. این شرکت در پایان سال مالی 1401 به ازای هر سهم 3٬535 ریال سود خالص ساخته است که 67 درصد آن معادل 2٬400 ریال به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران شده است.

سود دکیمی به شرج جدول زیر پرداخت خواهد شد:

شرحزمان پرداختنحوه پرداخت
سهامداران حقیقی و حقوقی1402/10/25سامانه سجام

کلیه سهامداران حقیقی می‌بایست تا قبل از دی‌ماه 1402 نسبت به ثبت‌نام در سامانه سجام و احراز هویت در سامانه اقدام کنند.

کلیه سهامدارانی که سود سنوات قبل خود را دریافت نکرده‌اند می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت www.chemidarou.com اطلاعات هویتی و بانکی خود را تکمیل و به آدرس stock@chemidarou.com یا ثبت‌نام در پرتال سهامداری و همچنین از طریق نمابر 77333942 ارسال کنند.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/09/30

در تحلیل بنیادی دکیمی حاشیه سود در سال 1402 حدود 33 درصد پیش‌بینی شده است. اگر در این تحلیل هزینه مالی شرکت 8 درصد فروش و نرخ تورم نیز در سال جاری 30 درصد فرض شود؛ EPS تحلیلی دکیمی 3٬592 ریال پیش‌بینی می‌شود. همچنین با تقسیم قیمت این سهم در تاریخ 1402/08/13 (28٬550 ریال) بر ای پی اس تحلیلی، نسبت P/E فوروارد 7٫9 محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی دکیمی

تمامی مفروضات مطرح‌شده برای تحلیل دکیمی در سایت انیگما قابل تغییر هستند. همچنین در این مقاله می‌توانید از طریق لینک بهترین سهم لیست شرکت‌های تولیدی با کمترین P/E فوروارد را مشاهده کنید.

نمودار قیمتی دکیمی

چارت زیر روند قیمتی سهام دکیمی را در سال‌های اخیر نشان می‌دهد. قیمت دکیمی اولین‌بار در تاریخ 1399/03/31 به بالاترین مقدار قیمتی رسید. سپس قیمت آن کاهش یافت و بار دیگر با افزایش روند قیمتی این نماد در تاریخ 1402/02/10 قیمت دکیمی برای دومین بار به بالاترین قیمت تاریخی خود (54٬430 ریال) رسید. ارزش بازار دکیمی در تاریخ مذکور 3٬135 میلیارد تومان بود. در حال حاضر قیمت این نماد کاهش یافته و در تاریخ 1402/08/13 در سایت TSE با قیمت 28٬550 ریال معامله می‌شود. ارزش بازار دکیمی در زمان نگارش این مقاله 1٬674 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی دکیمی
5/5 - (1 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا