مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی وپویا «شرکت سرمایه‌گذاری پویا»

شرکت سرمایه‌گذاری پویا به‌عنوان یک شرکت سرمایه‌گذاری چند رشته‌ای در بازار سرمایه کشور مشغول به فعالیت است. این شرکت در سال 1382 به‌صورت سهامی خاص تاسیس شد و طی سالیان فعالیت خود تغییرات گسترده‌ای را تجربه کرد. سرمایه‌گذاری پویا در سال 1394 به‌عنوان نهاد مالی – شرکت سرمایه‌گذاری – نزد سازمان بورس اوراق بهادار درج شد و در سال 1395 با نماد وپویا مورد پذیرش این سازمان قرار گرفت. در ادامه این مقاله، سعی شده است تا گزارشی دقیق از صورت‌های مالی این شرکت و ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی و غیربورسی و همچنین محاسبه NAV و EPS آن در تحلیل بنیادی وپویا ارائه شود.

  • برای آشنایی با مفاهیم تحلیل بنیادی (تحلیل فاندامنتال) مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

موضوع فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری وپویا

طبق مفاد ماده 3 اساسنامه موضوع فعالیت وپویا به شرح موارد زیر است:

  • سرمایه‌گذار ی در سهام، سهم‌الشركه، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها یا سایر اوراق بهادار دارای حق رأی شركت‌ها، موسسات یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری با هدف كسب انتفاع به طوری‌که به‌تنهایی یا به همراه اشخاص وابسته خود، كنترل شركت، موسسه یا صندوق سرمایه‌گذاری سرمایه‌پذیررا در اختیار نگرفته یا در آن نفوذ قابل‌ ملاحظه نیابد.
  • سرمایه‌گذاری در سایر اوراق بهادار كه به طور معمول دارای حق رای نیست و توانایی انتخاب مدیر یا كنترل ناشر را به مالک اوراق بهادار نمی‌دهد.
  • سرمایه‌گذاری در مسكوكات، فلزات گرانبها، گواهی سپرده بانكی و سپرده‌های سرمایه‌گذار ی نزد بانك‌ها و موسسات مالی اعتباری مجاز.

جایگاه وپویا در صنعت

همانطور که می‌دانید شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلفی از صنعت در حال سرمایه‌گذاری هستند. تصویر زیر سهم سرمایه‌گذاری وپویا را در صنایع مختلف نشان می‌دهد. مطابق تصویر 19 درصد از پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری پویا به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی اختصاص دارد.

سهام وپویا در صنایع مختلف

بر اساس آخرین اطلاعات منتشرشده در سامانه کدال تا تاریخ 1402/11/30، شرکت سرمایه‌‌گذاری پویا از نظر میزان سرمایه ثبت‌شده در جایگاه هفدهم شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورسی و فرابورسی قرار دارد.

سرمایه و ترکیب سهامداران وپویا

سرمایه وپویا در بدو تاسیس مبلغ 5 میلیارد تومان بوده که طی چندین مرحله به مبلغ 7٬000 میلیار ریال رسیده است. لازم به ذکر است به موجب تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام مورخ 1400/11/23 افزایش سرمایه شرکت از مبلغ 4,000 میلیارد ریال به 9,500 میلیارد ریال از محل مطالبات حال‌شده سهامداران و آورده نقدی و طی دو مرحله مورد تصویب قرار گرفت.

مرحله اول آن در تحلیل بنیادی وپویا از مبلغ 4,000 به 7,000 میلیارد ریال تصویب و در تاریخ 1401/09/16 به ثبت رسیده است. همچنین مرحله دوم آن از مبلغ 7,000 میلیارد ریال به 9,500 میلیارد ریال در اختیار هیئت مدیره قرار گرفته بود، از آنجایی که تکمیل فرآیند مزبور و ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها در بازه زمانی باقی‌مانده میسر نبود، انجام افزایش سرمایه شرکت به منظور جلوگیری از بروز مشکالت احتمالی، که این موضوع در مورخ 1402/07/26 در سامانه کدال نیز اطلا رسانی شده است، به زمان دیگری موکول شد.

شرکت سرمایه‌گذاری پویا از واحدهای فرعی شرکت گروه سرمایه‌گذاری تدبیر است. این شرکت با در اختیار داشتن بیش از 70 درصد از سهام وپویا در صدر سهامداران آن قرار دارد.

سهامداران وپویا

بیش از 80 درصد از سهام وپویا به‌واسطه زیر مجموعه‌ها و به‌صورت غیرمستقیم در تملک ستاد اجرایی فرمان امام است و این شرکت سهامدار تلفیقی وپویا محسوب می‌شود. در ادامه سایر سهامداران تلفیقی این نماد در سامانه تحلیل بنیادی انیگما قابل مشاهده هستند.

سهامداران تلفیقی شرکت سرمایه‌گذاری پویا

محاسبه و تحلیل NAV وپویا

برای بررسی دارایی‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری و محاسبه ارزش خالص این دارایی‌‌ها (NAV) باید مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

دارایی‌های بورسی آن دسته از سرمایه‌گذاری‌هایی است که در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، انجام می‌شود. سرمایه‌گذاری‌های خارج از بورس مانند ملک، طلا، سکه، ارز و… و همچنین سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که در بورس حضور ندارند، دارایی‌های غیربورسی نام دارند. در ادامه به بررسی مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی وپویا پرداخته شده است.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل وپویا

تصویر زیر بخشی از شرکت‌های پرتفوی بورسی وپویا را نشان می‌دهد. مطابق تصویر زیر شرکت سرمایه‌گذاری وپویا 4 درصد از شرکت تامین سرمایه امین و 3 درصد از شرکت گروه دارویی برکت را در اختیار دارد. در این تحلیل مازاد ارزش پرتفوی بورسی وپویا تا تاریخ 1403/01/11 بیش از 1٬237 میلیارد تومان محاسبه شده است.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل وپویا

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وپویا

ارزش روز پرتفوی غیربورسی وپویا در زمان نگارش این مقاله بیش از 35 میلیارد تومان محاسبه شده است. با توجه به این که در این تحلیل ارزش روز را معادل بهای تمام‌شده در نظرگرفته اند، مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی وپویا صفر شده است.

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وپویا

سود هر سهم (EPS) شرکت سرمایه‌گذاری پویا

شرکت‌های سرمایه‌گذاری علاوه بر دریافت سود از محل خرید و فروش سهام، از محل‌های دیگر می‌توانند سود کسب کنند. دریافت سود نقدی از زیرمجموعه‌های پرتفوی بورسی و غیربورسی یکی از راه‌های کسب سود برای شرکت سرمایه‌گذاری پویا است. در ادامه به پیش‌بینی سود نقدی زیرمجموعه‌های این شرکت در تحلیل وپویا پرداخته شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی وپویا

مطابق تصویر زیر برآورد می‌شود سود خالص شرکت گروه دارویی برکت در پایان سال مالی 1402 مبلغ 551 ریال و EPS تحلیلی شرکت تامین سرمایه امین نیز در پایان سال مالی 1403 مبلغ 300 ریال به ازای هر سهم باشد. با تقسیم سود خالص تمامی زیرمجموعه‌های پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی وپویا، سهم این شرکت از سود نقدی در پایان سال مالی 1403 بیش از 213 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

سود نقدی شرکت سرمایه‌گذاری پویا

سهم سود نقدی شرکت سرمایه‌گذاری پویا از زیرمجموعه‌های پرتفوی غیربورسی خود در دوره 12 ماهه منتهی به بهمن ماه 1403 مبلغ 3٬465 میلیون ریال است.


صورت سود و زیان در تحلیل وپویا

درآمدهای عملیاتی وپویا در دوره 9 ماهه منتهی به آبان ماه 1402 مبلغ 561 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال مالی 1401 حدود 40 درصد افزایش یافته است. درآمدهای عملیاتی وپویا متشکل از درآمد سود سهام، سود فروش سرمایه‌گذاری و سایر درآمدهای عملیاتی است. همچنین مجموع هزینه‌های شرکت در دوره 9 ماهه نخست سال مالی 1402 مبلغ 10 میلیارد و 936 میلیون تومان بوده که با کسر هزینه‌ها سود خالص وپویا در این دوره مبلغ 550 میلیارد تومان محقق شده است.

پیش‌بینی می‌شود در صورتی که درآمدهای عملیاتی شرکت در پایان سال مالی 1403 بیش از 213 میلیارد تومان باشد، سود خالص در تحلیل بنیادی وپویا تا پایان سال مالی 1403 به مبلغ 196 میلیارد تومان برسد.

صورت سود و زیان در تحلیل وپویا

سود نقدی (DPS) وپویا

وپویا در پایان دوره 12 ماهه منتهی به 1401/11/30 به ازای هر سهم 827 ریال سود خالص ساخت. مجمع عمومی عادی وپویا در تاریخ 30 اردیبهشت ماه 1402 برگزار شد. بر اساس تصمیمات اتخاذشده در این مجمع سود نقدی به ازای هر سهم 750 ریال تصویب شد.

جدول زیر نحوه پرداخت سود وپویا را برای دوره مالی 1401 به طور کامل نشان می‌دهد.

شرحتاریخ پرداختنحوه پرداخت
سهامداران حقیقی دارای کد سجام
سهامداران حقوقی دارای کد سجام
1402/03/23
1402/10/12
از طریق سامانه سجام
سهامداران حقیقی فاقد کد سجام
سهامداران حقوقی فاقد کد سجام
1402/10/27
1402/10/30
با در خواست کتبی و ارائه مدارک لازم و
اعلام شماره حساب و شماره شبا

تحلیل بنیادی وپویا

برای تحلیل وپویا و محاسبه NAV آن، حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و بیش از هزار و 622 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام، مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام وپویا، NAV هر سهم این شرکت 4٬087 ریال به دست می‌آید. نسبت قیمت روز در تاریخ 1403/01/11 در سایت TSE (4٬080 ریال) تقسیم بر NAV شرکت (P/NAV) 99٫8 درصد است.

همچنین در این تحلیل با توجه به سود خالص وپویا در سال مالی 1403، EPS تحلیلی آن به ازای هر سهم مبلغ 281 ریال برآورد می‌شود.

تحلیل بنیادی وپویا

نمودار قیمتی سهام وپویا

با عرضه سهام شرکت سرمایه‌گذاری وپویا از تیر ماه 1399، قیمت آن نیز روند صعودی به خود گرفت و اندکی بعد در تاریخ 1399/05/27 به قله قیمتی با ارزش بازار 6 هزار و 998 میلیارد تومان رسید. با توجه به کاهش قیمت سهام وپویا، هم‌اکنون ارزش بازار آن در تاریخ 11 فروردین‌ ماه 1403 مبلغ 2٫86 همت است.

نمودار قیمتی وپویا

سوالات متداول

مازاد ارزش پرتفوی بورسی وپویا چقدر است؟

مازاد ارزش پرتفوی بورسی وپویا تا تاریخ 1403/01/11 بیش از 1٬237 میلیارد تومان محاسبه شده است.

P/E تحلیلی وپویا چقدر است؟

مطابق قیمت روز سهم در زمان نگارش این مقاله نسبت پی بر ای در تحلیل بنیادی وپویا 14٫5 واحد محاسبه شده است.

سود نقدی وپویا چقدر است؟

وپویا در پایان سال مالی 1401 به ازای هر سهم 750 ریال سود نقدی تقسیم کرد.

3/5 - (4 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا