تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی وساخت – شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران

تحلیل وساخت به‌عنوان یک شرکت سرمایه‌گذاری فعال در صنعت املاک و مستغلات در این مقاله انجام شده است. هدف از تاسیس شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران جذب سرمایه‌ها و تجهیز پس‌اندازها به‌طور مستقیم، انبوه‌سازی و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه بوده است. این شرکت با نماد وساخت در بازار سرمایه معامله می‌شود. در ادامه به بررسی جایگاه این شرکت و همچنین تحلیل بنیادی وساخت، پیش‌بینی EPS تحلیلی و محاسبه NAV آن از طریق بررسی ارزش روز دارایی‌های بورسی و غیربورسی پرداخته شده است.

  • می‌توانید در مقاله تحلیل بنیادی چیست با نحوه محاسبه ارزش ذاتی هر سهم و رویکردهای مختلف تحلیل بنیادی بیشتر آشنا شوید.

جایگاه وساخت در صنعت

70 درصد از فعالیت‌های این شرکت به انبوه‌سازی، املاک و مستغلات اختصاص دارد. سایر فعالیت‌های این شرکت در زمینه سرمایه‌گذاری در بانک‌ها، موسسات و نهادهای مالی واسط انجام می‌شود.

سهم شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران در بازار

سهامداران وساخت

گروه توسعه مالی مهر آیندگان (ومهان) با در اختیار داشتن نزدیک به 23 درصد از سهام این شرکت، در رتبه اول سهامداران وساخت قرار دارد. ومهان فعالیت‌های خود را در زمینه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی از طریق شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران انجام می‌دهد. شرکت سرمایه‌گذاری هامون کیش با داشتن حدود 17 درصد از سهام وساخت، در رده دوم سهامداران در تحلیل وساخت قرار دارد.

سایر سهامداران بالای یک درصد در تحلیل بنیادی وساخت و درصد سهام هر یک از آن‌ها در تصویر زیر قابل مشاهده هستند.

سهامداران وساخت

در حالت تلفیقی، سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی نفت به‌صورت غیرمستقیم و به‌همراه زیرمجموعه‌های خود مهم‌ترین سهامداران این نماد هستند.

سهامداران تلفیقی شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران

محاسبه و تحلیل NAV وساخت

برای تحلیل بنیادی وساخت و محاسبه خالص ارزش دارایی‌های (NAV) این شرکت، پورتفوی بورسی و غیربورسی آن مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحلیل برای افزایش دقت در محاسبه ان ای وی علاوه بر ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی، ارزش روز دارایی‌های غیربورسی نیز محاسبه شده است. می‌توانید در مقاله آموزش تحلیل بنیادی ، با نحوه انجام تحلیل بنیادی شرکت‌ها بیشتر آشنا شوید.

ارزش‌گذاری دارایی‌های بورسی در تحلیل وساخت

تصویر زیر بخشی از پورتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران را به‌همراه تعداد سهام آن‌ها و سود شرکت نشان می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌شود، 97 درصد از شرکت تامین مسکن نوین و 92 درصد از شرکت تامین مسکن جوانان در اختیار وساخت است. مجموع مازاد ارزش دارایی‌های بورسی وساخت در تاریخ 16 مهرماه 1402 حدود 3 هزار و 252 میلیارد تومان محاسبه شده است.

ارزش‌گذاری دارایی‌های بورسی در تحلیل وساخت

ارزش‌گذاری دارایی‌های غیربورسی در تحلیل بنیادی وساخت

شرکت‌هایی مانند تامین مسکن نوید ایرانیان، صندوق بازارگردانی سهم آشنا یکم، صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی نهایت‌نگر و… در پورتفوی غیربورسی وساخت قرار دارند. تصویر زیر شامل بخشی از دارایی‌های غیربورسی وساخت و ارزش‌گذاری آن‌ها است.

ارزش‌گذاری دارایی‌های غیربورسی در تحلیل بنیادی وساخت

در حال حاضر، طبق محاسبات انجام‌شده، مازاد ارزش غیربورسی این شرکت صفر است. نکات تحلیل ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی این شرکت در سامانه تحلیل بنیادی انیگما قابل مشاهده است که در ادامه نمونه‌ای از آن ارائه شده است.

  • شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران به‌همراه زیرمجموعه‌های خود در مجموع مالک بیش از 15 درصد سهام ونوین است.

سود هر سهم (EPS) وساخت

شرکت‌های سرمایه‌گذاری بخشی از سود خود را از طریق دریافت سود نقدی شرکت‌های بورسی و غیربورسی زیرمجموعه‌‌ خود حاصل می‌کنند. در این راستا برای بررسی و ارزش‌گذاری دقیق‌تر شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران، سود مجمع حاصل از پرتفوی بورسی و غیربورسی آن محاسبه شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران

مطابق تصویر زیر پیش‌بینی می‌شود شرکت سرمایه‌گذاری ساختمانی نوین در پایان سال مالی منتهی به شهریورماه 1402، 520 ریال سود خالص بسازد. سود نقدی حاصل از این شرکت با تقسیم 44 درصدی سود خالص مبلغ 26 میلیارد تومان برآورد شده است. در تحلیل وساخت مجموع سود سهم شرکت از زیرمجموعه‌های بورسی خود 120 میلیارد تومان برآورد شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران

مجموع سود سهم شرکت از زیر مجموعه‌های غیربورسی خود در پایان سال مالی 1402 مبلغ 8٬210 میلیون ریال است.

صورت سود و زیان در تحلیل وساخت

مجموع درآمدهای عملیاتی وساخت که حاصل درآمد سود سهام، سود فروش سرمایه‌گذاری و سایر درآمدهای عملیاتی است، در دوره 9 ماهه منتهی به خردادماه 1402 مبلغ 99 میلیارد تومان بوده است. سود خالص محقق‌شده در این دوره نیز مبلغ 86 میلیارد تومان است.

مطابق تصویر زیر که نشان‌دهنده صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی وساخت برای دوره‌های مالی مختلف است، پیش‌بینی می‌شود این شرکت از 147 میلیارد تومان درآمدهای عملیاتی خود مبلغ 125 میلیارد تومان سود خالص بسازد.

صورت سود و زیان در تحلیل وساخت

نسبت‌های مالی شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران

طبق جدول زیر نسبت P/E ttm وساخت در دوره 9 ماهه منتهی به 1402/03/31 برابر با 26٫2 بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 35٫5 واحد کاهش داشته است. همچنین پی بر ای تی تی ام وساخت در دوره 12 ماهه منتهی به 31 شهریورماه 1401، 14٫5 واحد بوده است.

بر اساس صورت سود و زیان منتشرشده شرکت در سایت کدال، حاشیه سود خالص وساخت در دوره 12 ماهه منتهی به 31 شهریور ماه 1401، 84 درصد بوده است.

نسبت‌های مالی شرکت

سود نقدی (DPS) وساخت

شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران در پایان سال مالی 1401 به ازای هر سهم مبلغ 67 ریال سود خالص ساخت که 20 درصد آن را معادل 14 ریال میان سهامداران خود تقسیم کرد.

سود وساخت مطابق جدول زمان‌بندی زیر پرداخت شد:

شرح وضعیت زمان پرداخت نحوه پرداخت
سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها دارای کد سجام 1402/02/31 واریز از طریق سپرده‌گذاری مرکزی به شماره حساب اعلامی
سهامداران حقیقی فاقد کد سجام 1402/05/01 واریز به حساب اعلامی با ارسال و تکمیل مدارک به واحد سهام
سهامداران حقوقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها فاقد کد سجام 1402/08/04 واریز به حساب با ارسال و مدارک لازم

مقاله پیشنهادی: لیست بهترین سهم با کمترین P/E تحلیلی

تحلیل بنیادی وساخت

در تحلیل وساخت ، حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و 3 هزار و 555 میلیارد تومان محاسبه شده است. ان ای وی هر سهم وساخت از طریق تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، 2٬207 ریال محاسبه شده است. نسبت قیمت سهم در سایت TSE (1٬573 ریال) به ان ای وی شرکت (P/NAV) در تاریخ 1402/07/16 حدود 71٫3 درصد است. همچنین در این تحلیل EPS تحلیلی وساخت 41 ریال برآورد شده است.

تحلیل بنیادی وساخت

روند قیمتی وساخت

چارت زیر روند قیمتی سهام وساخت را نشان می‌دهد. سهام شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران در تاریخ 1402/02/12 به بالاترین مقدار قیمتی خود 3٬277 ریال با ارزش بازار بیش از 10 هزار میلیارد تومان رسید. در حال حاضر قیمت این سهام 51 درصد کاهش یافته و در تاریخ 1402/07/16 به 1٬573 ریال رسیده است. ارزش بازار وساخت در زمان نگارش این مقاله 4٬863 میلیارد تومان است.

نمودار قیمت وساخت

سوالات متداول

P/E تحلیلی وساخت چقدر است؟

باتوجه به قیمت روز سهم در تاریخ 1402/07/16 نسبت P/E فوروارد در تحلیل وساخت 38٫4 واحد است.

سود نقدی وساخت چقدر است؟

شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران در پایان سال مالی 1401 به ازای هر سهم 14 ریال سود نقدی تقسیم کرد.

ان ای وی وساخت چقدر است؟

NAV وساخت به ازای هر سهم در زمان نگارش این مقاله 2٬207 ریال محاسبه شده است.

4.7/5 - (4 رای)
۴ دیدگاه
  1. وساخت ۲۷ تا شرکت عمدتاً انبوه ساز تو پورتفوی غیر بورسیش داره اکثراً هم از چند سال قبل داره بعد تحلیل کردید ارزش ۰ واقعا خنده داره، حداقل صورت وضعیتی که شرکت گذاشته رو ببینید بعد تحلیل بذارید

    1. تمامی دارایی‌های پرتفوی غیربورسی وساخت در تحلیل‌های انیگما لحاظ و معادل 286 میلیارد تومان برآورد شده است؛ اما آنچه در محاسبه nav لحاظ می‌شود، مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی است. باتوجه به محاسبات انجام شده مازاد ازش پرتفوی غیربورسی این شرکت صفر در نظر گرفته شده است. در مقاله پرتفوی غیربورسی شرکت های سرمایه گذاری توضیح داده شده است که مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی برابر با ارزش روز دارایی منهای بهای تمام شده آن است.
      تحلیل انجام شده نظر تیم تحلیل انیگما است، اما شما می‌توانید در سایت انیگما نظرات خود در خصوص ارزش هر یک از دارایی‌های غیربورسی یک شرکت وارد کرده و تحلیل شخصی‌سازی شده خود را باتوجه به مفروضات خود مشاهده کنید.

    1. جزئیات تحلیل در محصول تحلیل بنیادی سایت انیگما قابل مشاهده است. همچنین انیگما یک پلتفرم تحلیل بنیادی است که در آن می‌توان مفروضات را تغییر داده و تحلیل شخصی‌سازی را مشاهده کرد.

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا