مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی وتوسم «شرکت سرمایه‌گذاری توسعه‌ ملی‌»

تحلیل وتوسم به‌عنوان یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعال بازار سرمایه در این مقاله آورده شده است. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی در سال 1382 به صورت سهامی عام، در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید. این شرکت به منظور حداکثر نمودن ثروت سهامداران خود پس از تجزیه و تحلیل عملکرد و سودآوری سایر شرکت‌های بورسی یا غیربورسی، اقدام به خرید و فروش سهام آن شرکت‌ها می‌کند. سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی در سازمان بورس و اوراق بهادار با نماد وتوسم معامله می‌شود. در ادامه به تحلیل بنیادی وتوسم از طریق پیش‌بینی ارزش خالص دارایی‌ها (NAV)، EPS تحلیلی و محاسبه ارزش روز دارایی‌های بورسی و غیربورسی آن پرداخته شده است.

جایگاه وتوسم در صنعت

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی در محيط قانونی و اجرایی بازار سرمایه ایران فعاليت می‌کند. خرید دارایی اعم از سهام و سایر اوراق بهادار از بين شركت‌های پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس از ميان 50 صنعت و صدها بنگاه تجاری، محيط عملياتی شركت را تشكيل می‌هد. محيط بيرونی شركت متاثر از قوانين موضوعه كشور، اسناد بالادستی و متغيرهای
اقتصادی داخلی و بين‌المللی است. شركت همچنين از متغيرهای سياسی كه به نحوی بر گزاره‌های اقتصادی تاثیر می‌گذارند، متاثر می‌شود. تصویر زیر میزان سرمایه‌گذاری وتوسم را در صنایع مختلف نشان می‌دهد. عمده سرمایه‌گذاری‌های این شرکت، در شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی و فلزات اساسی است.

سهم شرکت از سرمایه‌گذاری‌ها

مهم‌ترین سهامداران وتوسم

سهامدار اصلی وتوسم، شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با در اختیار داشتن 58٫29 درصد از سهام این شرکت است. سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (نماد وبانک) یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری چند رشته‌ای است که فعالیت‌های خود را در زمینه فلزات اساسی از طریق وتوسم انجام می‌دهد. سایر سهامداران بالای یک درصد در تحلیل وتوسم و میزان درصد سهام هریک از آن‌ها در تصویر زیر قابل مشاهده است.

سهامداران وتوسم

در حالت تلفیقی، سهامداران عمده وتوسم زیرمجموعه بانک ملی هستند. به عبارت دیگر، 69٫79 درصد از سهام این نماد تحت مالکیت بانک ملی و زیرمجموعه‌هایش قرار گرفته است. در بخش سهامداران تحلیل بنیادی انیگما سایر سهامداران عادی و تلفیقی این نماد قابل مشاهده هستند.

سهامداران تلفیقی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی

محاسبه و تحلیل NAV وتوسم

در تحلیل بنیادی وتوسم ، به محاسبه خالص ارزش دارایی‌ها (ان ای وی) آن پرداخته شده است. همچنین برای پیش‌بینی ارزش ذاتی این شرکت ارزش روز پورتفوی بورسی و غیربورسی آن بررسی شده است. محاسبه مازاد ارزش دارایی‌های غیربورسی به دلیل عدم وجود اطلاعات کافی، دشوار است؛ به همین دلیل برخی تحلیلگران آن را معادل بهای تمام‌شده در نظر می‌گیرند.

مازاد ارزش پورتفوی بورسی در تحلیل وتوسم

در تصویر زیر بخشی از سرمایه‌گذاری‌های بورسی شرکت به همراه ارزش بازار آن‌ها قابل مشاهده است. همان‌طور که مشاهده می‌شود، شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه‌گذاری غدیر و… در پورتفوی بورسی وتوسم قرار دارند. مجموع مازاد ارزش پورتفوی بورسی وتوسم در تاریخ 14 بهمن ماه 1402 مبلغ 3 هزار و 805 میلیارد تومان محاسبه شده است.

مازاد ارزش پورتفوی بورسی در تحلیل وتوسم

ارزش‌گذاری پورتفوی غیربورسی وتوسم

طبق محاسبات انجام‌شده در تحلیل بنیادی وتوسم ، مازاد ارزش غیربورسی این شرکت صفر در نظر گرفته شده است. در تصویر زیر بخشی از دارایی‌های غیربورسی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی به‌همراه ارزش‌گذاری هر یک نمایش داده شده است. ارزش روز غیربورسی وتوسم در زمان نگارش این مقاله بیش از 232 میلیارد تومان است.

ارزش‌گذاری پورتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وتوسم

سود هر سهم (EPS) شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی با سرمایه‌گذاری در بورس اوراق تهران و فرابورس ایران، عمده سودآوری خود را از محل سود تقسیمی شرکت‌های سرمایه‌پذیر و همچنین از محل سود ناشی از گردش سبد سهام تحت تملک خود تامین می‌کند. در این بخش به بررسی سود نقدی پرتفوی بورسی و غیربورسی در تحلیل وتوسم پرداخته شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی وتوسم

تصویر زیر سهم وتوسم را از سود نقدی پرتفوی بورسی خود نشان می‌دهد. سود خالص شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در پایان سال مالی 1402 مبلغ 4٬034 ریال و سود خالص شرکت نفت تهران نیز 2٬984 ریال برآورد شده است. مجموع سود نقدی دریافتی از شرکت‌های پرتفوی بورسی وتوسم در پایان سال مالی 1402 بیش از 655 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

سود نقدی پرتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی

صورت سود و زیان در تحلیل وتوسم

مجموع درآمدهای عملیاتی وتوسم در پایان دوره 9 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402 مبلغ 995 میلیارد تومان بوده است. با کسر هزینه‌هایی چون هزینه‌های فروش، ادرای و عمومی، هزینه‌های مالی و مالیات بر درآمد، سود خالص وتوسم در پایان دوره مالی مذکور مبلغ 979 میلیارد تومان محقق شده است.

تصویر زیر جزئیات صورت سود و زیان وتوسم را برای 4 دوره مالی گذشته و همچنین دوره 12 ماهه منتهی به آذر ماه 1403 نشان می‌دهد، مطابق تصویر زیر سود خالص وتوسم در پایان سال مالی 1403 بیش از 635 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

صورت سود و زیان در تحلیل وتوسم

سود مجمع (DPS) وتوسم

همان‌طور که در بخش پیش مشاهده شد EPS وتوسم در سال مالی 1401 معادل 1,262 ریال بود. مجمع عمومی عادی سالیانه وتوسم در تاریخ 16 اسفند ماه 1401 برگزار شد که مطابق تصمیمات اتخاذشده سود نقدی به ازای هر سهم 1٬050 ریال تصویب شد.

جدول زیر زمانبندی پرداخت سود وتوسم (DPS) را نشان می‌دهد.

شرحتاریخ پرداختنحوه پرداخت
سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های دارای کد سجام1402/01/30از طریق سامانه سجام واریز به شماره حساب معرفی‌شده
سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های فاقد کد سجام1402/03/10اعلام شماره حساب به واحد امور سهام شرکت
سهامداران حقوقی دارای کد سجام دارای کمتر از 200 میلیون سهم1402/06/15از طریق سامانه سجام واریز به شماره حساب معرفی‌شده
سهامداران حقوقی بالا تر از 200 میلیون سهم1402/08/01با ارائه درخواست کتبی به همراه شماره حساب و تصویر ممهور آخرین روزنامه رسمی

تحلیل بنیادی وتوسم

به منظور محاسبه NAV وتوسم، حقوق صاحبان سهام آن متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل شده است. با توجه به تحلیل وتوسم، حقوق صاحبان سهام این نماد، 2 هزار و 401 میلیارد تومان محاسبه شده است. ناو هر سهم وتوسم با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش دارایی‌های بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، 4٬798 ریال محاسبه شده است. نسبت قیمت سهم در سایت TSE به ان ای وی شرکت (P/NAV) در تاریخ 1402/11/14 حدود 71٫8 درصد به دست آمده است. همچنین EPS تحلیلی وتوسم منتهی به سال مالی 1403 مبلغ 489 ریال برآورد شده است.

تحلیل بنیادی وتوسم

برای یادگیری روش انجام تحلیل بنیادی، مقاله آموزش تحلیل بنیادی پیشنهاد می‌شود. همچنین می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات با کارشناسان انیگما در میان بگذارید.

نمودار قیمتی سهام وتوسم

چارت زیر روند معاملاتی سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی را نشان می‌دهد. با افزایش قیمت سهام وتوسم از اوایل سال 1399 حجم معاملات وتوسم افزایش یافت و در تاریخ 1399/05/15 به بالاترین قیمت تاریخی خود رسید. ارزش بازار وتوسم در این تاریخ 8٬361 میلیارد تومان بود. در حال حاضر با توجه به نزول قیمت سهام وتوسم، این نماد حول قیمت 3٬440 ریال معامله می‌شود. ارزش بازار وتوسم در تاریخ 1402/11/11 مبلغ 4٬472 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی سهام وتوسم

سوالات متداول

مهم‌ترین سهامداران در تحلیل بنیادی وتوسم چه کسانی هستند؟

سهامدار اصلی وتوسم، شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با در اختیار داشتن 58٫29  درصد از سهام این شرکت است

DPS وتوسم چقدر است؟

سود نقدی وتوسم (DPS) در پایان سال مالی 1401 به ازای هر سهم 1٬050 ریال تصویب شد.

P/E فوروارد در تحلیل وتوسم چقدر است؟

با توجه به قیمت روز سهم در زمان نگارش مقاله پی بر ای تحلیلی وتوسم 7 واحد محاسبه شده است.

5/5 - (3 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا