مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی فروژ «شرکت صنایع فروآلیاژ ایران»

در این مقاله تحلیل فروژ به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فروسیلیسیم در کشور انجام شده است. این شرکت در حال حاضر بیش از 35 درصد تولید فروسیلیسیم موردنیاز صنایع فولاد کشور را تولید می‌کند. در ادامه به تحلیل بنیادی فروژ و محاسبه EPS و P/E فوروارد منتهی به سال مالی 1403 آن پرداخته شده است.

  • برای آشنایی با مفاهیم تحلیل بنیادی و انواع رویکردهای آن مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

آشنایی با صنعت فروآلیاژها

فروآلیاژها، آمیژان‌هایی هستند که از آهن و یک یا چند عنصر دیگر تشکیل شده‌اند و با اضافه‌شدن به فلزات پایه خواص فیزیکی و مکانیکی را بهبود می‌دهد. از معروف‌ترین و پرمصرف‌ترین فروآلیاژها می‌توان فروسیلیسیم را نام برد که دارای مقادیری آهن است. سیلیسیم به‌عنوان آمیژان و به‌صورت مواد افزودنی به مذاب فلزات و فولادها اضافه می‌شوند تا تغییرات مورد نظر را در خواص آن‌ها ایجاد کنند.

فروسیلیس در صنایع فولادسازی به‌عنوان عامل اکسیژن‌زا از مذاب فولاد و در ریخته‌گری به‌عنوان عامل جوانه‌زا (برای تشکیل گرافیت) کاربرد دارد. همچنین برای تولید انواع فولاد و چدن‌های آلیاژی پرسیلیس از فروسیلیس استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای فروسیلیس می‌توان برای تولید آمیژان‌های سه جزیی فروسیلیکو منیزیم و فروسیلیکو منگنز اشاره کرد. متقاضیان این محصول عمدتا شرکت‌های فولادی و ریخته‌گران هستند. وضعیت تولید و میزان عرضه و تقاضای این محصول بنا بر شرایط حاکم بر کشورها متغیر است.

آشنایی با شرکت صنایع فروآلیاژ ایران

شرکت صنایع فروآلیاژ ایران در تاریخ 1365/06/15 تاسیس و در سال 1400 با نماد فروژ در بورس اوراق بهادار ثبت شد. سهام این شرکت در سال 1401 در فرابورس عرضه شد. کارخانه این شرکت دارای ظرفیت اسمی سالانه بیش از 10،666 تن مذاب فروسیلیسیم است. این شرکت سه کوره دارد که ظرفیت آن‌ها به ترتیب 2200 و 1500 و 1300 تن است.

موضوع فعالیت فروژ

تاسیس و ایجاد واحد تولید فروسیلیسیم و انجام مطالعات در جهت تولید سایر همبسته‌های آهنی (فروآلیاژها)، اکتشاف و بهره‌برداری از معادن سیلیس و سایر معادن به‌منظور تامین مواد اولیه واحد تولید فروسیلیسیم از فعالیت‌های اصلی فروژ هستند. همچنین این شرکت می‌تواند به کلیه عملیات یا معاملات تجاری و صنعتی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به هر یک از موضوعات مشروحه مربوط باشد، در داخل یا خارج کشور مبادرت کند.

جایگاه فروژ در صنعت فروآلیاژها

بیش از نیمی از تولید جهانی محصول فروسیلیسیم در کشور چین است. کشور چین علاوه بر اینکه بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد خام است، عمده مصرف‌کننده فروآلیاژ جهان نیز محسوب می‌شود. ایران از منظر تولید فولاد خام در جهان دارای رتبه دهم و بعد از کشورهای چین، هندوستان، ژاپن، آمریکا، کره جنوبی، روسیه، آلمان، ترکیه و برزیل قرارد دارد و حدود 2 درصد از تولید فروسیلیسیم جهان را تولید می‌کند. در حال حاضر بیش از 35 درصد تولید فروسیلیسیم موردنیاز صنایع فولاد کشور در کارخانه شرکت صنایع فروآلیاژ ایران تولید می‌شود. نمودار زیر سهم تولید شرکت‌های تولیدکننده فروسیلیسم کشور در تحلیل بنیادی فروژ را نشان می‌دهد.

سهم تولید فروسیلیسم در شرکت‌های تولیدکننده

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه فروژ از ابتدای انتقال آن به بخش خصوصی در تاریخ 1381/11/14 مبلغ 25 میلیارد ریال بوده که طی چندین مرحله افزایش به مبلغ 1٬100 میلیارد ریال افزایش یافته است. این شرکت در سال 1402 سرمایه خود را افزایش داد، به طوری‌که در فروردین سال 1403 سرمایه شرکت از مبلغ 1,100 میلیارد ریال به‌ مبلغ 19,800 میلیارد ریال افزایش یافت.

لیست زیر سهامداران بالای یک درصد فروژ به‌همراه ارزش آن‌ها را نشان می‌دهد. باتوجه به این لیست بیش از 50 درصد سهام شرکت صنایع فروآلیاژ ایران متعلق به شرکت کارآفرینان صنعت ذوب فلزات است. از این‌رو این شرکت مهم‌ترین سهامدار در تحلیل فروژ محسوب می‌شود.

سهامداران فروژ

در سایت انیگما علاوه بر سهامداران عادی، امکان دسترسی به سهامداران تلفیقی تمامی نمادها به‌همراه درصد و ارزش آن‌ها نیز امکان‌پذیر است.

تحلیل بنیادی فروژ

میزان تولیدات در تحلیل فروژ

میزان تولیدات مذاب فروسیلیسم به‌عنوان عمده مواد تولیدی فروژ در سه ماهه نخست 1403، برابر با 11 هزار تن بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل 18.5 درصد افت کرده است. شرکت در سال 1402 نیز بیش از 47 هزار تن مذاب فروسیلیسم تولید کرده بود.

ردیفنوع محصول واحد اندازه‌گیریتولید واقعی
3 ماهه نخست 1403
تولید واقعی
3 ماهه نخست 1402
درصد تغییر
1مذاب فروسیلیسیمتن11,08413,59218/5-

شرکت در 4 سال اخیر به طور میانگین 75 درصد از ظرفیت اسمی مذاب فروسیلیسم و 80 درصد از ظرفیت اسمی پودر میکروسیلیکات را تولید کرده است. در نمودار ذیل روند نسبت تولید واقعی به ظرفیت اسمی دو محصول مذاب فروسیلیسم و پودر میکروسیلیکات آورده شده است:

میزان تولیدات فروژ نسبت به ظرفیت اسمی

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی فروژ

محصول اصلی شرکت فروآلیاژ ایران فروسیلیسیم است. فروژ در دوره 3 ماهه نخست سال 1403 حدود 3,256 میلیارد ریال از فروش 5,906 تن فروسیلیسیم درآمد کسب کرده است. این مبلغ نسبت به دوره مشابه سال 1402، 36 درصد کاهش یافته است. شرکت اعلام کرده است که علت این افت، عدم ایفای تعهدات خریداران عمده داخلی (شرکت‌های تولیدکننده فولاد) بوده است. همچنین میزان کل فروش شرکت در 3 ماهه نخست سال 1403 برابر با 4,981 میلیارد ریال بوده است. پیش‌بینی می‌شود فروژ در پایان سال مالی 1403 مبلغ 17,797 میلیارد ریال از فروش فروسیلیسیم خود درآمد کسب کند. همچنین مبلغ فروش تمامی محصولات این شرکت در سال جاری حدود 25,271 میلیارد ریال پیش‌بینی می‌شود. در ادامه مقدار و نرخ فروش کلیه محصولات فروژ برای دوره‌های مالی گذشته و پبش‌بینی آن برای سال مالی 1403 قابل مشاهده است.

مقدار فروش در تحلیل فروژ
نرخ فروش در تحلیل بنیادی فروژ

بهای تمام شده در تحلیل بنیادی فروژ

در 3 ماهه نخست سال 1403، میزان بهای تمام‌شده فروژ برابر با 4,600 میلیارد ریال بود. از این میزان 45 درصد از هزینه‌ها به هزینه‌های مواد اولیه، 5 درصد به هزینه‌های دستمزد مستقیم و الباقی (حدود 50 درصد) به هزینه‌های سربار اختصاص دارند.

میزان مواد اولیه فروژ

ذغال سنگ، کک، پوسته اکسیدی، ذغال چوب، خمیر الکترود و سنگ سیلیس از مواد اولیه موردنیاز برای تولید محصولات فروژ هستند. شرکت صنایع فروآلیاژ ایران در سه ماهه نخست سال 1403 میزان 2,254 میلیارد ریال صرف هزینه‌های مواد اولیه کرده است. عمده این هزینه مربوط به تهیه ذغال سنگ است. پیش‌بینی می‌شود این شرکت در 12 ماهه سال 1403 در مجموع مبلغ 8,722 میلیارد ریال برای مواد اولیه هزینه کند.

برآورد مواد اولیه در تحلیل فروژ

سربار در تحلیل فروژ

هزینه سربار در تحلیل بنیادی فروژ طی سه ماهه نخست سال 1403 برابر با مبلغ 2,443 میلیارد ریال بوده است. عمده هزینه سربار در این دوره مربوط به سوخت است. در تحلیل فروژ نرخ سوخت در سال 1403 مبلغ 6٬500 ریال بر متر مکعب و افزایش نرخ حقوق و دستمزد 30 درصد در نظر گرفته شده است. از این رو هزینه سربار در دوره 12 ماهه منتهی به اسفندماه 1403مبلغ 10,155 میلیارد ریال برآورد می‌شود.

سربار شرکت صنایع فروآلیاژ ایران

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی فروژ

برای تحلیل فروژ، صورت سود و زیان آن مورد بررسی قرار گرفته است. میزان سود ناخالص شرکت در سه ماهه نخست سال 1403 برابر با 381 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 87 درصد کاهش یافته است. شرکت اعلام کرده که دلیل اصلی کاهش مبلغ درآمدها در دوره جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش نرخ بوده است. همچنین دلیل اصلی افزایش مبلغ بھای تمام‌شده نیز افزایش مبلغ خرید مواد اولیه داخلی و وارداتی، افزایش نرخ تعرفه برق، افزایش قانونی حقوق و دستمزد و سایر ھزینه‌ھای سربار تولید بوده است. همچنین میزان سود خالص شرکت برابر با ۱۳۲ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل افت 94 درصدی داشته است.

پیش‌بینی می‌شود میزان سود ناخالص شرکت در پایان سال مالی 1403 مبلغ 5,739 میلیارد ریال و سود خالص آن در این دوره حدود 4,511 میلیارد ریال باشد.

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی فروژ

سود نقدی (DPS) فروژ

شرکت صنایع فروآلیاژ ایران در پایان سال مالی 1402 به ازای هر سهم 118 ریال سود خالص ساخته است. مطابق تصمیمات اتخاذشده در مجمع عمومی عادی سالیانه که در تاریخ 1403/04/20 برگزار شد، سود نقدی به ازای هر سهم 12 ریال تصویب شده است. در واقع شرکت تنها 10 درصد از سود خالص خود را به ازای هر سهم میان سهامداران تقسیم کرده است.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1403/12/29

در تحلیل بنیادی فروژ نرخ فروسیلیسیم داخلی باتوجه به نامه انجمن صنفی کارفرمایان صنایع فروآلیاژ از ابتدای مهر 1403 برابر با 851,000,000 ریال در هر تن در نظر گرفته شده که نسبت به نرخ بیلت در مفروضات تحلیل مدل شده است. همچنین در این تحلیل نرخ خرید سمی کک 50 دلار بالاتر از نرخ کک CFR چین، نرخ خرید ذغال سنگ بر اساس نرخ بیلت و نرخ خرید سایر مواد اولیه معادل دلاری آخرین نرخ خرید فصلی لحاظ شده است. باتوجه به مفروضات فوق EPS تحلیلی فروژ 228 ریال پیش‌بینی می‌شود. در ادامه با تقسیم قیمت روز سهم در تاریخ 1403/07/16در سایت www.tsetmc.com بر ای پی اس تحلیلی، نسبت P/E فوروارد در تحلیل فروژ 5٫3 محاسبه شده است.

فروژ در سال 1403 چقدر سود خواهد ساخت؟

مقاله پیشنهادی: آموزش تحلیل بنیادی

نمودار قیمتی در تحلیل فروژ

شرکت صنایع فروآلیاژ ایران اولین‌بار سهام خود را در دی‌ماه 1401 عرضه کرد. از همان ابتدا قیمت این سهام روند صعودی داشته و در تاریخ 1402/02/13 به بالاترین قیمت (72٬250 ریال) رسید. ارزش بازار فروژ در این تاریخ مبلغ 7٬947 میلیارد تومان بود. سپس قیمت سهام فروژ کاهش یافت و در حال حاضر در تاریخ 1403/07/16با مبلغ 1,226   ریال معامله می‌شود. علت کاهش محسوس قیمتی به خاطر تعدیلات قیمتی بر اساس افزایش سرمایه شرکت بوده است. ارزش بازار سهام فروژ در زمان نگارش مقاله 2٬427 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی شرکت صنایع فروآلیاژ ایران
3/5 - (7 رای)
نمایش بیشتر

لیلا لامعی

علاقه به علم اقتصاد، من را به سمت یادگیری و کسب مهارت در زمینه تولید محتوای تحلیلی در حوزه‌های اقتصادی به ویژه حوزه بازار سرمایه سوق داد. در این بین با اخذ مدرک MBA مدیریت مالی و کسب سابقه حضور بیش از 8 سال در نهادها و رسانه‌های مطرح اقتصادی سعی بر ایجاد محتوای با کیفیت و کاربردی دارم.

مقاله‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا