تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی وسبحان «شرکت سرمایه‌گذاری سبحان»

شرکت سرمایه‌گذاری سبحان در سال 1362 تاسیس شد. این شرکت طبق طبقه‌بندی سازمان بورس در صنعت سرمایه‌گذاری قرار گرفته است. فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری وسبحان در زمینه سرمایه‌گذاری در فلزات گران‌بها، گواهی‌های سپرده نزد بانک‌ها، دارایی‌های فیزیکی ازجمله ساختمان، املاک، پروژه‌های ساختمانی و واحدهای تولیدی است. سهام شرکت با نماد وسبحان در بورس اوراق بهادار معامله می‌شود. در ادامه به‌منظور تحلیل بنیادی وسبحان، دارایی‌های آن بررسی و NAV نیز محاسبه شده است. از دیگر اقدامات انجام‌شده در این مقاله پیش‌بینی EPS تحلیلی است.

  • در مقاله تحلیل بنیادی می‌توانید با تحلیل بنیادی شرکت‌های بورسی و انواع روش‌های آن آشنا شوید.

جایگاه وسبحان در صنعت

فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری سبحان در دوره 6 ماهه ابتدای سال مالی 1402، عمدتا خرید و فروش سهام و واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری در بازار بورس و اوراق بهادار بوده است. همان‌طور که مشاهده می‌شود، عمده‌ترین سرمایه‌گذاری‌های وسبحان در سرمایه‌گذاری‌ها (23 درصد) است. از‌جمله مهم‌ترین عوامل بین‌المللی تاثیرگذار بر شرکت می‌توان به شرایط کلان اقتصاد جهانی، روند تغییرات قیمت کامودیتی‌ها و رشد اقتصاد جهان اشاره کرد. در سطح اقتصاد داخلی نیز، نرخ سود بین بانکی، نرخ سود پرداختی به سپرده‌گذاران بانکی، نرخ ارز و قیمت نفت از مهم‌ترین عواملی هستند که بر عملیات شرکت تاثیر مستقیم دارند.

صنایع شرکت سرمایه‌گذاری سبحان

صنعت سرمایه‌گذاری در تاریخ 30 دی 1402 با ارزش روز 5٬488٬360 میلیارد ریال، حدود 5٫8 درصد از ارزش روز کل بورس و فرابورس را به خود اختصاص داده است. وسبحان با سرمایه 7٬800 میلیارد ریال و ارزش روز 19٬289 میلیارد ریال رتبه 52 را از لحاظ ارزش روز در بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارد.

سرمایه و ترکیب سهامداران وسبحان

سرمایه وسبحان در بدو تاسیس مبلغ 50 میلیون تومان بوده که طی چندین مرحله افزایش سرمایه، میزان دارایی خود را به 7٬800٬000 میلیون ریال رسانده است. آخرین افزایش سرمایه شرکت در سال 1401 و از محل سود انباشته بوده است.

سهامدار اصلی وسبحان، شرکت سرمایه‌گذاری پایا تدبیر پارسا است که بیش از 45 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. در خصوص شرکت سرمایه‌گذاری پایا تدبیر پارسا می‌توان اشاره کرد که گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، شرکت توسعه صنایع معدنی امید را از گروه سرمایه‌گذاری امید خریداری کرده و سپس نام شرکت را به سرمایه‌گذاری پایا تدبیر پارسا تغییر داده است.

شرکت پتروشیمیران با در اختیار داشتن 5٫18 درصد از سهام وسبحان در جایگاه دوم سهامداران درصدی این شرکت قرار دارد. تصویر زیر، لیست مهم‌ترین سهامداران و درصد مالکیت هر یک را در تحلیل بنیادی وسبحان نمایش می‌دهد.

سهامداران وسبحان

در محصول سهامداران سایت تحلیل بنیادی انیگما تمام سهامداران بالای یک درصد و حقوقی‌های زیر یک درصد که در کدال گزارش شده‌ است، به‌صورت عادی و تلفیقی قابل مشاهده هستند. در حالت تلفیقی، گروه مالی فیروزه به‌همراه زیرمجموعه‌هایش، 55٫17 درصد از سهام وسبحان را در اختیار دارد.

سهامداران تلفیقی شرکت سرمایه‌گذاری سبحان

محاسبه و تحلیل NAV وسبحان

برای تحلیل بنیادی و ارزش‌گذاری سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری باید ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) محاسبه شود. شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ دو نوع دارایی بورسی (پورتفوی بورسی) و غیربورسی (پورتفوی غیربورسی) دارند. محاسبه ارزش روز دارایی‌ غیربورسی عاملی مهم برای افزایش دقت در محاسبه ان ای وی محسوب می‌شود؛ اما به‌دلیل سختی محاسبه، برخی تحلیلگران آن را معادل بهای تمام‌شده در نظر می‌گیرند. بنابراین مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی صفر محاسبه می‌شود. اما در تحلیل وسبحان مازاد ارزش پورتفوی غیربورسی شرکت توسط انیگما محاسبه شده است. با ارزش‌گذاری پورتفوی غیربورسی و محاسبه مازاد ارزش آن، می‌توان ارزش واقعی شرکت‌های سرمایه‌گذاری را برآورد کرد. در ادامه برای تحلیل بنیادی وسبحان پرتفوی بورسی و غیربورسی شرکت مورد بررسی قرار گرفته است.

ارزش‌ روز پرتفوی بورسی در تحلیل وسبحان

تصویر زیر بخشی از پورتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری سبحان را به‌همراه تعداد سهام و ارزش بازار هر یک نشان می‌دهد. در پورتفوی بورسی این نماد، شرکت‌هایی مانند گروه مالی صبا تامین، فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه‌گذاری غدیر و… قرار دارند. مجموع مازاد ارزش پورتفوی بورسی وسبحان در تاریخ 26 فروردین ماه 1403 مبلغ 165 میلیارد تومان محاسبه شده است.

ارزش‌ روز پرتفوی بورسی در تحلیل وسبحان

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وسبحان

مطابق پورتفوی غیربورسی شرکت سرمایه‌گذاری سبحان، 12 درصد از شرکت پتروشیمیران متعلق به نماد وسبحان است. همانطور که اشاره شد، به‌منظور افزایش دقت در تحلیل وسبحان، پورتفوی غیربورسی این شرکت نیز ارزش‌گذاری شده است. در ادامه ارزش‌گذاری بخشی از پرتفوی غیربورسی وسبحان قابل مشاهده است.

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وسبحان

به‌طور کلی مازاد ارزش غیربورسی این شرکت در زمان نگارش آن مبلغ 2٬185 میلیارد تومان محاسبه شده است. برای ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی وسبحان به نکته زیر توجه شده است:

  • شرکت پتروشیمیران مالک بیش از 880 میلیون سهم معادل 44 درصد پلی‌پروپیلن جم است. این دارایی در تاریخ 30 بهمن 1402 حدود 15٬200 میلیارد تومان ارزش داشته است. باتوجه به آخرین حقوق صاحبان سهام پتروشیمیران می‌توان ارزش روز آن را معادل 17٬600 میلیارد تومان برآورد کرد.

برای مشاهده دیگر نکات ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی و تغییر مفروضات مورد نظر خود، به تحلیل وسبحان در سایت انیگما مراجعه کنید.

سود هر سهم (EPS) وسبحان

سود حاصل از دارایی‌های بورسی و غیربورسی شرکت‌های سرمایه‌گذاری یکی دیگر از روش‌های کسب سود این شرکت‌ها هستند. در ادامه سود خالص هر یک از شرکت‌های زیرمجموعه‌های بورسی و غیر بورسی و سهم وسبحان از این سودها آورده شده است. از این طریق می‌توان درآمد سود سهام و در نهایت سود خالص وسبحان را پیش‌بینی کرد.

سود نقدی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری سبحان

سود نقدی حاصل از برخی شرکت‌های پرتفوی بورسی وسبحان برای سال مالی 1402 محقق شده است. سهم شرکت سرمایه‌گذاری سبحان از سود نقدی سال مالی 1402 گروه مالی صبا تامین مبلغ 13٬750 میلیارد تومان است. به صورت کلی سود نقدی حاصل از پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی وسبحان بیش از 92 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سود نقدی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری سبحان

سود نقدی غیربورسی در تحلیل وسبحان

سود خالص هر سهم شرکت پتروشیمیران مبلغ 24٬561 ریال پیش‌بینی شده است. درصورتی که این شرکت 100 درصد از سود خود را میان سهامداران تقسیم کند، سهم وسبحان از سود نقدی پرتفوی غیربورسی 350 میلیارد تومان خواهد بود.

سود نقدی غیربورسی در تحلیل وسبحان

در بخش کدال پلاس سایت انیگما تمامی گزارشات، صورت‌های مالی و نسبت‌های مالی شرکت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری قابل مشاهده هستند. همچنین در این بخش امکان فیلترنویسی و مقایسه شرکت‌ها بر اساس پارامترهای مختلف امکان‌پذیر است.

صورت سود و زیان وسبحان

تصویر زیر صورت سود و زیان شرکت سرمایه‌گذاری سبحان برای 4 دوره مالی گذشته و همچنین پیش‌بینی آن برای سال مالی 1403 را نشان می‌دهد. سود حاصل از درآمدهای عملیاتی وسبحان در نیمه نخست سال مالی 1403 مبلغ 112 میلیارد تومان بوده است. مطابق تصویر زیر هزینه‌های فروش، اداری و عمومی شرکت در پایان سال مالی 1403 بیش از 29 میلیارد تومان برآورد شده است. با کسر این هزینه‌ها از درآمدهای عملیاتی، سود خالص در تحلیل بنیادی وسبحان تا پایان سال جاری حدود 548 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

صورت سود و زیان در تحلیل وسبحان

سود مجمع (DPS) وسبحان

همان‌طور که در بخش پیش گفته شد EPS وسبحان در سال مالی 1402، 702 ریال بوده است. طبق تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت که در تاریخ 1402/07/17 برگزار شد، سود تقسیمی به ازای هر سهم در دوره مالی یک‌ساله منتهی به 31 تیر1402 مبلغ 350 ریال بود.

در جدول زیر، زمان‌بندی پرداخت سود مجمع وسبحان ارائه شده است.

شرحنوعتاریخ پرداخت
سهامداران حقیقی/ صندوق‌های سرمایه‌گذاری / سبدگردان‌ها/ سهامداران حقوقیسجامی1402/09/19
سهامداران حقیقی/ صندوق‌های سرمایه‌گذاری / سبدگردان‌ها/ سهامداران حقوقیغیرسجامی1402/10/25

DPS وسبحان برای کلیه سهامداران دارای کد سجام، از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار به حساب اعلامی آن‌ها واریز شد. برای سایر سهامداران نیز سود نقدی به شماره حساب اعلام‌شده از طریق اداره سهام پرداخت شد.

تحلیل بنیادی وسبحان

برای تحلیل وسبحان و محاسبه ان ای وی این نماد، حقوق صاحبان سهام آن متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و 1٬222 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم وسبحان 3٬573 ریال محاسبه شده است. نسبت قیمت سهم در سایت www.tsetmc.com به EPS شرکت (P/E) در تاریخ 1403/01/26 معادل 3٫5 واحد است.

تحلیل بنیادی وسبحان

نمودار قیمتی وسبحان

چارت زیر روند قیمتی سهام وسبحان را نشان می‌دهد. این نماد در تاریخ 1402/02/19 به بالاترین قیمت خود (3٬144 ریال) به ارزش بازار بیش از 2٬400 میلیارد تومان رسیده است. در حال حاضر با توجه به روند قیمتی این سهم در تاریخ 1403/01/26 قیمت آن معادل 1٬926 ریال است. ارزش بازار این سهم در تاریخ مذکور مبلغ 1٬926 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی وسبحان

سوالات متداول

P/NAV وسبحان چقدر محاسبه شده است؟

پی بر ناو وسبحان در تاریخ 1403/01/26، 53٫9 درصد محاسبه شده است.

سود خالص وسبحان برای سال مالی 1403 چقدر است؟

EPS وسبحان برای دوره 12 ماهه منتهی به 31 تیرماه 1403 مبلغ 548 ریال برآورد شده است.

مهم‌ترین سهامداران وسبحان چه کسانی هستند؟

شرکت سرمایه‌گذاری پایا تدبیر پارسا با مالکیت بیش از 45 درصد از سهام وسبحان، سهامدار عمده آن است.

سود نقدی وسبحان چقدر است؟

شرکت سرمایه‌گذاری سبحان در سال مالی 1401 به ازای هر سهم مبلغ 350 ریال سود نقدی تقسیم کرد.

4.6/5 - (7 رای)
۸ دیدگاه
    1. سلام، شما می‌توانید سود مجمع هر یک از شرکت‌ها را در سایت کدال در قسمت تصمیمات مجمع هر نماد مشاهده کنید. همچنین به‌زودی قابلیت مشاهده سود نقدی تمامی شرکت‌ها به محصولات انیگما افزوده خواهد شد.

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا