مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی فروژ – شرکت صنایع فروآلیاژ ایران

در این مقاله تحلیل فروژ به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فروسیلیسیم در کشور انجام شده است. شرکت صنایع فروآلیاژ ایران در تاریخ 1365/06/15 تاسیس و در سال 1400 با نماد فروژ در سازمان بورس اوراق بهادار ثبت شد. این شرکت دارای سه کوره با ظرفیت‌های 2٬200، 1٬500 و 1٬300 تن است. در ادامه به تحلیل بنیادی فروژ و محاسبه EPS و P/E فوروارد منتهی به سال مالی 1402 آن پرداخته شده است.

  • برای آشنایی با مفاهیم تحلیل بنیادی و انواع رویکردهای آن مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

موضوع فعالیت شرکت صنایع فروآلیاژ ایران

تاسیس و ایجاد واحد تولید فروسیلیسیم و انجام مطالعات در جهت تولید سایر همبسته‌های آهنی (فروآلیاژها)، اکتشاف و بهره‌برداری از معادن سیلیس و سایر معادن به‌منظور تامین مواد اولیه واحد تولید فروسیلیسیم از فعالیت‌های این شرکت هستند. همچنین این شرکت می‌تواند به کلیه عملیات یا معاملات تجاری و صنعتی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به هر یک از موضوعات مشروحه مربوط باشد در داخل یا خارج کشور مبادرت کند.

آشنایی با صنعت فروآلیاژها

فروآلیاژها، آمیژان‌هایی هستند که از آهن و یک یا چند عنصر دیگر تشکیل شده‌اند و شرایط آسان داخل‌شدن عناصر موردنیاز به فولاد را فراهم می‌کنند. از معروف‌ترین و پرمصرف‌ترین فروآلیاژها می‌توان فروسیلیسیم را نام برد که دارای آهن است. سیلیسیم به‌عنوان آمیژان و به‌صورت مواد افزودنی به مذاب فلزات و فولادها اضافه می‌شوند تا تغییرات مورد نظر را در خواص آن‌ها ایجاد کنند.

فروسیلیس در صنایع فولادسازی به‌عنوان عامل اکسیژن‌زا از مذاب فولاد و در ریخته‌گری به‌عنوان عامل جوانه‌زا (برای تشکیل گرافیت) کاربرد دارد. همچنین برای تولید فولادها و چدن‌های آلیاژی پرسیلیس از فروسیلیس استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای فروسیلیس می‌توان برای تولید آمیژان‌های سه جزیی فروسیلیکو منیزیم و فروسیلیکو منگنز اشاره کرد. متقاضیان این محصول عمدتا شرکت‌های فولادی و ریخته‌گران هستند که بنا بر شرایط حاکم بر کشورها و وضعیت تولید میزان عرضه و تقاضای این محصول متغیر است.

جایگاه فروژ در صنعت فروآلیاژها

بیش از نیمی از تولید جهانی محصول فروسیلیسیم در کشور چین است. کشور چین علاوه بر اینکه بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد خام است، عمده مصرف‌کننده فروآلیاژ جهان نیز محسوب می‌شود. ایران از منظر تولید فولاد خام در جهان در رتبه دهم و بعد از کشورهای چین، هندوستان، ژاپن، آمریکا، کره جنوبی، روسیه، آلمان، ترکیه و برزیل قرار دارد و حدود 2 درصد از تولید فروسیلیسیم جهان را تولید می‌کند. در حال حاضر بیش از 25 درصد تولید فروسیلیسیم موردنیاز صنایع فولاد کشور در کارخانه شرکت صنایع فروآلیاژ ایران تولید می‌شود. ظرفیت اسمی سالانه در تحلیل بنیادی فروژ بالغ بر 60٬000 تن مذاب فروسیلیسیم است. در نمودار زیر سهم تولید شرکت‌های تولیدکننده فروسیلیسم در کشور قابل مشاهده است.

سهم تولید فروسیلیسم در شرکت‌های تولیدکننده

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه فروژ از ابتدای انتقال آن به بخش خصوصی در تاریخ 1381/11/14 مبلغ 25 میلیارد ریال بوده که طی چندین مرحله افزایش به مبلغ 1٬100 میلیارد ریال افزایش یافته است.

لیست زیر سهامداران بالای یک درصد فروژ به‌همراه ارزش آن‌ها را نشان می‌دهد. باتوجه به این لیست بیش از 50 درصد سهام شرکت صنایع فروآلیاژ ایران متعلق به شرکت کارآفرینان صنعت ذوب فلزات است. از این‌رو این شرکت مهم‌ترین سهامدار در تحلیل فروژ محسوب می‌شود.

سهامداران فروژ

در سایت انیگما علاوه بر سهامداران عادی، امکان دسترسی به سهامداران تلفیقی تمامی نمادها به‌همراه درصد و ارزش آن‌ها نیز امکان‌پذیر است.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی فروژ

محصول اصلی شرکت فروآلیاژ ایران فروسیلیسیم است. فروژ در دوره 12 ماهه منتهی به 1401/12/29 مبلغ 1٬567 میلیارد تومان از فروش 32٬413 تن فروسیلیسیم درآمد کسب کرده است. این مبلغ نسبت به دوره 12 ماهه سال 1400، 31 درصد افزایش یافته است. این افزایش ناشی از افزایش مقدار و نرخ فروش محصولات است. پیش‌بینی می‌شود فروژ در پایان سال مالی 1402 مبلغ 2 هزار میلیارد تومان از فروش فروسیلیسیم خود درآمد کسب کند. همچنین مبلغ فروش تمامی محصولات این شرکت در سال جاری حدود 2,500 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود. در ادامه مقدار، قیمت و مبلغ فروش کلیه محصولات فروژ برای دوره‌های مالی گذشته و پبش‌بینی آن برای سال مالی 1402 قابل مشاهده است.

فروش در تحلیل بنیادی فروژ

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل فروژ

ذغال سنگ، کک، پوسته اکسیدی، ذغال چوب، خمیر الکترود و سنگ سیلیس از مواد اولیه موردنیاز برای تولید محصولات فروژ هستند. شرکت صنایع فروآلیاژ ایران در سال مالی 1401 مقدار 95٬355 تن مواد اولیه مصرف کرده است. مبلغ هزینه‌شده برای تامین این مقدار مواد اولیه مصرفی بیش از 705 میلیارد تومان است. عمده این هزینه مربوط به تهیه ذغال سنگ است. پیش‌بینی می‌شود این شرکت در پایان سال مالی 1401 مبلغ 179میلیارد تومان برای خرید ذغال سنگ و مبلغ 875 میلیارد تومان برای خرید کل محصولات هزینه کند.

مواد اولیه در تحلیل فروژ

سربار فروژ

هزینه سربار فروژ در پایان سال مالی منتهی به اسفندماه 1401 مبلغ 627 میلیارد تومان بوده است. عمده هزینه سربار در این دوره مربوط به سوخت می‌باشد. در تحلیل فروژ نرخ سوخت در سال 1402 مبلغ 5٬000 ریال بر متر مکعب و افزایش نرخ حقوق و دستمزد 30 درصد در نظرگرفته شده است. از این رو هزینه سربار در دوره 12 ماهه منتهی به اسفندماه 1402 مبلغ 838 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سربار شرکت صنایع فروآلیاژ ایران

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی فروژ

برای تحلیل فروژ ، صورت سود و زیان آن مورد بررسی قرار گرفته است. بهای‌تمام‌شده در سال مالی 1401 مبلغ 1٬350 میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال مالی گذشته 79 درصد افزایش داشته است. این افزایش ناشی از افزایش بهای خرید عوامل تولید و همچنین افزایش تعرفه مصرفی، افزایش بهای مواداولیه خریداری‌شده و افزایش هزینه حقوق و مزایا است. پیش‌بینی می‌شود بهای تمام‌شده در پایان سال مالی 1402 مبلغ 1٬686 میلیارد تومان و سود خالص در این دوره حدود 587 میلیارد تومان باشد.

صورت سود و زیان در تحلیل فروژ

سود نقدی (DPS) فروژ

شرکت صنایع فروآلیاژ ایران در پایان سال مالی 1400 به ازای هر سهم 7٬239 ریال سود خالص ساخته است. مطابق تصمیمات اتخاذشده در مجمع عمومی عادی سالیانه که در تاریخ 1401/03/02 برگزار شد، سود نقدی به ازای هر سهم 7٬222 ریال تصویب شده است.

زمان و نحوه پرداخت سود فروژ به‌صورت زیر است:

  • سهامداران حقیقی دارای کد سجام از تاریخ 1401/03/15 لغایت 1401/08/30 از طریق سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه
  • سهامداران حقیقی فاقد کد سجام از تاریخ 1401/08/01 لغایت 1401/08/30 واریز به حساب با تکمیل اطلاعات
  • سهامداران حقوقی از تاریخ 1401/03/15 لغایت 1401/10/30 واریز به حساب از طریق ارسال نامه کتبی با درج شماره حساب و شماره شبا و الصاق آگهی آخرین تغییرات روزنامه رسمی

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/12/29

در تحلیل بنیادی فروژ نرخ فروش محصولات شرکت بر اساس ضریبی از نرخ بیلت در نظر گرفته شده است. همچنین در این تحلیل نرخ خرید سمی کک 140 دلار بالاتر از نرخ کک CFR چین، نرخ خرید ذغال سنگ بر اساس نرخ بیلت و نرخ خرید سایر مواد اولیه معادل دلاری آخرین نرخ خرید فصلی لحاظ شده است. باتوجه به مفروضات فوق EPS تحلیلی فروژ 5٬345 ریال پیش‌بینی می‌شود. در ادامه با تقسیم قیمت روز سهم در تاریخ 1402/03/21 در سایت www.tsetmc.com بر ای پی اس تحلیلی، نسبت P/E فوروارد در تحلیل فروژ 9٫2 محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی فروژ

مقاله پیشنهادی: آموزش تحلیل بنیادی

نمودار قیمتی در تحلیل فروژ

شرکت صنایع فروآلیاژ ایران اولین‌بار سهام خود را در دی‌ماه 1401 عرضه کرد. از همان ابتدا قیمت این سهام روند صعودی داشته و در تاریخ 1402/02/13 به بالاترین قیمت (72٬250 ریال) رسید. ارزش بازار فروژ در این تاریخ مبلغ 7٬947 میلیارد تومان بود. سپس قیمت سهام فروژ کاهش یافت و در حال حاضر در تاریخ 1402/02/21 با مبلغ 49٬350 ریال معامله می‌شود. ارزش بازار سهام فروژ در زمان نگارش مقاله 5٬467 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی شرکت صنایع فروآلیاژ ایران
3/5 - (7 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا